Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, apuvälinepalveluiden apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelut, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2024-005295
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 23

Apuvälinepalveluiden apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelujen hankinta

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti hyväksyä apuvälinepalveluiden apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelujen palveluntuottajaksi Berner Oy:n.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja valinta on tehty tarjousvertailun (liite 1) mukaisesti.

Suunnitellun sopimuskauden kesto on 36 kuukautta, minkä jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on 3 200 000 euroa 48 kuukauden mukaan arvioituna.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua tilataan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että palveluntuottaja toimittaa rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti 13.2.2024 hyväksyä hankinnan keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään § 28 ja päätti oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavan sopimuksen ja päättämään sopimuksen irtisanomisesta ja purkamisesta.

Hankinnan kohde

Helsingin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimella on yksi kaupunkiyhteinen apuvälineyksikkö, Apuvälinepalvelut, jonka toimipiste on läntisessä Helsingissä, Konalan kaupunginosassa.

Hankinnan kohteena on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan apuvälinepalvelujen perustason apuvälineiden huolto- ja korjauspalvelut kokonaispalveluna. Valitun palveluntuottajan huoltohenkilöstö tulee työskentelemään pääasiallisesti Apuvälinepalvelujen toimipisteessä Helsingin Konalassa.

Huollot, määräaikaishuollot ja korjaukset toteutetaan apuvälineiden valmistajien huolto-ohjelmia, toimialan huolto-ohjelmia ja asiaan liittyvää lainsäädäntöä noudattaen (muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön asetus lääkinnällisen kuntoutuksen apuvälineiden luovutuksesta 1326/2011 ja laki lääkinnällisistä laitteista 719/2021).

Palveluun kuuluu huoltojen ja korjausten lisäksi asiakaspalvelu puhelimitse, huoltojen koordinointi ja huoltotoimenpiteiden kirjaaminen toimialan apuvälinepalvelujen järjestelmään.

Hankintamenettely

Hankinnan ennakoitu arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016), myöhemmin hankintalaki, tarkoittaman EU-kynnysarvon. Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa 25.4.2024 julkaistulla tarjouspyynnöllä.

Hankintaa koskevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat saatavilla kokonaan sähköisesti Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalissa. Tarjouspyyntöasiakirjoissa asetettiin vähimmäisvaatimukset tarjoajien soveltuvuudelle ja määriteltiin hankittava palvelu sekä hankittavan palvelun ja palvelun laadun vähimmäisvaatimukset. Vaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan.

Tarjoajien oli mahdollista esittää tarjousaikana hankinnan kohdetta ja tarjouspyyntöä koskevia lisätietokysymyksiä 3.5.2024 klo 12.00 mennessä Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä yhteensä 15 kysymyskokonaisuutta, joihin vastattiin 6.5.2024 Tarjouspalvelu.fi-toimittajaportaalin kautta.

Tarjousten jättämiselle asetettuun määräaikaan 17.5.2024 klo 12.00 mennessä saapui yhteensä kaksi (2) tarjousta. Tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

- Berner Oy

- Camp Scandinavia Oy

Tarjousten käsittely

Tarjoukset avattiin 17.5.2024 sähköisestä järjestelmästä.

Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että molemmat tarjoajat täyttivät tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen

Hankintayksikkö on tarkistanut soveltuvuusvaatimukset täyttäneiden tarjoajien tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kaikkien tarjousvertailuun hyväksyttävien tarjousten tuli täyttää tarjouspyyntöasiakirjoissa tarjoukselle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Kaikki saapuneet tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne otettiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousvertailu ja kilpailutuksen tulos

Julkisia hankintoja koskevat yleiset periaatteet on lueteltu hankintalain 3 §:ssä. Tarjousten valinnat on tehtävä etukäteen asetettujen valintakriteerien mukaisesti eikä valintakriteereitä voi muuttaa tarjousten vertailu- tai valintavaiheessa. Hankintamenettelyn aikana on kohdeltu kaikkia hankintamenettelyyn osallistuneita ja muita toimittajia hankintalain mukaisesti tasapuolisesti ja syrjimättömästi sekä toiminut suhteellisuuden vaatimukset huomioon ottaen.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena on hinta 100 % painoarvolla. Laatu huomioitiin tarjouspyyntöasiakirjoissa palvelulle asetetuissa vähimmäisvaatimuksissa. Tarjousvertailu toteutettiin tarjouspyynnössä määritellyllä tavalla siten, että kullekin tarjouspyynnössä määritellylle hankinnan kohteelle oli määritelty painoarvo hinnan maksimipisteitä. Tarjouspyynnön mukaisesti kunkin kohteen halvin tarjottu hinta sai kyseisen kohteen painoarvon mukaiset hinnan maksimipisteet ja muut suhteutettiin tähän tarjouspyynnössä ilmoitetulla kaavalla.

Tarjouksen saamat kokonaisvertailupisteet muodostuivat yhteenlasketuista, kohdekohtaisista pisteistä.

Tarjoajien saamat kokonaisvertailupisteet ilmenevät tarjousvertailusta, joka on päätöksen liitteenä 1.

Sopimus

Palvelun perussopimuskausi on 36 kuukautta sopimuksen allekirjoittamisesta. Perussopimuskauden jälkeen sopimus jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Lisätietojen antaja

Sanna Kanervo, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

sanna.kanervo@hel.fi

Päättäjä

Soili Partanen
vs. sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja