Vahingonkorvaus, takaisinsaantivaatimus, henkilövahinko, 25.1.2024, Eteläesplanadin puiston puoleinen jalkakäytävä, Pohjola Vakuutus Oy

HEL 2024-007308
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 34

Takautumisvaatimus, liukastuminen, Pohjola Vakuutus Oy

Yksikön päällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takautumisvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 27.2.2024 esittänyt Valtiokonttorille määrältään 12 270,43 euron takautumisvaatimuksen. Valtiokonttori on 20.5.2024 siirtänyt hakijan vaatimuksen kaupungille, koska vahinko on tapahtunut kaupungin kunnossapitovastuulle kuuluvalla alueella. Vaatimuksen mukaan vakuutusyhtiöllä on takautumisoikeus kaupunkia kohtaan maksamassaan liukastumisvahingossa numero 87-2024-006327-7 työtapaturma- ja ammattitautilain 270 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan vahingonkärsijä liukastui 25.1.2024 klo 7.10 suojatiellä osoitteessa Eteläesplanadi. Vahingonkärsijän tapahtumakuvauksen mukaan liukastuminen tapahtui jalkakäytävällä Eteläesplanadilla, Kasarmikadun risteyksessä juuri ennen astumista suojatielle Esplanadin puiston puolelta. Vahingonkärsijän olosuhdeselvityksen mukaan vahinkopaikka oli märkä, sohjoinen, luminen ja jäinen, ja hiekka ei ollut ainakaan jään ja lumen päällä. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu kartta, johon on merkitty tarkka vahinkopaikka.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää lumen ja jään poistamisen, kadun pinnan pitämisen tasaisena sekä liukkauden torjumisen.

Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan. Vahinkopaikka on jalkakäytävä, jota kunnossapidetään A-luokan mukaisesti.

A-luokan kevyen liikenteen väylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Kun lähtökynnys on ylittynyt, toimenpideaika auraukselle on neljä tuntia, kuitenkin niin, että klo 17 ja klo 3 välisenä aikana satanut lumi poistetaan klo 7 mennessä. Liukkaudentorjunnan osalta toimenpideaika on kolme tuntia, kuitenkin niin, että klo 18 ja klo 4 välisenä aikana havaittu tuntuvasti lisääntynyt liukkaus torjutaan klo 7 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys alueen kunnossapidosta vastaavalta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka on hiekoitettu vahinkopäivänä 25.1.2024 kello 6.36 ja vahinkoa edeltävänä päivänä 24.1.2024 kello 07.03. Vahinkopaikka on aurattu kaksi päivää ennen vahinkoa 23.1.2024 klo 7.01. Vahinkopäivää edeltävänä yönä on tarkkailtu vahinkoalueen liukkautta, ja alueella ei ole todettu auraustarvetta vahinkopäivänä 25.1.2024. Tieto tehdyistä toimenpiteistä perustuu GPS-tietoon.

Kaupungille ei ole esitetty vahinkopaikalta muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia, ja kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu palautteita vahinkoalueen talvikunnossapidosta vahinkopäivältä 25.1.2024.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 25.1.2024 klo 7 lämpötila on ollut 0,7 °C, lumen syvyys on ollut 31 cm ja on esiintynyt vähäistä vesisadetta. Lämpötila on pysynyt plussan puolella 22.1.2024 klo 14 alkaen vahinkohetkeen 25.1.2024 klo 7 saakka. Vahinkopäivänä 25.1.2024 ennen vahinkoa lämpötila on vaihdellut 0,6 °C ja 0,8 °C välillä. 23.–25.1.2024 on esiintynyt vähäisiä ja ajoittaisia vesi-, räntä- ja lumisateita. 23.1.2024 klo 7 jälkeen lumen syvyys on laskenut 38 senttimetristä 30 senttimetriin klo 23 mennessä, ja tämän jälkeen ei ole esiintynyt sellaisia lumisateita, jotka olisivat aiheuttaneet aurauskynnyksen ylittymisen.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Liukkauden torjuntaa ei ole mahdollista toteuttaa siten, että kulkuväylät eivät koskaan olisi liukkaat (esim. KKO:1998:147). Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta siinäkään tapauksessa, että kunnossapito on ollut asianmukaisella ja kunnossapitolain edellyttämällä tasolla. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua. (Vakuutuslautakunnan ratkaisu FINE-001397.)

Kadun käyttäjät voivat omilla toimillaan pienentää onnettomuusriskiään varautumalla keliolosuhteiden muutoksiin ja ottamalla ne riittävästi liikkumisessaan huomioon (HE 281/2004 vp, s. 16). Vaaran ja vahingon välttämiseksi tienkäyttäjän on noudatettava olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Saatujen selvitysten ja vahingon tapahtumisen aikaan vallinneiden sääolosuhteiden perusteella vahinkopaikan talvikunnossapidosta on huolehdittu kaupungin normien mukaisesti, eikä enemmille talvikunnossapidon toimenpiteille ole ollut tarvetta. Vahinkopaikka on hiekoitettu päivää ennen vahingon tapahtumista 24.1.2024 klo 7.03 sekä vahinkopäivänä 25.1.2024 ennen vahingon tapahtumista klo 6.36.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §

Työtapaturma- ja ammattitautilaki (459/2015) 270 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 15 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Paula Karppinen, valmistelija, puhelin: 09 310 52908

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Kaisu Tähtinen
yksikön päällikkö