Toivomusponsi, yksityisille palveluntuottajille tehtyjen ulkoistusten vaikutuksia katujen kunnossapitoon tarkasteltava talvikaudella
Valtuutettu Ville Jalovaaran toivomusponsi selvityksestä yksityisille palveluntuottajille tehtyjen ulkoistusten vaikutuksista talvikunnossapitoon
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus merkitsee tiedoksi selvityksen kaupunginvaltuuston 13.11.2024 (§ 244) hyväksymän toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä ja toimittaa selvityksen ponnen ehdottajalle sekä tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijän perustelut
Käytössä olevien tietojen perusteella ei voida havaita muutosta talvikunnossapidon laadussa vertailukohteina käytettyjen Vuosaaren tai Tapaninkylän urakka-alueilla. Yksityisten palveluntuottajien urakkatarjousten yksikköhinnat ovat kuitenkin Staraa edullisempia.
Yleistä palveluntuottajien vertailusta
Kaupunkiympäristön toimiala on osana hanketta Kunnossapidon kehittämissuunnitelma 2024–2028 yhtenäistänyt Staran ja yksityisten palveluntuottajien sopimuksia, mikä luo edellytyksiä palvelujen toteutumisen vertailemiseen.
Toimiala on tehnyt vertailua neljällä perspektiivillä: kustannustehokkuus, kaupunkilaiskokemus, kestävyys ja käytettävyys. Vertailualueina ovat Tapaninkylän sekä Vuosaaren urakka-alueet, jotka vuonna 2024 siirtyivät Staran vastuulta yksityisten palveluntuottajien vastuille. Tapaninkylän urakka-aluetta urakoi Viherpalvelut Hyvönen Oy ja Vuosaaren urakka-aluetta Terranor Oy.
Kustannustehokkuus
Kustannusvertailun lähtökohtana on perusteltua käyttää urakkatarjousten yksikköhintoja, joissa tarjoajat (Stara & yksityiset palveluntuottajat) ovat hinnoitelleet kattavasti eri kunnossapidon toimintoja. Nämä yksikköhinnat muodostavat tarjousten vertailuhinnan, mutta myös urakan kiinteähintaisen osuuden, joten vertailu on perusteltu. Vertailtavat yksikköhinnat ovat samalta ajalta, eri urakka-alueilta, mutta osoittavat riittävän vertailukelpoisesti kustannustasoeroa. Vertailu osoittaa Staran olevan merkittävästi kalliimpi.
Staran talvihoitoa koskevien yksikköhintojen keskimääräinen ero yksityisiin palveluntarjoajiin on noin kaksinkertainen.
Kaupunkilaiskokemus
Helsingin kaupunkilaispalautteista kootuista mittareista ei yhteensopivuusongelmien vuoksi pysty arvioimaan muutosta kaupunkilaiskokemuksesta talvien 23/24 ja 24/25 välillä. Yhteensopivuusongelmat johtuvat palautejärjestelmän vaihtumisesta.
Helsingin vuotuisen talvikyselyn tuloksista voidaan kuitenkin havaita 30–50 prosentin nousu tyytyväisyydessä Tapaninkylän sekä Vuosaaren urakka- alueilla talvien 23/24 ja 24/25 välillä.
Erittäin olennainen muuttuja vertailussa on talven rankkuus. Viimeisin talvi 24/25 oli Kaupunkiympäristön toimialan käytössä olevan talven rankkuus -indeksoinnin historian vähiten rankka talvi. Talven rankkuus -indeksi osoittaa 40–50 prosentin laskua talvien 23/24 ja 24/25 välillä ja 15–20 prosentin laskua talvien 20/21 ja 24/25 välillä. Talvi 20/21 on talven rankkuus -indeksoinnin historian toiseksi vähiten rankka talvi. On mahdollista, että mikäli viimeisin talvi 24/25 olisi ollut yhtä rankka kuin edeltävä talvi, talvikyselyn tulokset eivät olisi osoittaneet tyytyväisyyden kasvua.
Käytettävyys
Kaupunkiympäristön toimialalla ei ole käytössään järjestelmää tai tietolähdettä, jolla voisi arvioida urakka-aluetasoisesti ja riittävän kattavasti fysikaalisiin mittauksiin perustuen talvikunnossapidon vaikuttavuutta katuverkon käytettävyyteen.
Urakka-alueiden vastuutilaajien näkemyksen mukaan merkittävää eroa viimeisimmän (24/25) ja edellisen (23/24) talven välillä ei ole noussut valvojahavainnoissa tai työmaapalavereissa.
Kestävyys
Sekä Staran että yksityisten palveluntuottajien sopimuksissa edellytetään yhtäläisesti Green Deal -ohjelman mukaisuutta, joka ohjaa kunnossapidossa käytettävän kaluston ympäristövaikutusten vähentämiseen.
Myös muut ympäristövaikutuksia koskevat vaatimukset ovat yhtäläiset Staralla sekä yksityisillä palveluntuottajilla.
Yhteenveto
Käytössä olevan datan ja analytiikan perusteella ei voida havaita laadullista laskua talvikunnossapidossa Tapaninkylän ja Vuosaaren urakka-alueilla palveluntarjoajien vaihtumisen seurauksena. Kaupunkiympäristön toimiala pyrkii jatkuvasti kehittämään alueurakoiden laadun mittaamista.
Toimivalta ja saadut lausunnot
Asiasta on saatu kaupunkiympäristölautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.
Hallintosäännön 30 luvun 14 §:n mukaan kaupunginhallituksen on toimitettava ponnen ehdottajalle kirjallinen selvitys toivomusponnen johdosta tehdyistä toimenpiteistä viimeistään vuoden kuluttua ponnen hyväksymisestä. Selvitys on toimitettava erikseen tiedoksi muille valtuutetuille.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Petri Jäske, johtava tuloksellisuustarkastaja, puhelin: +358931043024