Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, väliaikaisen hankinnan järjestäminen, asiakaskuljetuksen liikennöinti, osa-alue 23, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-004101
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 108

Väliaikaisen hankinnan järjestäminen, asiakaskuljetusten liikennöinti, osa-alue 23

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti, että asiakaskuljetusliikennöinnin osa-alueen 23 hankinnan järjestämiseksi markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi solmitaan väliaikainen sopimus niiden halukkaiden palveluntuottajien kanssa, jotka tulivat hankinnasta tehdyssä hankintaoikaisupäätöksessä 30.1.2024 § 21 valituiksi palveluntuottajiksi.

Valitut palveluntuottajat: Helpbus OyMavo OyMenevä OyOy Joyride Transfer AbRolly Helsinki OyTaksikuljetukset ********** Oy The Yellow Line OyTransedu Oy

Hankinnan arvioitu, sitoumukseton arvo on laskettu 12 kuukauden ajaksi ja on noin 1,9 miljoonaa euroa (alv 0%).

Päätöksen perustelut

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 6.6.2023 § 111.

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kilpailutti asiakaskuljetuksen liikennöinnin syksyllä 2023. Asiakaskuljetusten liikennöinnillä korvataan julkisen liikenteen palveluita sellaisille asiakkaille, jotka eivät esimerkiksi sairauden tai vamman vuoksi pysty niitä käyttämään. Palvelua voivat käyttää sellaiset kaupunkilaiset, joille on päätöksen nojalla myönnetty matkustusoikeus.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja teki asiakaskuljetusten liikennöinnin hankinnasta päätöksen 15.11.2023 § 230. Hankintapäätöksestä saapui kaksi oikaisuvaatimusta ja yksi markkinaoikeusvalitus. Oikaisuvaatimuksia käsitellessään hankintayksikkö totesi, että tarjousten käsittelyssä tapahtuneiden virheiden vuoksi tarjousvertailu on suoritettava uudelleen ja hankintapäätöstä on tarpeen oikaista. Hankintayksikkö teki osa-alueista 13 ja 23 uudet tarjousvertailut ja hankintaoikaisupäätöksen 30.1.2024 § 21.

Hankintaoikaisupäätöksestä 30.1.2024 § 21 on nyt tehty osa-alueen 23 osalta oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveys- ja pelastuslautakunnalle sekä valitettu markkinaoikeuteen. Markkinaoikeuteen tehdyn valituksen käsittelyn takia sopimuskautta ei pystytä aloittamaan suunnitellusti 1.5.2024 osa-alueen 23 osalta.

Asiakaskuljetusliikennöinnin osa-alue 23, ylivuotoliikenne, esteetön ajoneuvo tarkoittaa palvelua, jossa esteettömät ajoneuvot toimivat liikennöinnin lisävoimavarana ympäri vuorokauden seitsemänä päivänä viikossa, joten palvelu tulee pystyä turvaamaan markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Hankittavan osa-alueen osalta päätöstä ei toimeenpanna ennen markkinaoikeuden ratkaisua.

Palvelun saatavuus turvataan julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (hankintalaki 1397/2016) 153 §:n mukaisesti hankinnan väliaikaisella järjestämisellä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Järjestelystä on sovittu valittujen palveluntuottajien kanssa ja väliaikaisesta järjestelystä solmitaan erillinen, väliaikainen sopimus.

Hankintavaltuudet

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialajohtajan valtuutus päättää hankinnasta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen 6.6.2023 § 111.
Lautakunta on oikeuttanut päätöksessään toimialajohtajan
- tekemään hankinnasta päätökset
- päättämään optiokauden tai -kausien käyttöönotosta
- allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset
- päättämään sopimusten irtisanomisista tai purkamisista.

Lisätietojen antaja

Niko Reunanen, kuljetuspalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 51991

niko.reunanen@hel.fi

Essi Kangastie, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37358

essi.kangastie@hel.fi

Mari Rinkinen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37769

mari.rinkinen@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja