Hankinta, puitejärjestely, optio, pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut, optiokausi 1.4.2025 - 31.3.2026, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2024-015150
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 24

Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestelyn jatkaminen optiokaudelle 1.4.2025 - 31.3.2026

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti jatkaa Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestelyn 2023–2025 (optiot vuosille 2025–2027) puitesopimuksia kaupunkiympäristön toimialan käyttöön entisin ehdoin yhden vuoden pituisen optiokauden ajan.

Puitesopimuksia jatketaan 1.4.2025 - 31.3.2026 seuraavien yritysten kanssa: Fortum Waste Solutions Oy, Kiertokapula Oy, (sopimuksen siirron jälkeen Kiertokapula Yrityspalvelut Oy), Kreate Oy, L&T Teollisuuspalvelu Oy, Maa Roll Oy, NCC Industry Oy, Rosk’n Roll Oy Ab, Rudus Oy, Salpamaa Oy, S-Kuljetus Oy, Suomen Erityisjäte Oy, Tieluiska Oy ja Veikko Lehti Oy.

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä, että Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalveluiden puitejärjestelyä koskeva sopimus (HEL 2022-010960) siirretään alkuperäiseltä palveluntuottajalta Kiertokapula Oy:ltä (0919068-0) yritysjärjestelyn seurauksena siirronsaajaksi esitetylle Kiertokapula Yrityspalvelut Oy:lle (3460500-8) ehdolla, että

  • Kiertokapula Yrityspalvelut Oy jatkaa alkuperäisen puitesopimuksen ehtojen mukaisesti
  • osapuolet allekirjoittavat siirtoa koskevan muutossopimuksen

Optiokauden käyttö perustuu kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaoston päätökseen 9.3.2023 § 25 ja kaupunkiympäristölautakunnan 30.5.2023 § 316 tekemään hankintaoikaisupäätökseen.

Kilpailutus perustuu Staran kaupunkitekniikan rakentamisen 7.12.2022 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2022-010960. Tarjouskyselyn tekivät yhdessä Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Staran ja Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimialan muodostama hankintarengas.

Kaupunkiympäristön toimialan osuus hankintojen arvioidusta arvonlisäverottomasta kokonaisarvosta koko puitejärjestelykaudella on noin 35 000 000 euroa mahdolliset optiokaudet mukaan lukien.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Hankinnan kohteena on Pilaantuneen maan ja ylijäämämaan vastaanotto- ja loppusijoituspalvelut.

Puitejärjestelyyn valittujen toimittajien kanssa tehtiin puitesopimukset ajaksi 26.4.2023-31.3.2025. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kahdella (2) yhden (1) vuoden optiokaudella.

Alkuperäinen palveluntuottaja Kiertokapula Oy (0919068-0) ilmoitti hankintayksikölle tiedotteella 30.10.2024, että Kiertokapula Oy on perustanut tytäryhtiön nimeltä Kiertokapula Yrityspalvelut Oy (3460500-8). Perustettu yhtiö on 100 % Kiertokapula Oy:n omistama tytäryhtiö. Kiertokapula Yrityspalvelut Oy vastaa koko konsernin markkinaehtoisen jätteen vastaanottopalveluista mukaan lukien maiden vastaanottotoiminta. Liiketoimintasiirto uuden tytäryhtiön alaisuuteen on toteutettu 1.11.2024 alkaen. Saatujen selvitysten perusteella Kiertokapula Yrityspalvelut Oy täyttää tarjouspyynnössä palveluntuottajaksi valitulle yritykselle asetetut soveltuvuusvaatimukset. Ympäristöluvan haltijana Kiertokapula Oy vastaa edelleen kaikista ympäristöluvan viranomaisvaatimuksista sekä tätä koskevista sopimusvelvoitteista tilaajaa kohtaan.

Puitesopimuksen jatkamisen yhteydessä puitesopimustoimittajilla on voimassa olevan sopimuksen mukaan oikeus tarkistaa hintoja viisi (5) kuukautta ennen varsinaisen sopimuskauden tai ensimmäisen optiokauden päättymistä. Puitesopimustoimittajien on esitettävä tilaajalle asianmukainen ja perusteltu selvitys kustannusten kehityksestä ja hinnanmuutoksen syistä, hinnantarkistusesitys toimitetaan kirjallisesti sopimuksessa nimetylle yhteyshenkilölle.

Sopimustoimittajat eivät ilmoittaneet, että ne tarkistaisivat hintojaan, joten puitesopimuksia jatketaan allekirjoitettujen sopimusten mukaisilla sopimusehdoilla ja hinnoilla.

Yhteistyö puitesopimustoimittajan kanssa on sujunut hyvin, eikä uudella kilpailutuksella arvioida saatavan tässä vaiheessa merkittävää kustannushyötyä tai muuta etua. Puitesopimusten jatkaminen yhden (1) vuoden optiokaudella on siten perusteltua.

Ensimmäinen optiokausi alkaa 1.4.2025 ja päättyy 31.3.2026. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimusta ensimmäisen optiokauden jälkeen vielä yhdellä (1) vuodella. Mikäli toista optiokautta ei oteta käyttöön, päättyy sopimus ilman erillistä irtisanomista 31.3.2026.

Viranhaltijan toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen 28.1.2025 § 43 mukaan maankäyttöjohtajalla on hankintavaltuudet päättää optioista (hankintalain 41 §:n 2 mom.) ilman eurorajaa. Maankäyttöjohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Päätös tullut nähtäväksi 07.03.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Kati Valkama, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 36573

kati.valkama@hel.fi

Tuija Linden, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 37405

tuija.linden@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja