Luonnonsuojelualueohjelma 2025-2040, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-011399
Asialla on uudempia käsittelyjä

Oikaisuvaatimus kaupunginhallituksen 23.6.2025 § 474 tekemästä päätöksestä Helsingin kaupungin luonnonsuojeluohjelma 2025–2040

27. / 853 §

Päätös

Kaupunginhallitus hylkäsi kaupunginhallituksen päätöksestä 23.6.2025 § 474 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunginhallitus on 23.6.2025 § 474 tekemällä päätöksellä hyväksynyt Helsingin kaupungin luonnonsuojeluohjelman 2025–2040.

Oikaisuvaatimuksen tekeminen

Kuntalain (410/2015) 134 §:n 1 momentin mukaan kunnanhallituksen ja valiokunnan, niiden jaoston sekä niiden alaisen viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimus tehdään 2 momentin mukaan 1 momentissa tarkoitetun toimielimen ja sen jaoston sekä sen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Oikaisuvaatimuksen saa 137 §:n mukaan tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen.

Kuntalain 138 §:n mukaan oikaisuvaatimus tulee tehdä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Kuntalain 140 §:n 3 momentin mukaan kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Kaupunginhallituksen kokouksen 23.6.2025 pöytäkirja on ollut nähtävinä yleisessä tietoverkossa 28.6.2025. Kaupungin kirjaamoon on saapunut oikaisuvaatimus 20.7.2025. Oikaisuvaatimus on osoitettu oikealle viranomaiselle ja se on saapunut säädetyssä määräajassa.

Oikaisuvaatimuksessa esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Oikaisuvaatimuksen tekijä katsoo, ettei kaupunginhallituksella ollut toimivaltaa päättää luonnonsuojelualueohjelmasta. Päätös luonnonsuojelualueohjelmasta tulee tehdä kaupunginvaltuustossa.

Oikaisuvaatimuksentekijän mukaan luonnonsuojelualueohjelma tulee katsoa vertautuvan kaupunginvaltuuston hallintosäännön 7 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaiseen toimivaltaan eli kaupunginvaltuusto päättää kaupungin hankkeita koskevista hankesuunnitelmista, kun kustannusarvio ylittää 10 miljoonaa euroa.

Lisäksi oikaisuvaatimuksentekijä katsoo, että luonnonsuojeluohjelmaan kuuluvan Töölönlahden päätöshistoria on esitetty kaupunginhallitukselle puutteellisesti. Töölönlahtea koskevaan aiempaan päätöshistoriaan nähden Töölönlahti on samalla luokiteltu ohjelmassa ristiriitaisesti s.o. "pistemäiseksi kohteeksi". Töölönlahden tulee kuitenkin kuulua luokkaan "rajatut kohteet" ts. koko Töölönlahden vesialueen käsittävänä suojelukohteena. Lisäksi neuvottelut Töölönlahden vesialueen toisen omistajan, valtion, kanssa olisi pitänyt aloittaa luonnonsuojelualueohjelman valmistelun aikana - niin kuin neuvottelut oli aloitettu kaikkien muidenkin luonnonsuojeluohjelmassa mukana olevien alueiden kohdalta, joissa suojelualueella on muita maanomistajia kuin kaupunki.

Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin luonnonsuojelualueohjelma 2025–2040 on kaupungin tahdon ilmaus, jolla ei ole oikeudellista sitovuutta. Ohjelma ohjaa luonnonsuojelualueiden perustamista. Luonnonsuojelualueohjelmaan on koottu luontoarvoltaan merkittäviä kohteita, jotka pyritään perustamaan luonnonsuojelualueiksi ohjelmakauden aikana. Ohjelmaan on koottu rauhoitettavaksi ehdotettavia kohteita.

Luonnonsuojelualueen perustamisesta päättää Uudenmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus). Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto tekee esitykset kaupunginhallitukselle, joka tekee hakemukset Uudenmaan ELY-keskukselle luonnonsuojelualuiden perustamiseksi.

Luonnonsuojelualueohjelma ohjaa valmistelua. Ohjaamisesta huolimatta myös muita kohteita voidaan esittää luonnonsuojelualueiksi. Edellisellä luonnonsuojeluohjelma kaudella 2015–2024 on suojeltu Helsingin kaupungin hakemuksesta myös kohteita, jotka eivät sisältyneet luonnonsuojeluohjelmaan.

Luonnonsuojeluohjelmaan on valittu 98 rauhoitettavaksi ehdotettavaa kohdetta. Osa kohteista on pystytty alustavasti rajaamaan ja osa on mukana ohjelmassa tarkastelualueina. Lopulliset tarkat rajaukset määritellään kuitenkin kullekin alueelle vasta perustamisvaiheessa. Luonnonsuojelualueen perustamisessa alue rauhoitetaan luonnonsuojelulain nojalla. Luontoa heikentävää tai uhkaavaa toimintaa rajoitetaan erillisellä päätöksellä luontoarvojen turvaamiseksi.

Helsingin kaupunginhallituksella on kaupungin hallintosäännön 8 luvun 1 §:n 1 kohdan mukaan toimivalta asettaa kaupungin toimielimille, keskushallinnolle ja toimialoille tavoitteita ja seurata niiden toteutumista. Luonnonsuojelualueohjelma ohjaa valmistelua eikä sillä ole oikeudellista sitovuutta.

Luonnonsuojelualueohjelma ei ole hankesuunnitelma, josta tulisi päättää hallintosäännön mukaisesti. Ohjelman perusteella ei päätetä rahan sitoutumisesta tai enimmäishinnasta, eikä hankkeen tai hankinnan käynnistämisestä. Ohjelmien kustannusarviot eivät ole sitovia. Ohjelman pohjalta laaditaan tarkempia suunnitelmia luonnonsuojelualueiden perustamiseksi, ja niiden kustannuksista.

Luonnonsuojelualueohjelmassa ja kaupunginhallituksen päätöksen perusteluissa kuvatuissa ohjelman toteuttamisen arvioiduissa kustannuksissa ei ole kyse hankesuunnitelmasta tai siihen vertautuvasta asiasta. Ohjelmassa ja kaupunginhallituksen päätöksen perusteluissa on esitetty arvioita ohjelman toteuttamisen kustannuksista. Kyse on alustavasti arvioiduista kuluista, jotka syntyvät lähinnä tulevien luonnonsuojelualueiden hoito- ja käyttösuunnitelmien laatimiseen ja suunnitelmien toteuttamiseen tarvittavien konsulttitöiden ja urakoiden tilaamisesta. Kustannukset syntyvät hoito- ja käyttösuunnitelmista, investoinneista, alueiden kunnossapidosta ja luontoseurannoista. Kuluista päätetään vuosittain talousarviossa ja taloussuunnitelmassa.

Toisin kuin oikaisuvaatimuksessa todetaan, kaikkien muiden kuin kaupungin omistuksessa olevien alueiden omistajien kanssa ei ole aloitettu neuvotteluja.

Oikaisuvaatimus tulee hylätä, koska siinä ei ole esitetty sellaisia laillisuus- eikä tarkoituksenmukaisuusperusteita, joiden johdosta kaupunginhallituksen 23.6.2025 § 474 päätöstä olisi muutettava tai jonka johdosta päätös olisi kumottava.

Kaupunginhallitus 23.06.2025 § 474

Päätös

Kaupunginhallitus hyväksyi Helsingin kaupungin luonnonsuojelualueohjelman 2025–2040.

Luonnonsuojelualueohjelman 2025–2040 toteuttamiselle ja kaupungin luonnonsuojelualueiden luontoarvojen turvaamiselle varataan esityksen mukaiset riittävät resurssit. Kaupunkiympäristölautakunnan tulee huomioida tarvittavat resurssit talousarvioesityksessään 2026.

Kaupunginhallitus totesi, että luonnonsuojelualueohjelman aluerajausten tarkennustyössä painotetaan monimuotoisen luonnon sisällyttämistä rauhoitettuihin luonnonsuojelualueisiin. Näin tulee tehdä esimerkiksi Östersundomissa, jossa on luontoarvoilta arvokkaiksi todettuja kohteita, joiden aluerajaukset ovat vielä likimääräisiä. Kaupunginhallitus painottaa, että ohjelmakauden aikana tulee myös toimia sen eteen, että ohjelman ulkopuolelle jääneiden selkeästi arvokkaiden luontoalueiden luontoarvot säilyvät. Ohjelmakauden aikana tulee olla mahdollisuus harkita alueohjelman ulkopuolelle jääneiden alueiden suojelua.

Lisäksi kaupunginhallitus päätti, että ohjelma kokonaisuudessaan tulee toteuttaa vuoden 2038 loppuun mennessä.

Käsittely

Asian aikana kuultavana oli ympäristöjohtaja Miira Riipinen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Mia Haglund: Päätösehdotuksen loppuun lisätään:
"Kaupunginhallitus toteaa, että luonnonsuojelualueohjelman aluerajausten tarkennustyössä painotetaan monimuotoisen luonnon sisällyttämistä rauhoitettuihin luonnonsuojelualueisiin. Näin tulee tehdä esimerkiksi Östersundomissa, jossa on luontoarvoilta arvokkaiksi todettuja kohteita, joiden aluerajaukset ovat vielä likimääräisiä. Kaupunginhallitus painottaa, että ohjelmakauden aikana tulee myös toimia sen eteen, että ohjelman ulkopuolelle jääneiden selkeästi arvokkaiden luontoalueiden luontoarvot säilyvät. Ohjelmakauden aikana tulee olla mahdollisuus harkita alueohjelman ulkopuolelle jääneiden alueiden suojelua."

Kannattaja: Suvi Pulkkinen

Vastaehdotus:
Suvi Pulkkinen: Päätösehdotuksen loppuun lisätään: Lisäksi kaupunginhallitus päättää, että ohjelma kokonaisuudessaan tulee toteuttaa vuoden 2038 loppuun mennessä.

Kannattaja: Mia Haglund

Kaupunginhallitus hyväksyi yksimielisesti Mia Haglundin ja Suvi Pulkkisen vastaehdotusten mukaan muutetun ehdotuksen.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Jukka-Pekka Ujula
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 21.01.2025 § 19

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle luonnonsuojelualueohjelman 2025–2040 hyväksymistä.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle, että luonnonsuojelualueohjelman 2025–2040 toteuttamiselle ja kaupungin luonnonsuojelualueiden luontoarvojen turvaamiselle varataan esityksen mukaiset riittävät resurssit.

Kaupunkiympäristölautakunta esitti, että ohjelman kokonaisuuden toteuttaminen tehdään vuoden 2038 loppuun mennessä ja että resurssit mitoitetaan tätä tavoitetta silmälläpitäen.

Kaupunkiympäristölautakunta totesi, että kaupunkiluontoa Helsingissä koskee kokonaisuudessaan Ympäristönsuojelun tavoitteet -päätöksessä linjattu päämäärä siitä, että kaupunkiluonnon monimuotoisuus vahvistuu, eikä heikkene, ja tämä päämäärä on varmistettava vuoteen 2040 mennessä. Kuten esityksessä luonnonsuojelualueohjelmasta todetaan, on luonnonsuojelualueiden perustaminen yksi keino tämän tavoitteen saavuttamisessa, mutta ei ainoa. Lautakunta korosti, että arvokkaan luonnon suojelemiseksi on käytettävä aktiivisesti erilaisia keinoja virkistys- ja viheralueiden arvojen turvaamisesta aina luonnon ennallistamiseen.

Kaupunkiympäristölautakunta totesi omalta osaltaan, että Töölönlahden ohjelmassa mukana olevien arvojen, linnusto erityisesti huomioituna, suojeluratkaisut valmistellaan samaan aikaan kun alueen puistosuunnitelma.

Kaupunkiympäristölautakunta totesi, että luonnonsuojelualueohjelman aluerajausten tarkennustyössä painotetaan monimuotoisen luonnon sisällyttämistä rauhoitettuihin luonnonsuojelualueisiin. Näin tulee tehdä esimerkiksi Östersundomissa, jossa on luontoarvoilta arvokkaiksi todettuja kohteita, joiden aluerajaukset ovat vielä likimääräisiä. Lautakunta painotti, että ohjelmakauden aikana tulee myös toimia sen eteen, että ohjelman ulkopuolelle jääneiden selkeästi arvokkaiden luontoalueiden luontoarvot säilyvät. Ohjelmakauden aikana tulee olla mahdollisuus harkita alueohjelman ulkopuolelle jääneiden alueiden suojelua.

Kaupunkiympäristölautakunta tunnisti merilintujen suojelutarpeen ja pitää tärkeänä että luonnonsuojelualueohjelmaa toteutettaessa huolehditaan etupainotteisesti merellisten suojelualueiden perustaminen tärkeimmille lintualueille.

Lisäksi kaupunkiympäristölautakunta huomautti että kaupungin tahtotila on mahdollistaa kuntosuunnistus Helsingin viheralueilla jatkossakin. Luonnonsuojelualueen perustaminen ei muodosta automaattista estettä suunnistuksen harjoittamiselle, vaan luontoarvoja ja luonnon kulumista huomioivilla ohjeistuksilla suunnistustapahtumia on mahdollista järjestää kaupungin eri viheralueilla luonnonsuojelualuepäätösten jälkeenkin. Lautakunta edellytti, että jatkossakin suunnistuksen pelisääntöjä luonnonsuojelualueilla suunnitellaan yhdessä suunnistajien kanssa.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat tiimipäällikkö Kaisa Pajanen, tutkija Mari Savela ja yksikön päällikkö Jouni Heinänen. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Vastaehdotus:
Anni Sinnemäki: Lisätään esitysehdotuksen kohdaksi kolme. Kaupunginhallitukselle esityksessä sen pohjalta muokataan tarvittavilta osin: "Lautakunta esittää, että ohjelman kokonaisuuden toteuttaminen tehdään vuoden 2038 loppuun mennessä ja että resurssit mitoitetaan tätä tavoitetta silmälläpitäen."

Esitysehdotuksen kappaleeksi 4 lisätään seuraavat lautakunnan kannanotot: "Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että kaupunkiluontoa Helsingissä koskee kokonaisuudessaan Ympäristönsuojelun tavoitteet -päätöksessä linjattu päämäärä siitä, että kaupunkiluonnon monimuotoisuus vahvistuu, eikä heikkene, ja tämä päämäärä on varmistettava vuoteen 2040 mennessä. Kuten esityksessä luonnonsuojelualueohjelmasta todetaan, on luonnonsuojelualueiden perustaminen yksi keino tämän tavoitteen saavuttamisessa, mutta ei ainoa. Lautakunta korostaa, että arvokkaan luonnon suojelemiseksi on käytettävä aktiivisesti erilaisia keinoja virkistys- ja viheralueiden arvojen turvaamisesta aina luonnon ennallistamiseen.

Lautakunta toteaa omalta osaltaan, että Töölönlahden ohjelmassa mukana olevien arvojen, linnusto erityisesti huomioituna, suojeluratkaisut valmistellaan samaan aikaan kun alueen puistosuunnitelma.”

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Anni Sinnemäen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Mia Haglund: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Kaupunkiympäristölautakunta toteaa, että luonnonsuojelualueohjelman aluerajausten tarkennustyössä painotetaan monimuotoisen luonnon sisällyttämistä rauhoitettuihin luonnonsuojelualueisiin. Näin tulee tehdä esimerkiksi Östersundomissa, jossa on luontoarvoilta arvokkaiksi todettuja kohteita, joiden aluerajaukset ovat vielä likimääräisiä. Lautakunta painottaa, että ohjelmakauden aikana tulee myös toimia sen eteen, että ohjelman ulkopuolelle jääneiden selkeästi arvokkaiden luontoalueiden luontoarvot säilyvät. Ohjelmakauden aikana tulee olla mahdollisuus harkita alueohjelman ulkopuolelle jääneiden alueiden suojelua."

Kannattaja: Amanda Pasanen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Mia Haglundin vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Katri Penttinen: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Lautakunta tunnistaa merilintujen suojelutarpeen ja pitää tärkeänä että luonnonsuojelualueohjelmaa toteutettaessa huolehditaan etupainotteisesti merellisten suojelualueiden perustaminen tärkeimmille lintualueille."

Kannattaja: Amanda Pasanen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Katri Penttisen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

Vastaehdotus:
Amanda Pasanen: Lisätään esitysehdotuksen loppuun: "Kaupunkiympäristölautakunta huomauttaa että kaupungin tahtotila on mahdollistaa kuntosuunnistus Helsingin viheralueilla jatkossakin. Luonnonsuojelualueen perustaminen ei muodosta automaattista estettä suunnistuksen harjoittamiselle, vaan luontoarvoja ja luonnon kulumista huomioivilla ohjeistuksilla suunnistustapahtumia on mahdollista järjestää kaupungin eri viheralueilla luonnonsuojelualuepäätösten jälkeenkin. Lautakunta edellyttää, että jatkossakin suunnistuksen pelisääntöjä luonnonsuojelualueilla suunnitellaan yhdessä suunnistajien kanssa."

Kannattaja: Olli-Pekka Koljonen

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Amanda Pasasen vastaehdotuksen mukaan muutetun ehdotuksen.

14.01.2025 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski
Lisätiedot

Jere Salminen, ympäristöasiantuntija, puhelin: 09 310 21549

jere.salminen@hel.fi

Katri Backman, yleiskaavasuunnittelija, puhelin: 09 310 37840

katri.backman@hel.fi

Jouni Heinänen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 52506

jouni.heinanen@hel.fi

Tuukka Linnas, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 37308

tuukka.linnas@hel.fi

Kaisa Pajanen, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 31521

kaisa.pajanen@hel.fi

Mari Savela, tutkija, puhelin: 09 310 23830

mari.savela@hel.fi

Laura Walin, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 33250

laura.walin@hel.fi

Päätös tullut nähtäväksi 13.12.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Hallinto-oikeus ei kuitenkaan tutki kysymystä kunnan korvausvelvollisuudesta tai korvauksen määrästä. Vahingonkorvausasiassa toimivaltainen tuomioistuin on yleinen alioikeus.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
  3. vaatimusten perustelut
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Esittelijä

Nimi
Jukka-Pekka Ujula

Titteli
Kansliapäällikkö

Lisätietojen antaja

Nimi
Timo Lindén

Titteli
Kaupunginsihteeri

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 20.7.2025, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 20.7.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Oikaisuvaatimus 20.7.2025, liite 3. Töölönlahden ls-alue-aloite 12.9.2022
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.