Hankinta, metroasemien hissien ja liukuportaiden huolto- ja korjauspalvelut, liikenneliikelaitos

HEL 2024-013066
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 93

Metroasemien hissien ja liukuportaiden huollot ja vikakorjaukset, osa-alue 4

Toimitusjohtaja

Päätös

Toimitusjohtaja valitsi liikenneliikelaitoksen (HKL) osalta metroasemien hissien ja liukuportaiden huollot ja vikakorjaukset osa-alue 4 - Kaupunkiliikenneyhtiön hissien alue C vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut koskevan kilpailutuksen voittajaksi KONE Hissit Oy:n.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohteena ovat hissien ja liukuportaiden vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut tarvikkeineen ja varaosineen Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL), Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:n ja Länsimetro Oy:n omistamissa ja ylläpitovastuulla olevissa kohteissa.

Hankinta jakautui seitsemään osa-alueeseen, jotka olivat:

  1. OA1 - Länsimetron hissien ja liukuportaiden vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
  2. OA2 - Kantametron hissien alue A vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
  3. OA3 - Kantametron hissien alue B vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
  4. OA4 - Kaupunkiliikenneyhtiön hissien alue C vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
  5. OA5 - Kantametron liukuportaiden alue D vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
  6. OA6 - Kantametron liukuportaiden alue E vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut,
  7. OA7 - Kantametron liukuportaiden alue F vuosihuolto- ja vikakorjauspalvelut.

Hankinta toteutetaan hankintarenkaana, jossa tilaajina ovat HKL, Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy ja Länsimetro Oy.

Hankinnassa valitaan jokaiselle osa-alueelle yksi toimittaja, jonka kanssa tehdään toistaiseksi voimassa oleva sopimus huolloista ja vikakorjauksista. Hankinnan kokonaisarvon laskennassa on käytetty neljän vuoden arvioitua kustannusta.

HKL:n johtokunta valitsi 24.10.2024, 90 §, palveluntarjoajat osa-alueille 2, 3, 5, 6 ja 7.

Osa-alueeseen 4 sisältyy kaksi kappaletta HKL:n kiinteistöissä sijaitsevia hissejä. HKL:n osuus osa-alueesta 4 on arvioitu 120.000 euroksi (alv 0 %) hankinnan kokonaisarvon neljän vuoden laskenta-ajalla.

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy tekee osa-alueesta 4 osaltaan vastaavan sisältöisen päätöksen.

Hankintamenettely

Hankintaan sovelletaan vesi- ja energiahuollon, liikenteen ja postipalvelujen alalla toimivien yksiköiden hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annettu lakia (erityisalojen hankintalaki, 1398/2016), sillä kyseessä on lain mukaisen palveluhankintojen kynnysarvon ylittävä hankinta.

Hankintamenettelynä oli erityisalojen hankintalain mukainen avoin menettely.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 13.6.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 17.6.2024 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/355584-2024(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)). Korjausilmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 2.8.2024 sekä Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosan verkkoversiossa 2.8.2024 (https://ted.europa.eu/fi/notice/-/detail/466705-2024(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun)). Tarjoukset tuli jättää 14.8.2024 kello 12.00 mennessä.

Tarjouksen sai jättää niin moneen osa-alueeseen kuin tarjoaja halusi. Eli tarjouksen saattoi jättää vain yhteen osa-alueeseen tai kaikkiin seitsemään.

Määräaikaan mennessä vastaanotettiin seuraavat tarjoukset

  • KONE Hissit Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
  • OTIS Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
  • Schindler Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
  • Suomen Hissiurakointi Oy (osa-alueet 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajien soveltuvuuden tarkistaminen

Erityisalojen hankintalain 83 §:n 1 mom. mukaan hankintayksikön on valittava ehdokkaat ja tarjoajat etukäteen ilmoitettujen puolueettomien perusteiden mukaisesti. Hankintayksikön on suljettava pois sellaiset tarjoajat tai ehdokkaat, jotka eivät täytä näitä ehtoja.

Tarjoajien soveltuvuutta koskevat vaatimukset määriteltiin hankintailmoituksessa.

Kaikki tarjoajat vakuuttivat täyttävänsä soveltuvuusvaatimukset. Suomen Hissiurakointi Oy:lle lähetettiin selvityspyyntö ja saadun vastauksen jälkeen todettiin, että kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin kohtiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastamisessa lähetettiin kaikille tarjoajille selvityspyynnöt erityisalojen hankintalain 94 §:n mukaisesti poikkeuksellisen alhaisilta vaikuttavien tarjoushintojen selvittämiseksi. Saatujen vastausten perusteella todettiin, että tarjoajien antamat selvitykset selittivät tarjottujen hintojen tason.

Tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia ja kaikki tarjoukset hyväksyttiin mukaan tarjousvertailuun.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena käytettiin jokaisella osa-alueella kokonaistaloudellista edullisuutta, jonka perusteena oli halvin hinta.

Tarjoajan tuli jättää tarjouksessa tuntihinnat/palvelukohtaiset hinnat kaikkiin pyydettyihin kohtiin arvonlisäverottomana. Tarjoukset vertaillaan tuntihintojen/palvelukohtaisten hintojen yhteenlasketuilla kokonaisvertailuhinnoilla.

Sama toimittaja voi tulla valituksi toimittajaksi usealle eri osa-alueelle.

Hintalomakkeella on laskettu perushuollon ja erikseen tilattavien vikakorjaustöiden yhteiskustannukset yhden vuoden ajalle. Hintavertailun lopputulos on seuraava:

SijaTarjoajaKokonaisvertailuhinta
1KONE Hissit Oy36.000,00 eur
2OTIS Oy57.060,00 eur
3Schindler Oy62.700,00 eur
4Suomen Hissiurakointi Oy84.900,00 eur

Kaikki hinnat alv 0 %.

Täydellinen hintojen vertailutaulukko liitteenä.

Osa-alueella 4 toimittajaksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antanut KONE Hissit Oy.

Hankintasopimukset

Sopimussuhde tarjouskilpailun voittajan kanssa ei synny vielä tämän päätöksen perusteella, vaan vasta allekirjoitetulla hankintasopimuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 11 luvun 1 § 2 mom. 3 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, liikelaitoksen johtokunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranhaltija päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

HKL:n johtokunta on 29.5.2024, 52 §, siirtänyt hallintosäännön mukaista hankintoihin liittyvää toimivaltaansa HKL:n toimitusjohtajalle 500.000 euroon (alv 0 %) asti.

Käsiteltävänä olevan hankinta-asian arvon ollessa alle 500.000,00 euroa (alv 0 %) voi toimitusjohtaja päättää hankinnasta.

Lisätietojen antaja

Saara Kanto, toimitusjohtaja, puhelin: 09 310 20277

saara.kanto@hel.fi

Päättäjä

Saara Kanto
toimitusjohtaja