Hankinta, maksuliikenne- ja maksuvalmiussuunnittelujärjestelmä, taloushallintopalveluliikelaitos

HEL 2024-011025
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7

Julkisuuslain mukainen päätös maksuliikenne- ja maksuvalmiussuunnittelujärjestelmän hankintaan kohdistuvassa tietopyyntöasiassa

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, ettei Nomentia Oy:n 16.12.2024 ja 18.12.2024 pyytämiä liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä Avalosys Oy:n tarjoustietoja luovuteta.

Päätöksen perustelut

Maksuliikenne- ja maksuvalmiusjärjestelmän hankinnassa tarjouksen antanut Nomentia Oy (asianosainen) pyysi sähköpostitse 16.12.2024 jäljennöksen tarjouskilpailussa annetusta Avalosys Oy:n tarjouksesta. Tietopyyntö ja sen täydennys ovat tämän päätöksen liitteinä.

Nomentia Oy:lle vastattiin 18.12.2024 sähköpostitse. Vastauksen liitteenä annettiin pyydetyt tiedot julkisilta osin: tarjous (liikesalaisuustiedot peitetty), vaatimusluetteloliite sekä rating alfa -raportti. Samalla ilmoitettiin, että Avalosys Oy:n tarjousasiakirjojen muut tiedot ja liitteet kuuluvat yksityisen liikesalaisuuden piiriin julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan nojalla, eikä hankintayksikkö näin ollen luovuta näitä tietoja. Liikesalaisuusperusteella salassa pidettäviä tietoja ovat muun muassa alihankkijatiedot, referenssiasiakkuustiedot ja projektipäällikköön ja hänen kokemukseensa liittyvät tiedot sekä hintaliite tuotetietoineen.

Nomentia Oy pyysi 16.12.2024 ja uudelleen 18.12.2024 saada asiasta valituskelpoisen hallintopäätöksen, jos hankintayksikkö ei katso voivansa antaa asiakirjoja pyydetyssä laajuudessa. Vähimmäisvaatimuksena pyydettiin tietoa voimavaratoimittajan nimestä (voimavara-alihankkija) ja tarjotusta ohjelmistotuotteesta, projektipäällikön nimestä ja ansioluettelosta sekä tarjouksessa mainituista referensseistä.

Tällä päätöksellä vastataan Nomentia Oy:n vaatimukseen siltä osin kuin hankintayksikkö katsoo, ettei tietoja voida luovuttaa.

Voimassa olevan julkisuuslain 11 §:n mukaan asianosaisella on oikeus saada asiaa käsittelevältä tai käsitelleeltä viranomaiselta tieto muunkin kuin julkisen asiakirjan sisällöstä, joka voi tai on voinut vaikuttaa hänen asiansa käsittelyyn. Tätä oikeutta ei kuitenkaan ole julkisessa hankinnassa toisen ehdokkaan tai tarjoajan liikesalaisuutta koskeviin tietoihin. Tieto tarjousten vertailussa käytetystä kokonaishinnasta on kuitenkin aina annettava. Nomentia Oy:lle on hankintapäätöksen yhteydessä toimitettu tieto vertailussa käytetystä Avalosys Oy:n kokonaishinnasta.

Julkisuuslain 24 §:n 1 momentin 20 kohdan mukaan salassa pidettäviä viranomaisen asiakirjoja ovat sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja yksityisestä liikesalaisuudesta, samoin kuin sellaiset asiakirjat, jotka sisältävät tietoja muusta vastaavasta yksityisen elinkeinotoimintaa koskevasta seikasta, jos tiedon antaminen niistä aiheuttaisi elinkeinonharjoittajalle taloudellista vahinkoa.

Julkisuuslain perustelujen mukaan liikesalaisuudella tarkoitetaan tietoa a) joka on salaista, koska se ei ole kokonaisuutena tai osiensa täsmällisenä kokoonpanona ja yhdistelmänä tällaisia tietoja tavanomaisesti käsitteleville henkilöille yleisesti tunnettua tai helposti selville saatavissa, b) jolla on taloudellista arvoa elinkeinotoiminnassa, koska se on salaista ja c) jonka laillinen haltija on ryhtynyt kohtuullisiin toimenpiteisiin tiedon pitämiseksi salassa.

Elinkeinonharjoittajan salassapitotahto ei kuitenkaan ole yksistään ratkaiseva, vaan viranomaisen on arvioitava asiaan liittyvät salassapitointressit objektiivisesti. Epäselvissä tapauksissa viranomaisen on asianmukaista kuulla yritystä sekä ottaa arvioinnissa huomioon yrityksen salassapitotahto.

Asiakirjojen arviointia varten hankintayksikkö kysyi kirjallisesti Avalosys Oy:ltä, miltä osin sen tarjousasiakirjat kuuluvat yksityisen liikesalaisuuden piiriin. Avalosys Oy:n vastauksen perusteella hankintayksikkö teki itsenäisesti arvionsa ja päätyi luovuttamaan 16.12.2024 edellä mainitut julkisiksi luettavat asiakirjat ja tiedot Nomentia Oy:lle.

Tarjoajan soveltuvuutta osoittavia referenssitietoja on oikeuskäytännössä yleisesti pidetty liikesalaisuuksina. Referenssitietoja ja asiantuntijoiden kokemusta osoittavia tietoja sekä sopimuskumppanitietoja (alihankkijatiedot, kumppanuudet) voidaan objektiivisesti arvioiden pitää yrityksen kaupalliseen ja muuhun toimintastrategiaan liittyvinä salattavina tietoina. Tällä perusteella hankintayksikkö ei luovuta referenssitietoja, toimitusprojekteihin liittyviä asiantuntijatietoja eikä alihankkijaliitettä. Hankintayksikkö on hankintamenettelyssä tarkastanut, että tiedot ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Tarjouksen liitteissä esitettyjä suunnitelmia ja ratkaisukuvauksia puolestaan voidaan pitää liikesalaisuuden piiriin kuuluvana hankinnan toteuttamiseen liittyvänä teknisenä prosessitietona, jolla niin ikään on selvä yhteys yrityksen toimintastrategiaan ja elinkeinotoiminnan taloudelliseen arvoon. Näin ollen hankintayksikkö ei luovuta käyttöönottosuunnitelmia, palvelukuvauksia eikä ratkaisukuvauksia. Hankintayksikkö on hankintamenettelyssä tarkastanut, että tiedot ovat tarjouspyynnön vaatimusten mukaisia.

Tarjousasiakirjojen sisältämiä tuotetietoja ja yksikköhintoja on julkisuuslain perustelujen ja useiden tuomioistunpäätösten mukaan pidetty tarjouksen tehneen elinkeinonharjoittajan liikesalaisuuksina (esimerkiksi KHO 2007:83). Tiedoista on mahdollista tehdä päätelmiä tarjoajan liiketoimintamalleista ja tarjousstrategioista, jolloin tiedot objektiivisesti arvioiden voivat sisältää liikesalaisuuden piirissä olevia tietoja. Tällä perusteella hankintayksikkö ei luovuta yksittäisiä tuote- ja hintatietoja sisältävää hintaliitettä.

Hankintalain (1397/2016) 138 §:n mukaan hankintayksikön asiakirjojen julkisuuteen ja asianosaisen tiedonsaantioikeuteen sovelletaan viranomaisten toiminnan julkisuudesta annettua lakia (621/1999).

Julkisuuslain (621/1999) 14 §:n mukaan viranomaisen asiakirjan antamisesta päättää se viranomainen, jonka hallussa asiakirja on, jollei 15 §:n 3 momentissa tai muualla laissa toisin säädetä. Kaupunginkanslian hallussa olevien asiakirjojen antamisesta päättää kansliapäällikkö.

Lisätietojen antaja

Marja Sarmela, hankintalakimies, puhelin: 09 310 31651

marja.sarmela@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Pia Ojavuo
talousarviopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Tietopyyntö 16.12.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tietopyyntö, täydennys 18.12.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.