Oikaisuvaatimus, rakennuslupa, päätös 22.4.2024 § 716, Suutarila
Oikaisuvaatimus toimenpidelupa-asian käsittelyn johdosta määrätystä maksusta, laskunumero 2860048942
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti osittain hyväksyä oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristön toimialan rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksessä 22.4.2024 § 716 määräämästä maksusta.
Kyseistä maksua oikaistaan siten, että hylätyn hakemuksen alennusta (50 %) sovelletaan sekä toimenpidelupamaksuun että luvattoman rakentamisen lisämaksuun. Oikaistu maksu on yhteensä 550 euroa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös
Rakennusvalvontapalveluiden itäisen lupayksikön maisema-arkkitehti on toimenpidelupapäätöksellään 22.4.2024 § 716 (kuntalupatunnus 40-0872-24-C / lupatunnus LP-091-2023-08815) evännyt haetun toimenpideluvan köynnössäleikön pysyttämiseksi paikoillaan.
Edellä mainitulla päätöksellä luvan hakijalle on määrätty maksettavaksi vuoden 2024 rakennusvalvontataksan mukainen maksu lupa-asian käsittelystä seuraavasti:
- 3 § a kohta: Toimenpidelupamaksu, 930 euroa
- 12 § c kohta: hylätyn hakemuksen alennus 50 %, - 465 euroa
- 2 § g kohta: luvattoman rakentamisen lisämaksu, 170 euroa
= Maksu yhteensä 635 euroa
Maisema-arkkitehdin lupapäätökseen on tullut hakea muutosta oikaisuvaatimuksella kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolta. Lupapäätöksessä määrättyyn maksuun on puolestaan tullut hakea muutosta oikaisuvaatimuksella kaupunkiympäristölautakunnalta.
Oikaisuvaatimus lupapäätöksestä ympäristö- ja lupajaostolle
Luvan hakija jätti maisema-arkkitehdin evätystä toimenpidelupapäätöksestä oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle 6.5.2024. Oikaisuvaatimuksessa luvan hakija vaati muun ohella jaostoa oikaisemaan maisema-arkkitehdin lupapäätöstä.
Ympäristö- ja lupajaosto hylkäsi oikaisuvaatimuksen päätöksellään 15.8.2024 § 139 ja pysytti maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksen voimassa. Helsingin hallinto-oikeudesta 18.12.2024 saadun tiedon mukaan kyseiseen päivään mennessä hallinto-oikeuden diaarista ei löytynyt kirjattuja valituksia jaoston päätöksestä.
Oikaisuvaatimus lupapäätöksessä määrätystä maksusta kaupunkiympäristölautakunnalle
Luvan hakijan eli laskun saajan asiamies toimitti 13.5.2024 mitätöintivaatimuksen kaupungin talouspalveluihin luvan hakijalle määrätystä 635 euron maksusta. Viestissä vaadittiin laskun mitätöimistä perusteettomana. Rakennusvalvontapalvelut antoi selityksen 20.5.2024 maksun perusteista ja muodostumisesta.
Lupapäätöksestä ympäristö- ja lupajaostolle jätetyn oikaisuvaatimuksen käsittelyn jälkeen rakennusvalvontapalvelut tiedusteli 25.9.2024 oikaisunhakijalta sitä, vaatiko hän edelleen laskun mitätöimistä. Oikaisunhakijan 1.10.2024 toimitetussa vastauksessa tiedusteluun todettiin muun ohella, että vaade lasku mitätöinnistä aiheettomana uusitaan.
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 15 §:n b kohdan mukaan: Jos muistutus on tehty määräajassa, mutta maksua ei ole rakennusvalvontapalveluille tehdyn muistutuksen johdosta muutettu, muistutuksen tekijä voi hakea maksuun oikaisua kaupunkiympäristölautakunnalta.
Rakennusvalvontapalvelut ilmoitti 4.10.2024 oikaisunhakijalle, että koska rakennusvalvonta ei muuttanut laskua, oli luvan hakijan mahdollista tehdä maksusta kirjallinen oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle määräaikaan mennessä.
Oikaisuvaatimus maksusta toimitettiin 23.10.2024 kaupunkiympäristölautakunnalle määräaikaan mennessä.
Esitetyt vaatimukset ja perusteet
Luvan hakija eli laskun saaja vaatii kaupunkiympäristölautakunnalle 23.10.2024 toimitetussa oikaisuvaatimuksessaan kaupunkiympäristölautakuntaa mitätöimään laskun nro 2860048942 aiheettomana.
Oikaisunhakija perustelee vaatimuksiaan muun ohella seuraavasti.
Kyseessä ei ole aita, kiinteistöllä on jo aita. Kyseessä on kasvillisuussäleikkö, mitkä ovat lupavapaita elementtejä Helsingissä.
Ohjeet on selvitetty ennen rakentamisen aloittamista. Kasvisäleikön suunnittelun, ulkomuodon, materiaalien, värityksen, läpinäkyvyyden ja rakenteiden osalta on noudatettu ajankohtaisia löydettävissä olevia Helsingin kaupungin ohjeita. Perusteet säleikön pystyttämiselle on validit ja kaupungin tavoitteiden mukaiset.
Kasvisäleikölle ei haettu toimenpidelupaa, koska säleiköt ovat Helsingin kaupungissa vapaasti rakennettavia elementtejä. Siltä osin mitä ohjeita oli löydettävissä kasvillisuussäleikkö niitä noudattaa.
Laskussa on kirjaus, että laskutusperusteina on luvaton tai luvanvastainen rakentaminen. Väittämä ei ole todenmukainen.
Toimenpidelupahakemus tehtiin myöhemmin rakennusvalvontaviranomaisen pakottamana.
Koska kasvillisuussäleiköt ovat lupavapaita elementtejä ei Lupapisteen lupavalikoimastakaan säleikköä löytynyt.
Jo olemassa olevia, Helsingin kaupungin ohjeita noudattavia, yksityisillä kiinteistöillä sijaitsevia elementtejä ei voida jälkikäteen tulkita joksikin muuksi ja edellyttää toimia henkilökohtaiseen näkemykseen nojaten. Virkavastuulla tulee noudattaa olemassa olevaa lainsäädäntöä ja ohjeistusta, joka tulee voida aukottomasti esittää eteenkin tilanteissa, jossa esitetään vaateita jälkikäteen. Lakia on tulkittava läpinäkyvästi ja perustellen. Lain tulkinta ei ole virkamiehen ase asukasta kohtaan. Lain tulkinnan tulee olla oikeudenmukainen.
Kesästä 2023 lähtien on tarjottu ratkaisua rakennusvalvonnan suuntaan ja toistuvasti tiedusteltu tarvittavia muutostoimenpiteitä kasvillisuussäleikölle, jotta se rakennusvalvonnan mukaan soveltuisi nykyiselle paikalleen – saamatta vastausta.
Rakennusvalvonnan mukaan säleikön tulisi mahdollisesti olla läpinäkyvämpi. Nämä muutokset on tarjouduttu tekemään – saamatta vastausta.
Rakennusvalvonnan mukaan ongelma on myös ns. nurjan puolen näkymä rajanaapurille päin. Säleikön paremman puolen kääntämisen naapurin suuntaan on tarjottu – saamatta vastausta.
Rakennusvalvonnan mukaan kiinteistöjen välinen suojaisuus olisi toteutettavissa tonteille toisenlaisilla ratkaisutavoilla. Mikä on tämä ''toisenlainen tapa'', ei ole vastattu.
Säleikköön tehtävät muutokset eivät ole mahdollisia ilman ohjeistusta.
Vaadimme laskun mitätöimistä perusteettomana vapaasti rakennettavalta, Helsingin kaupungin löydettävissä olevia ja ajantasaisia ohjeita noudattavalta kasvillisuussäleiköltä.
Kyseessä ei ole taksan 3 § a mukainen toimenpideluvanvarainen rakentaminen eikä taksan 2 § g kohdan mukainen luvaton eikä luvan vastainen rakentaminen, eikä minkään asian tai seikan laiminlyönti.
Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksen tekemisen yhteydessä määräämään lupamaksuun haetaan oikaisua kaupunkiympäristölautakunnalta.
Kuntalain 137 §:n mukaan oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt laskun saaja eli asianosainen.
Oikaisunhakijan asiamies toimitti 13.5.2024 rakennusvalvontaan mitätöintivaatimuksen maksusta. Vaatimus toimitettiin ennen laskun eräpäivää 17.5.2024. Tämän jälkeen rakennusvalvontapalveluista vastattiin oikaisunhakijalle 20.5.2024 ja selostettiin laskun perusteita. Oikaisunhakija uudisti 1.10.2024 vaatimuksensa siitä, että lasku on mitätöitävä aiheettomana.
Oikaisunhakijalle ilmoitettiin 4.10.2024, että hän voi tehdä lupamaksusta kirjallisen oikaisuvaatimuksen kaupunkiympäristölautakunnalle, koska rakennusvalvonta ei muuttanut laskua (vuoden 2024 rakennusvalvontataksa 15 § b kohta). Oikaisuvaatimus maksusta toimitettiin määräaikaan 23.10.2024 mennessä.
Edellä mainitun johdosta oikaisuvaatimus on tutkittava.
Perustelut
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksa
Maankäyttö- ja rakennuslain (MRL) 145 §:n 1 momentin mukaan luvan hakija tai toimenpiteen suorittaja on velvollinen suorittamaan tarkastus- ja valvontatehtävistä sekä muista viranomaistehtävistä kunnalle maksun, jonka perusteet määrätään kunnan hyväksymässä taksassa.
Helsingin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on 7.12.2023 hyväksynyt rakennusvalvontataksan vuodelle 2024 ja se on tullut voimaan 1.1.2024.
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 3 §:n a kohdan mukaan toimenpidelupamaksu on 930 euroa (Lupatunnus C).
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 12 §:n c kohdan mukaan, jos hakemus hylätään, maksu on 50 % muutoin määräytyvästä maksusta. - -
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 2 §:n g kohdan mukaan lisämaksu luvattoman tai luvanvastaisen rakentamisen tai laiminlyönnin vuoksi suoritettujen tarkastus- tai valvontatoimenpiteiden johdosta lupa-asiana rakennusvalvonnan käsiteltäväksi otetusta asiasta rakennusvalvonnalle aiheutuneista kuluista on vähintään 170 euroa ja enintään kaksinkertainen maksu normaaliin lupamaksuun verrattuna.
Oikeudellinen arvio
Kyse on toimenpidelupapäätöksestä, jossa haettu toimenpidelupa on evätty. Siten tapaukseen soveltuu vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 3 §:n a kohdan mukainen toimenpidelupamaksu sekä 12 §:n c kohdan mukainen 50 % alennus hakemuksen hylkäämisen johdosta.
Vuoden 2024 rakennusvalvontataksan 2 §:n g kohdan mukaisen luvattoman rakentamisen lisämaksun osalta todetaan seuraavaa.
Rakennusvalvontapalveluille on toimitettu 21.5.2023 toimenpidepyyntö muun ohella oikaisunhakijan tontilla rakenteilla olevasta aidasta. Toimenpidepyyntö on kirjattu rakennusvalvonnan järjestelmään tunnuksella 40-0100-23-ILM.
Toimenpidepyynnön johdosta rakennusvalvontapalvelut on muun ohella kehottanut oikaisunhakijaa siirtämään tontin puoleiset rakennelmat rakennusjärjestyksen mukaiselle etäisyydelle viimeistään 30.7.2023 mennessä. Oikaisunhakija on tämän jälkeen hakenut toimenpiteelle toimenpidelupaa 30.9.2023 Lupapisteeseen jätetyllä hakemuksella (LP-091-2023-08815).
Toimenpide on toteutettu ilman rakennusvalvontaviranomaisen vaatimaa MRL:n mukaista toimenpidelupaa. Lupahakemus on jätetty vireille vasta rakennusvalvontapalveluiden kehotuksen jälkeen.
Kun huomioidaan, että rakennusvalvontapalveluissa käsiteltävä toimenpidepyyntö ja evätty toimenpidelupa koskevat samaa toimenpidettä ja että lupahakemus on laitettu vireille rakennusvalvontapalveluiden kehotuksen jälkeen, on katsottava, että myös taksan 2 §:n g kohdan mukainen lisämaksu soveltuu kyseessä olevaan tapaukseen. Siten myös tältä osin oikaisunhakijan maksettavaksi määrätty luvattoman rakentamisen lisämaksu on vuoden 2024 rakennusvalvontataksan mukainen. Määrätty lisämaksu, 170 euroa, on pienin mahdollinen kyseisen säännöksen perusteella määrättävissä oleva lisämaksu.
Laskussa nro 2860048942 hylätyn hakemuksen alennusta, 50 %, on kuitenkin sovellettu vain toimenpidelupamaksuun, 930 euroa, eikä sitä ole sovellettu luvattoman rakentamisen lisämaksuun, 170 euroa. Taksan 12 §:n c kohtaa on kuitenkin katsottava sovellettavan myös luvattoman rakentamisen lisämaksuun.
Edellä mainitun johdosta lasku nro 2860048942 poistetaan ja oikaisunhakijalle muodostetaan uusi korvaava lasku seuraavasti:
- 3 § a kohta: Toimenpidelupamaksu, 930 euroa
- 2 § g kohta: luvattoman rakentamisen lisämaksu, 170 euroa
- 12 § c kohta: hylätyn hakemuksen alennus 50 % toimenpidelupamaksusta ja luvattoman rakentamisen lisämaksusta, - 550 euroa
= Maksu yhteensä 550 euroa.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty mitään sellaista asiaan vaikuttavaa seikkaa, jonka perusteella asiaa olisi muilta osin arvioitava toisin.
Kaupunkiympäristölautakunta merkitsee tiedoksi, että oikaisunhakija on erillisellä oikaisuvaatimuksella hakenut muutosta evättyyn toimenpidelupapäätökseen. Ympäristö- ja lupajaosto on päätöksellään 15.8.2024 § 139 hylännyt tämän oikaisuvaatimuksen. Helsingin hallinto-oikeudesta 18.12.2024 saadun tiedon mukaan kyseiseen päivään mennessä hallinto-oikeuden diaarista ei löytynyt kirjattuja valituksia jaoston päätöksestä.
Kaupunkiympäristölautakunta toteaa selvyyden vuoksi, että tämä päätös koskee ainoastaan rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin rakennusvalvontataksan nojalla määräämästä maksusta tehtyä oikaisuvaatimusta.
Lopputulos
Oikaisuvaatimus hyväksytään osittain. Rakennusvalvontapalveluiden maisema-arkkitehdin toimenpidelupapäätöksessä 22.4.2024 § 716 oikaisunhakijalle määrättyä maksua oikaistaan siten, että hylätyn hakemuksen alennusta (50 %) sovelletaan sekä toimenpidelupamaksuun että luvattoman rakentamisen lisämaksuun.
Sovelletut säännökset
Kuntalaki 134 § ja 137 §
Maankäyttö- ja rakennuslaki 145 § 1 momentti
Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston 7.12.2023 hyväksymä rakennusvalvontataksa vuodelle 2024 2 § g kohta, 3 § a kohta ja 12 § c kohta
Toimivalta
Kuntalain 134 §:n mukaan kunnanhallituksen, lautakunnan ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle.
Päätös tullut nähtäväksi 29.01.2025
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Eemi Mäntymaa, rakennuslakimies, puhelin: 09 310 36665