Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Tupakointikielto, Porvoonkatu 1-9, Fleminginkatu 26 ja Aleksis Kiven katu 30-36, Asunto Oy Satakallio

HEL 2024-011444
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 63

Päätös Asunto Oy Satakallion tupakointikieltohakemukseen

Yksikön päällikkö

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Satakallion huoneistoparvekkeille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteissa Aleksis Kiven katu 30, Aleksis Kiven katu 32, Aleksis Kiven katu 34, Aleksis Kiven katu 36, Fleminginkatu 26, Porvoonkatu 1, Porvoonkatu 3, Porvoonkatu 5-7 ja Porvoonkatu 9, 00510 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 29.8.2024. Hakemusta on täydennetty 17.9.2024.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Satakallio
Y-tunnus 0121859-7

Hakemuksen sisältö

Asunto Oy Satakallio on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistoparvekkeille osoitteissa Aleksis Kiven katu 30, Aleksis Kiven katu 32, Aleksis Kiven katu 34, Aleksis Kiven katu 36, Fleminginkatu 26, Porvoonkatu 1, Porvoonkatu 3, Porvoonkatu 5-7 ja Porvoonkatu 9, 00510 Helsinki.

Kuuleminen

Asunto Oy Satakallio on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti. Vastanneista osa vastusti tupakointikieltoa. Tupakointikieltoa vastustettiin muun muassa siitä syystä, että parveke on lasitettu ja kielto koetaan tarpeettomaksi. Lisäksi muina perusteluina on muun muassa esitetty, että parveketupakointikiellon myötä tupakointi siirtyy sisätiloihin ja parveketupakointikielto lisää liikehdintää rappukäytävässä. Parveketupakointikiellon valvonnan todettiin myös olevan mahdotonta.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 24.9.2024. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30. Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä kaksi vastinetta, joissa molemmissa vastustettiin parveketupakointikieltoa. Vastineissa vastustettiin parveketupakointikieltoa muun muassa siitä syystä, että parveketupakointikielto rajoittaa asunnon käyttöä ja, että tupakointikieltoa ei ole mahdollista valvoa ilman, että rikottaisiin perustuslain mukaista oikeutta yksityiselämän suojaan. Lisäksi kieltoa vastustettiin siksi, että parveketupakointikiellon myötä tupakointi siirtyisi sisätiloihin, aiheuttaen pahemman hajuhaitan ja suuremman tulipalon vaaran.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Satakallion asuinkiinteistöön kuuluu neljä vuosina 1962 ja 1963 valmistunutta asuinkerrostaloa, joissa kolmessa on yhdeksän kerrosta ja yhdessä kahdeksan kerrosta. Lisäksi taloyhtiöön kuuluu kolme liikerakennusta. Asuinkiinteistössä ei ole muista parvekkeista erillään olevia yksittäisiä huoneistoparvekkeita, vaan rakennuksen kaikki huoneistoparvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin ja osin vierekkäin. Rakennusten ilmanvaihtojärjestelmänä on koneellinen poistoilmanvaihto. Korvausilma johdetaan huoneistoihin ikkunoissa olevien korvausilmaventtiilien kautta.

Asunto Oy Satakallion huoneistoihin kuuluvat parvekkeet sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta toisille tai korvausilman mukana asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus, yhtiökokouskutsu, yhtiökokouksen pöytäkirja, lainvoimaisuustodistus, yhtiön kuulemismenettely, vastineet yhtiön kuulemiseen, asukas- ja osakeluettelo, selvitys tupakansavun kulkeutumisesta parvekkeilla, asema-, julkisivu- ja pohjapiirustukset, viranomaisen kuulemiskirje sekä viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapuneet vastineet.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 15.02.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 840 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Lisätietojen antaja

Jari Mattila, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 38580

jari.mattila@hel.fi

Päättäjä

Heidi Öjst
yksikön päällikkö