Vahingonkorvaus, autovaurio, 29.9.2023, Pohjola Vakuutus Oy

HEL 2024-003415
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 151

Takautumisvaatimus, autovaurio, Pohjola Vakuutus Oy

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hyväksyä hakijan takautumisvaatimuksen.

Hakijalle korvataan 2 614,03 euroa.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 14.3.2024 esittänyt kaupungille määrältään 2 502,38 euron takautumisvaatimuksen maksamassaan autovahingossa vahinkotunnuksella 21-10230-55387-4 vakuutussopimuslain 75 §:n ja autoturvan yleisten sopimusehtojen kohdan 12 perusteella. Hakija on pyynnöstä täsmentänyt 22.3.2024 vaatimuksensa perusteet. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijän ajoneuvon keula ja etupohja vaurioituivat 29.9.2023 klo 12.30 niiden osuessa Suvanne 4 tonttiliittymän kohdalla olleeseen juuri uusittuun kadun reunakivetykseen ja asfaltointiin. Vaatimus koskee ajoneuvon korjaus- ja hinauskuluja, joista on vähennetty vahingonkärsijän omavastuuosuus sekä viivästyskorkoa.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun kalusteiden, korokkeiden ja muiden vastaavien laitteiden kunnossapidon sekä rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen päällystämisen.

Ajoradan rakenteet on palautettava työtä edeltäneeseen laatutasoon tai niistä annettujen nykynormien mukaisesti. Kaikissa tapauksissa on korjaustoimenpiteet suoritettava siten, että silmämääräisessä tarkastelussa linjaukset näyttävät luontevilta. Betoni- tai asfalttireunatukia käytettäessä on kaikki sisäänajot ja madallukset tehtävä samalla materiaalilla sen mukaan mikä kohteessa on aikaisemmin ollut tai mikä on katusuunnitelmassa osoitettu.

Korkolain mukaan vahingonkorvaukselle tai vastaavanlaiselle velalle, jonka määrän ja perusteen toteaminen edellyttää erityistä selvitystä, viivästyskorkoa on maksettava siitä lähtien, kun 30 päivää on kulunut päivästä, jona velkoja esitti vaatimuksensa sekä sellaisen korvauksen perustetta ja määrää koskevan selvityksen, jota häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös velallisen mahdollisuudet hankkia selvitys.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Suvanne on rakennettu nykyiseen muotoonsa 2001-2005 välisenä aikana. Suunnitelmien mukaisesti hulevesien tulisi ohjautua Suvanteen länsireunaa pitkin kohti Suvanteen pohjoispäädyssä olevaa kääntöpaikkaa. Ennen korjaustoimiin ryhtymistä on ilmoituksen pohjalta havaittu, että hulevedet lätäköityvät Suvanne 4 tonttiliittymän etelä- ja pohjoispuolelle. Katurakenteet ovat painuneet epätasaisesti, joka on johtanut lätäköitymisen syntymiseen ja siihen, että hulevedet eivät ole enää ohjautuneet normaalisti hulevesikaivoon. Suvanne 4 tonttiliittymän keskellä on ollut havaittavissa pieni kumpare, joka on ollut maankohouma tai alkuperäinen pinnan korko.

Tilanteen parantamiseksi hulevesien ohjauksen suhteen on päädytty tekemään pieniä paikallisia korjauksia. Suvanne 4 kohdalla on päädytty ratkaisuun, jossa päällystettä on uusittu noin 10 metrin matkalta. Tällä ratkaisulla saatiin tasattua pitkittäiskaatoa siten, että aikaisemmin tapahtunutta lätäköitymistä ei enää tapahdu ja hulevedet ohjautuvat läheiseen hulevesikaivoon. Päällystetty osuus rajautuu molemmissa päissä ja keskilinjan kohdalla vanhaan asfalttipintaan. Suvanne 4 tonttiliittymän kohdalle on aluksi asennettu 8 cm korkea betoninen reunakivi, koska liittymän kohdalla oli ollut aikaisemminkin 8 cm korkea reunakivi.

Vahingonkärsijän vaatimuksessa esitettiin sivuttaiskaadon olevan liian jyrkkä ja pyydettiin huomioimaan suunnitteluohjeen mukaiset arvot. Näitä arvoja ei voida toteuttaa tämän tyyppisessä paikallisessa korjauksessa, sillä korkomaailma määräytyy olemassa olevien pintarakenteiden mukaan. Sivuttaiskaltevuus on hiukan loiventunut painuminen kohdalta, ja tonttiliittymän kohdalla olleen kohouman kohdalta hiukan jyrkentynyt. Suurimmat sivuttaiskaltevuuden muutokset tuolla katuosuudella ovat syntyneet katurakenteen painumisen johdosta.

Asukkaalta tulleen palautteen perusteella sekä kunnossapidon omien kokeiluiden pohjalta on kyseinen vahingon aiheuttanut reunakiviosuus vaihdettu 6 cm korkeaan betoniseen reunakiveen välittömästi kyseisen vahingon syntymisen jälkeen.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Asiassa saadun selvityksen perusteella kaupunki katsoo, ettei vahinkopaikan tonttiliittymä ole käytettävyydeltään vastannut työtä edeltänyttä laatutasoa kaupungin tekemän vahinkopaikan ennallistamistyön jälkeen. Näin ollen kaupunki katsoo olevansa tässä tapauksessa korvausvelvollinen.

Korkolain mukaan viivästyskorko vahingonkorvausvelasta alkaa kulua 30 päivän kuluttua siitä, kun velkoja on esittänyt muun ohessa korvauksen perustetta koskevan selvityksen. Määräaika vastauksen antamiselle on ollut 22.4.2024. Hakija on toimittanut pyydetyn lisäselvityksen 22.3.2024. Kaupungille on siten muodostunut viivästyskorkoa maksusta 30 päivän kuluttua lisäselvityksen antamisesta, eli 21.4.2024 lähtien. Maksupäivä on arviolta 10.9.2024, joten viivästyskorkoa on muodostunut 142 päivän ajalta. Viivästyskorko 11,50 % 142 päivän ajalta maksettavalle summalle (2 502,38 euroa) on yhteensä 111,65 euroa.

Hakijan 2 502,38 euron korvausvaatimus auton korjaus- ja hinauskuluista hyväksytään kokonaisuudessaan. Lisäksi hakijalle korvataan viivästyskorot 111,65 euroa.

Korvaus 2 614,03 euroa maksetaan hakijan vaatimuksessa ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 § ja 5 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta(669/1978) 1–4 §

Yleisten alueiden käyttö, tilapäiset liikennejärjestelyt ja katutyöt: Pääkaupunkiseudun määräykset ja ohjeet, kohta 2.10.

Korkolaki (633/1982) 4 § ja 7 §

Vakuutussopimuslaki (543/1994) 75 §

Autoturvan yleiset sopimusehdot 1.4.2023, kohta 12, Pohjola Vakuutus Oy

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö