Mannerheiminaukio, katusuunnitelma, Kluuvi
Mannerheiminaukio, katusuunnitelma, Kluuvi
Päätösehdotus
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä liitteenä 2 olevan Mannerheiminaukion katusuunnitelman suunnitelmapiirustus nro 32217/1.
Esittelijän perustelut
Lähtökohdat ja tavoitteet
Mannerheiminaukio on nykyinen katuaukio. Suunnittelualue rajautuu etelässä Postikatuun, lännessä Mannerheimintiehen, pohjoisessa Nykytaiteen museoon ja Tekla Hultinin aukioon sekä idässä Postitaloon. Alue liittyy saumattomasti Teklan Hultinin aukioon, jonka katusuunnitelmaa laaditaan samanaikaisesti.
Katusuunnittelun tärkeimpinä tavoitteina on ollut lisätä alueen viihtyisyyttä ja turvallisuutta, sujuvoittaa eri liikkumistapoja ja jäsentää erilaisten kulkuvälineiden pysäköintiä alueella. Lisäksi tavoitteena on ollut pehmentää ympäristön yleisilmettä ja monipuolistaa kasvilajistoa uusilla istutusalueilla.
Katusuunnitelmat pohjautuvat voimassa olevaan asemakaavaan nro 10160.
Nyt hyväksyttävän Mannerheiminaukion kanssa samaan aikaan suunniteltu ja vuorovaikutettu Tekla Hultinin aukiota koskeva katusuunnitelma päätetään erikseen maankäyttöjohtajan toimesta.
Suunnitelma
Mannerheiminaukio katusuunnitelman piirustus nro 32217/1 (liite 2)
Ajoyhteyttä Postikujalla Postitalon edestä kavennetaan, nykyisestä 6 metristä 4,6 metriin.
Kulkuvälineiden pysäköintiä jäsennetään, tehden tilaa uusille istutusalueille ja sujuvammalle jalankululle.
Varjostavista ja alustaansa tahmaavista lehmuksista 3 kpl poistetaan, tuoden valoa ja tehden tilaa uudelle monilajiselle, kukkivalle kasvillisuudelle. Lisäksi istutetaan 5 kpl uutta kukkivaa pienpuuta.
Aukion keskelle luodaan viihtyisä kohtaamispaikka.
Kulkupintojen noppakiveykset vaihdetaan pintakäsittelyltään esteettömään laatoitukseen.
Liikkumisesteisten pysäköinti siirretään lähemmäksi Kiasman sisäänkäyntiä. Lisäksi uudet saattopaikat Postitalon sisäänkäynnin edessä palvelevat liikuntaesteisiä.
Suunnitelman tarkempi kuvaus ilmenee suunnitelmaselostuksesta nro 32217/1 (liite 1). Koostepiirustus nro 32217/2 on liitteenä 3.
Katu on suunniteltu niin, että se sopeutuu asemakaavan mukaiseen ympäristöönsä ja täyttää toimivuuden, turvallisuuden ja viihtyisyyden vaatimukset.
Vuorovaikutus ja yhteistyösopimus
Katusuunnittelu on laadittu yhteistyössä Senaatti-kiinteistön omistaman Kiasman ja siihen liittyvän peruskorjaushankkeen kanssa. Mannerheiminaukion alle sijoittuvan Ilmarisen omistaman Postitalon parkkihallin mahdollinen remonttitarve on myös ollut selvityksessä suunnittelun aikana. Muita osapuolia ovat olleet Helen Oy, Telia ja Elisa.
Katusuunnitelmaluonnos on ollut sähköisesti esillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 30.10.–12.11.2024 välisen ajan. Esillä olosta ja mahdollisuudesta mielipiteen esittämiseen on tiedotettu alueen talouksiin postitetulla tiedotekirjeellä / yleistiedoksiantona, kaupungin verkkosivuilla sekä 30.10.2024 sanomalehdessä (Helsingin Uutiset).
Suunnitelmaluonnokseen ei tullut palautteita.
Katusuunnitelmaehdotus on ollut sähköisesti nähtävillä kaupunkiympäristön asiakaspalvelupisteessä ja Helsingin kaupungin verkkosivuilla 11.12.–24.12.2024 välisen ajan. Suunnitelman nähtävillä olosta ja mahdollisuudesta muistutuksen antamiseen ilmoitettiin kirjallisesti suunnittelualueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille, sekä muille osallisille yleistiedoksiantona kaupungin verkkosivuilla.
Muistutusten käsittely
Suunnitelmasta jätettiin yksi muistutus.
Muistutus 1
Muistutuksessa kiitetään, että suunnitelmassa on huomioitu kävelijät. Muistutuksessa esitetään Postikujalta läpiajo-oikeuden poistamista.
Esittelijän vastaus muistutukseen
Liikenne on suhteellisen vähäistä ko. ajoväylällä. Lisäksi väylän varressa on liikuntaesteisten pysäköintipaikat.
Kiasman ja Postitalon välissä kulkeva ajoväylä on tulevaisuudessa välttämätön reitti rautatieaseman viereiseen hotelliin ja Oodiin kulkevalle tilausbussiliikenteelle. Elielinaukion ja asema-aukion asemakaavamuutoksessa Elielinaukion bussiterminaali poistuu. Terminaalin poistumisen myötä alueelle ei jää tilaa bussin kääntymiselle, joten bussien ajo ainoastaan Töölönlahdenkatua käyttäen ei ole mahdollista.
Muistutus ei aiheuta muutoksia laadittuun katusuunnitelmaan.
Kustannukset ja aikataulu
Katusuunnitelman rakennuskustannus on yhteensä noin 1 620 000 euroa, 410 euroa/m² (alv 0 %).
Kadun vuotuiset ylläpitokustannukset ovat Mannerheiminaukion osalta noin 56 500 euroa. Ylläpitokustannukset ovat noin 1000 euroa kalliimmat kuin nykyisin.
Kadun rakentamiseen on varauduttu kaupunkiympäristölautakunnan talousarvioehdotuksessa vuodesta 2026 alkaen.
Hanke rahoitetaan talousarvion kohdasta 8 03 01 02 perusparantaminen ja liikennejärjestelyt.
Sovelletut säännökset
Alueidenkäyttölaki 85 §, 62 §, maankäyttö- ja rakennusasetus 41-43 §.
Toimivalta
Hallintosäännön 16 luvun 1 § 2 mom. kohdan 11 mukaan kaupunkiympäristölautakunta päättää katu-, puisto- tai muun yleisen alueen suunnitelman hyväksymisestä lukuun ottamatta taloudellisesti tai periaatteellisesti vähäisiä suunnitelmia.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Petra Rantalainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 39795