Poikkeaminen, Sörnäinen, Verkkosaarenranta 10619/8, Mimosa Invest Oy, Bluet Oy Ltd, Marina Housing Oy
Sörnäinen, Verkkosaarenranta, poikkeamishakemus
Päätös
Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10619 tonttia 8 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11956 seuraavasti:
- Poiketaan asemakaavasta sallimalla lv-tontin vähäinen ylitys (noin 21 metriä) aallonsuojaus- ja venesatamarakenteessa tontilla ja lupa sijoittaa venepaikkoja koko aallonsuojauslaiturin pituudelle.
- Poiketaan asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta ja sallitaan 110k-m² uutta rakennusoikeutta toteuttaa tontille yksikerroksinen kelluva liiketila ja sille tarvittavat varastotilat.
- Poiketaan asemakaavasta myöntämällä satama- sekä klubitoiminnoille 5 autopaikkaa asiakaskäyttöön LPA 10613 alueelle.
- Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että korttelialueen rajojen ylitys sallitaan ankkuroinnin osalta.
Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:
- Kelluva liiketila tulee sijaita tontin 10619/8 kaakkoiskulmassa, eikä sijainti saa olla tontin lv-alueella.
- Myönnettävästä rakennusoikeudesta enintään 35 % saa olla varastotilaa. Varastotilan ei tarvitse sijaita kelluvan liiketilan yhteydessä ja sen tulee sijaita lv-alueen ulkopuolella.
- Haetussa kelluvassa liiketilassa tulee sijaita yleisesti vuokrattavissa oleva tilaussauna.
- Kelluvalle liiketilalle saa toteuttaa sen tarvitsemat laiturikulkuyhteydet. Korttelialueen rajojen ylitys on sallittu ankkuroinnin osalta. Laituriin saa rakentaa kunnallisteknisiä johtoja ja laitteita.
- Paloteknisestä ratkaisusta, sekä mahdollisesta rajaavasta portista on laadittava riittävän tarkat suunnitelmat rakennuslupavaiheessa ja suunnitelmat on hyväksytettävä pelastuslaitoksella huomioiden myös aiempien poikkeamispäätösten (HEL 2021-013515) ehdot.
- Aallonsuojaimen jatkosuunnittelussa on huomioitava tuulen ja aaltoliikkeiden vaikutukset tonttien asuinrakennuksiin. Suunnitelmat on esitettävä ja hyväksytettävä rakennusvalvonnan teknisessä työryhmässä ennen rakennusluvan hakemista.
- Hakijan on varmistuttava tontille johtavan veneväylän toimivuudesta ja mitoituksesta, sekä tarkastella viereisten tonttien 10619/1 ja 2 aallonsuojainten mahdollisia vaikutuksia suunnitelmiin.
- Hakijan tulee sopia aikaisessa vaiheessa mahdollisista rasiteluontoisista teknisestä yhteisjärjestelystä naapuritonttien kanssa ja arvioida esitettyjen muutosten vaikutukset olemassa olevaan vesilupaan nähden.
- Hakijan tulee varmistaa kelluvan liiketilan pelastusturvallisuuteen liittyvät ratkaisut (poistumisreitit, sammutus ja pelastustöiden mahdollistaminen) pelastusviranomaisilta.
- Hakijan on varmistettava tontinvuokrausehdot Helsingin kaupunkiympäristön Maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -toimialalta.
- Ankkurointi tulee toteuttaa siten, että huomioidaan ympäröivien vesialueiden yleinen käyttö. Mikäli ankkurointi ulottuu vesialueelle, se tulee merkitä selkeästi.
- Laiturin toteutuksesta puuosien osalta paloturvallisuusnäkökohdat tulee selvittää ja tarvittaessa neuvotella niistä pelastuslaitoksen kanssa erillisneuvotteluin.
- Suunnitelmasta on rakennuslupavaiheessa laadittava tarkennettu palotekninen suunnitelma.
- Ratkaisut tulee neuvotella yhdessä pelastuslaitoksen kanssa ja pyytää rakennusluvan aikaisista suunnitelmista pelastuslaitokselta lausunto.
Maksu
3 346,50 euroa
Hakija
Mimosa Invest Oy, Bluet Oy Ltd, Marina Housing Oy
Rakennuspaikka
10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10619 tontti 8
Hakemus
Hakija hakee lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta nro 11956 siten, että:
- Poiketaan asemakaavasta yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn osalta kieltämällä yleinen jalankulku ja polkupyöräily koko tontin osalta, jossa kelluva asuntoja palveleva vähintään 4 m leveä laituri. Kaavamääräyksen merkintä pp/l.
- Poiketaan asemakaavasta sallimalla lv-tontin vähäinen ylitys (noin 21 metriä) aallonsuojaus- ja venesatamarakenteessa tontilla ja lupaa sijoittaa venepaikkoja koko aallonsuojarakenteen pituudelle.
- Poiketaan asemakaavan mukaisesta käyttötarkoituksesta ja sallitaan 110 k-m² uutta rakennusoikeutta toteuttaa tontille yksikerroksinen kelluva liiketila ja sille tarvittavat varastotilat.
- Poiketaan asemakaavasta autopaikoituksen suhteen sallimalla satama- sekä klubitoiminnoille 5 autopaikkaa asiakaskäyttöön LPA 10613 alueelle.
Hakija perustelee hakemustaan poiketa asemakaavasta ja kieltää yleinen jalankulku ja pyöräily tontin osalla, jossa on kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri (kaavamääräyksessä merkintä pp/l), sillä kulkulaituri ei toimi yhdysreittinä eikä siten ulkopuolisilla ole tarvetta kulkea laiturilla. Hakijan mukaan läpikulku häiritsisi alueen asukkaiden yksityisyyttä, sekä aiheuttaisi taloyhtiölle kohtuuttomia vastuita ja riskejä. Riskeiksi hakija nimeää turvallisuuteen ja vastuisiin liittyvät seikat, sekä taloudelliset riskit hankkeen toteutumisen kannalta. Yleinen kulku lisäisi pelastustehtävien todennäköisyyttä hakijan mukaan muutenkin erikoisessa ja haastavassa, normaalista poikkeavassa toimintaympäristössä. Hakija painottaa asemakaavan olevan Helsingin ensimmäisiä kohteita, jotka sallivat kelluvan rakentamisen, eikä kyseiselle rakennustavalle ominaisia piirteitä ole osattu ottaa kaavoituksellisesti, sekä teknisten ratkaisujen kannalta optimaalisesti huomioon kaavan laadintavaiheessa n. 10 vuotta sitten.
Hakija perustelee hakemustaan poiketa asemakaavasta vähäisellä ylityksellä lv-tontin osasta (noin 21 metriä) tarpeella, joka on ilmennyt tarkemman suunnittelun tuloksena. Tarkastelussa on todettu kelluvien asuntojen edellyttävän yhtenäisen pitkän aallonsuojarakenteen, niin tuulen kuin veneiden aiheuttamilta vaikutuksilta. Hankkeen kannalta on hakijan mukaan kriittistä suojata kelluvat asunnot jokaisesta ilmansuunnasta. Hakijan mukaan vanha aallonvaimenninratkaisu ei anna riittävää suojaa kelluville rakennuksille, erityisesti etelän suunnalta (tontille 6), sekä idästä (tontille 7). Tästä syystä aallonsuojarakenteen tulee olla yhtenäinen koko tontin 8 reunalla (entisten tonttien raja-alue). Poikkeamassa haetaan lupaa sijoittaa venepaikkoja koko aallonsuojarakenteen pituudelle.
Hakija perustelee hakemustaan poiketa asemakaavan mukaisesta tontinkäyttötarkoituksesta ja sijoittaa tontille kelluva yksikerroksinen liiketila, joka on sauna- ja klubikäytössä, sekä sille tarvittava varastorakennus, sillä käyttötarkoituksenmuutos mahdollistaa venesatamatoiminnon, joka on oleellinen osa kaavaa ja samalla osa aallonvaimenninrakentamisen investoinnin mahdollistamista. Hakijan mukaan liiketoiminnallisesti ja investoinnillisesti satamaan ei ole järkevää investoida ilman sauna-/klubitalorakennusta. Hakija perustelee sauna-/klubitalorakennuksen edesauttavana Verkkosaaren positiivisen kaupunkikuvan muodostumista luoden palvelukokonaisuuden kaikille kohteesta kiinnostuneille, ei vain kortteleiden asukkaille tai veneilijöille.
Hakija perustelee hakemaansa viiden satama- ja klubitoimintojen asiakaskäytön autopaikan edesauttavan toiminnan ja operoinnin pyörittämistä. Autopaikat helpottavat ihmisten liikkumista ja tavaroiden kuljettamista. Viisi autopaikkaa sataman läheisyydessä on riittävä määrä suunnitelmien mukaiseen toimintaan ja sataman asiakkaiden käyttöön.
Hakija hakee 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10619 tonttia 8 koskevan poikkeamishakemuksen LP-091-2021-00490 mukaisia poikkeamia uudelleen vastaamaan uutta 22.1.2024 laadittua tonttijakoa siten, että:
- Poiketaan asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen osalta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että kelluvan laiturin kansitaso saa olla vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella.
- Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että korttelialueen rajojen ylitys sallitaan ankkuroinnin osalta.
Hakija perustelee poikkeamista asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueesta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että hieman matalampi kansitason korkeus on edelleen kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti hyvä, mutta se on teknisesti vakaampi ja kustannuksiltaan toteutuskelpoisempi ratkaisu. Hakija toteaa sen olevan edelleen asemakaavan tavoitteiden mukainen ratkaisu.
Hakija perustelee poikkeamista asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laiturit- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että alueen merenpinnan korkeusvaihtelu ja alueen syvyys huomioon ottaen ankkuripainot tulee sijoittaa arviolta n. 5-20 m etäisyydelle rakenteista. Tämä tarkoittaa sitä, että veden pohjaan sijoittuvat ankkurointipainot ylittäisivät tontti- ja korttelialuerajat, mutta vesialueen käyttöön tai ulkonäköön se ei vaikuta. Ylitys tapahtuu meren pohjalla, noin -3.6 m syvyydellä. Ympäröivät vesialueet ovat edelleen yhteisessä käytössä.
Säännökset, joista poiketaan
Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.
Lähtötiedot
Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 6.6.2012 hyväksytty asemakaava nro 11956. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu vesialueella sijaitsevaksi korttelialueeksi (W/A-1), jolle saa sijoittaa kelluvia asuntoja ja niitä palvelevia laitureita, käyntisiltoja, kiinnitysjärjestelyjä, aallonmurtajia ja muita rakenteita. Kelluvia asuntoja varten rakennettavat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja. Merkintä (pp/l) kuvaa yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattua tontin osaa, jolle tulee rakentaa kelluvia asuntoja palvelevan vähintään 4 metriä leveän laiturin. Laituriin saa rakentaa kunnallisteknisiä johtoja ja laitteita ja sen kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella. Merkinnällä (lv) on esitetty tontin osa, jolle saa sijoittaa venepaikkoja.
Kaavatonteille 10619/3 ja 4 on laadittu 22.1.2024 tonttijako nro 140533, jonka myötä kaavatonteista on muodostettu tontit 10619/5, 6, 7 ja 8.
Tontin (W/A-1) 10619/5 rakennusoikeus on 942 k-m², pinta-ala 3 862 m², os. Verkkosaarenranta.
Tontin (W/A-1) 10619/6 rakennusoikeus on 1 050 k-m², pinta-ala 4 582 m², os. Verkkosaarenranta.
Tontin (W/A-1) 10619/7 rakennusoikeus on 508 k-m², pinta-ala 2 260 m², os. Verkkosaarenranta.
Tontilla (W/A-1) 10619/8 ei ole rakennusoikeutta, pinta-ala on 5 628 m², os. Verkkosaarenranta.
Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungiksi (C2), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palveluiden, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.
Nykytilanteessa rakennuspaikka on rakentamaton. Tontti sijaitsee vesialueella.
Osallisten kuuleminen ja lausunnot
Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeillä (14.05.2024, sekä 12.11.2024 hakemuksen täydennyksen takia). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.
Muistutuksia saatiin 3 kpl. Muistuttajan 1 vastustaa poikkeamishakemuksessa esitettyjä poikkeamia yleisen jalankulun kiellosta tontin osalta, jossa kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri, sekä poikkeamaa asemakaavan mukaisen käyttötarkoituksen muuttamisesta sallimalla tontille yksikerroksinen 110 m² kelluva liiketila, joka on sauna- ja klubikäytössä varastotiloineen.
Muistuttaja 1 vastustaa yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltoa sen ollessa vastakkainen, mitä asemakaavassa ja rakennusluvassa vaaditaan, sekä ristiriitaiseksi Helsingin kaupungin mainostaessa Kalasatamaa mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi ja avoimeksi kaupunkitilaksi. Muistutuksessa todetaan yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltämisen yhteyslaiturilla olevan vastoin yhdenvertaista kaupunkilaisten oikeutta, sekä asunto-osakeyhtiöiden yhdenvertaista kohtelua ranta-alueella. Muistuttaja 1 antaa esimerkiksi läheisten asunto-osakeyhtiöiden tonteilla sijaitsevat yhteiskäyttöä varten sallitut yleiset kulkureitit, joihin on rakennettu esimerkiksi istutuspenkkejä niiden ollessa käytettävissä kaikille alueella liikkuville.
Vastineessa muistuttaja 1 ottaa kantaa tilanteeseen, jossa kaupungin toimesta on investoitu ja toteutettu laiturirakenne, johon kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri kiinnittyy. Hakija kyseenalaistaa onko laiturirakenne rakennettu vain kelluvien asukkaiden käyttöön. Muistutuksessa nostetaan myös esille, kuinka laiturirakennelmalle kulku ohjautuu vieressä sijaitsevien asunto-osakeyhtiöiden piha-alueiden lävitse.
Muistuttaja 1 ottaa kantaa asemakaavan poikkeamisella haettavan yksikerroksisen 110m² kelluvan liiketilan vaikutuksen viereisten kiinteistöjen arvolle sen tuodessa alueelle ulkonäöllisesti tai muuten alueen rauhaa häiritsevää liiketoimintaa. Muistutuksessa esitetään kysymyksiä liiketilan logistisiin järjestelyihin. Esimerkeiksi nostetaan kulku sauna-/klubirakennukselle, ja kuinka kulku kelluvalle liiketilalle tapahtuu, mikäli yleinen liikenne etelän suunnalta kielletään, liiketilan parkkipaikkojen sijainti, sekä liiketilan jätehuolto naapurikiinteistöjen ikkunoiden läheisyydessä. Muistuttaja 1 ottaa kantaa myös liiketoiminnan turvallisuuteen sen sijoittuessa veden äärelle. Lisäksi asemakaavassa alue on merkitty asuinkäyttöön eikä tarjoilu-/ anniskelualueeksi.
Muistuttaja 2 mukaan asemakaavapoikkeusta ”Yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kielto tontin osalla, jossa kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri. Kaavamääräyksessä merkintä pp/I.” ei tule hyväksyä. Vastineessa vedotaan yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltämisen kohtelevan muita alueen rakentajia epätasa-arvoisesti. Muistuttaja 2 toteaa maalla sijaitsevalla kaava-alueella olevien kiinteistöjen velvollisuudesta rakentaa ja ylläpitää yleisten pph-kevyenliikenteen kulkuväyliä hallitsemillaan tonteilla. Tämä aiheuttaa rakentamis- ja ylläpitokustannuksia, sekä häiritsee alueen yksityisyyttä aiheuttaen riskejä ja vastuita esimerkiksi kulkureiteille avautuvista asemakaavanmukaisista autotalleista. Muistuttajan 2 mukaan hakijan perustelu ”kulkulaituri ei toimi yhdysreittinä” on virheellinen, sillä asemakaavan mukainen pp/l reitti kulkee kelluvien asuntojen korttelialueen läpi etelästä pohjoiseen. Asemakaavapoikkeamisen hyväksymisen johtaisi kelluvien asuntojen korttelialueiden sulkemiseen muilta, kuin alueen asukkailta venelaitureita vastaavaksi suljetuksi alueeksi.
Muistuttaja 3 vastustaa haettua poikkeamaa yleisen jalankulun ja pyöräilyn kiellosta tontin osalta, jossa kelluvia asuntoja palveleva 4m leveä laituri, asemakaavassa merkinnällä pp/l. Syiksi muistuttaja perustelee haettavan poikkeaman vaikuttavan alueen luonteeseen pysyvästi estäen näkymät merelle, sekä sen olevan vastoin kaupunkisuunnittelussa vallitsevaa tahotilaa, jossa rannat ovat kaikkien kaupunkilaisten käytössä. Muistuttajan mukaan poikkeushakemuksen perustelu ”läpikulku häiritsee alueen asukkaiden yksityisyyttä” on riittämätön ja perusteeton. Muistuttaja toteaa, että jalankulkua tapahtuu kaupungissa kaikkialla asuinrakennusten edessä eikä kieltoa voida perustella sillä, että asuinrakennuksissa asuvat eivät halua heidän talonsa edestä käveltävän. Muistuttajan 3 mukaan perustelu ”kohtuuttomat vastuut ja riskit taloyhtiölle” eivät ole kohtuuttomia, vaan tavallisia joihin rakennuttajien ja suunnittelijoiden on muutoinkin varauduttava. Muistuttaja 3 esittää kaavapoikkeamisen ehdoksi sisällytettävän julkisen uimapaikan laiturilta. Uimapaikan tulisi olla vapaasti käytettävissä ilman jäsenyyttä ja se lisäisi Kalasataman alueen viihtyvyyttä sekä yhteisöllisyyttä.
Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, ettei yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kielto tontin osalta merkinnällä pp/l sulje rantaraittia muilta alueen asukkailta. Poikkeushakemuksessa ei haeta kieltoa rantaraitin, eli yhteyslaiturin yleisen kulun kieltämiseen eikä siten tulevien kelluvien asuntojen laitureiden jalankulun ja polkupyöräilyn kielto vaikuta alueen nykyisiin käyttömahdollisuuksiin. Hakija toteaa korkeammalla sijaitsevalta rantarakenteelta olevat näkymälinjat parempina, verrattuna lähempänä merenpintaa sijaitsevilta asuntoja palvelevilta laitureilta.
Vastineessaan hakija toteaa, ettei maalla sijaitseva asuinkiinteistö ole verrattavissa keskenään veden päällä sijaitsevalle asuinkiinteistölle. Hakijan mukaan kelluvaa asuinalueetta toteutettaessa hanke vastaa perusinfran rakentamisesta, kuten vesi-, viemäri, sähköverkosta sekä katuvalaistuksesta, toisin kun maalle rakennettaessa, jossa toimenpiteistä vastaa kaupunki. Hakija toteaa ylläpidon olevan yhtäläistä, mutta rakentamisen olevan 3–4 kertaa kalliimpaa. Hakija myös ottaa huomioon, ettei veden päällä sijaitsevaa aluetta ole mahdollista laajentaa, eikä veden päälle voi väistää tai poiketa tarpeen vaatiessa eikä siten ole verrattavissa esimerkiksi kohtaamiseen auton oven kanssa. Hakija vetoaa myös pelastuslaitoksen lausuntoon kulkureitin tyhjänä pitämiseksi pelastustoimien mahdollistamiseksi.
Hakija tuo vastineessaan esille Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston laatiman Verkkosaaren pohjoisosan liikennesuunnitelman (Piirustus 6662-1) jossa jalankulku, pyöräily ja huoltoajo on esitetty rajattuna rannan katualueelle.
Vastineessa hakija toteaa, ettei rantaraitin laiturirakennetta ole rakennettu vain kelluvien asuntojen asukkaiden käyttöön vaan se on kiinteä osa kaupungin rantarakenteita eikä osa kelluvia katuja. Hakija vetoaa yleisen kulun kieltämiseen kelluvilla kaduilla yleisen turvallisuuden kannalta, asukkaiden yksityisyyden, sekä kotirauhan vuoksi. Lisäksi hakija toteaa, etteivät kelluvat kadut toimi yhdysreittinä vaan alueen pääreitti on rantaraitilla ja sekundäärinen kelluvilla kaduilla. Hakijan mukaan kelluvalla asuinalueella kotien ulko-ovet ja ikkunat avautuvat suoraan kadulle, jolloin kotirauhan ja yksityisyyden vertaaminen ei ole verrattavissa lukossa olevaan kerrostaloon.
Hakija perustelee vastineessaan satamatoimintojen ja niiden palveluiden olevan tarjolla kaikille alueen asukkaille, ja satamarakennus olevan kaikkien käyttöön vapaasti vuokrattavissa. Hakija toteaa Kalasataman alueelle esitetyn toiveen kehittää ja tuoda lisää palveluita alueelle.
Hakijan mukaan toiminta ei ole ympärivuorokautista, vaan rajoitettu tietyille ajankohdille vuorokaudesta. Alueen rauha ei häiriinny normaalista liikenteestä ja muusta kaupungin äänistä enempää, eikä kyseessä ole tyypillinen anniskeluravintolaratkaisu asuinalueen yhteydessä.
Ulkonäöllisesti rakennukset toteutetaan hakijan mukaan asemakaavaan ja ympäristöön sopivaksi. Alueen kerrostalojen näkymää kelluvan liiketilan rakennukset eivät tule heikentämään, sillä ne ovat yksikerroksisia ja sijaitsevat veden päällä etäisyyden päästä rannasta.
Hakija mainitsee kelluvien katujen ja asuntojen edellyttävän yhtenäistä ja pitkää aallonsuojarakennetta. Aallonsuojarakenteelle toteutettava kelluva liiketila mahdollistaa venesatamatoiminnon, joka on oleellinen osa kaavaa ja osa aallonvaimenninrakenteen investoinnin mahdollistamista.
Jätehuolto toteutetaan hakijan mukaan yhteiskeräysjärjestelmän imujätekeräyspisteen kautta, joka on Kalasataman palveluiden alla. Näin ollen jätehuoltoa ei toteuteta naapurikiinteistöjen ikkunoiden edessä tai alapuolella. Tilan huollosta vastaa satamaoperaattori.
Hakijan mukaan kelluvan liiketilan pysäköintipaikat sijaitsevat samalla alueella, kuin kelluvalle asuinalueelle osoitetut pysäköintipaikat, jotka ovat yhteydessä maalle sijoittuvien palvelurakennuksien kanssa. Hakija toteaa, ettei kelluva satamarakennus poikkea maalle osoitetuista palvelurakennuksista.
Kulku satamatoiminnoille järjestetään omalta satamarakenteelta, johon on kulku yleiseltä alueelta. Satamatoiminnon palvelevat ensisijaisesti veneilijöiden, sekä vesiurheilun parissa liikkuvia henkilöitä ja hakijan mukaan säännöllinen kevyt liikenne alueella tuo enemmän liikennettä, kuin epäsäännöllinen klubitalotoiminta.
Hakija toteaa vastineessaan, ettei turvallisuusnäkökulmasta ole suositeltavaa kerääntyä uimaan aallonvaimentimille / satamarakenteille, sillä vieressä sijaitsee venesataman veneliikennettä. Satamassa on kuitenkin tikkaat pelastautumista varten. Kelluvien asuntojen näkökulmasta uimapaikkaa ei suositella niiden läheisyyteen lyhyen välimatkan takia. Hakija muistuttaa, että läheiselle tontille on asemakaavassa AK12375 osoitettu varaus kelluvalle uimalalle. Lisäksi tässä poikkeamishakemuksessa haettava satamarakennus on vapaasti vuokrattavissa uintimahdollisuuksineen. Hakija tutkii edellytyksiä turvallisen uinnin mahdollistamiseksi laiturilta, mutta julkista uimapaikkaa ei voi hakijan mukaan edellyttää ehdoksi poikkeusluvalle sen aiheuttaessa kohtuullisia velvoitteita ja vastuita, kuten veden laadun valvonta ja seuraaminen, uimasyvyyksien seuranta ja merkitseminen, sekä kunnossapito. Julkiset uimapaikat ovat Helsingin kaupungin vastuulla, eikä satamaoperaattori voi ottaa vastuuta kunnossapidosta, muutoin kuin satamatoimintojen kautta.
Hakemuksesta on saatu pyydetyt lausunnot Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialalta (Pelastuslaitos), sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymältä.
Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan (30.05.2024) puoltavan yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kieltoa kelluvia asuntoja palvelevalla laiturilla. Yleinen kulku lisää mahdollisuutta jo valmiiksi kapean väylän kaventumiseen polkupyörillä, sähköpotkulaudoilla ym. mikä mahdollisesti hankaloittaa pelastustoimintaa. Pelastuslaitos painottaa, mikäli laiturialuetta rajataan portilla tai vastaavalla, se ei saa kaventaa väylää ja sen tulee olla helposti avattavissa, esim. kolmioavaimella. Lisäksi paloteknisistä ratkaisuista on laadittava riittävän tarkat suunnitelmat rakennuslupavaiheessa ja suunnitelmat on hyväksytettävä pelastuslaitoksella. Pelastuslaitos toteaa myös huomioitavan Maankäytönjohtajan asettamat poikkeaman ehdot aiemmassa poikkeamispäätöksessä 14.02.2022 (Sörnäinen, Capellanranta, poikkeamishakemus HEL 2021-013515 T 10 04 01, Asiointitunnus LP-091-221-00490, hankenumero 5046_82)
HSY toteaa lausunnossaan (31.05.2024), ettei muutosehdotus edellytä vesihuollon johtosiirtoja, sillä aluetta palvelevat yleiset vesijohdot ja viemärit on rakennettu valmiiksi.
Päätöksen perustelut
Haettu toimenpide yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kieltämisestä koko tontin osalta, jossa kelluva asuntoja palveleva vähintään 4 m leveä laituri (kaavamääräyksessä merkintä pp/l), ei koske tonttia 10619/8, sillä tontilla ei ole asemakaavan mukaista pp/l merkinnällä olevaa laituria. Asemakaavan mukaan tontti sijaitsee W/A-1 vesialueella, jolle saa sijoittaa kelluvia asuntoja ja niitä palvelevia laitureita, käyntisiltoja, kiinnitysjärjestelyjä ja muita rakenteita. Kelluvalle liiketilalle saa toteuttaa sen tarvitsemat laiturikulkuyhteydet ja laituriin saa rakentaa kunnallisteknisiä johtoja ja laitteita.
Sijainniltaan kelluva liiketila tulee sijaita etäisyyden päässä kelluvista asunnoista tontin 10619/8 kaakkoiskulmassa, eikä sijainti saa olla tontin lv-alueella. Myönnettävästä rakennusoikeudesta enintään 35 % saa olla varastotilaa. Varastotilan esitetystä käyttötarkoituksesta (vesiliikuntavälineiden varastointi) johdosta varastotilan ei tarvitse sijaita kelluvan liiketilan yhteydessä ja sen tulee sijaita lv-alueen ulkopuolella.
Esitetyissä suunnitelmissa ja hakemuksessa hakija hakee kelluvan liiketilan käyttötarkoitukseksi sauna- ja klubirakennusta. Hakija perustelee hakemuksessaan kelluvan liiketilan tuovan lisäpalveluita ja mahdollisuuksia alueen asukkaille. Vastineissaan hakija toteaa kelluvan satamarakennuksen olevan vapaasti kaikkien vuokrattavissa uimamahdollisuuksineen. Asemakaavapoikkeamiselle on asetettu ehto ”kelluvassa liiketilassa tulee sijaita yleisesti vuokrattavissa oleva tilaussauna” edistääkseen alueen merellisten palveluiden saatavuutta.
Paloteknisestä ratkaisusta, sekä mahdollisesta rajaavasta portista on laadittava riittävän tarkat suunnitelmat rakennuslupavaiheessa ja suunnitelmat on hyväksytettävä pelastuslaitoksella huomioiden myös aiempien poikkeamispäätösten ehdot (HEL 2021-013515).
Mikäli aluetta rajataan portilla, tai muulla vastaavalla rakenteella, ei tämä saa kaventaa olemassa olevan väylän vapaata kulkuaukkoa. Lisäksi sen tulee olla helposti pelastusviranomaisen avattavissa esimerkiksi kolmioavaimella pelastusturvallisuuden takaamiseksi.
Hanke voidaan toteuttaa sallimalla vähäinen lv-tontin osan ylitys aallonsuojauksessa ja venesatamarakenteessa. Yhtenäinen aallonsuojain suojaa hakijan hakemuksen perusteella kelluvia asuntoja sekä veneitä etelän ja idän suunnasta alkuperäistä suunnitelmaa kokonaisvaltaisemmin. Aallonsuojain eroaa huomattavasti Asemakaavaselostuksessa 11956 olevan Verkkosaaren kelluvien asuntojen aallokkotarkastuksesta (PM1172473) esitetystä sijoitusmahdollisuudesta. Tästä syystä aallonsuojaimen jatkosuunnittelussa on osoitettava tuulen ja aaltoliikkeiden vaikutukset asuinrakennuksiin. Suunnitelmat on esitettävä ja hyväksytettävä rakennusvalvonnan teknisessä työryhmässä ennen rakennusluvan hakemista. Hankkeen tulee arvioida esitettyjen muutosten vaikutukset olemassa olevaan vesilupaan nähden.
Aallonsuojaimen ollessa yhtenäinen tontin 10619/8 merelle avautuvalla sivulla on venepaikkojen salliminen koko laiturin leveydeltä perusteltua, sillä poikkeamisen mukaisella järjestelyllä alkuperäisen kaavassa esitetty kulku- ja näkymäaukko poistuu. Aallonsuojaimen pidentymisen myötä tontin ja siten vesialueelle johtavien kulkureittien kaventamisen myötä hakijan on varmistuttava tontille johtavan veneväylän toimivuudesta ja mitoituksesta, sekä tarkastella viereisten tonttien 10619/1 ja 2 aallonsuojainten mahdollisia vaikutuksia.
Haettu toimenpide poiketa asemakaavasta autopaikoituksen suhteen satama- sekä klubitoiminnoille 5 autopaikkaa asiakaskäyttöön LPA 10613 alueelle voidaan toteuttaa sen edesauttaen tulevan venesatamatoimintaa. Pysäköintipaikat ovat oleellinen osa satamatoimintoa etenkin käyttäjien tavaroiden kuljettamisen näkökulmasta.
Haettu toimenpide poiketa asemakaavanmukaisesta käyttötarkoituksesta sallimalla 110k-m² uutta rakennusoikeutta yksikerroksiselle kelluvalle liiketilalle sekä sen tarvitsemalle varastotilalle voidaan toteuttaa. Haettu toimenpide edesauttaa aallonsuojauksen rakentamisen investointimahdollisuutta, samalla lisää alueen vetovoimaa uusien merellisten palveluiden muodossa. Tontilla 10619/8 ei ole suoraa kulkuyhteyttä maa-alueelle, jonka myötä hakijan tulee sopia aikaisessa vaiheessa mahdollisista rasiteluontoisista teknisestä yhteisjärjestelystä naapuritonttien kanssa ja arvioida esitettyjen muutosten vaikutukset olemassa olevaan vesilupaan nähden. Hakijan on myös varmistettava tontinvuokraamiseen liittyvät periaatteet Helsingin kaupunkiympäristön tonteista vastaavan toimialan kautta.
Hakijan tulee varmistaa kelluvan liiketilan pelastusturvallisuuteen liittyvät ratkaisut (poistumisreitit, sammutus ja pelastustöiden mahdollistaminen) pelastusviranomaisilta.
Haettua poikkeamaa kelluvan laiturin kansitason vähimmäiskorkeudesta 0,6 m vedenpinnan yläpuolella ei koske tonttia 10619/8, sillä tontilla ei ole asemakaavan mukaista pp/l merkinnällä olevaa laituria eikä siten koske haettua asemakaavapoikkeusta.
Kelluvaa liiketilaa ja sen varastorakennusta palvelevan laiturin toteutuksesta puuosien osalta paloturvallisuusnäkökohdat tulee selvittää ja tarvittaessa neuvotella niistä pelastuslaitoksen kanssa erillisneuvotteluin.
Haettu toimenpide voidaan toteuttaa kelluvien asuntojen ja laitureiden ankkuroinnista siten, että ankkurointi sijoittuu osittain korttelialueen ulkopuolelle. Matalan ruopattavan vedensyvyyden 3,6 m vuoksi ankkurointi tulee sijoittaa toiminnallisen etäisyyden päähän laturista. Kelluvien asuntojen ankkurointi tulee toteuttaa siten, että ympäröivien vesialueiden tulee olla yleisessä käytössä. Mikäli ankkurointi ulottuu vesialueelle, ankkurointi tulee merkitä selkeästi.
Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavan toteutumisen edistäminen, sekä kelluvien asuinrakennusten pilottikohteen mahdollistaminen.
Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.
Sovelletut oikeusohjeet
Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §
Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet
Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.
Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Päätös tullut nähtäväksi 25.02.2025
Valitusosoitus
Pöytäkirjan 21 § (Poikkeamispäätöksestä).
Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.
Valitusoikeus
Tähän päätökseen saa hakea muutosta
- se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
- viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
- sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
- se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
- kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
- toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
- viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika
Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Pöytäkirjan 21 § (Maksun osalta).
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Aapo Niinikoski, arkkitehti, puhelin: 09 310 52863
Matti Kaijansinkko, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37195