Hankinta, yhteishankinta, siivouskoneet ja huollot, väliaikaisjärjestely markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi, kaupunginkanslia

HEL 2024-004236
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 37

Siivouskoneet ja niiden huollot väliaikaisjärjestely markkinaoikeuskäsittelyn ajaksi

Hankintajohtaja

Päätös

Hankintajohtaja päätti, että siivouskoneet ja niiden huollon hankinnat tehdään väliaikaisesti hankintalain 153 §:ssä tarkoitetulla tavalla seuraavien toimittajien kanssa:

Pölynimurit:
CC-Tukku Oy (0679560-9)
Suomen Alfa Cleaning Oy (0238741-3)
TasoClean Ou

Pysty-yhdistelmäkoneet:
CC-Tukku Oy (0679560-9)

Yhdistelmäkoneet, työleveys 35 - 38 cm:
Nilfisk Oy (1908664-1)
Suomen Alfa Cleaning Oy (0238741-3)

Yhdistelmäkoneet, työleveys 43 - 45 cm:
Nilfisk Oy (1908664-1)
CC-Tukku Oy (0679560-9)
VeliMark Oy (FI22467728)

Mattoimurit:
CC-Tukku Oy (0679560-9)
VeliMark Oy (FI22467728)
TasoClean Ou

Sopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo väliaikaisjärjestelyn aikana on noin 444 675 euroa. Hankinnan arvoa arvioitaessa on otettu huomioon yhden vuoden käsittelyaika markkinaoikeudessa.

Päätöksen perustelut

Hankintajohtaja on tehnyt päätöksen 30.1.2024 siivouskoneet ja niiden huollot hankinnasta. Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 26.9.2023 päivättyyn tarjouspyyntöön H055-23, Dnro HEL 2023-011746 siivouskoneet ja niiden huollot hankinta. Päätöksen mukaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ovat tehneet: CC-Tukku Oy (0679560-9), Nilfisk Oy (1908664-1), Suomen Alfa Cleaning Oy (0238741-3), Tasoclean Ou sekä VeliMark Oy (FI22467728)

Hankintajohtajan päätöksestä 30.1.2024 on tehty valitus markkinaoikeuteen. Hankintalain 153 §:n mukaan hankintayksikkö voi järjestää hankinnan väliaikaisesti, jos hankinnasta on tehty valitus markkinaoikeuteen, jollei hankintaa voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Tätä hankintaa ei voida sen luonteen vuoksi lykätä markkinaoikeuden käsittelyn ajaksi. Hankinnassa on kyse sellaisen palvelun yhteishankinnasta, jota Helsingin kaupunkikonsernissa tarvitaan välttämättömien tehtävien hoitamiseen koko markkinaoikeuskäsittelyn ajan.

Toimittajat väliaikaiseen järjestelyyn on valittu kaupungin hankintaohjeistuksen sekä hankintalain tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaatteiden mukaisesti.

Väliaikaisjärjestely on voimassa enintään siihen saakka, kunnes hankintapäätöstä 30.1.2024 koskeva valitus on markkinaoikeuden ratkaisulla hylätty tai kun mahdollinen virhe hankintamenettelyssä on markkinaoikeuden antaman ratkaisun perusteella korjattu,

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan kansliapäällikkö päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita. Kansliapäällikkö päätti yhteishankintojen toimivallan siirrosta hankintajohtajalle päätöksellään 15.6.2017, 37 §.

Lisätietojen antaja

Minna Vinni, Hankinta-asiantuntija, puhelin: +358931031544

minna.vinni@hel.fi

Päättäjä

Jorma Lamminmäki
hankintajohtaja