Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko
Vahingonkorvausvaatimus, muu vahinko
Päätös
Kaupunkiympäristön toimialan hallintopäällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Hakijan vaatimus
Hakija on 1.11.2024 esittänyt kaupungille määrältään 40 000 euron vahingonkorvausvaatimuksen ravintolansa vähentyneestä myynnistä 1.6. ja 30.10.2024 välisenä aikana. Ravintola sijaitsee osoitteessa Karhusuontie 27. Hakija on täydentänyt vaatimuksensa perusteita 23.11.2024.
Vaatimuksen mukaan hakijan ravintolan vieressä oleva kadunrakennustyömaa on estänyt silloin tällöin ainoaa ajoa ravintolaan. Lisäksi ravintolan edessä oleva parkkialue on ollut kaivettuna puoliksi auki ja parkkialueella on ollut myös traktoreita ja pakettiautoja. Kesällä 2024 työmaan ajoneuvoja on ollut ajoittain myös jalkakäytävällä. Ravintolan asiakasmäärä on vähentynyt, kun asiakkaat eivät ole voineet pysäköidä ravintolan edessä olevalle parkkialueelle. Ravintola ei myöskään ole katutyömaan vuoksi pitänyt kesällä terassia ravintolan edessä.
Parkkialue, jonka käyttöä katutyömaa on haitannut, ei ole kaupungin omistama. Hakijalla ei ole kirjallista sopimusta parkkialueen käytöstä sen omistajan kanssa, mutta hakija on keskustellut siitä suullisesti omistajan kanssa.
Sovellettavat normit ja ohjeet
Vahinkoaikaan voimassa olleen maankäyttö- ja rakennuslain mukaan kadunpidon järjestäminen kuuluu kunnalle. Kadunpito käsittää kadun suunnittelemisen, rakentamisen ja sen kunnossa- ja puhtaanapidon sekä muut toimenpiteet, jotka ovat tarpeen katualueen ja sen yläpuolisten ja alapuolisten johtojen, laitteiden ja rakenteiden yhteen sovittamiseksi.
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet sekä terveellisyys, liikenneturvallisuus ja liikenteen esteettömyys. Kadun kunnossapito käsittää muun muassa katurakenteiden kunnossapidon, kuten kadun uudelleen päällystämisen.
Vahingonkorvausvastuun edellytykset
Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksinään aiheuta kaupungille korvausvastuuta.
Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli vahingonkorvausvastuun syntymiseksi korvausvelvollisen on täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.
Kaupunki on velvollinen korvaamaan julkista valtaa käytettäessä virheen tai laiminlyönnin johdosta aiheutuneen vahingon. Korvausvastuu kaupungilla on kuitenkin vain, milloin toimen tai tehtävän suorittamiselle sen laatu ja tarkoitus huomioon ottaen kohtuudella asetettavia vaatimuksia ei ole noudatettu.
Vahingonkorvaus käsittää hyvityksen henkilö- ja esinevahingosta. Jos vahinko on aiheutettu rangaistavaksi säädetyllä teolla, julkista valtaa käytettäessä taikka milloin muissa tapauksissa on erittäin painavia syitä, käsittää vahingonkorvaus hyvityksen myös sellaisesta taloudellisesta vahingosta, joka ei ole yhteydessä henkilö- tai esinevahinkoon.
Siihen, milloin käsillä on erittäin painavia syitä puhtaan varallisuusvahingon korvaamiseen, on otettu kantaa oikeuskäytännössä ja -kirjallisuudessa. Erittäin painaviksi syiksi on katsottu esimerkiksi hyvän tavan tai luottamuksensuojan rikkominen tai teon erityinen moitittavuus.
Jos vahingon kärsineen puolelta on myötävaikutettu vahinkoon tai jos muu vahingon aiheuttaneeseen tekoon kuulumaton seikka on myös ollut vahingon syynä, voidaan vahingonkorvausta kohtuuden mukaan sovitella tai evätä kokonaan.
Asiassa saadut tiedot ja selvitykset
Pukinmäenkaaren ja Karhusuontien risteysalueen kadunrakennustyön projektinjohtaja on antanut asiassa selvityksen. Saadun selvityksen mukaan kadunrakennustyö on toteutettu heinäkuun ja marraskuun 2024 välisenä aikana. Hakijan ravintolaan on jaettu tiedote työmaasta.
Selvityksen mukaan Pukinmäenkaaren puolella olevasta, hakijan ravintola edessä sijaitsevasta parkkialueesta on ollut heinä-elokuun aikana pieni osa aidattuna, mutta se ei ole selvityksen mukaan vaikuttanut pysäköintipaikkojen määrään. Kadunrakennustyön yhteydessä parkkialueella on uusittu kiviä ja asfalttia sekä lisättyä kaivoja, mutta parkkialueelle on pystynyt ajamaan lähes koko urakan ajan. Hakijan ravintolaan on päässyt kulkemaan jalan ja polkupyörällä koko ajan. Työmaan aikana otettujen valokuvien (liite 1) perusteella kadunrakennustyömaa ei ole estänyt miltään osin kulkua hakijan ravintolaan.
Parkkialue, jota vahingonkorvausvaatimus koskee, sijaitsee Karhusuontie 27 tontilla, ja se on yksityisessä omistuksessa. Kyseisen tontin varsinainen tonttiliittymä sijaitsee Karhusuontien puolella. Hakijalla ja kaupungilla ei ole ollut myöskään sopimusta terassin pitämiseksi ravintolan edustalla olevalla torialueella.
Yhteenveto ja johtopäätökset
Asiassa saadun selvityksen perusteella kaupungin kadunrakennustyömaa ei ole estänyt kulkua hakijan ravintolaan. Parkkialue, jonka käyttöä hakijan vaatimus koskeen, ei missään vaiheessa ole ollut kokonaan kadunrakennustyömaan käytössä. Parkkialueelle on pystynyt ajamaan lähes koko työmaan ajan. Parkkialue ei myöskään ole kaupungin omistama, eikä kaupunki määrää sen käytöstä.
Kaupungilla on lakisääteinen velvollisuus rakentaa katuja ja huolehtia katujen kunnosta korjaamalla niitä. Kadun rakentamisessa tai korjaamisessa ei kuitenkaan ole kyse julkisen vallan käytöstä, vaan siinä on kyse ns. tosiasiallisesta hallintotoiminnasta, johon ei sovelleta julkisen vallan käyttöä koskevia vahingonkorvaussäännöksiä (KKO:1998:146 ja KKO:1998:147).
Hakijan vahingonkorvausvaatimus koskee taloudellista vahinkoa, joka ei liity henkilö- tai esinevahinkoon. Puhtaan taloudellisen vahingon korvaaminen on vahingonkorvauslain perusteella erittäin rajattua. Kuten edellä on todettu, asiassa ei ole kyse julkisen vallan käytöstä vaan kaupungin tosiasiallisesta hallintotoiminnasta.
Asiassa ei ole esitetty eikä siinä ole ilmennyt myöskään erityisen painavia syitä puhtaan taloudellisen vahingon korvaamiseen. Asiassa ei näin ollen ole vahingonkorvauslain perusteella korvattavaa vahinkoa. Asiassa ei ole myöskään kaupungin toimintaa koskevaa virhettä, laiminlyöntiä tai huolimattomuutta. Kaupunki ei näin ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut säännökset
Maankäyttö- ja rakennuslaki (nyk. alueidenkäyttölaki, 132/1999) 84 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §, 3 luku 2 §, 5 luku 1 §, 6 luku 1 §
Toimivalta
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan 22.12.2023 tekemän päätöksen § 51 mukaan hallintopäällikkö päättää toimialaa koskevasta vahingonkorvauksesta silloin, kun vahingonkorvausvaatimuksen määrä on yli 15 000 euroa.
Päätös tullut nähtäväksi 15.05.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Inkeri Lehmusoksa, tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 22794