Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, perintäpalvelu, kaupunginkanslia

HEL 2024-012259
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 116

Perintäpalvelun hankinta

Kansliapäällikkö

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Svea Perintä Oy:n (0800502-5) tarjouksen Perintäpalvelun hankinnasta kokonaistaloudellisesti edullisimpana.

Lisäksi kansliapäällikkö päätti sulkea tarjouskilpailusta Uuva Oy:n (0859384-0) tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, sillä tarjoajan pakollisia vaatimuksia koskeva selvitys oli puutteellinen.

Hankintasopimus on voimassa määräaikaisena kaksi (2) vuotta ja jatkuu sen jälkeen toistaiseksi voimassa olevana irtisanomisehdoin. Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo neljälle vuodelle on noin 1,9 miljoonaa euroa.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa kaupunginkanslian hankintajohtajan allekirjoittamaan palveluntuottajan kanssa tehtävän sopimuksen ja tarvittaessa ottamaan käyttöön hankintaan sisältyvät valinnaiset palvelut (optio).

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 1.7.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön H038-24, HEL 2024-009430 jota korjattiin 3.7.2024 päivätyllä tarjouspyynnöllä. Perintäpalvelun -hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä. Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 2.7.2024 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi jota korjattiin 3.7 2024 julkaistulla ilmoituksella

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 22.8.2024. Määräaikaan mennessä saapui viisi (5) tarjousta. Yksi tarjoaja peruutti tarjouksensa ennen tarjousten vertailua. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden ja tarjoajien soveltuvuuden arviointiin etenivät seuraavien tarjoajien tarjoukset:

Lowell Suomi Oy (0140351-4)
Sergel Oy (1571416-1)
Svea Perintä Oy (0800502-5)
Uuva Oy (0859384-0)

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska jakaminen tekee sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä sekä sen liitteissä on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet on tarkastettu kaikilta tarjoajilta lukuun ottamatta pakollisia poissulkemisperusteita, jotka tarkastettiin vain voittaneelta tarjoajalta sen toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää.

Uuva Oy:lle lähetettiin selvityspyyntö tarjousten vertailukelpoisuuden varmistamiseksi hintalomakkeeseen liittyvän tulkinnanvaraisuuden johdosta. Saadun selvityksen perusteella Uuva Oy:n tarjous oli tältä osin tarjouspyynnön mukainen. Osana tarjouspyynnön mukaisuuden arviointia havaittiin kuitenkin, että Uuva Oy:n pakollisia vaatimuksia koskeva selvitys (tarjouspyynnön liite 2) oli puutteellinen, sillä Uuva Oy ei ollut vastannut kaikkiin pakollisia vaatimuksia koskeviin kysymyksiin. Tarjouspyynnön vaatimusluettelossa (liite 2) on erikseen mainittu, että tarjoajan tulee todeta kunkin pakollisen vaatimuksen toteutuminen ja että kaikkiin pakollisiin vaatimuksiin on vastattava.

Hankintalain (1397/2016) 74 §:n 1 momentin mukaisesti tarjoajan tulee tarjouksessaan osoittaa tarjoamansa tavaran, palvelun tai rakennusurakan olevan tarjouspyynnössä ja muissa hankinta-asiakirjoissa esitettyjen vaatimusten mukainen. Hankintayksikön on suljettava tarjouspyyntöä tai tarjousmenettelyn ehtoja vastaamattomat tarjoukset tarjouskilpailusta. Näin ollen Uuva Oy:n tarjous tulee sulkea pois tarjouskilpailusta tarjouspyyntöä vastaamattomana.

Muiden tarjoajien tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi ja ne etenivät tarjousten vertailuun.

Tarjousten vertailu

Hankittavien tuotteiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinnaltaan halvinta tarjousta. Hankittaville palveluille asetettiin vähimmäisvaatimuksina laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää.
Kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen teki Svea Perintä Oy.

Sovellettavat säännökset ja päätöstoimivalta

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava. Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Lisätietojen antaja

Anna Kukkola, Kaupunginasiamies, puhelin: +358931036554

anna.kukkola@hel.fi

Anita Andsten, prosessivastaava, puhelin: +358931025324

anita.andsten@hel.fi

Päättäjä

Jukka-Pekka Ujula
kansliapäällikkö
Jorma Lamminmäki
hankintajohtaja