Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, DPS, digitaalisten palveluiden kehityksessä tarvittavien asiantuntijoiden hankinta, kaupunginkanslia

HEL 2024-005565
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 84

Digitaalisten palveluiden kehityksessä tarvittavien asiantuntijoiden hankinta

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hankkia Druid Oy:ltä asiantuntijoita kaupungin digitaalisten palveluiden kehittämiseen.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi. Hankintasopimus on määräaikainen kaksi (2) vuotta ja sen jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa digitalisaatiojohtajan allekirjoittamaan toimittajan kanssa tehtävän hankintasopimuksen.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo neljälle vuodelle on 4 590 000 euroa.

Kansliapäällikkö päätti, että kehityskustannukset maksetaan investointien talousarviokohdasta (8 05 01 02, Keskitetty tietotekniikka, projekti 1897002 Digitaaliset palvelut).

Päätöksen perustelut

Hankinnan resursseilla kehitetään digitaaliset palvelut -tiimin vastuulla olevia kaupunkiyhteisiä sovelluksia.

Kilpailutuksessa tarjoajien tuli tarjota kuuden (6) henkilön tiimi tarjouspyynnössä kuvatuilla rooleilla.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 29.4.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön H024-24, HEL 2024-005565. Hankinta on kilpailutettu kaupunginkanslian yhteishankintana perustaman Ohjelmistokehityksen asiantuntija- ja ylläpitopalvelut (H093-19, HEL 2020-000591) dynaamisen hankintajärjestelmän (DPS) sisäisenä kilpailutuksena. Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille DPS:ään liittyneille toimittajille.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 16.5.2024 ja määräaikaan mennessä saapui yhteensä 6 tarjousta seuraavilta tarjoajilta: Citrus Creative Oy, Digitalist Finland Oy, Druid Oy, Exove Oy, Siili Solutions Oy, Wunder Finland Oy.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu DPS:ään ilmoittautumisen yhteydessä.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle pakollisia vaatimuksia. Hankintayksikkö tarkisti tarjousten pakollisten vaatimusten täyttymisen. Kaikki tarjoukset täyttivät asetetut pakolliset vaatimukset ja olivat siten tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu

Parhaan tarjouksen valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellinen edullisuus määräytyi hinnan ja laadun perusteella, jossa hinnan painoarvo oli 40 % ja laadun 60 %.

Tarjoajat ovat tarjouksissaan itse pisteyttäneet asiantuntijoiden osaamisvaatimusten täyttymisen liitteessä “Osaamisvaatimukset ja hinnat” annetun ohjeen mukaisesti. Hankintayksiköllä oli oikeus muuttaa tarjoaja ilmoittamia laatupisteitä alaspäin, mikäli pisteytyksen ja tarjoajan antaman selvityksen välillä olisi ollut eroavaisuutta. Hankintayksikkö ei muuttanut tarjoajien ilmoittamia laatupisteitä ennen haastatteluita. Parhaat alustavat vertailupisteet (yhteenlaskettuna hintapisteet ja laatupisteet) saaneen Druid Oy:n asiantuntijat kutsuttiin haastatteluun.

Haastatteluissa hankintayksikkö arvioi osaamisvaatimusten täyttymistä alustaviin laatupisteisiin nähden. Hankintayksiköllä oli oikeus haastattelun perusteella muuttaa alustavia laatupisteitä alaspäin. Haastatteluiden perusteella lopulliset laatupisteet eivät muuttuneet alustavista laatupisteistä. Vertailu osoittaa, että kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Druid Oy.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa tarjousten vertailutaulukossa.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Lisätietojen antaja

Mari Pietarila, tuoteomistaja, puhelin: 09 310 37007

mari.pietarila@hel.fi

Maire Komi, Palvelupäällikkö, puhelin: 09 31020762

maire.komi@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Heikki Pursiainen