Tilinpäätös 2024, Helsingin kaupunki

HEL 2024-014581
3. / 87 §

Kaupunkiympäristön toimialan toimintakertomus ja tilinpäätös vuodelta 2024

Kaupunkiympäristölautakunta

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hyväksyä kaupunkiympäristön toimialan toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2024.

Kaupunkiympäristön toimialan tilinpäätös ja toimintakertomus vuodelta 2024 on esitetty liitteessä 1.

Käsittely

Asian aikana kuultavina olivat talous ja suunnittelupäällikkö Maria Sillanpää ja yksikön päällikkö Piia Backström. Asiantuntijat poistuivat kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Käyttötalous

Kaupunkiympäristön toimiala toimii kaupunkiympäristölautakunnan alaisuudessa. Kaupunkiympäristön toimiala koostuu kolmesta palvelukokonaisuudesta sekä toimialan yhteisistä palveluista (myöhemmin palvelukokonaisuus termiä käytettäessä tarkoitetaan myös yhteisiä palveluita), jotka ovat:

  • Maankäyttö ja kaupunkirakenne
  • Rakennukset ja yleiset alueet
  • Palvelut ja luvat
  • Toimialan yhteiset palvelut

Palvelukokonaisuuden käyttävät seuraavien talousarviokohtien rahoitusta:

  1. Kaupunkirakenne ja hallinto, TA-kohta 3 10 01 (brutto)
  2. Tilat ja rakennuttaminen, TA-kohta 3 10 02 (netto)
  3. Asuntotuotanto, TA-kohta 3 10 03 (netto)
  4. Palvelut ja luvat, TA-kohta 3 10 08 (netto)
  5. Yleisten alueiden kunnossapito, TA-kohta 3 10 09 (brutto)

Lisäksi kaupunkiympäristön toimialaan kuuluvat talousarviokohdat:

  1. HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet, TA-kohta 3 10 04 (brutto)
  2. Tuki Liikenneliikelaitokselle, TA-kohta 3 10 06 (brutto)
  3. Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle, TA-kohta 3 10 07 (netto)

Käyttötalouden toteuma talousarviokohdittain ja palveluittain on liitteenä 2.

3 10 01 Kaupunkirakenne ja hallinto

Tähän talousarviokohtaan kuuluivat maankäyttö- ja kaupunkirakenne -palvelukokonaisuus ja toimialan yhteiset palvelut.

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä tulosbudjetissa talousarviokohdan kaupunkirakenne ja hallinto, sitovat toimintamenot olivat noin 74,4 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston päätöksellä talousarviokohdalle siirrettiin kaupunginhallituksen käyttövaroista palkkakehitysohjelman ja henkilöstön työmatkaedun korotuksen toteuttamiseksi 39 000 euroa (19.6.2024, § 130). Talousarviomuutosten jälkeen talousarviokohdan sitovat toimintamenot tulosbudjetissa olivat 74,4 miljoonaa euroa. Toteutuneet toimintakulut 71,4 miljoonaa euroa alittivat tulosbudjetin 3,0 miljoonalla eurolla. Toimintakulujen alitukset johtuivat rekrytointien viivästymisistä ja toimialan sisäisistä muutoksista sekä palvelujen ostoissa muun muassa asiantuntijapalveluista ja ICT-palvelukustannuksista.

Talousarviokohdan tuloarvio (toimintatuotot ja valmistus omaan käyttöön) oli tulosbudjetissa 447,1 miljoonaa euroa. Tulojen toteuma oli yhteensä 449,6 miljoonaa euroa, ylittäen tulosbudjetin 2,5 miljoonalla eurolla. Maanvuokra- ja maankäyttösopimustulot toteutuivat yhteensä 31 miljoonaan euroa tulosbudjettia parempina. Tuloylitys jakautui lähes tasan maanvuokra- ja maankäyttösopimustulojen kesken. Maankäyttösopimuskorvausten tulosbudjettia parempaa toteutumaa selittää Eteläiseen Postipuistoon liittyvä maankäyttösopimus. Maanvuokratulojen arvioimista haastoi epävarmuus uusien kohteiden vuokrista sekä inflaation vaikutus.

Pysyvien vastaavien eli rakennusten ja maanmyynnin luovutusvoitot toteutuivat 29 miljoonaa euroa tulosbudjettia pienempinä (tulosbudjetti 87 miljoonaan euroa, toteuma 58 miljoonaa euroa). Tämä johtui ennen kaikkea maanmyyntien viivästymisestä, johon on vaikuttanut erityisesti korko- ja suhdannetilanteen aiheuttama asuntorakentamisen hiipuminen.

Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2024, § 130 on liitteenä 3.

3 10 02 Tilat ja rakennuttaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan tilat ja rakennuttaminen, sitova toimintakate oli 265,4 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston päätöksellä talousarviokohdalle siirrettiin kaupunginhallituksen käyttövaroista palkkakehitysohjelman ja henkilöstön työmatkaedun korottamiseksi 22 000 euroa (19.6.2024, § 130). Talousarviomuutoksen jälkeen talousarviokohdan tulosbudjetin lopullinen toimintakate oli 265,4 miljoonaa euroa.

Toteutunut toimintakate 272,5 miljoonaa euroa oli 7,0 miljoonaa euroa budjetoitua parempi. Toimintatuotot ylittivät tulosbudjetin 5,5 miljoonalla eurolla ja toimintakulut alittuivat tulosbudjettiin nähden 1,6 miljoonalla eurolla.

Sisäiset vuokratuotot ylittivät budjetoidun tason, mikä selittyy pääasiassa hankeaikatauluissa tapahtuneilla muutoksilla. Lisäksi rakennuttamispalkkioiden tuloutukset toteutuivat budjetoitua suurempina.

Merkittävimmät kulualitukset syntyivät energiakustannuksista, jotka jäivät arvioitua pienemmiksi lämpimän talven, toteutettujen energiasäästötoimenpiteiden ja sähkön hintatason muutoksen seurauksena. Energiakustannuksista syntyneitä säästöjä kohdennettiin muun muassa kunnossapitoon sekä strategian mukaisiin purkutoimenpiteisiin. Sähköntoimittajan laskutushaasteiden takia kaikkia vuodelle 2024 kuuluvia kustannuksia ei ehditty kirjata tilinpäätösaikataulun mukaisesti. Myös henkilökulut jäivät budjetoitua pienemmiksi muun muassa täyttämättömien vakanssien vuoksi.

Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2024, § 130 on liitteenä 3.

3 10 3 Asuntotuotanto

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan asuntotuotanto, sitova toimintakate oli 6,6 miljoonaa euroa. Asuntotuotannon tulot kertyvät rakennuttamispalkkioista, joiden tulouttamisperiaatetta muutettiin tilintarkastajien antaman suosituksen perusteella vuoden 2023 lopussa, eikä muutosta siten voitu huomioida alkuperäisen talousarvion 2024 valmistelussa. Kaupunginvaltuuston päätöksellä talousarviokohdalle siirrettiin kaupunginhallituksen käyttövaroista palkkakehitysohjelman ja henkilöstön työmatkaedun korottamiseksi 6 000 euroa (19.6.2024, § 130). Kaupunkiympäristölautakunnan esityksestä (9.4.2024, § 208) kaupunginvaltuusto muutti (19.6.2024, § 129) talousarviokohdan sitovaa toimintakatetta tulouttamiskäytäntöjen täsmentämisen vuoksi 14,5 miljoonalla eurolla. Muutoksien jälkeen talousarviokohdan tulosbudjetin lopullinen toimintakate oli -7,9 miljoonaa euroa.

Toteutunut toimintakate -6,6 miljoonaa euroa oli 1,3 miljoonaa euroa tulosbudjettia parempi. Toimintatuotot alittivat tulosbudjetin 4,7 miljoonalla eurolla ja toimintakulut puolestaan 6,0 miljoonalla eurolla. Tuloja heikensi myös vuonna 2023 tehdyn virhekirjauksen korjaus, joka oli noin 1,7 miljoonaa euroa.

Asuntotuotannon myyntituotot jäivät ennakoidusta yleisen asuntomarkkinatilanteen vuoksi. Kuluissa rakennusaikaiset korkokulut alittivat tulosbudjetin yleisen korkotason suotuisan kehityksen ansiosta. Henkilöstökulut jäivät budjetoitua pienemmiksi rekrytointiviiveiden ja täyttämättömien vakanssien takia. Palvelujen ostoissa kertyi säästöjä, sillä työmaavalvontaa voitiin hoitaa omilla resursseilla konsulttityön sijasta.

Asuntokauppa oli hiljaista vielä vuonna 2024; Hitas-kauppoja tehtiin 186 kappaletta ja asumisoikeussopimuksia 388 kappaletta. Vuoden 2024 lopussa myynnissä oli 441 Hitas-asuntoa, joista valmiita oli 178 kappaletta ja rakenteilla oli 263 kappaletta. Asumisoikeusasuntoja oli myynnissä 285 kappaletta, joista valmiita oli 13 kappaletta ja rakenteilla 272 kappaletta. Myös asuntojen kysyntä oli hiljaista vielä vuonna 2024. Hitas-asuntojen kysyntä keskittyi lähinnä Jätkäsaaren kohteisiin. Asumisoikeusasuntojen osalta kohteet myivät keskinkertaisesti, mutta vuonna 2025 valmistuvissa kohteissa on vielä paljon myytävää. Kaupunki vastaa myymättömien Hitas- ja asumisoikeusasuntojen vastikekustannuksista.

Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2024, § 130 on liitteenä 3.

Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2024, § 129 on liitteenä 4.

3 10 08 Palvelut ja luvat

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan palvelut ja luvat, sitova toimintakate oli 34,5 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston päätöksellä talousarviokohdalle siirrettiin kaupunginhallituksen käyttövaroista palkkakehitysohjelman ja henkilöstön työmatkaedun korotuksen toteuttamiseksi 37 000 euroa (19.6.2024, § 130). Talousarviomuutoksen jälkeen talousarviokohdan lopullisen tulosbudjetin toimintakate oli 34,5 miljoonaa euroa.

Kolmannen talousarvion toteutumisennusteen jälkeen Kaupunkiympäristölautakunnan esityksestä (12.11.2024, § 607) kaupunginvaltuusto myönsi (11.12.2024, § 272) talousarviokohdalle oikeuden alittaa sitova toimintakate enintään 3,0 miljoonalla eurolla. Tilinpäätöksessä toimintakatteen toteuma oli huomattavasti ennakoitua parempi.

Toteutunut toimintakate 37,9 miljoonaa euroa oli 3,4 miljoonaa euroa budjetoitua parempi. Toimintatuotot alittivat tulosbudjetin 3,9 miljoonalla eurolla ja toimintakuluista säästyi 7,3 miljoonaa euroa.

Tulojen 3,9 miljoonan euron alituksesta noin 3,8 miljoonaa euroa tuli asumisen palveluista, jossa päätös työsuhdeasunnoista luopumisesta ei ollut tiedossa vielä budjetointivaiheessa. Pysäköinninvalvonnan tulot alittuivat 1,3 miljoonaa euroa, koska uusien alueiden perusteella ennakoitu lisäys pysäköintitunnuksiin ei toteutunut ja koska virhemaksuja tuli aikaisempaa vähemmän suhteessa valvontatapahtumiin. Rakennusvalvonnan tulot ylittyivät noin 1,2 miljoonalla eurolla suhdanteen haasteellisen ennakoitavuuden myötä.

Toimintamenojen 7,3 miljoonan euron alitus johtui etenkin vuokrakuluista, jossa näkyy työsuhdeasunnoista luopumisen vaikutus sekä palvelujen ostoista, joissa konsulttipalveluja on käytetty ennakoitua vähemmän. Myös henkilöstökulut alittivat tulosbudjetin noin 0,8 miljoonalla eurolla liittyen henkilöstösuunnitelmien viivästyneisiin aikatauluihin.

Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2024, § 130 on liitteenä 3.

Kaupunginvaltuuston päätös 11.12.2024, § 272 on liitteenä 5.

3 10 09 Yleisten alueiden kunnossapito

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan yleisten alueiden kunnossapito, sitovat toimintakulut olivat 102,4 miljoonaa euroa. Kaupunginvaltuuston päätöksellä talousarviokohdalle siirrettiin kaupunginhallituksen käyttövaroista palkkakehitysohjelman ja henkilöstön työmatkaedun korotuksen toteuttamiseksi 5 000 euroa (19.6.2024, § 130). Talousarviomuutoksen jälkeen talousarviokohdan sitovat toimintakulut olivat 102,4 miljoonaa euroa.

Kolmannen talousarvion toteutumisennusteen jälkeen Kaupunkiympäristölautakunnan esityksestä (12.11.2024, § 608) kaupunginvaltuusto myönsi (11.12.2024, § 272) talousarviokohdalle oikeuden ylittää sitovat toimintakulut enintään 1,6 miljoonalla eurolla.

Toteutuneet toimintakulut 103.5 miljoonaa euroa ylittävät talousarvion sitovat toimintakulut 1,1 miljoonalla eurolla. Lumenvastaanottotoiminnan kulut toteutuivat 1,6 miljoonaa euroa ja kaupunkitekniikan korjauskulut 0,2 miljoonaa euroa suurempina. Ylitystä tasapainottivat 0,7 miljoonan euron säästöt sähkökuluissa.

Talousarviokohdan toimintatuotot 12,4 miljoonaa euroa ylittivät talousarvion 2,0 miljoonalla eurolla. Tuloja kasvattivat valtiolta saatu korvaus kertakäyttöisten muovituotteiden (SUP) siivouskustannuksista sekä maanomistajilta perityt katualueiden puhtaanapitomaksut.

Kaupunginvaltuuston päätös 19.6.2024, § 130 on liitteenä 3.

Kaupunginvaltuuston päätös 11.12.2024, § 272 on liitteenä 5.

3 10 04 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan sitovat toimintakulut olivat 244,8 miljoonaa euroa.

Helsingin seudun liikenne (HSL) -kuntayhtymän maksuosuuden laskutettu toteuma oli 242,3 miljoonaa euroa ja Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY) -kuntayhtymän maksuosuuden 2,3 miljoonaa euroa.

HSL:n kuntaosuuden toteumaksi muodostui 258,5 miljoonaa euroa, 16,0 miljoonan euron erotus katetaan käyttämällä Helsingin kertyneitä ylijäämiä. Ylijäämää jää Helsingille käytettäväksi seuraaville tilikausille 25,8 miljoonaa euroa. HSL:n perussopimuksen mukaan kuntayhtymä rahoittaa toimintakulunsa lipputuloilla, kuntaosuuksilla, valtion avustuksilla ja muilla tuloilla. Kuntayhtymä kattaa jäsenkunniltaan perittävillä maksuosuuksilla kullekin kunnalle kohdistettujen kulujen ja tuottojen erotuksen.

HSY:n perussopimuksen mukaan kuntayhtymä rahoittaa toimintakulunsa vesihuolto- ja jätehuoltotoimintojen maksuilla, kuntaosuuksilla ja muilla tuloilla. Kuntayhtymä perii jäsenkunniltaan maksuosuudet muista kuin vesihuollon tai jätehuollon tehtävistä aiheutuvista kustannuksista.

3 10 06 Tuki Liikenneliikelaitokselle

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan sitovat toimintakulut olivat 19,7 miljoonaa euroa.

Vuonna 2024 tukea maksettiin 17,6 miljoonaa euroa, mikä on 2,1 miljoonaa euroa talousarviota vähemmän. Kaupungin tuen tarvetta vähensi erityisesti korkotason aleneminen.

HKL:lle maksettavalla tuella katetaan ne menot, joita HKL ei pysty laskuttamaan Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymältä (HSL) tai muulta taholta. Tuella katetaan noin 50 prosentin osuus metroinfraomaisuuden pääomakuluista, joka jää HSL:n ja kaupunkien välisen infrasopimuksen mukaisesti kaupungin maksettavaksi.

3 10 07 Infrakorvaus HSL:ltä ja maksu Kaupunkiliikenne Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan 19.12.2023 hyväksymässä vuoden 2024 tulosbudjetissa talousarviokohdan sitova toimintakate oli -14,0 miljoonaa euroa.

Toteutunut toimintakate -10,4 miljoonaa euroa on 3,7 miljoonaa euroa tulosbudjettia parempi. Talousarviokohdan tulot toteutuivat 6,1 miljoonaa euroa tulosbudjettia parempana ja toimintakulut ylittivät tulosbudjetin 2,4 miljoonalla eurolla.

Tulojen kasvu johtuu erityisesti vuonna 2023 käyttöön otetun pikaraitotie 15:n (Raide-Jokeri) budjetoitua suuremmista kunnossapitokorvauksista sekä suurten infrahankkeiden poistojen toteutumisesta budjetoitua suurempina.

Toimintakuluissa Kaupunkiliikenne Oy:n hankkeiden rakentamisen aikaisten korkojen käsittelyä muutettiin talousarvion laatimisen jälkeen. Yhtiö ei enää laskuta hankkeiden rakentamisen aikaisia korkoja kaupungilta niiden rakentamisen aikana, vaan vasta kunkin hankkeen valmistumisen jälkeen. Budjetoitua suuremmat kunnossapito- ja poistokustannukset kasvattivat talousarviokohdan kuluja.

HSL:ltä laskutettavalla infrakorvauksella kaupunki kattaa osan Kaupunkiliikenne Oy:lle maksettavasta palvelukorvauksesta. Infrakorvaus sisältää HSL:n infrasopimuksen mukaiseen infraan liittyvät käyttökulut. 50 prosenttia poistoista ja laskennallisen koron. Infrakorvaus sisältää raitio-, juna-, lautta- ja bussi-infran. Bussi-infrasta mukana ovat Espoon (Kampin), Malmin, Elielinaukion, Herttoniemen, Itäkeskuksen ja Rautatientorin bussiterminaalit sekä Paloheinän joukkoliikennetunneli ja bussien sähkönlatausinfra.

Kaupunki maksaa kaupunkiliikenneyhtiölle palvelukorvausta sen hallinnoiman infran käyttöoikeudesta. Korvausta maksetaan infraa koskevista investoinneista, ylläpidosta ja hallinnoinnista sekä muista kaupunkiliikenneyhtiön kaupungille tuottamista palveluista. Palvelukorvaus on kattavampi kuin HSL:n maksama infrakorvaus. Palvelukorvaukseen sisältyvät muun muassa kaupunkipyöräjärjestelmä, liityntäpysäköinti-infra ja Kruunuvuoren lauttaliikenne, jotka eivät sisälly infrakorvaukseen. Muusta joukkoliikenteestä poiketen kaupunki järjestää Kruunuvuoren lauttaliikenteen itse. Lisäksi HSL:n infrakorvauksessa pääomakustannukset (poistot ja korot) korvataan vain osittain, kun palvelukorvauksissa pääomakustannukset korvataan täysimääräisesti.

Palvelukustannukset, muut suoritteet ja tunnusluvut

Palvelukustannusten, muiden suoritteiden ja tunnuslukujen toteumat ovat liitteessä 6.

Investoinnit

Yhteenvetotaulukko investointien toteumasta on esitetty liitteessä 7.

Tulot

8 01 50 Kiinteän omaisuuden myynti

Talousarviossa 2024 arvioitiin vuoden aikana kiinteää omaisuutta myytävän 85,0 miljoonalla eurolla, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjattaisiin tasearvon mukaiset 4,3 miljoonaa euroa ja erotuksena syntyvät myyntivoitot 80,7 miljoonaa euroa kirjattaisiin tuloksi talousarviokohtaan Kaupunkirakenne.

Vuonna 2024 kiinteän omaisuuden myyntejä toteutui 38,2 miljoonaa euroa, josta kiinteän omaisuuden myyntiin kirjattiin tasearvon mukaiset 1,2 miljoonaa euroa ja erotuksena syntyneet myyntivoitot 37,0 miljoonaa euroa kirjattiin tuloksi talousarviokohtaan 3 10 01 Kaupunkirakenne ja hallinto.

Talouden suhdannetilanteen tekijöistä johtuva asunto- ja kiinteistömarkkinoiden taantuma on johtanut asuntojen kysynnän merkittävään laskuun. Muutos on vaikuttanut voimakkaasti tonttikauppojen toteutumiseen ja siirtänyt niitä sekä niistä saatavia maanmyyntituloja ajallisesti eteenpäin. Vuonna 2024 uudisrakentamiseen tarkoitettuja tonttikauppoja ei tehty lainkaan ja pääosa vuonna 2024 saadusta myyntitulosta muodostui Eteläisen Postipuiston asemakaavan maankäyttösopimuksen johdosta tehdyn maanluovutuksen perusteella.

8 07 Muu pääomatalous

Talousarviossa 2024 arvioitiin vuoden aikana kiinteistöjä ja osakehuoneistoja myytävän yhteensä noin 20,0 miljoonalla eurolla, josta muuhun pääomatalouteen arvioitiin kirjattavan tasearvon mukaiset 8,0 miljoonaa euroa ja erotuksena syntyvät myyntivoitot 12,0 miljoonaa euroa kirjattaisiin tuloksi talousarviokohtaan Kaupunkirakenne.

Vuonna 2024 kiinteistöjä ja osakehuoneistoja myytiin yhteensä 36,0 miljoonalla eurolla, josta talousarviokohtaan 8 07 Muu pääomatalous kirjattiin tasearvon mukaiset 16,0 miljoonaa euroa. Myyntituloon sisältyy maaliskuussa 2024 myydyn Kiinteistöosakeyhtiö Helsingin Tennispalatsin kauppahinta 30,0 miljoonaa euroa. Rakennuksia (ei sisällä osakkeita) myytiin yhteensä 1,3 miljoonalla eurolla, josta myyntivoittojen osuus oli noin 0,7 miljoonaa euroa. Myyntivoittoja kertyi rakennusten ja osakkeiden myynnistä yhteensä 22,0 miljoonaa euroa ja ne kirjattiin talousarviokohtaan Kaupunkirakenne ja hallinto.

Myydyt kohteet olivat Kiinteistöosakeyhtiö Tennispalatsia lukuun ottamatta pääosin pienrakennuksia tai kohteita, joissa kaupungin oma tarve tai palvelutuotanto on päättynyt.

Väestönsuojakorvauksia ei vuonna 2024 peritty.

Menot

Talousarviossa investointimenoihin talousarviomuutokset huomioiden oli käytössä yhteensä 829,8 miljoonaa euroa, josta käytettiin yhteensä 657,2 miljoonaa euroa eli 79,2 prosenttia.

Kaupunkiympäristölautakunnalle oli osoitettu investointimäärärahaa talousarviomuutokset huomioiden 712,3 miljoonaa euroa, josta käytettiin 571,4 miljoonaa euroa eli 80,2 prosenttia.

8 01 Kiinteä omaisuus

Talousarviossa Kiinteistöjen ja kiinteistöjen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostojen ja lunastusten sekä kaavoituskorvausten (8 01 01) määräraha oli 42,5 miljoonaa euroa. Talousarviomuutosten jälkeen käytettävissä oli 41,4 miljoonaa euroa.

Määrärahaa käytettiin 29,1 miljoonaa euroa. Käyttöaste oli 70,4 prosenttia. Vuonna 2024 tehtiin 28 kauppaa. Kaupoista vuokratonttien täydennysrakentamiseen liittyvien vuokraoikeuden hankintojen osuus oli 5 kappaletta yhteensä noin 3,5 miljoonaa euroa. Vuokraoikeuksien hankinnat mahdollistavat yhteensä noin 18 000 kerrosneliömetrin rakennusoikeuden luovuttamisen uudisrakentamiseen, joka tuo kaupungille uutta maanvuokratuloa arviolta noin 0,4 miljoonaa euroa per vuosi, eli noin 10 prosentin vuosituoton kauppa hinnalle.

Muu esirakentaminen, alueiden käyttöönotto ja tonttien rakentamiskelpoiseksi saattaminen (8 01 03 01) kohdan määräraha talousarviossa oli 16,9 miljoonaa euroa. Talousarviomuutosten jälkeen rahaa oli käytettävissä 18,0 miljoonaa euroa. Määräraha käytettiin kokonaan.

Rakentamiskelpoiseksi saattamisen määrärahaa käytettiin noin 100 asunto- ja toimitilatonttiin sekä palveluverkon kehittämiseen liittyvään tonttiin. Toimenpiteet koskivat muun muassa pilaantuneiden maiden puhdistamista, rakennusten purkuja, johtosiirtoja sekä muuta esirakentamista. Määrärahalla toteutettiin vuodelta 2023 jatkuneita hankkeita sekä hankkeita joihin oli sitouduttu erilaisin sopimuksin. Merkittävimmät kohteet olivat keskustan terveys- ja hyvinvointikeskuksen esirakentaminen sekä Marian kampusalueen purku- ja esirakentamistoimenpiteet.

Toimialajohtajan kirje 28.1.2025 sitovien määrärahakohtien 8 01, 8 03 ja 8 04 välisistä siirroista on liitteenä 8.

8 02 Rakennukset

Talonrakennusinvestointien määräraha vuodelle 2024 oli 391,0 miljoonaa euroa. Määrärahaa käytettiin 277,1 miljoonaa euroa eli 70,9 prosenttia. Vuonna 2024 valmistuneita vuokra-, uudisrakennus-, lisärakennus- ja peruskorjaus hankkeita olivat muun muassa Maatullin peruskoulu, päiväkoti ja leikkipuiston uudisrakennus, Kontulan pelastusasema, päiväkoti Ariel, leikkipuisto Filpus, Finlandia talo, Kallion ala-aste.

Teknisen johtajan päätös 22.1.2025, § 5, TA-kohdan 8 02 määrärahojen alakohtien välisistä siirroista vuonna 2024 on liitteenä 9.

8 03 Kadut ja liikenneväylät

Talousarviokohdalle oli talousarviossa varattu yhteensä 98,0 miljoonaa euroa. Talousarviomuutosten jälkeen käytettävissä oli 97,7 miljoonaa euroa. Määrärahaa käytettiin 97,0 miljoonaa euroa. Käyttöaste oli 99,3 prosenttia.

Uudisrakentaminen, perusparantaminen ja muut investoinnit (8 03 01). Merkittäviä uudisrakennuskohteita olivat muun muassa Raide-Jokerin varren täydennysrakentamisalueet, Marian kampusalue ja Siltasaarenkatu. Merkittäviä perusparannushankkeita olivat muun muassa Mannerheimintie, Kaisantunneli, Havis Amandan veistoksen kokonaisuuden perusparannus ja Itäbaana välillä Tupasaarentie-Hiihtäjäntie. Muiden investointien merkittäviä hankkeita olivat muun muassa Vuosaaren vanhan kaatopaikan perusparantaminen, Kruunuvuorenrannan massojenhallinta, erilaisia lumenhallinnan hankkeita muun muassa Ruukinlahdenpuiston lumitilan suunnittelu ja toteutuksen aloitus, Kyläsaaren ja Viikin roskien suodatuksen parannukset.

Yhteishankkeina väyläviraston kanssa (8 03 03) toteutettiin muun muassa Länsiväylän meluesteiden, tukirakenteiden ja siltojen suunnittelu sekä Valtatie 1 Turunväylä-Huopalahdentien suunnittelu.

Toimialajohtajan kirje kaupunginhallitukselle 28.1.2025, esitys sitovien määrärahakohtien 8 01, 8 03 ja 8 04 välisistä siirroista on liitteenä 8.

Maankäyttöjohtajan päätös 25.1.2025, § 7, TA-kohdan 8 03 01 määrärahojen alakohtien välisistä siirroista on liitteenä 10.

8 04 Puistot ja liikunta-alueet

Talousarviossa Puisto- ja liikunta-aluehankkeisiin (8 04 01) oli talousarviossa varattu 37,1 miljoonaa euroa, Talousarviomuutosten jälkeen käytettävissä oli yhteensä 47,4 miljoonaa euroa. Määräraha käytettiin kokonaan.

Vuoden 2024 aikana valmistuneita puistojen peruskorjaushankkeita olivat muun muassa Sibeliuksen puisto Taka-Töölössä, Vaasanpuistikko Alppiharjussa ja leikkipuistot Seppä, Ruoholahti, Maasälpä, Maunula ja Rusthollari. Puistojen uudisrakentamishankkeita olivat Vallilanpuisto sekä Raide-Jokerin reitin varren täydennysrakentamisalueen puistot.

Liikunta- ja ulkoilualueilla toteutettiin muun muassa Pirkkolan yleisurheilukentän perusparantaminen, Paloheinän pulkkamäen lumetusjärjestelmä sekä Ruskeasuon olympiakenttä. Tekonurmikenttiä parannettiin Käpylässä, Myllypurossa ja Pitäjämäessä. Liikunta-alueiden ulkovalaistuksia parannettiin.

Kaupunginvaltuuston päätös 11.12.2024, § 273, sitovaksi merkittyjen määrärahojen siirtämisestä on liitteenä 11.

Toimialajohtajan kirje kaupunginhallitukselle 28.1.2025, esitys sitovien määrärahakohtien 8 01, 8 03 ja 8 04 välisistä siirroista on liitteenä 8.

8 05 Irtaimen omaisuuden perushankinta

Talousarviossa irtaimen omaisuuden määräraha oli yhteensä 6,9 miljoonaa euroa, josta 6,5 miljoonaa euroa tietotekniikkahankintoihin ja 0,4 miljoonaa euroa muuhun irtaimeen). Määrärahaa käytettiin yhteensä 4,8 miljoonaa euroa, josta 4,7 miljoonaa tietotekniikkahankintoihin ja 0,1 miljoonaa euroa muuhun irtaimeen.

Määrärahalla varmistettiin jo käynnistyneiden järjestelmäkehitysten jatko ja aloitettiin toimialan toiminnan kannalta välttämättömien teknisesti vanhentuneiden tietojärjestelmien korjausvelan vähentäminen. Lisäksi isoimpia kehittämisen kohteita olivat lainsäädännön vaatimuksista tulevat muutokset.

8 06 Arvopaperit, Hitas-osakkeiden ostot

Hitas-osakkeiden hankkimiseen oli talousarviossa osoitettu 1,0 miljoonaa euroa, jos käytettiin 0,7 miljoonaa euroa. Hitas-osakkeita ostettiin 4 kappaletta ja sen lisäksi kustannuksiin tuli yksi aiemman kaupan hinnankorotus.

8 08 Projektialueiden infrarakentaminen, kaupunginhallituksen käytettäväksi

Länsisataman, Kalasataman, Kruunuvuorenrannan, Pasilan, Kuninkaankolmion, Malmin, Läntisen bulevardikaupungin, Makasiinirannan sekä uusien projektialueiden infrarakentamiseen oli talousarviossa varattu yhteensä 127,5 miljoonaa euroa. Talousarviomuutosten jälkeen määrärahaa oli käytettävissä yhteensä 117,5 miljoonaa euroa. Määrärahaa käytettiin yhteensä 85,8 miljoonaa euroa. Käyttöaste oli 73,0 prosenttia.

Kaupunginvaltuuston päätös 11.12.2024, § 273, sitovaksi merkittyjen määrärahojen siirtämisestä on liitteenä 11.

Toimialajohtajan kirje kaupunginhallitukselle 28.1.2025, esitys sitovan alakohdan 8 08 alakohtien välisistä sisäisistä siirroista on liitteenä 12.

8 09 Kaupunkiuudistus, Kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi

Kaupunkiuudistusalueiden (Malminkartano-Kannelmäki, Malmi, Mellunkylä, Meri-Rastila) yleisten alueiden suunnitteluun ja toteutukseen oli talousarviossa varattu 15,9 miljoonaa euroa. Määrärahasta käytettiin 10,7 miljoonaa euroa. Käyttöaste oli 67,2 prosenttia.

Malminkartano-Kannelmäki alueella käynnistyi vaiheittainen Pihkatien alueen toteutus Sydänpuupuiston rakentamisella. Malmin alueella rakennettiin Longinojanpuistoa ja leikkipuisto Filpuksen perusparantaminen valmistui. Mellunkylän alueella kehitettiin Mellunmäen metroaseman aluetta alueelliseksi keskukseksi ja merkittäväksi julkisen liikenteen solmukohdaksi. Meri-Rastilassa edistettiin alueen uudistamista ja täydennysrakentamista länsi- ja itäosan asemakaavojen mahdollistamien maankäytön muutoksien pohjalta.

Maankäyttöjohtajan päätös 25.1.2025, § 7, TA-kohdan 8 03 01 määrärahojen alakohtien välisistä siirroista on liitteenä 10.

8 10 Suuret liikennehankkeet, kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi

Suuriin liikennehankkeisiin oli talousarviossa varattu yhteensä 93,0 miljoonaa euroa, josta käytettiin 86,7 miljoonaa euroa. Käyttöaste oli 93,2 prosenttia.

Talousarviokohtaan kuuluvia hankkeita ovat Kruunusillat, Kalasatamasta Pasilaan raitiotie, Sörnäistentunneli ja Länsi-Helsingin raitiotiet.

Kaupunginvaltuuston päätös 11.12.2024, § 273, sitovaksi merkittyjen määrärahojen siirtämisestä on liitteenä 11.

Sitovien tavoitteiden ja muiden toiminnan tavoitteiden toteutuminen

Kaupunkiympäristön toimialalla oli neljä sitovaa tavoitetta, joista toteutui yksi:

  • Rakennusten ja yleisten alueiden energiatehokkuus paranee ja uusiutuvan energian käyttö kasvaa

Sitovien ja muiden toiminnan tavoitteiden toteutuminen on esitetty liitteessä 1.

Sisäinen valvonta, riskienhallinta, sopimusten hallinta, arvio riskeistä

Selonteko sisäisen valvonnan, riskienhallinnan ja sopimusten hallinnan järjestämisestä sekä arvio merkittävimmistä riskeistä vuodelta 2024 on liitteessä 13.

Toimivalta

Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2 momentin kohdan 5 mukaan ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, toimialalautakunta päättää alaiselleen toimialalle kaupungin tilinpäätökseen yhdisteltävistä toimialakohtaisista tilinpäätöstiedoista.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 13.02.2025 § 10

12.02.2025 Ehdotuksen mukaan

Päätös tullut nähtäväksi 28.02.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Maria Sillanpää, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36211

maria.sillanpaa@hel.fi

Piia Backström, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 32098

piia.backstrom@hel.fi

Liitteet (pdf)