Testisisältö

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.4.2025 § 91 (autovaurio)

Tämä on esitys

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.4.2025 § 91 (autovaurio)

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätösehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta päättää hylätä kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 23.4.2025 (91 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Esittelijän perustelut

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön vahingonkorvaustiimin päällikkö on päätöksellään 23.4.2025 (91 §) hylännyt 15.10.2024 Hakaniemensillalla tapahtuneeseen autovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen.

Esitetyt vaatimukset ja perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan määrältään 500 euron vahingonkorvausvaatimuksensa liittyen 15.10.2024 kello 9.30 Hakaniemensillan tietyöalueella tapahtuneeseen autovaurioon. Hakijan auton takarenkaan iskunvaimentimen ylätuki katkesi hakijan ajettua tietyömaalla olleisiin perättäisiin kuoppiin. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija toteaa oikaisuvaatimuksessaan muun ohessa, että merkitylläkin työalueella kuopat on ensin havaittava, jotta niihin ajamisen voi välttää tai nopeutta hidastaa. Vahingon aiheuttaneet kuopat ovat olleet vaikeasti havaittavissa tienpinnan kosteudesta aiheutuneen kirjavuuden vuoksi. Vahinkopaikalla on lisäksi vilkas liikenne, joten pääosa kuljettajan huomiosta on muussa liikenteessä eikä kuljettajan katse voi olla koko ajan päällysteen mahdollisissa kuopissa. Koska kuopat ovat olleet niin syviä, että ne ovat rikkoneet ajoneuvon huolimatta siitä, että kuljettaja on noudattanut olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta, on kaupunki laiminlyönyt velvollisuutensa pitää katu liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa.

Oikaisuvaatimuksen tutkittavaksi ottaminen

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä asianosainen eli se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostilla 23.4.2025. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 7.5.2025 eli säädetyssä määräajassa.

Perustelut

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan vahingonkorvauslain (412/1974) vastuusäännösten kautta. Kaupungin vastuu ei ole tuottamuksesta riippumatonta ns. ankaraa vastuuta, vaan kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta eli huolimattomuutta, virhettä tai laiminlyöntiä. Lisäksi edellytetään syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Vahingonkärsijän mahdollinen oma myötävaikutus voi alentaa tai poistaa kunnossapidosta vastuussa olevan korvausvastuun.

Kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan lisäksi kunnossapitolain (669/1978) kunnossapidon laatutasoa määrittävien säännösten kautta. Korvausvastuun edellytyksenä on, että kunnossapito on tehty virheellisesti tai huolimattomasti taikka kadun kunnossapitoon kuuluvia tehtäviä on laiminlyöty, ja virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Vahinkopaikka Hakaniemensillalla on sijainnut Kruunusillat-allianssin työmaahan liittyvällä katualueella. Kruunusillat-allianssilta saadun selvityksen mukaan vahinkopaikalla on ollut käynnissä asfaltointityö, joka on vaatinut mm. vanhan päällysteen jyrsintöjä ja kaivojen esiin piikkauksia ajoradalla. Kyseinen asfaltointityö on alkanut vahinkopäivänä 15.10.2024 ja valmistunut 18.10.2024.

Vahinkopaikalla on ollut tietyömerkit ilmoittamassa työmaa-alueesta, ja alueella on ollut 40 km/h nopeusrajoitus. Tietyömerkillä varoitetaan työnalaisesta tieosuudesta, jolla saattaa olla muun muassa työstä tai työn keskeneräisyydestä johtuvia vaaroja kuten kuoppia. Ajoneuvon kuljettajan on erityisesti noudatettava tieliikennelain (729/2018) mukaista huolellisuutta ja varovaisuutta ajaessaan tietyömerkein merkityllä alueella ja sovitettava nopeutensa sekä etäisyytensä edessä olevaan ajoneuvoon sellaiseksi, että pystyy havainnoimaan tietyön alaisen ajoradan kunnon. Ottaen huomioon vahinkopaikan suuren liikennemäärän ja sen, ettei kaupungille ole tullut vahinkopaikalta palautteita tai muita vastaavia vahingonkorvausvaatimuksia, on kaupungin näkemyksen mukaan tietyöhön liittynyt epätasaisuus kohdalla ollut huolellista ajotapaa noudattaen havaittavissa ja väistettävissä.

Hakijan ajoneuvosta on vaatimuksen mukaan katkennut iskunvaimentimen ylätuki, ja hakijan toimittaman korjaamon laskun perusteella ajoneuvosta on vaihdettu molemmat takaiskunvaimentimet sekä niiden ylätuet. Ajoneuvojen iskunvaimentimet ovat kuluvia osia ja niiden kuluminen tapahtuu vähitellen. Iskunvaimentimien vaihtoa suositellaan yleensä 80 000 - 100 000 ajokilometrin välein, mutta ne voivat kulua myös nopeammin. Iskunvaimentimien ja niiden osien kulumiseen vaikuttaa mm. ajoneuvon kuormaus, kuljettajan ajotapa sekä se, millaisilla teillä ajoneuvolla ajetaan. Ehjät iskunvaimentimen osat eivät lähtökohtaisesti vaurioidu ajettaessa rauhallisella ajonopeudella.

Asiassa saadun selvityksen perusteella vahinkopaikalla oleva työmaa on ollut asianmukaisesti merkitty tietyömerkein. Asiassa ei ole tullut sellaista uutta selvitystä, joka muuttaisi vahingonkorvaustiimin päällikön päätöstä hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimus. Edellä esitetyin ja muutoin vahingonkorvaustiimin päällikön päätöksestä ilmenevin perustein kaupunki katsoo, että se ei ole vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta.

Lopputulos

Edellä esitettyjen perusteluiden perusteella Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvon vaurioitumisesta. Asiassa ole tullut esille mitään sellaista uutta selvitystä, jotka antaisivat aihetta päätöksen muuttamiseen. Näin ollen kaupunkiympäristölautakunnalle esitetään oikaisuvaatimuksen hylkäämistä.

Sovelletut säännökset

Hallintolaki (434/2003) 64 §

Kuntalaki (410/2015) 134 §, 137 §, 138 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1‒4 §

Laki sähköisestä asioinnista viranomaistoiminnassa (13/2003) 19 §

Tieliikennelaki (729/2018) 3 §, 5 §, liite 3.1 merkki A11 (Tietyö)

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 6 luku 1 §

Toimivalta

Kuntalain 134 §:n mukaan oikaisuvaatimus lautakunnan sekä lautakunnan alaisen viranomaisen päätöksestä tehdään asianomaiselle lautakunnalle.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi