Hankinta, vammaisten asumispalvelujen hankinta, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-004962
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 65

Vammaisten asumispalvelut

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja

Päätös

Perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja päätti hyväksyä vammaisten asumispalvelujen palveluntuottajiksi sote-hankintamenettelyyn osa-alueittain ensisijaisuusjärjestyksessä liitteessä 1 mainitut tarjoajat.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa edullisuusjärjestyksessä. Valinta ja palveluntuottajien ensisijaisuusjärjestys on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Suunniteltu sopimuskausi on 1.1.2025-31.12.2028 välinen aika. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on noin 420 000 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen sillä ehdolla, että valitut palveluntuottajat toimittavat asetettujen vaatimusten mukaisesti rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti hyväksyä vammaisten asumispalvelujen hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 93, 14.05.2024 ja päätti oikeuttaa perhe- ja sosiaalipalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Hankinnassa on noudatettu sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annettua lakia (612/2021), ja lain velvoitteiden täyttyminen on kuvattu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan hankinnan periaatteita koskevassa päätöksessä 14.05.2024 § 93.

Hankinnan kohde

Hankinta on jaettu kahdeksaan osa-alueeseen palveluluokittain:
- Palveluluokka 1
- Palveluluokka 2
- Palveluluokka 3
- Palveluluokka 4
- Palveluluokka 5
- Palveluluokka 6
- Palveluluokka 7
- Palveluluokka 8

Hankintamenettely

Vammaisten asumispalvelu on lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, luvun 12 tarkoittamaa sosiaali- ja terveyspalvelua. Hankinnan ennakoitu arvo ylittää hankintalain tarkoittaman, sosiaali- ja terveyspalveluja koskevan kansallisen kynnysarvon.

Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain 100 §:n mukaisella hankintayksikön itse määrittelemällä sote-hankintamenettelyllä, jossa noudatetaan hankintalain 3 §:n periaatteita.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 24.5.2024 julkaistulla hankintailmoituksella. Hankinnasta julkaistiin korjausilmoitukset sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa 31.5.2024 ja 11.8.2024.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan. Palvelun tulee täyttää Euroopan unionin suoraan velvoittavien säädösten, Suomen lakien ja asetusten sekä viranomaisten antamat määräykset.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 24.7.2024 klo 12:00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 185 kysymystä, joihin vastattiin 9.8.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 30.8.2024 klo 12:00 mennessä saapui yhteensä 189 tarjousta 47 eri palveluntuottajalta.

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 30.8.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyyntöasiakirjoissa. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka peruste oli halvin hinta. Laatu oli huomioitu tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa korkeissa vähimmäisvaatimuksissa.

Palveluntuottajat valittiin osa-alueittain puitejärjestelyyn tarjousvertailun mukaisen ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti.

Kaikki tarjouspyynnön vaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valittiin palveluntuottajiksi. Palveluntuottaja voi tulla valituksi yhteen tai useampaan hankinnan osa-alueeseen.

Hankintamenettelyn sisällä tilaaja tekee päätöksen asiakaskohtaisen palvelun valinnasta kyseistä palvelua koskevan sosiaalihuollon lainsäädännön edellytysten mukaisesti (ks. hankintalaki 108 §). Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on kyseisessä palvelussa (osa-alueessa) useita, toteutetaan valinta hankintamenettelyn ensisijaisuusjärjestyksen mukaisesti. Palveluntuottajia kohdellaan palvelun valinnassa tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Vertailutaulukko on liitteenä (liite 1).

Sopimus

Sopimuskausi on 1.1.2025-31.12.2028 välinen aika. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kaksitoista (12) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova päätös ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätietojen antaja

Minna Eronen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 24859

minna.eronen@hel.fi

Maria Kirjavainen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 35993

maria.kirjavainen@hel.fi

Päättäjä

Maarit Sulavuori
perhe- ja sosiaalipalvelujen johtaja