Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

HEL 2024-014286
§ 101

Vahingonkorvausvaatimus, kompastuminen

Tiimipäällikkö

Päätös

Lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Hakijan vaatimus

Hakija on 25.10.2024 esittänyt kaupungille määrältään 1 000 euron vahingonkorvausvaatimuksen. Vaatimuksen mukaan hakija kompastui 20.9.2024 noin klo 15 ylittäessään Laajasalontietä suojatietä pitkin Reposalmentien kohdalla. Vahinkotapahtuman kuvauksen mukaan hakija oli kävellyt muiden jalankulkijoiden ryhmässä kadun yli, kunnes kompastui epätasaiseen maastoon. Vaatimuksen liitteenä on toimitettu valokuvia vahinkopaikasta.

Sovellettavat normit ja ohjeet

Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys.

Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten rikkoutuneen päällysteen korjaamisen tai uudelleen
päällystämisen.

Katujen ja muiden yleisten alueiden kunnossapidosta vastaa lähtökohtaisesti kaupunki. Kun yleisellä alueella suoritetaan kaivutöitä tai sitä käytetään muuten työmaana ja työmaa estää normaalin koneellisen kunnossa- ja puhtaanapidon, kuuluu vastuu sekä työalueen että siihen liittyvän alueen kunnossa- ja puhtaanapidosta työstä vastaavalle. Työstä vastaava voi kuitenkin sopia työn suorittavan urakoitsijan kanssa, että vastuu työalueella tai siihen liittyvillä alueilla tapahtuvista ulkopuolisille aiheutuvista vahingoista kuuluu työn suorittajalle. Työmaa-alueilla sattuneet vahingot kuuluvat tämän vuoksi lähtökohtaisesti työn suorittajan käsiteltäväksi.

Tieliikennelain mukaan kun tiellä tehdään työtä, joka saattaa vaarantaa liikennettä, on tie varustettava tarpeellisilla liikenteenohjauslaitteilla, ja jos olosuhteet sitä edellyttävät, on tällainen tie pidettävä kokonaan tai osittain suljettuna. Kadun tilapäisestä sulkemisesta päättää kaupunki.

Vahinkopaikka on ollut Kruunusillat-allianssin työmaan vaikutusalueella. Kruunusillat-allianssi perustuu allianssisopimukseen, jonka yhtenä osapuolena Helsingin kaupunki on. Vastuut työmaan turvallisuudesta ja työmaajärjestelyistä sekä niihin liittyvästä korvausvelvollisuudesta on jaettu allianssin osapuolten kesken. Kaupunki antaa Kruunusillat-allianssin työmaa-alueella tapahtuneisiin vahingonkorvausasioihin päätöksen niissä tapauksissa, joissa vahinko on tapahtunut varsinaisen työalueen ulkopuolella, kuten työmaan vaikutusalueella olevalla yleisessä käytössä olevalla kadulla.

Vahingonkorvausvastuun edellytykset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.

Kadun kunnossa- ja puhtaanapitoon liittyvä vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kadun kunnossapitovelvollisen on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Kadun kunnossapitovelvollinen vapautuu vahingonkorvausvastuustaan osoittamalla, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti tai että vallinneet olosuhteet ovat tehneet kunnossapitotyöt hyödyttömiksi tai että kunnossapidosta huolehtiminen olisi vahinkohetken olosuhteissa ollut ylivoimaista.

Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.

Asiassa saadut tiedot ja selvitykset

Vahinkopaikan kunnossapitotoimenpiteistä on pyydetty selvitys Kruunusillat-allianssilta. Saadun selvityksen mukaan vahinkopaikka sijaitsee Kruunusillat-allianssin toteuttamien, hyväksyttyjen työnaikaisten liikennejärjestelyiden alueella. Työmaasta varoittavat liikennemerkit on ollut asennettuna kaikkiin tulosuuntiin ja kulkureitit on eroteltu työalueista muoviaidoilla. Tapahtumahetkellä Laajasalontien ja Reposalmentien risteysalueella on ollut käynnissä muun muassa kiveys- ja asfaltointitöitä. Kulkuväylillä asfaltin ja kiveyksen reunan korkoeroja on tasattu tilapäisillä massaluiskilla, jotka ovat nähtävissä myös hakijan toimittamissa valokuvissa. Työmaalla on useita muuttuvia työmaajärjestelyitä työn ollessa kesken. Tämän johdosta maastossa voi olla muutoksia jopa päivittäin.

Kaupungille ei ole esitetty muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia kyseisestä vahinkopaikasta, josta hakija on toimittanut valokuvia eikä Kruunusillat-allianssille ole tullut tietoon muita vahinkoja tai palautteita vahinkopaikasta kyseisenä ajankohtana. Myöskään kaupungin palautejärjestelmään ei ole annettu palautetta kyseisestä paikasta.

Forecan mukaan Kaisaniemen havaintoasemalla tehdyissä mittauksissa vahinkopäivänä 20.9.2024 sää on ollut koko vuorokauden ajan selkeä ja poutainen.

Olosuhteiden huomioonottaminen ja muut asiaan vaikuttavat tekijät

Vahinkopaikalla on ollut suunnitelmien mukaiset liikennejärjestelyt ja työmaa on ollut merkittynä työmaamerkein. Tietyömerkillä varoitetaan työnalaisesta tieosuudesta, jolla saattaa olla työkoneita, työntekijöitä taikka työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten irtokiviä tai kuoppia. Tämä edellyttää työmaan vaikutusalueella liikkuvilta erityistä huolellisuutta.

Yhteenveto ja johtopäätökset

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta. Kaupungin vahingonkorvausvastuu konkretisoituu vain, mikäli kaupunki on laiminlyönyt velvollisuuttaan pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa tai muita velvollisuuksiaan.

Vahinkopaikka on ollut Kruunusillat-allianssin työmaa-aluetta, jonka vastuulle alueen kunnossapito on työn aikana kuulunut. Asiassa saadun selvityksen perusteella työmaa on ollut asianmukaisesti merkitty tietyömerkein ja työmaalla on ollut toteutettuna hyväksytyt liikennejärjestelyt.

Edellä esitetyn perusteella asiassa ei ole kaupungin toimintaa koskevaa laiminlyöntiä, huolimattomuutta tai virhettä, eikä kaupunki ei ole laiminlyönyt velvollisuuksiaan. Näin ollen kaupunki ei ole asiassa korvausvelvollinen. Kyseinen vahinko on valitettava tapaturma, josta kaupunki ei ole vastuussa.

Sovelletut säännökset

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 a §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, 71 §, 187 §, 188 §

Pääkaupunkiseudun (PKS) määräykset ja ohjeet

Toimivalta

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on enintään 5 000 euroa.

Lisätietojen antaja

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 09 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi

Päättäjä

Inkeri Lehmusoksa
tiimipäällikkö