Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Uhkasakon tuomitseminen, palotarkastuksella annettujen määräysten tehostaminen, Jokisuunkuja 2

HEL 2024-004090
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 15

Päätös hallinnollisten pakkokeinojen asettamisesta

Pelastuskomentaja

Osoitteessa Jokisuunkuja 2 sijaitsevassa pienteollisuuskiinteistössä (pysyvä rakennustunnus 16363) tehtiin määräaikainen palotarkastus 18.10.2022. Valvontatapahtuman tarkemmat tiedot pöytäkirjassa 89 995.

Pelastusviranomainen on pelastuslain (379/2011) 105 §:n sekä uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n mukaisesti päättänyt asettaa alla kuvatulla tavalla seuraavan uhkasakon alla eriteltyjen päävelvoitteiden tehosteeksi. Päätöksen perusteluna on kyseisten päävelvoitteiden laiminlyönti. Asianosaisen tulee korjata päävelvoitteiden edellyttämät asiat liitteenä olevassa selityspyynnössä edellytettyjen vaatimusten mukaisesti viivytyksettä.

Muussa tapauksessa pelastusviranomaisella on uhkasakkolain (1113/1990) 10 §:n mukaisesti mahdollisuus tuomita asetettu uhkasakko maksettavaksi taikka määrätä teettämisuhka täytäntöön pantavaksi.

Päävelvoite 1

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin alakertaan johtavan portaikon vieressä poistumiskäyttöön merkitty reitti, joka johtaa suoraan ulos. Reitti oli sekä määräaikaisella palotarkastuksella että jälkitarkastuksella (13.10.2023) käyttökelvoton sen eteen kasattujen ja varastoitujen renkaiden vuoksi.

Uloskäytävät määritellään mm. rakennuksen käyttötarkoituksen perusteella ja mitoitetaan rakennuslainsäädännön mukaisiksi. Uloskäytävien tulee vastata voimassa olevaa rakennuslupaa eikä niitä saa rakennuksen käytön aikana heikentää.

Pelastuslain (379/2011) 9 §:n mukaan rakennus on pidettävä sellaisessa kunnossa, että siellä olevat henkilöt pystyvät tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa poistumaan rakennuksesta. 10 § mukaan on huolehdittava siitä, että uloskäytävät ja kulkureitit niille pidetään kulkukelpoisina ja esteettöminä ja muutenkin sellaisessa kunnossa, että niitä voidaan käyttää turvallisesti ja tehokkaasti. Uloskäytävillä ei saa säilyttää tavaraa (Pelastuslaki 379/2011 10 §).


1. Tavarat on poistettava poistumisreitiltä. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 10 §)

Kulkukelpoiset ja esteettömät poistumisreitit mahdollistavat turvallisen ja tehokkaan poistumisen tulipalossa tai muussa äkillisessä vaaratilanteessa.

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 2000 € (kahdentuhannen euron) uhkasakkona.

Päävelvoite 2

Määräaikaisella palotarkastuksella havaittiin, ettei kiinteistön sähköpääkeskukselle tai veden pääsululle johtavia reittejä ole opastettu rakennuksen ulkokuoresta. Sähköpääkeskus ja sähkön päävirtakytkin sekä veden pääsulku ovat pelastustoiminnan kannalta tärkeää kiinteistötekniikkaa. Kiinteistöön ei vaadita paloteknisiä laitteistoja, joten rakennuksessa ei ole myöskään näihin liittyen paikantamiskaavioita, joista tekniset tilat voisivat ilmentyä. Opastamalla kiinteistötekniset tilat ja pääsulut helpotetaan pelastustoiminnan suorittamista.

Pelastuslain (379/2011) 9 §:n mukaan rakennus on pidettävä sellaisessa kunnossa, että pelastustoiminta on tulipalon tai muun onnettomuuden sattuessa mahdollista. Rakennuksen omistajan ja haltijan sekä toiminnanharjoittajan on osaltaan ryhdyttävä toimenpiteisiin pelastustoiminnan helpottamiseksi (Pelastuslaki 379/2011 14 §).

2. Reitti sähköpääkeskukselle sekä veden pääsululle on opastettava selkeästi. (Pelastuslaki 379/2011 9 ja 14 §)

Selkeät merkinnät tukevat pelastustoimintaa ja voivat vähentää henkilö- ja omaisuusvahinkoja onnettomuustilanteessa.
Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 2000 € (kahdentuhannen euron) uhkasakkona.

Päävelvoite 3

Määräaikaisella palotarkastuksella ei voitu varmistua kiinteistön väestönsuojalle tehdyistä huolto- ja kunnossapitotoimenpiteistä. Jälkitarkastuksella väestönsuojasta ei löytynyt merkintöjä kunnossapitotoimenpiteiden tekemisestä eikä asianosaisella ollut esittää dokumentaatiota asiaan liittyen.

Asianosaisen on varmistuttava väestönsuojan laitteiden ja varusteiden toimintakunnosta huolehtimalla laitevalmistajan ohjeiden mukaisista tarkastus-, huolto- ja kunnossapitotoimenpiteistä. Väestönsuojan laitteiden toimintakunnon varmistamiseksi ne tulee tarkastaa ja huoltaa vähintään 10 vuoden välein. (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

3. Väestönsuojan laitteiden kunnossapidosta on varmistuttava. Suojan laitteet on tarvittaessa huollettava ja tarkastettava. Tarkastukseen on sisällytettävä laitteiden toimintakunto ja ilmanvaihtojärjestelmien toiminta (tiiveyskoe). (Pelastuslaki 379/2011 12 §; Sisäasiainministeriön asetus väestönsuojien teknisistä vaatimuksista ja väestönsuojien laitteiden kunnossapidosta 506/2011 20 §)

Pelastusviranomainen harkitsee pelastuslain (379/2011) 105 § mukaisen uhkasakon asettamista päävelvoitteen tehosteeksi. Jos uhkasakko asetetaan, se tullaan asettamaan kiinteänä 4000 € (neljäntuhannen euron) uhkasakkona.

Asianosaisen vastine

Pelastusviranomainen suoritti kuulemisen (24.10.2023, pöytäkirjan numero 94 254) uhkasakkolain (1113/1990) 6 §:n sekä pelastuslain (379/2011) 105 §:n mukaisen uhkasakon asettamiseen mahdollisesti johtavassa asiassa.

Asianosainen on toimittanut kuulemisaikana kirjallisia vastineita.

Päävelvoite 1: Asianosainen on toimittanut valokuvan, jonka perusteella uloskäytävälle kasatut ja varastoidut renkaat on siirretty sivummalle uloskäytävästä.

Päävelvoite 2: Asianosainen on toimittanut valokuvia, joiden perusteella reitit sähköpääkeskukselle sekä veden pääsululle on opastettu.

Päävelvoite 3: Asianosainen on toimittanut 20.11.2023 väestönsuojan huoltoraportin, jonka perusteella väestönsuoja on huollettu ja varustetarkastus suoritettu. Huoltoraportista ilmenee myös, että tilaan on huollon yhteydessä tehty tiiveyskoe ja väestönsuoja on toimintakuntoinen. Huoltoraportista toisaalta ilmenee, että tarkastuksen yhteydessä on havaittu muutamia puutteita väestönsuojan ominaisuuksissa ja välineissä. Näiden korjauksesta ei ole toimitettu selvitystä hallinnollisten pakkokeinojen asettamisen kuulemisaikana.

Päätös

Toimitettujen selvitysten perusteella päävelvoitteet 1 ja 2 katsotaan täytetyiksi.Päävelvoitteen 3 osalta asianosaisen katsotaan ryhtyneen toimenpiteisiin, mutta korjaavia toimenpiteitä ei ole saatu valmiiksi. Varsinaista aikatauluarvioita väestönsuojan huollossa havaittujen puutteiden korjaamiselle ei ole annettu. Päävelvoite 3 on edelleen voimassa ja pelastusviranomainen asettaa velvoitteen tehosteeksi kiinteän uhkasakon (4000 €).Päävelvoitteen määräajaksi asetetaan 08.05.2024. Uhkasakko asetetaan Kiinteistö Oy Jankankatu 19:lle ja **********

Uhkasakko jaetaan asianosaisten kesken.

Mikäli päävelvoite täytetään määräaikaan mennessä, ei uhkasakkoa tuomita maksettavaksi.

Yhteenveto

Väestönsuojan ylläpitotoimenpiteet – 2000 € (08.05.2024 mennessä) – Kiinteistö Oy Jankankatu 19Väestönsuojan ylläpitotoimenpiteet – 2000 € (08.05.2024 mennessä) – **********

Asianosaisilla on valitusoikeus päätöksestä uhkasakon asettamisesta hallinto-oikeuteen 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös muuttuu lainvoimaiseksi, kun valitusaika on umpeutunut tai valitus on käsitelty. Valitusosoitus toimitetaan tämän pöytäkirjan liitteenä.

Velvoitetun on omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. (Uhkasakkolaki 1113/1990 18§)

Lisätietojen antaja

Anna Karppinen, palotarkastaja, puhelin: 09 310 31350

anna.karppinen@hel.fi

Päättäjä

Jani Pitkänen
pelastuskomentaja

Liitteet (pdf)

1. Pöytäkirja 94254
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.