Valtuustoaloite, kävelijöiden turvallisuuden parantaminen maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli

HEL 2024-014077
Asialla on uudempia käsittelyjä
14. / 62 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Matti Niirasen ym. valtuustoaloitteesta koskien kävelijöiden liikenneturvallisuuden parantamista maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunkiympäristön toimiala ryhtyy toimiin jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi maalauttamalla kävelijöille suojatiet pyöräväylien yli. Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnissä hankkeita kävelijöiden turvallisuuden parantamiseksi, kuten alueelliset liikenneturvallisuusselvitykset sekä alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta, joissa tullaan parantamaan katujen ja pyöräteiden ylityskohtien turvallisuutta kävelijän näkökulmasta.

Helsingissä suojatien merkitsemisessä noudatetaan tieliikennelain vaatimuksia sekä Kuntaliiton ohjeita liikennemerkkien ja tiemerkintöjen käytöstä kaduilla. Liikenneympäristö Helsingissä on rakentunut monen eri vuosikymmenen aikana ja suunnitteluratkaisut saattavat siksi poiketa eri alueilla myös suojatien merkitsemisen osalta. On myös mahdollista, että suojatiemaalausta ei ole syystä tai toisesta maalattu suunnitelmien mukaisesti tai se on kulunut pois. Tällaisissa tilanteissa kaupunki korjaa merkinnät suunnitelmien mukaisesti, kun kaupungilla on tieto näistä puutteista.

Suojatietä käytetään pyöräkaistan ja pyörätien yli yleensä katuympäristön risteyksissä ja silloin kuin moottoriajoneuvoliikenteen ajokaistalla on suojatiemerkintä. Puistoalueilla ja aukioilla ei monesti ole tarkoituksenmukaista merkitä suojatietä, sillä suojatiehen liittyy jalankulkijalle käyttövelvoite, eikä jalankulkijaa ole syytä määrätä ylittämään pyörätietä tietyssä kohdassa. Monella tällaisella reitillä myös pyöräliikenteen määrä on sellainen, ettei merkittävää estevaikutusta pyörätien ylittämiseen synny, eikä suojatielle ole senkään vuoksi tarvetta. Sama periaate on käytössä myös monilla autoliikenteen tonttikaduilla kaupunkiympäristölautakunnan 10.12.2019 hyväksymän Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet -ohjeen mukaisesti.

Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020-2022 -raportin mukaan jalankulkijoiden turvallisuus on kehittynyt myönteisesti viime vuosina. Ajanjaksolla 2018-2022 jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksia tapahtui Helsingissä yli viidennes vähemmän kuin edellisellä viisivuotis-jaksolla. Polkupyörällä liikkunut oli vastapuolena 5 %:ssa jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksista, ja moottoriajoneuvo oli osallinen 94%:ssa. Tilastojen perusteella turvallisuuden kehittämistyön olisi hyvä jatkossakin suuntautua ensisijaisesti jalankulun ja moottoriajoneuvoliikenteen väliseen turvallisuuden parantamiseen.

Aloitteessa viitataan Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmaan 2022-2026. Sen toimenpidekokonaisuus C keskittyy kadunylitysten turvallisuuden parantamiseen. Kadunylityspaikkojen turvallisuutta on ohjelman mukaisesti kartoitettu, ja toimenpiteitä on tehty. Esimerkiksi vuoden 2024 aikana hyväksyttiin liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksellä 16 kpl ylityspaikkoihin liittyviä parannustoimenpiteitä.

Jatkuvasti tehtävien pienten liikennejärjestelyjen lisäksi kaupunkiympäristön toimialalla on käynnistynyt alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta. Osana tätä suunnittelua tarkastellaan myös jalankulkijoiden ylityspaikkoja ja niille tehdään tarvittavia parannuksia, huomioiden suojatiet sekä muut kadunylitysjärjestelyt myös pyöräväylien ylitse tarvittavilta osin. Lisäksi laadinnassa on alueellisia liikenneturvallisuusselvityksiä, joissa käydään läpi tarkastelualueen liikenneturvallisuusongelmia ja esitetään toimenpide-ehdotuksia. Toimenpidevalikoimassa on myös suojateiden lisäys.

Lausunto on ehdotuksen mukainen.

Sulje

Valtuustoaloite

Valtuutettu Matti Niiranen ja 34 muuta valtuutettua ovat tehneet 23.10.2024 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Kävelijöiden turvallisuutta on parannettava maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli

Helsingin kaupungin vuoden 2015 liikkumisen kehittämisohjelmassa todetaan, että kaupungin liikennesuunnittelun johtavana yleisenä periaatteena on huolehtia ensimmäisenä liikenteen heikoimman osapuolen eli kävelijöiden tarpeista. Tämän jälkeen huomioidaan järjestyksessä pyöräliikenteen, joukkoliikenteen, elinkeinoelämän kuljetusten ja henkilöautoilun tarpeet.

Liikkumisen kehittämisohjelmassa linjataan myös, että liikenteen suunnittelussa huolehditaan kävely-yhteyksien jatkuvuudesta, virikkeisyydestä, esteettömyydestä ja turvallisuudesta. Kadunylitysten turvallisuuden parantamiseen on kiinnitetty huomio myös Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelma 2022-26:ssa, mutta se ei ole riittävästi parantanut kävelijöiden turvallisuutta.

Edellä mainitut tavoitteet kävely-ympäristön parantamiseksi ovat edistyneet valitettavasti huonosti. Kävelijöiden turvallisuus on alati heikentynyt esimerkiksi pyöräilyn ja skuuteilla ajelun lisäännyttyä jalkakäytävillä. Kävelijöiden turvallisuutta ei ole otettu riittävästi huomioon pyöräteitä, -kaistoja ja baanoja rakennettaessa, sillä jalankulkijoille tarkoitettujen suojateiden maalaaminen ja merkitseminen on monin paikoin laiminlyöty.

Kun jalankulkijoiden suojatie on maalattu autojen ajoväylälle, tuo suojatie ei usein jatku enää ajotien vieressä kulkevan pyörätien yli. Tästä syntyy sekä kävelijöille että pyöräilijöille se vaikutelma, että pyöräilijä olisi etuajo-oikeutettu tai tasavertainen jalankulkijaan nähden. Näin ei tietenkään saa olla, vaan pyöräilijän tulee pysähtyä jalankulkijan ylittäessä suojatietä. Sama vaarallinen tilanne on usein kävelyteiden ja pyöräväylien risteyksissä, esim. puistoalueilla, aukioilla jne.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että kaupunkiympäristön toimiala ryhtyy pikaisiin toimiin jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi maalauttamalla kävelijöille suojatiet pyöräteiden, pyöräkaistojen ja -baanojen yli. Pyöräteille on asennettava myös suojatien liikennemerkit, ellei sellaisia jo ole riittävän näkyvästi viereisen autotien tai kadun varrella pyörätien vieressä. "

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 19.02.2025 mennessä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 12.02.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Ilari Heiska, liikenneinsinööri: 09 310 37220

ilari.heiska@hel.fi