Vahingonkorvaus, autovaurio, 18.3.2024, Oksakoskenpolku

HEL 2024-004322
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 182

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 19.3.2024 esittänyt ELY-keskukselle määrältään 252,50 euron vahingonkorvausvaatimuksen. ELY-keskus on siirtänyt 21.3.2024 hakijan vahingonkorvausvaatimuksen kaupungille, koska vahinko on tapahtunut kaupungin katuverkolla. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvon kuljettajan puoleinen eturengas rikkoutui hakijan ajettua ajolinjalla olevaan kuoppaan 18.3.2024 klo 15.30 osoitteessa Oksakoskenpolku.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kaupungin velvollisuudesta pitää kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa säädetään kunnossapitolaissa. Kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet alkavat kuitenkin vasta, kun katu tai sen osa tyydyttää asemakaavan mukaisen toteutuneen maankäytön tarpeen ja sitä koskeva kadunpitopäätös on tehty. Kyseiselle kadulle ei ole tehty kadunpitopäätöstä.

Koska kunnossapitolain mukaiset velvollisuudet eivät olleet vahinkohetkellä vielä alkaneet, kaupungin vastuuta asiassa arvioidaan vahingonkorvauslain nojalla.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvauslain mukaan korvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Oksakoskenpolulle ei ole tilattu rakenteellista kunnossapitoa, koska kyseistä väylää ei ole rakennettu loppuun eikä sille siten ole tehty kadunpitopäätöstä. Alueelle on kuitenkin tilattu talvikunnossapito ja puhtaanapito.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu palautteita kyseisen vahinkopaikan kunnossapitotarpeista eikä kaupungille ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 18.3.2024 klo 15 lämpötila on ollut 0,5 °C, ja sää on ollut selkeä ja poutainen. Vuorokauden aikana ei esiintynyt sateita. Aurinko on noussut Helsingissä klo 6.28 ja laskenut klo 18.28.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vaikka päällystevauriot olisivatkin joskus hankalia havaita, ajoneuvojen kuljettajia sitovat silti tieliikennelain säännökset. Ajoneuvon kuljettajan on tieliikennelain mukaan noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi. Ajoneuvon nopeus on sovitettava sellaiseksi kuin liikenneturvallisuus edellyttää huomioon ottaen muun ohella tien kunto, sää, keli, näkyvyys, ajoneuvon kuormitus ja kuorman laatu sekä muut olosuhteet. Ajoneuvo on kyettävä hallitsemaan kaikissa liikennetilanteissa. Ajoneuvo on voitava pysäyttää edessä olevan tien näkyvällä osalla ja kaikissa ennakoitavissa tilanteissa.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Asiassa saadun selvityksen mukaan Oksakoskenpolulle on tilattu talvikunnossapito ja puhtaanapito, mutta ei rakenteellista kunnossapitoa. Oksakoskenpolusta ei ole tehty kadunpitopäätöstä, eikä sitä siten ole luovutettu yleiseen käyttöön eivätkä kunnossapitolain mukaiset kunnossa- ja puhtaanapitovelvollisuudet ole alkaneet.

Vahingonkorvausvastuuta voidaan rajoittaa tai se voidaan evätä, jos vahingonkärsijä on itse myötävaikuttanut vahinkoon. Vahinkopaikalla ei ole kiinteitä näköesteitä ja vahinko on tapahtunut valoisaan aikaan. Oksakoskenpolku johtaa aktiivisessa käytössä olevalle pysäköintialueelle, ja eikä kyseisestä kuopasta ole silti tullut kaupungin palautejärjestelmään ilmoituksia eikä kaupungille ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta. Kuoppa on ollut havaittavissa ja väistettävissä, eli noudattamalla tieliikennelain velvoittamaa huolellisuutta ja varovaisuutta, vahinko olisi ollut vältettävissä.

Edellä mainituin perustein kaikki hakijan vaatimukset hylätään.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 § ja 5 §, 6 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 86.3 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö