Vahingonkorvaus, autovaurio, 5.4.2024, Temperankatu 2

HEL 2024-005008
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 204

Vahingonkorvausvaatimus, autovaurio

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti osittain hyväksyä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Hakijalle korvataan 200 euroa. Enemmät vaatimukset hylätään.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 5.4.2024 esittänyt kaupungille määrältään yksilöimättömän vahingonkorvausvaatimuksen. Hakija on 8.11.2024 täsmentänyt vaatimuksensa määrältään 200 euroon, joka on vakuutuksen omavastuuosuus, ja lisäksi vaatinut korvaukselle lain mukaiset viivästyskorot. Vaatimuksen mukaan hakijan ajoneuvo vaurioitui 5.4.2024 klo 9.30–11.30 osoitteen Temperankatu 2 kohdalla, kun liikennemerkki kaatui hakijan ajoneuvon päälle. Hakijan kuvauksen mukaan vahinkohetkellä oli voimakas tuuli.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Vahingon aiheuttanut liikennemerkki on kaupungin asettama väliaikainen siirtokehotusmerkki.

Korkolain mukaan vahingonkorvaukselle tai vastaavanlaiselle velalle, jonka määrän ja perusteen toteaminen edellyttää erityistä selvitystä, viivästyskorkoa on maksettava siitä lähtien, kun 30 päivää on kulunut päivästä, jona velkoja esitti vaatimuksensa sekä sellaisen korvauksen perustetta ja määrää koskevan selvityksen, jota häneltä kohtuudella voidaan vaatia ottaen huomioon myös velallisen mahdollisuudet hankkia selvitys.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahingon aiheuttaneesta siirtokehotusmerkistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan Temperankadulla on ollut väliaikainen siirtokehotusmerkki, jonka jalustassa on ollut kaksi painoa, joka kunnossapidosta vastaavan selvityksen mukaan on yleensä ollut riittävä määrä pitämään merkin pystyssä. Kaupunkiympäristön kunnossapito-yksikön projektinjohtajan mukaan yleinen käytäntö väliaikaisten liikennemerkkien jalustassa on ollut kolme painoa, koska kaksi painoa on todettu liian vähäiseksi.

Kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu palautteita kyseisestä siirtokehotusmerkistä eikä kaupungille ole esitetty kyseisestä vahinkopaikasta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia.

Ilmatieteen laitoksen Helsingin Kumpulan havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa 5.4.2024 tuulen puuskanopeus on ollut klo 9.30–11.30 korkeimmillaan 19,2 m/s, mikä on kovaa tuulta. Kova tuuli muun muassa katkoo puiden oksia ja vaikeuttaa ulkona liikkumista. (Ilmatieteen laitos.)

Yhteenveto ja johtopäätökset

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta. Kaupunki katsoo, että siirtokehotusmerkin kaksi painoa ei ole ollut riittävä määrä pitämään merkkiä pystyssä kovassa tuulessa, ja ettei kaupunki ole huolehtinut siitä, että alueen kunnossapidosta vastaava urakoitsija olisi tietoinen tästä. Näin ollen kaupunki katsoo olevansa tässä tapauksessa korvausvelvollinen.

Korkolain mukaan viivästyskorko vahingonkorvausvelasta alkaa kulua
30 päivän kuluttua siitä, kun velkoja on esittänyt muun ohessa korvauksen perustetta koskevan selvityksen. Hakija on esittänyt viivästyskoron maksamista koskevan vaatimuksen, täsmentänyt vaatimuksensa määrän sekä toimittanut tositteet suorituksesta 8.11.2024. Näin ollen kaupungille ei ole korkolain perusteella muodostunut maksettavaa viivästyskorkoa.

Hakijalle korvataan tositteen mukaisesti vakuutuksen omavastuuosuus 200 euroa. Korvaus maksetaan hakijan vaatimuksessa ilmoittamalle pankkitilille.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 5 luku 1 § ja 5 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta(669/1978) 1–4 §

Korkolaki (633/1982) 4 § ja 7 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö