Hankesuunnitelma, rataerotinkojeiston uusiminen, Rautatientorin metroasema, liikenneliikelaitos HKL

HEL 2024-003518
Asialla on uudempia käsittelyjä
Tämä on esitys

Rautatientorin metroaseman rataerotinkojeiston uusiminen, hankesuunnitelman korotus

Päätösehdotus

Johtokunta hyväksyy Rautatientorin metroaseman erotinkojeiston uusimisen hankesuunnitelman korotuksen esityksen mukaan niin, että hankkeen arvonlisäveroton kokonaishinta on enintään 1.900.000 euroa kustannustasossa tammikuu 2024.

Johtokunta jatkaa toimitusjohtajan valtuutusta päättää hankkeeseen liittyvistä hankinnoista enimmäishinnan puitteissa.

Esittelijän perustelut

Rautatientorin metroaseman rataerotinkojeiston uusimisella parannetaan ikääntyneen kojeiston toimintavarmuutta. Sään ääri-ilmiöihin varautumisen näkökulmasta kojeisto on katsottu tarkoituksenmukaiseksi siirtää samassa yhteydessä sijaintiin, jossa sen toiminta ei ole altis yllättävien luonnonilmiöiden aiheuttamille poikkeusolosuhteille.

Hankkeen strategiasidonnaisuus

Helsingin kaupunkistrategiassa 2025–2029 todetaan Helsingin liikennejärjestelmän nojautuvan ensisijaisesti joukkoliikenteeseen ja että joukkoliikenteen houkuttelevuus kehittyy positiivisesti. Lisäksi kaupunkistrategiassa todetaan, että kaupungin turvallisuutta vaalitaan reagoimalla herkästi ja ennalta estävästi turvallisuutta uhkaaviin ilmiöihin ja tilanteisiin.

Päätösehdotus tukee näitä kaupunkistrategian tavoitteita ja on näin
strategian mukainen.

Hankkeen lähtökohdat ja tavoitteet

Metrojunien liikuttamiseen tarvittavaa sähköä syötetään junille virtakiskon välityksellä. Helsingin metrojärjestelmässä junien käyttämä sähkö on 750 V tasasähköä. Tasasähkön käyttäminen nykyisellä ja tulevaisuuden liikennevolyymeillä vaatii, että sähköä syötetään virtakiskoon n. 2 kilometrin välein sijaitsevilta sähkönsyöttöasemilta. Sähkönsyöttöasemilla muunnetaan 10 kV tai 20 kV keskijännitteinen vaihtosähkö pienjännitteiseksi 750 voltin tasasähköksi metrojunille.

Virtakiskot ja rataerotinkojeistot muodostavat yhdessä metron virtakiskolaitoksen, jossa syöttö virtakiskoihin kytketään rataerotinkojeiston kautta. Virtakiskot on jaettu kummankin raiteen osalta lukuisiin erillisiin jaksoihin. Jokainen metroasema ja sähkönsyöttöasema on varustettu rataerotinkojeistolla, jonka avulla on mahdollista etäohjauksella turvallisesti ja nopeasti muuntaa virtakiskojaksoja syötettäväksi toisesta jännitelähteestä kuin normaalitilanteessa tai tehdä virtakiskojakso jännitteettömäksi mm. huoltoa ja radalla sattuvien tilanteiden hoitoa varten.

Rautatientorin erotinkojeisto on alkuperäinen kojeisto 1980-luvulta ja siten sen käyttöikä alkaa olla päässä. Myös laitteiston varaosasaatavuus on huomattavasti heikentynyt ikääntymisen myötä, mikä vaikeuttaa vikojen korjaamista ja pahentaa vikatilanteiden vaikutuksia.

Mikäli erotinkojeistoa ei uusita, vikaantumisriski kasvaa edelleen ja alkaa vaikuttaa negatiivisesti liikenteen luotettavuuteen.

Rautatientorin metroaseman rataerotinkojeisto sijaitsee sitä varten rakennetussa alkuperäisessä tilassa. Tilan sijainti on osoittautunut asemalla aiemmin sattuneiden vesivahinkojen yhteydessä riskialttiiksi, vaikka laitteiston vaurioitumiselta näiden yhteydessä on vältytty. Lisäksi 1970-luvulla rakennetun tilan talotekniset ratkaisut eivät vastaa nykypäivän tavoitetasoa.

Hankkeen toteuttaminen

Hankkeessa rakennetaan Rautatientorin metroasemalle uusi erotinkojeiston tila sellaiseen sijaintiin, jossa mahdolliset sään ääri-ilmiöt maanpinnalla ja niiden seurannaisvaikutukset eivät pääse niin helposti vaikuttamaan rataerotinkojeiston kaltaisen keskeisen sähkönsyöttöjärjestelmän osalaitteiston toimintaan.

Uusilla tiloilla saadaan parannettua tilojen sähkön ja ilmastoinnin toimivuutta ja valvontaa sekä nostettua tilojen paloturvallisuutta.

Uuden erotinkojeiston yhteyteen sijoitetaan metron liikennöinnin häiriöttömyyttä ja sähköturvallisuutta parantava jännitteenrajoituslaitteisto (voltage limiting device).

Hankkeen toteutussuunnittelussa valittavissa teknisissä ratkaisuissa kiinnitetään huomiota ratkaisujen elinkaareen, energiatehokkuuteen, vähäpäästöisyyteen ja kiertotalouteen.

Hanke toteutetaan siten, ettei metroliikenteelle aiheudu katkoja. Työmaajärjestelyt eivät vaikuta metroasemaa käyttävien matkustajien kulkureitteihin. Kriittisiä käyttöönotto- ja kytkentätöitä suoritetaan öisin, kun asema on suljettu.

Hanke toteutetaan vuosien 2024–2026 aikana.

Muutokset hankesuunnitelmassa

Alkuperäisen hankesuunnitelman hyväksymisen jälkeen on metron kapasiteettihankkeessa tehtyjen lisäsimulointien myötä katsottu tarpeelliseksi kasvattaa erotinkojeistojen virtakestoisuutta ja kahdentaa laituritason hätälaukaisulaitteet. Nämä muutokset toiminnallisuuksissa aiheuttivat muutoksia prosessilaitteistotoimitukseen.

Uuden erotintilan toteuttamiseen liittyviä suunnitelmaratkaisuja on täsmennetty hankkeen toteutuksen edetessä.

Edellä mainitut muutokset ovat pidentäneet projektin toteutuksen aikataulua, joka aiheuttaa kustannusten nousua mm. projektinjohdon, valvonnan sekä urakoitsijoiden hankkeeseen sitoutumisen osalta.

Näiden tekijöiden myötä hankesuunnitelmaa täytyy päivittää ja kustannusarviota muuttaa niin, että hanke pystytään toteuttamaan ehdotetussa laajuudessa.

Uusi kustannusarvio ja kustannusten ylitys

Hankkeen arvonlisäverottomaksi kustannukseksi on arvioitu yhteensä enintään 1.900.000 euroa hankesuunnitelman mukaisesti.

Hankkeen kustannustason (esityksen mukaisesti tammikuu 2024) seurannassa käytetään maanrakennuskustannusindeksiä (2015=100, 1/2024=130,49).

Hankkeen enimmäishintaa esitetään korotettavaksi 260.000 eurolla, jotta edellä mainitut kustannuksia kasvattaneet tekijät tulevat huomioiduiksi. Hankesuunnitelman enimmäishinnan korotus jakautuu seuraavasti:

Projektinjohto, suunnittelu ja valvonta
50.000 eur
Sähkötyöt ja prosessilaitteet
140.000 eur
Erillishankinnat
20.000 eur
Hankevaraus
50.000 eur

Hanke on mahdollista toteuttaa HKL:n vuoden 2025 hyväksytyn investointiohjelman määrärahojen puitteissa vuoden 2025 osalta. Vuodelle 2026 kohdistuvat kustannukset huomioidaan vuoden 2026 investointiohjelman määrärahojen jaossa.

Hankkeen vaikutukset käyttötalouteen

Hanke aiheuttaa 20 vuoden poistoajalla tasapoistoina 95.000 euron vuotuisen lisäyksen poistokustannuksiin.

Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymän (HSL) perussopimuksen perusteella asemiin ja rataan kohdistuvista kuluista 50 % investoinnin poistoista ja 50 % laskennallisista korkomenoista voidaan laskuttaa HSL:ltä.

Loppuosa poistoista jää suoraan liikenneliikelaitoksen (HKL) kaupungin infratukena maksettavaksi.

Toimivalta

Hankkeesta päättäminen

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta päättää kaupunginhallituksen vahvistamissa rajoissa muun kuin tilahanketta koskevan suunnitelman ja piirustuksen hyväksymisestä.

Kaupunginhallituksen vahvistamien hyväksymisrajojen mukaan HKL:n johtokunta päättää enintään 5.000.000 euron hankkeista.

Hankkeen arvonlisäverottoman kokonaishinnan ollessa 1.900.000 euroa HKL:n johtokunta voi päättää hankkeen hyväksymisestä.

Hankintavaltuudet

Hallintosäännön 11 luvun 1 §:n 2 momentin 3 kohdan mukaan liikelaitoksen johtokunta, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Esittelijä

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja

Lisätietojen antaja

Nimi
Saara Kanto

Titteli
Toimitusjohtaja