Hankinta, puitejärjestely, kustannussuunnittelupalvelut asuinrakentamisessa 2025-2027, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-012990
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 5

Kustannussuunnittelupalveluja asuinrakentamisessa koskeva puitejärjestely sopimuskaudelle 2025-2027 (optiokausi 2 vuotta)

Asuntotuotantopäällikkö

Päätös

Asuntotuotantopäällikkö hyväksyi kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset ja päätti, että seuraavien tarjoajien kanssa tehdään kustannussuunnittelupalveluja asuinrakentamisessa 2025-2027 koskevat puitesopimukset:

1. Sweco PM Oy

2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

Asuntotuotantopäällikkö hylkäsi Granlund Oy:n ja NR-Rakennuslaskenta Oy:n tarjoukset, koska ne eivät täytä tarjouksen sisällölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia.

Arvio hankinnan kokonaisarvosta sopimuskaudella optiokaudet mukaan lukien on arvonlisäverottomana 1 100 000 euroa (enimmäisarvo 1 300 000 euroa).

Puitesopimus tulee voimaan, kun sopimus on allekirjoitettu, kuitenkin aikaisintaan 1.4.2025. Sopimus päättyy 31.3.2027. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta yhdellä (1) kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.

Puitesopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla, vaan vasta kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintaa koskevan erillisen kirjallisen sopimuksen. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Puitesopimus ei sisällä määräostovelvoitetta eikä tuota konsultille yksinoikeutta toimeksiantojen toteuttamisesta tilaajalle.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain mukainen poissulkemisperuste.

Päätöksen perustelut

Hankinnan perustiedot

Puitejärjestelyllä hankitaan kustannussuunnittelun asiantuntijatehtäviä. Puitesopimuksen piiriin kuuluvien toimeksiantojen kohteina ovat pääasiassa Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan (KYMP) asuntotuotannon (Att) rakennuttamien asuinrakennuksien peruskorjaus- ja uudisrakennushankkeet.

Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.3.2027 saakka. Sopimuksia on mahdollista jatkaa yhdellä (1) kahden (2) vuoden optiokaudella.

Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina varsinaisen sopimuskauden ajaksi.

Tätä hankintasopimusta ei ole jaettu osiin, koska hankinta on palvelukokonaisuus, jonka jakaminen tekisi sopimuksen toteuttamisesta teknisesti liian vaikeaa.

Puitejärjestelyyn valitaan 2-3 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.

Hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan 15.11.2024 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-012990. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.

Hankinnasta on 17.11.2024 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 18.12.2024 klo 13.00 mennessä tarjouksen jätti 4 tarjoajaa:

  • A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy
  • Granlund Oy
  • NR-Rakennuslaskenta Oy
  • Sweco PM Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Tarjoajien soveltuvuuden arviointi

Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset.

Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarkastus

Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjoajan tuli nimetä kustannussuunnittelun tehtäviin vähintään kolme (3) asiantuntijaa (kustannuslaskijaa). Nimettyjä asiantuntijoita koskevat vähimmäisvaatimukset ja laadunpisteytysperusteet on esitetty tarjouspyynnön liitteessä 2 Vähimmäisvaatimus- ja laatupisteytyslomake, joihin tarjoajien tuli täyttää nimettyjen asiantuntijoiden tiedot.

Tarjoajien nimeämien asiantuntijoiden tuli esittää selvityksenä kokemuksestaan peruskorjauksesta viisi (5) ja uudisrakentamisesta viisi (5) kustannuslaskentatoimeksiantoa.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että Granlund Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska yhdelläkään sen nimeämistä asiantuntijoista ei ollut esittää viittä (5) kustannuslaskentatoimeksiantoa peruskorjauksesta.

Tarkastusvaiheessa todettiin, että NR-Rakennuslaskenta Oy:n tarjous on tarjouspyynnön vastainen, koska se oli nimennyt vain yhden (1) asiantuntijan kustannussuunnittelijan tehtäviin eikä vaadittua kolmea (3).

Näin ollen Granlund Oy:n ja NR-Rakennuslaskenta Oy:n tarjoukset tulee hylätä tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun turvaamiseksi.

Kaikki muut tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta

Tarjouspyynnössä on määritelty tarjousten valintaperusteet. Kokonaistaloudellista edullisuutta vertaillaan hinnan ja laatutekijöiden perusteella.

Valintaperusteena on tarjouspyynnön mukaisesti kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on paras hinta-laatusuhde seuraavasti:

  • hinta, painoarvo 40 %
  • laatu, painoarvo 60 %

Vertailuperusteet ja niiden arviointiperusteet käyvät ilmi päätöksen liitteinä olevista laatupisteytystaulukosta, vertailutaulukosta sekä vähimmäisvaatimus- ja laatupisteytyslomakkeesta.

Tarjoushinnat annettiin kiinteinä tuntiveloitushintoina. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu annetusta tuntihinnasta.

Laatutekijät oli esitetty tarjouspyynnön liitteenä olevalla täydennettävällä Vähimmäisvaatimus- ja laatupisteytyslomakkeella. Täytetty Vähimmäisvaatimus- ja laatupisteytyslomake oli ladattava tarjouksen liitteeksi.

Tarjousten vertailussa käytettävät hintavertailupisteet muodostuvat siten, että halvin tarjous (a) saa 40 hintavertailupistettä. Muiden tarjousten hintavertailupisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*40.

Tarjousten vertailussa käytettävät laatuvertailupisteet muodostuvat tarjousten laatupisteistä siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 60 laatuvertailupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatuvertailupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*60.

Tarjousten vertailussa käytettävät kokonaisvertailupisteet ovat enintään 100. Tarjousten kokonaisvertailupisteet muodostuvat tarjousten vertailussa käytettävien hintavertailupisteiden ja laatuvertailupisteiden summasta.

Puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimuskumppanit yhteispistemäärän mukaisesti korkeimmasta pistemäärästä alaspäin.

Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat seuraavasti:

  1. Sweco PM Oy
  2. A-Insinöörit Rakennuttaminen Oy

Ennen mahdollisen hankintasopimuksen tekemistä tarkastetaan vielä hankintalain mukaiset poissulkemisperusteet tarjoajan toimittamien rikosrekisteriotteiden perusteella.

Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa

Toimeksiannot tilataan kokonaistaloudellisen edullisuuden mukaisen prosenttijakauman perusteella. Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakautuvat tarjoajien saamien vertailupisteiden muodostaman sijoitusjärjestyksen ja prosenttiosuuksien mukaan.

Prosentit jakautuvat alla olevan mukaisesti.

Kaksi toimittajaa:

  1. 70 %
  2. 30 %

Prosenttijakaumaa on käytännössä mahdotonta saada toteutumaan täysin tarkasti sopimuskauden aikana. Prosenttijakauman toteumassa voi siten olla vaihtelua +- 5 % -yksikköä / toimittaja. Prosenttiosuus kuvaa tilausten euromääräistä jakaumaa, ei tilausten lukumäärän jakaumaa.

Prosenttijakauman mukaisesta toimeksiantojen tilaamisesta voidaan poiketa sopimusehdoissa mainituilla perusteilla.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan asuntotuotantopäälliköllä on hankintavaltuudet enintään 2 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Asuntotuotantopäällikkö on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Lisätietojen antaja

Heidi Vastamäki, kustannuspäällikkö, puhelin: 09 310 36960

heidi.vastamaki@hel.fi

Anniina Tolonen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37438

anniina.tolonen@hel.fi

Päättäjä

Seidi Kivisyrjä
asuntotuotantopäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Laatupisteytys
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Vähimmäisvaatimus- ja laatupisteytyslomake
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.