Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

HEL 2024-007813
§ 200

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus ja asian tausta

Hakija on 27.5.2024 esittänyt kaupungille määrältään 4 926,80 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija kompastui rakennusjätteeseen ja kaatui 9.4.2024 klo 9.20 Kansakoulukadun ja Kansakoulukujan risteyksessä. Hakijan mukaan kadulla ja kujalla oli ollut pitkään työmaa, jonka työ oli ollut lopussa, mutta siivous ja päällysteet uupuivat.

Vahinkopaikalla on tapahtumahetkellä ollut käynnissä Helen Sähköverkko Oy:n työmaa kaivutyöpäätöksellä KP2301300 ja ajanjaksolla 24.8.2023–14.5.2024. Hakijan vaatimus on palautettu hakijalle sähköpostitse 14.6.2024, jolloin hakijalle on annettu Helen Sähköverkko Oy:n yhteystiedot ja ohjeistettu olemaan yhteydessä kyseiseen yritykseen.

Saatuaan Helen Oy:n ja Helenin käyttämän aliurakoitsija Eltel Networks Oy:n kannanotot, joissa yritykset ovat kiistäneet vastuunsa muun muassa sillä perusteella, että Helsingin kaupunki on tosiasiassa pitänyt vahinkotapahtuman aikaan aluetta kunnossa, kaupungin ohjeet ja määräykset ovat olleet epäselvät, ja että vastuun siirrosta Helen Oy:lle tai työn suorittajalle ei ole sovittu, hakija on 8.7.2025 esittänyt asiamiehensä välityksellä vaatimuksensa uudestaan kaupungille.

Hakijan mukaan vastaavissa tapauksissa vastuu on ollut kaupungin, jos alueen huonosta kunnosta on ilmoitettu kaupungille, mutta asiaa ei ole korjattu kaupungin taholta. Hakija viittaa myös vaatimuksen liitteenä olevaan todistukseen, jossa todistaja kertoo muun muassa siitä, että hän on useaan kertaan ilmoittanut alueen huonosta kunnosta Helsingin kaupungille. Kaupunki ei ole kuitenkaan ryhtynyt asiassa tarvittaviin toimenpiteisiin alueen saattamiseksi turvalliseen kuntoon. Näin ollen hakijan mukaan kaupungin toiminta on ollut tuottamuksellista, ja siten perustanut vastuun kaupungille. Hakija katsoo, että vahingoista on vastuussa Helsingin kaupunki, ja vaatii, että kaupunki korvaa vaaditut vahingot hakijalle.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Katujen ja muiden yleisten alueiden kunnossapidosta vastaa lähtökohtaisesti kaupunki. Kun yleisellä alueella suoritetaan kaivutöitä tai sitä käytetään muuten työmaana ja työmaa estää normaalin koneellisen kunnossa- ja puhtaanapidon, kuuluu vastuu sekä työalueen ja siihen liittyvän alueen kunnossa- ja puhtaanapidosta työn suorittajalle. Työmaa-alueilla sattuneet vahingot kuuluvat tämän vuoksi lähtökohtaisesti työn suorittajan käsiteltäväksi.

Yleisillä alueilla tehtävä työ edellyttää ilmoituksen jättämistä kaupungille. Ilmoitusmenettelyllä kaupunki valvoo yleisillä alueilla tapahtuvia töitä. Työt pyritään rajaamaan tarkasti sekä työ tekemään nopeasti ja turvallisesti niin, että yleisille alueille sekä liikenteelle töistä aiheutettu haitta jää mahdollisimman pieneksi. Työalueen käyttö muuhun kuin ilmoitettuun tarkoitukseen on kielletty.

Tieliikennelain mukaan kun tiellä tehdään työtä, joka saattaa vaarantaa liikennettä, on tie varustettava tarpeellisilla liikenteenohjauslaitteilla, ja jos olosuhteet sitä edellyttävät, on tällainen tie pidettävä kokonaan tai osittain suljettuna. Kadun tilapäisestä sulkemisesta päättää kaupunki.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukseen eli kaupungin on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on ollut Helen Sähköverkko Oy:n työmaa kaivutyöpäätöksellä KP2301300. Helsingin kaupunki antaa kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain nojalla määräyksiä työn suorittamiseen. Näihin määräyksiin kuuluu mm. se, että työstä vastaava vastaa kaupungille ja kolmannelle osapuolelle aiheuttamistaan vahingoista. Työmaajärjestelyjä sekä kaivutöiden ja liikennejärjestelyjen suorittamista koskevat tekniset ohjeet ja määräykset on annettu päätöksessä sekä ohjeessa ”Kaivutyöt ja tilapäiset liikennejärjestelyt pääkaupunkiseudulla” ja "Tilan varaaminen siirtokehotuskyltein".

Kaivutyöt ja tilapäiset liikennejärjestelyt pääkaupunkiseudulla -ohjeessa todetaan työmaan siisteydestä sekä puhtaana- ja kunnossapidosta muun muassa, että työmaa ja työmaan ympäristö on pidettävä siistinä, ja kaivumaiden, työmaavesien ja muiden rakennusmateriaalien kulkeutuminen ympäristöön on estettävä. Puhdistaminen on työmaan vastuulla. Lisäksi ohjeessa todetaan, että mikäli työmaa estää normaalin koneellisen kunnossa- ja puhtaanapidon, on luvan saajan huolehdittava työalueeseen liittyvän alueen kunnossa- ja puhtaanapidosta, siten kuin kunnossapitolaissa säädetään, ja mikäli hoitamattomat reitit aiheuttavat henkilö- tai omaisuusvahinkoja, tullaan vahingonkorvausvaateet siirtämään työstä vastaavalle.

Samassa ohjeessa todetaan tilapäisestä päällysteestä muun muassa, että ajoradoilla, jalkakäytävillä ja pyöräteillä tehdyissä töissä tilapäisen päällysteen tulee olla sidottu, ja tilapäisen päällysteen tulee pysyä turvallisesti liikennöitävässä kunnossa ja tasaisena, kunnes työ on kokonaan valmis sekä työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Työmaa on ollut vahingon tapahtuma-aikaan toiminnallisessa tilassa. Toiminnallinen tila tarkoittaa yksinomaan sitä, ettei talvikauden aikana työmaa-alueesta peritä maksua. Tämä käy ilmi muun muassa "Kaivutyöt ja tilapäiset liikennejärjestelyt pääkaupunkiseudulla" -ohjeesta. Toiminnallinen tila ei siirrä vastuuta työalueen kunnossa- ja puhtaanapidosta kaupungille, vaan työmaata sitoo edelleen ohjeet muun muassa työmaan kunnossapidosta.

Lisäksi vahingon tapahtuma-aikaan vahinkopaikalla ajorataa eikä jalkakäytävää ollut päällystetty tilapäisellä sidotulla päällysteellä, vaan se on ollut sepelillä, joten normaali koneellinen kunnossa- ja puhtaanapito on ollut estynyt.

Näin ollen vahinkopaikan kunnossa- ja puhtaanapito ei ole kuulunut kaupungille vahingon tapahtuma-aikaan, vaan vahinkopaikan kunnossa- ja puhtaanapidosta on vastannut Helen Sähköverkko Oy.

Hakijan toimittaman todistuksen mukaan todistaja on ilmoittanut alueen huonosta kunnosta Helsingin kaupungille. Kaupungin palautejärjestelmästä ei löydy palautteita vahinkoalueelta, jotka koskisivat kyseisen työmaan puhtaanapitoa. Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta.

Kaupungin alueiden valvonnan tarkastaja on todennut päivää ennen vahinkoa työmaan toiminnallisen kunnon huonoksi ja huomauttanut asiasta työmaata.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Kyseisessä vahinkoasiassa on kyse kompastumisesta nimenomaan rakennusjätteeseen keskeneräisellä Helen Sähköverkko Oy:n työmaalla, jonka kunnossa- ja puhtaanapitovastuu on vahinkohetkellä kuulunut Helen Sähköverkko Oy:n vastuulle. Kaupungin alueidenvalvonnan tarkastaja on vahinkoa edeltävänä päivänä huomauttanut Helen Sähköverkko Oy:tä ja sen urakoitsijaa alueen huonosta kunnosta. Vahingonkorvausvaatimuksen käsittely kuuluu työmaan ja hakijan välille.

Kaupunki katsoo, ettei kaupungin toiminnassa ole myöskään todettavissa laiminlyöntiä, huolimattomuutta tai virhettä, eikä kaupunki siten ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta(669/1978) 1–4 §, 14 a §

Tieliikennelaki (729/2018) 187–188 §

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Päätös tullut nähtäväksi 04.09.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö