Poikkeaminen, Sörnäinen, Verkkosaarenranta 10619/7, Bluet Oy Ltd, Marina Housing Oy

HEL 2024-004706
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 20

Sörnäinen, Verkkosaarenranta, poikkeamishakemus

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10619 tonttia 7 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 11956 seuraavasti:

  • Poiketaan asemakaavasta yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn osalta kieltämällä yleinen jalankulku ja polkupyöräily koko tontin osalta, jossa kelluva asuntoja palveleva vähintään 4 m leveä laituri. Kaavamääräyksen merkintä pp/l.
  • Poiketaan tonttien 10619/5/6/7 välisen, w-1 merkinnän mukaisen siltarakenteen poistamisella.
  • Poiketaan rakennusalojen sijainnista, määrästä ja rakennusalalle osoitetusta asuntojen enimmäismäärästä tontilla 10619/7 siten, että tontille saa rakentaa neljä asuntoa (Vuonna 2012 voimaan tulleessa asemakaavassa on osoitettu ohjeelliselle kaavatontille 10619/3 11 asuntoa. HEL 2021-013515 päätöksen mukaan vanhan tonttijaon mukaiselle tontille sai rakentaa 19 asuntoa).
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen määrästä siten, että tontille osoitettu autopaikkojen määrä saa olla 1 ap / 100 k-m² (asemakaavassa 1 ap/asunto).
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen (pp/l) osalta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että kelluvan laiturin kansitaso tulee olla vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että korttelialueen rajojen ylitys sallitaan ankkuroinnin osalta.

Maankäyttöjohtaja päätti myöntää poikkeamisen seuraavilla ehdoilla:

  • Mahdollisen portin tai muun rakenteen, joka on suunniteltu yleisen jalankulun tai pyöräilyn rajoittamiseen tontin alueelle tulee olla helposti avattavissa pelastusviranomaisen toimesta eikä se saa kaventaa väylän vapaata kulkuaukkoa. Jatkosuunnittelussa tulee varmistaa viereisten tonttien 10619/1 ja 2 asukkaiden mahdollisuus käyttää reittiä.
  • Paloteknisestä ratkaisusta, sekä mahdollisesta rajaavasta portista on laadittava riittävän tarkat suunnitelmat rakennuslupavaiheessa ja suunnitelmat on hyväksytettävä pelastuslaitoksella huomioiden myös aiempien poikkeamispäätösten (HEL 2021-013515) ehdot.
  • Hakijan tulee jatkosuunnittelussa varmistaa kulkureitin, asemakaavassa merkityn (pp/l, w-1), esteettömyysperiaatteet lupaviranomaisen kanssa.
  • Hakijan on jatkosuunnittelussa varmistuttava vesialueen virtauksista ja toteutettava mahdolliset lisäselvitykset, sekä varmistaa mahdolliset vaikutukset vesilupaan.
  • Ankkurointi tulee toteuttaa siten, että huomioidaan ympäröivien vesialueiden yleinen käyttö. Mikäli ankkurointi ulottuu vesialueelle, se tulee merkitä selkeästi.
  • Laiturin toteutuksesta puuosien osalta paloturvallisuusnäkökohdat tulee selvittää ja tarvittaessa neuvotella niistä pelastuslaitoksen kanssa erillisneuvotteluin.
  • Suunnitelmasta on rakennuslupavaiheessa laadittava tarkennettu palotekninen suunnitelma.
  • Ratkaisut tulee neuvotella yhdessä pelastuslaitoksen kanssa ja pyytää rakennusluvan aikaisista suunnitelmista pelastuslaitokselta lausunto.

Maksu

3 346,50 euroa

Hakija

Bluet Oy Ltd, Marina Housing Oy

Rakennuspaikka

10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10619 tontti 7

Hakemus

Hakija hakee lupaa poiketa voimassa olevasta asemakaavasta nro 11956 siten, että

  • Poiketaan asemakaavasta yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn osalta kieltämällä yleinen jalankulku ja polkupyöräily koko tontin osalta, jossa kelluva asuntoja palveleva vähintään 4 m leveä laituri. Kaavamääräyksen merkintä pp/l.
  • Poiketaan asemakaavasta tonttien 10619/5/6/7 välisen, w-1 merkinnän mukaisen siltarakenteen poistamisella.

Hakija perustelee hakemustaan poiketa asemakaavasta ja kieltää yleinen jalankulku ja pyöräily tontin osalla, jossa on kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri (kaavamääräyksessä merkintä pp/l), sillä kulkulaituri ei toimi yhdysreittinä eikä siten ulkopuolisilla ole tarvetta kulkea laiturilla. Hakijan mukaan läpikulku häiritsisi alueen asukkaiden yksityisyyttä, sekä aiheuttaisi taloyhtiölle kohtuuttomia vastuita ja riskejä. Riskeiksi hakija nimeää turvallisuuteen ja vastuisiin liittyvät seikat, sekä taloudelliset riskit hankkeen toteutumisen kannalta. Yleinen kulku lisäisi pelastustehtävien todennäköisyyttä jo muutenkin erikoisessa ja haastavassa, normaalista poikkeavassa toimintaympäristössä. Hakija myös painottaa asemakaavan olevan Helsingin ensimmäisiä kohteita, jotka sallivat kelluvan rakentamisen, eikä kyseiselle rakennustavalle ominaisia piirteitä osattu ottaa kaavoituksellisesti, sekä teknisten ratkaisujen kannalta optimaalisesti huomioon kaavan laadintavaiheessa n. 10 vuotta sitten.

Hakija perustelee hakemustaan poiketa asemakaavan mukaisesta w-1 merkinnällä olevista siltarakenteista sen ollessa haastava toteuttaa turvallisesti ja arkkitehtuurisesti sillasta tulisi kohtuuttoman pitkä. Tonttien 10619 5/6/7 risteyskohdassa asemakaavassa merkinnällä oleva silta rakennetaan betoniponttonirakenteisena ilman alituskorkeutta. Hakijan suunnitelmien mukaan asemakaavan edellyttämän alituskorkeuden (1,2 m) toteuttaminen esteettömyysvaatimusten mukaisesti tuottaisi massiivisen siltarakenteen (11.25m/noususuunta, 8% pituuskaltevuudella). Perusteluissa hakija huomioi mahdollisen siltaratkaisun kielteiset vaikutukset kelluvan katurakenteen huoltoon ja ylläpitoon. Kulkusillan rakenteissa kulkee myös mm. vesi, jätevesi sähkö- ja datakaapeleita.

Hakija hakee 10. kaupunginosan (Sörnäinen) korttelin 10619 tonttia 7 koskevan poikkeamishakemuksen LP-091-2021-00490 mukaisia poikkeamia uudelleen vastaamaan uutta 22.1.2024 laadittua tonttijakoa siten, että

  • Poiketaan rakennusalojen sijainnista, määrästä ja rakennusalalle osoitetusta asuntojen enimmäismäärästä, siten että tontille 10619/7, rakennetaan yhteensä 4 asuntoa (Vuonna 2012 voimaan tulleessa asemakaavassa on osoitettu ohjeelliselle kaavatontille tontille 10619/3 11 asuntoa. HEL 2021-013515 päätöksen mukaan vanhan tonttijaon mukaiselle tontille 10619/3, josta on lohkottu tontit 10619/5 ja 7, sai rakentaa 19 asuntoa).
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen määrästä siten, että tontille osoitettu autopaikkojen määrä saa olla 1 ap / 100 k-m² (asemakaavassa 1 ap/asunto).
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen osalta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että kelluvan laiturin kansitaso on vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella.
  • Poiketaan asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laituri- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että korttelialueen rajojen ylitys sallitaan ankkuroinnin osalta.

Hakija perustelee hakemustaan poiketa rakennusalojen sijainnista, määrästä ja rakennusalalle osoitetuista asuntojen enimmäismäärästä sillä, että poikkeamisen osalta asemakaava on laadittu n. 10 vuotta sitten, ja asuntomarkkinat ovat muuttuneet aikavälillä merkittävästi. Haettu muutos on suunniteltu nykyisen kysynnän mukaiseksi huomioiden myös rakennus- ja palotekninen mitoitus. Rakennusalat eivät sijainniltaan muutu merkittävästi, eikä rakennusoikeus muutu.

Hakija perustelee asemakaavassa osoitetusta autopaikkojen määrästä poikkeamista siten, että etäisyys linnuntietä lähimmälle metro- tai juna asemalle on alle 400 metriä. Lisäksi alueelle rakentuu useita pysäköintilaitoksia, joihin ajoneuvojen pysäköinti on luontevampaa ja kaupunkikuvallisesti parempi ratkaisu kuin ranta-alueille pysäköinti. Lisäksi hankkeen käyttöön osoitettua 10614/2 LPA aluetta on pienennetty alkuperäisestä.

Hakija perustelee poikkeamista asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueesta, jossa kelluvan laiturin kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella siten, että hieman matalampi kansitason korkeus on edelleen kaupunkikuvallisesti ja toiminnallisesti hyvä, mutta se on teknisesti vakaampi ja kustannuksiltaan toteutuskelpoisempi ratkaisu.

Hakija perustelee poikkeamista asemakaavassa osoitetusta kaavamääräyksestä ”W/A-1 korttelialueella kelluvia asuntoja varten rakennettavat aallonmurtajat, vedessä olevat tukipilarit, laiturit- ja kiinnitysjärjestelyt, käyntisillat ja terassit eivät saa ylittää korttelialueen rajoja” siten, että alueen merenpinnan korkeudenvaihtelu ja alueen syvyys huomioon ottaen tulee ankkuripainot sijoittaa arviolta n. 5-20 m etäisyydelle rakenteista. Tämä hakijan mukaan tarkoittaa sitä, että veden pohjaan sijoittuvat ankkurointipainot ylittäisivät tontti- ja korttelialuerajat, mutta vesialueen käyttöön tai ulkonäköön se ei vaikuta. Ylitys tapahtuu meren pohjalla, noin -3.6 m syvyydellä.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin maankäyttö- ja rakennuslain 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 6.6.2012 hyväksytty asemakaava nro 11956. Asemakaavan mukaan rakennuspaikka on osoitettu vesialueella sijaitsevaksi korttelialueeksi (W/A-1), jolle saa sijoittaa kelluvia asuntoja ja niitä palvelevia laitureita, käyntisiltoja, kiinnitysjärjestelyjä, aallonmurtajia ja muita rakenteita. Merkintä (pp/l) kuvaa yleiselle jalankululle ja polkupyöräilylle varattua tontin osaa, jolle tulee rakentaa kelluvia asuntoja palvelevan vähintään 4 metriä leveän laiturin. Laituriin saa rakentaa kunnallisteknisiä johtoja ja laitteita ja sen kansitason tulee olla vähintään 0,7 m vedenpinnan yläpuolella. Merkintä (w-1) ilmoittaa kevyen liikenteen avattava silta, jonka alituskorkeuden on oltava vähintään 1,2 metriä. Sillan rakenteiden tulee olla ilmeeltään keveitä ja huolellisesti viimeisteltyjä.

Tontin rakennusoikeus on 508 k-m². Tontille on osoitettu rakennusalat a-1. Rakennusalan merkinnän jälkimmäinen luku osoittaa rakennusalalle rakennettavien asuntojen enimmäismäärän. Kaavatonteille 10619/3 ja 4 on laadittu 22.1.2024 tonttijako nro 14053, jonka myötä kaavatonteista on muodostettu tontit 10619/5, 6, 7 ja 8.

Tontin (W/A-1) 10619/5 rakennusoikeus on 942 k-m², pinta-ala 3 862 m², os. Verkkosaarenranta.
Tontin (W/A-1) 10619/6 rakennusoikeus on 1 050 k-m², pinta-ala 4 582 m², os. Verkkosaarenranta.
Tontin (W/A-1) 10619/7 rakennusoikeus on 508 k-m², pinta-ala 2 260 m², os. Verkkosaarenranta.
Tontilla (W/A-1) 10619/8 ei ole rakennusoikeutta, pinta-ala on 5 628 m², os. Verkkosaarenranta.

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu kantakaupungiksi (C2), jota kehitetään toiminnallisesti sekoittuneena asumisen, kaupan ja julkisten palveluiden, toimitilojen, hallinnon, puistojen, virkistys- ja liikuntapalvelujen sekä kaupunkikulttuurin alueena.

Nykytilanteessa rakennuspaikka on rakentamaton. Tontti sijaitsee vesialueella.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (14.05.2024). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia saatiin 2 kpl. Muistuttaja 1 vastustaa yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltoa sen ollessa vastakkainen, mitä asemakaavassa ja rakennusluvassa vaaditaan ja ristiriidassa Helsingin kaupungin mainostaessa Kalasatamaa mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi ja avoimeksi kaupunkitilaksi. Muistutuksessa todetaan yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltämisen yhteyslaiturilla olevan vastoin yhdenvertaista kaupunkilaisten oikeutta, sekä asunto-osakeyhtiöiden yhdenvertaista kohtelua ranta-alueella. Muistuttaja 1 antaa esimerkiksi läheisten asunto-osakeyhtiöiden tonteilla sijaitsevat yhteiskäyttöä varten sallitut yleiset kulkureitit, joihin on rakennettu esimerkiksi istutuspenkkejä niiden ollessa avoimia kaikille alueella liikkuville.

Vastineessa muistuttaja 1 ottaa kantaa tilanteeseen, jossa kaupungin toimesta on investoitu ja toteutettu laiturirakenne, johon kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri kiinnittyy. Hakija kyseenalaistaa onko laiturirakenne rakennettu vain kelluvien asukkaiden käyttöön. Muistutuksessa nostetaan myös esille, kuinka laiturirakennelmalle kulku ohjautuu vieressä sijaitsevien asunto-osakeyhtiöiden piha-alueiden lävitse.

Muistuttaja 2 mukaan asemakaavapoikkeusta ”Yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kielto tontin osalla, jossa kelluvia asuntoja palveleva 4 m leveä laituri. Kaavamääräyksessä merkintä pp/I.” ei tule hyväksyä. Vastineessa vedotaan yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltämisen kohtelevan muita alueen rakentajia epätasa-arvoisesti. Muistuttaja 2 toteaa maalla sijaitsevalla kaava-alueella olevien kiinteistöjen velvollisuudesta rakentaa ja ylläpitää yleisten pph-kevyenliikenteen kulkuväyliä hallitsemillaan tonteilla. Tämä aiheuttaa rakentamis- ja ylläpitokustannuksia, sekä häiritsee alueen yksityisyyttä aiheuttaen riskejä ja vastuita esimerkiksi kulkureiteille avautuvista asemakaavanmukaisista autotalleista. Muistuttajan 2 mukaan hakijan perustelu ”kulkulaituri ei toimi yhdysreittinä” on virheellinen, sillä asemakaavan mukainen pp/l reitti kulkee kelluvien asuntojen korttelialueen läpi etelästä pohjoiseen. Kaavapoikkeamisen hyväksymisen johtaisi kelluvien asuntojen korttelialueiden sulkemiseen muilta, kuin alueen asukkailta venelaitureita vastaavaksi suljetuksi alueeksi.

Hakijalle on annettu tilaisuus antaa selityksensä annetuista muistutuksista ja lausunnoista. Hakija ilmoittaa vastineessaan, ettei yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kielto tontin osalta merkinnällä pp/l sulje rantaraittia muilta alueen asukkailta. Poikkeushakemuksessa ei haeta kieltoa rantaraitin, eli yhteyslaiturin yleisen kulun kieltämiseen eikä siten tulevien kelluvien asuntojen laitureiden jalankulun ja polkupyöräilyn kielto vaikuta alueen nykyisiin käyttömahdollisuuksiin.

Vastineessaan hakija toteaa, ettei maalla sijaitseva asuinkiinteistö ole verrattavissa keskenään veden päällä sijaitsevaan asuinkiinteistöön. Hakijan mukaan kelluvaa asuinalueetta toteutettaessa hanke vastaa perusinfran rakentamisesta, kuten vesi-, viemäri, sähköverkosta sekä katuvalaistuksesta, toisin kun maalle rakennettaessa, jossa toimenpiteistä vastaa kaupunki. Hakija toteaa ylläpidon olevan yhtäläistä, mutta rakentamisen olevan 3–4 kertaa kalliimpaa. Hakija myös ottaa huomioon, ettei veden päällä sijaitsevaa aluetta ole mahdollista laajentaa, eikä veden päälle voi väistää tai poiketa tarpeen vaatiessa. Hakija vetoaa myös pelastuslaitoksen lausuntoon kulkureitin tyhjänä pitämiseksi pelastustoimien mahdollistamiseksi.

Hakija tuo vastineessaan esille Helsingin kaupunkisuunnitteluviraston liikennesuunnitteluosaston laatiman Verkkosaaren pohjoisosan liikennesuunnitelman (Piirustus 6662-1, 2016; Päätöksen Diaarinumero HEL 2016-004842), jossa jalankulku, pyöräily ja huoltoajo on esitetty rajattuna rannan katualueelle.

Vastineessa hakija toteaa, ettei rantaraitin laiturirakennetta ole rakennettu vain kelluvien asuntojen asukkaiden käyttöön vaan se on kiinteä osa kaupungin rantarakenteita eikä osa kelluvia katuja. Hakija vetoaa yleisen kulun kieltämiseen kelluvilla kaduilla yleisen turvallisuuden kannalta, asukkaiden yksityisyyden, sekä kotirauhan vuoksi. Lisäksi hakija toteaa, etteivät kelluvat kadut toimi yhdysreittinä vaan alueen pääreitti on rantaraitilla ja sekundäärinen kelluvilla kaduilla.

Hakemuksesta on saatu lausunnot Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialalta (Pelastuslaitos), sekä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymältä.

Pelastuslaitos toteaa lausunnossaan (30.05.2024) puoltavan yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kieltoa kelluvia asuntoja palvelevalla laiturilla. Yleinen kulku lisää mahdollisuutta jo valmiiksi kapean väylän kaventumiseen polkupyörillä, sähköpotkulaudoilla ym. mikä mahdollisesti hankaloittaa pelastustoimintaa. Pelastuslaitos painottaa, mikäli laiturialuetta rajataan portilla tai vastaavalla, se ei saa kaventaa väylää ja sen tulee olla helposti avattavissa, esim. kolmioavaimella. Lisäksi paloteknisistä ratkaisuista on laadittava riittävän tarkat suunnitelmat rakennuslupavaiheessa ja suunnitelmat on hyväksytettävä pelastuslaitoksella. Pelastuslaitos toteaa myös huomioitavan Maankäytönjohtajan asettamat poikkeaman ehdot aiemmassa poikkeamispäätöksessä 14.02.2022 (Sörnäinen, Capellanranta, poikkeamishakemus HEL 2021-013515 T 10 04 01, Asiointitunnus LP-091-221-00490, hankenumero 5046_82)

HSY toteaa lausunnossaan (31.05.2024), ettei muutosehdotus edellytä vesihuollon johtosiirtoja, sillä aluetta palvelevat yleiset vesijohdot ja viemärit on rakennettu valmiiksi.

Päätöksen perustelut

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, sillä yleisen jalankulun ja polkupyöräilyn kieltäminen koko tontin osalta, jossa kelluva asuntoja palveleva vähintään 4 m leveä laituri (kaavamääräyksessä merkintä pp/l), lisää kelluvien katujen turvallisuutta pelastustilanteissa. Pelastusviranomaisen lausunto (30.05.2024) tukee päätöstä. Lausunnon mukaan yleisen kulun salliminen saattaa vaikuttaa väylän kaventumiseen, esimerkiksi polkupyörillä, hankaloittaen mahdollista pelastustoimintaa. Paloteknisestä ratkaisusta, sekä mahdollisesta rajaavasta portista on laadittava riittävän tarkat suunnitelmat rakennuslupavaiheessa ja suunnitelmat on hyväksytettävä pelastuslaitoksella huomioiden myös aiempien poikkeamispäätösten ehdot (HEL 2021-013515).

Mikäli aluetta rajataan portilla, tai muulla vastaavalla rakenteella, ei tämä saa kaventaa kulkuväylän väylän vapaata kulkuaukkoa. Lisäksi sen tulee olla helposti pelastusviranomaisen avattavissa esimerkiksi kolmioavaimella pelastusturvallisuuden takaamiseksi.

Kyseinen kulkureitti ei johda muualle, kuin laitureilla sijaitseviin asuntoihin rantaraitin toimiessa yleisenä jalankulku ja pyöräilyalueena. Haettu kulkureitti, jolle haetaan yleisen jalankulun ja pyöräilyn kieltoa johtaa viereisille tonteille 10619/1 ja 2. Jatkosuunnittelussa on varmistettava kyseisten tonttien kulkureitin käyttö asemakaavan mukaisesti yhtenäisenä reittinä tonttien 10619 / 1/2/5/6/7/8 välillä.

Hanke voidaan toteuttaa poikkeamalla asemakaavasta tonttien 10619/5/6/7 välisen siltarakenteen poistamisella. Asemakaavassa w-1 merkintä ilmentää kevyen liikenteen avattava siltaa, jonka alituskorkeuden on oltava vähintään 1,2 metriä. Sillan rakenteiden tulee olla ilmeeltään keveitä ja huolellisesti viimeisteltyjä.

Asemakaavanmukainen hakijan esittämä tutkielma ei edistä kulkureitin esteettömyyttä sillan avattavuudesta aiheutuvan kaltevuuden myötä. Lisäksi kelluvien asuntojen tarvitsema tekniikka, kuten vesi, jätevesi ja sähkökaapelit saattavat kulkea sillan reitillä, jolloin sillan avattavuus tonttien välillä on teknisesti hyvin haastavaa toteuttaa. Hakijan tulee jatkosuunnittelussa varmistaa kulkureitin, asemakaavassa merkityn pp/l, esteettömyysperiaatteet lupaviranomaisen kanssa.

Asemakaavanmukaisessa ratkaisussa alituskorkeudeltaan vähintään 1,2 m oleva siltarakenne mahdollistaa avoimen veden virtauksen kelluvia asuntoja palvelevan 4 m leveän laiturin ja rannanpuoleisen vesialueen välissä. Hakijan on jatkosuunnittelussa varmistuttava vesialueen virtauksista ja toteutettava mahdolliset lisäselvitykset, sekä varmistettava mahdolliset vaikutukset vesilupaan.

Uudelleenhaettu toimenpide voidaan toteuttaa asemakaavassa määritellyn sijainnin, rakennusalojen lukumäärän ja rakennusalalle osoitetun asuntojen enimmäismäärän osalta, sillä rakennusalojen muuttaminen ja asuntojen lukumäärän muutos ei olennaisesti muuta asemakaavan tavoitteita. Alustava suunnitelma poikkeaa rakennusalalle osoitetuista asuntojen enimmäismääristä siten, että tontille saa rakentaa yhteensä 4 asuntoa (vuonna 2012 voimaan tulleessa asemakaavassa osoitettu ohjeelliselle kaavatontille 10619/3 11 asuntoa). Suunnitelmasta on rakennuslupavaiheessa laadittava tarkennettu palotekninen suunnitelma. Ratkaisut tulee neuvotella yhdessä pelastuslaitoksen kanssa ja pyytää rakennusluvan aikaisista suunnitelmista pelastuslaitokselta lausunto.

Uudelleenhaettu poikkeaminen autopaikkojen vähimmäismäärästä voidaan sallia hakijan esittämällä tavalla rakentamalla 1 ap / 100k-m². Kohteessa sovelletaan pientaloasumisen autopaikkojen laskentaohjetta, sijainti ja hyvät joukkoliikenneyhteydet huomioiden. Asuntojen keskipinta-ala on laskenut asemakaavan mukaiseen rakentamiseen verrattuna.

Hanke voidaan toteuttaa poikkeamalla asemakaavassa osoitetusta yleisen jalankulun ja pyöräilyn alueen osalta siten, että kelluvan laiturin kansitaso tulee olla vähintään 0,6 m vedenpinnan yläpuolella. Suunnitelmat ovat asemakaavan tavoitteiden mukaisia. Laiturin toteutuksesta puuosien osalta paloturvallisuusnäkökohdat tulee selvittää ja tarvittaessa neuvotella niistä pelastuslaitoksen kanssa erillisneuvotteluin.

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa kelluvien asuntojen ja laitureiden ankkuroinnista siten, että ankkurointi sijoittuu osittain korttelialueen ulkopuolelle. Matalan ruopattavan vedensyvyyden 3,6 m vuoksi ankkurointi tulee sijoittaa toiminnallisen etäisyyden päähän laturista. Kelluvien asuntojen ankkurointi tulee toteuttaa siten, että ympäröivien vesialueiden tulee olla yleisessä käytössä. Mikäli ankkurointi ulottuu vesialueelle, ankkurointi tulee merkitä selkeästi.

Poikkeamisen erityinen syy on asemakaavan toteutumisen edistäminen, sekä kelluvien asuinrakennusten pilottikohteen mahdollistaminen.

Haettu toimenpide ei päätöksessä asetetuin ehdoin aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle, eikä vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista. Haettu toimenpide ei myöskään johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia.

Sovelletut oikeusohjeet

Maankäyttö- ja rakennuslaki 58 § 1 mom, 145, 171, 173 ja 174 §
Maankäyttö- ja rakennusasetus 85 ja 86 §
Hallintosääntö 16 luku 5 § kohta 3a
Rakennusvalvontataksa 2024, 6 §

Voimassaolo ja jatkotoimenpiteet

Ennen mahdolliseen rakennustoimenpiteeseen ryhtymistä on saatava rakennuslupa, mikäli sellaista edellytetään. Rakennus- tai muu mahdollisesti vaadittava lupa on haettava kahden vuoden kuluessa poikkeamispäätöksen lainvoimaisuudesta lukien. Lupahakemukseen on liitettävä tämä päätös lainvoimaisuustodistuksineen.

Tämä päätös annetaan julkipanon jälkeisenä arkityöpäivänä jolloin sen katsotaan tulleen asianosaisen tietoon. Julkipanopäivä vastaa pöytäkirjan nähtävilläolopäivää. Päätöksen valitusaika päättyy 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Päätös tullut nähtäväksi 25.02.2025

Valitusosoitus

Pöytäkirjan 20 § (Poikkeamispäätöksestä).

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen, päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan alueen omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke saattaa huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhdistys, jonka tarkoituksena on luonnon- tai ympäristönsuojelun tai kulttuuriarvojen suojelun edistäminen taikka elinympäristön laatuun muutoin vaikuttaminen
  • viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen ja muun valittamaan oikeutetun katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun päätös on julkipanon jälkeen annettu.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, johon asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 20 § (Maksun osalta).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Aapo Niinikoski, arkkitehti, puhelin: 09 310 52863

aapo.niinikoski@hel.fi

Matti Kaijansinkko, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37195

matti.kaijansinkko@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja