A technical disturbance has downed the City of Helsinki's switchboard, causing calls to drop or not go through. We are working to resolve the problem. We apologize for the inconvenience.

Valtuustoaloite, kävelijöiden turvallisuuden parantaminen maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli

HEL 2024-014077
More recent handlings
Case 14. / 62 §

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Matti Niirasen ym. valtuustoaloitteesta koskien kävelijöiden liikenneturvallisuuden parantamista maalaamalla suojatiet myös pyöräteiden yli

Urban Environment Committee

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että kaupunkiympäristön toimiala ryhtyy toimiin jalankulkijoiden turvallisuuden parantamiseksi maalauttamalla kävelijöille suojatiet pyöräväylien yli. Kaupunkiympäristön toimialalla on käynnissä hankkeita kävelijöiden turvallisuuden parantamiseksi, kuten alueelliset liikenneturvallisuusselvitykset sekä alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta, joissa tullaan parantamaan katujen ja pyöräteiden ylityskohtien turvallisuutta kävelijän näkökulmasta.

Helsingissä suojatien merkitsemisessä noudatetaan tieliikennelain vaatimuksia sekä Kuntaliiton ohjeita liikennemerkkien ja tiemerkintöjen käytöstä kaduilla. Liikenneympäristö Helsingissä on rakentunut monen eri vuosikymmenen aikana ja suunnitteluratkaisut saattavat siksi poiketa eri alueilla myös suojatien merkitsemisen osalta. On myös mahdollista, että suojatiemaalausta ei ole syystä tai toisesta maalattu suunnitelmien mukaisesti tai se on kulunut pois. Tällaisissa tilanteissa kaupunki korjaa merkinnät suunnitelmien mukaisesti, kun kaupungilla on tieto näistä puutteista.

Suojatietä käytetään pyöräkaistan ja pyörätien yli yleensä katuympäristön risteyksissä ja silloin kuin moottoriajoneuvoliikenteen ajokaistalla on suojatiemerkintä. Puistoalueilla ja aukioilla ei monesti ole tarkoituksenmukaista merkitä suojatietä, sillä suojatiehen liittyy jalankulkijalle käyttövelvoite, eikä jalankulkijaa ole syytä määrätä ylittämään pyörätietä tietyssä kohdassa. Monella tällaisella reitillä myös pyöräliikenteen määrä on sellainen, ettei merkittävää estevaikutusta pyörätien ylittämiseen synny, eikä suojatielle ole senkään vuoksi tarvetta. Sama periaate on käytössä myös monilla autoliikenteen tonttikaduilla kaupunkiympäristölautakunnan 10.12.2019 hyväksymän Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet -ohjeen mukaisesti.

Liikenneonnettomuudet Helsingissä 2020-2022 -raportin mukaan jalankulkijoiden turvallisuus on kehittynyt myönteisesti viime vuosina. Ajanjaksolla 2018-2022 jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksia tapahtui Helsingissä yli viidennes vähemmän kuin edellisellä viisivuotis-jaksolla. Polkupyörällä liikkunut oli vastapuolena 5 %:ssa jalankulkijoiden henkilövahinko-onnettomuuksista, ja moottoriajoneuvo oli osallinen 94%:ssa. Tilastojen perusteella turvallisuuden kehittämistyön olisi hyvä jatkossakin suuntautua ensisijaisesti jalankulun ja moottoriajoneuvoliikenteen väliseen turvallisuuden parantamiseen.

Aloitteessa viitataan Helsingin liikenneturvallisuuden kehittämisohjelmaan 2022-2026. Sen toimenpidekokonaisuus C keskittyy kadunylitysten turvallisuuden parantamiseen. Kadunylityspaikkojen turvallisuutta on ohjelman mukaisesti kartoitettu, ja toimenpiteitä on tehty. Esimerkiksi vuoden 2024 aikana hyväksyttiin liikenne- ja katusuunnittelupäällikön päätöksellä 16 kpl ylityspaikkoihin liittyviä parannustoimenpiteitä.

Jatkuvasti tehtävien pienten liikennejärjestelyjen lisäksi kaupunkiympäristön toimialalla on käynnistynyt alueellisten liikenne- ja kaupunkitilasuunnitelmien laadinta. Osana tätä suunnittelua tarkastellaan myös jalankulkijoiden ylityspaikkoja ja niille tehdään tarvittavia parannuksia, huomioiden suojatiet sekä muut kadunylitysjärjestelyt myös pyöräväylien ylitse tarvittavilta osin. Lisäksi laadinnassa on alueellisia liikenneturvallisuusselvityksiä, joissa käydään läpi tarkastelualueen liikenneturvallisuusongelmia ja esitetään toimenpide-ehdotuksia. Toimenpidevalikoimassa on myös suojateiden lisäys.

Presenter information

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Ask for more info

Ilari Heiska, liikenneinsinööri: 09 310 37220

ilari.heiska@hel.fi