Testisisältö

Virkasuhteen täyttäminen, arviointitoiminta, idän asiakasohjaus, asiakasohjaaja, SOTEPE-03-661-24

HEL 2024-015569
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 17

Virkasuhteen täyttäminen, Arviointitoiminta, Idän asiakasohjaus, asiakasohjaaja, työavain SOTEPE- 03-661-24

Asiakasohjauspäällikkö

Päätös

Arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö päätti ottaa koulutuksen, työkokemuksen ja haastattelussa osoitetun sopivuuden perusteella Sara Buono asiakasohjaajan virkaan (vakanssinumero 031517, toimintayksikkö 397130, työpiste 100040) 1.1.2025 lähtien 3068,80 euron tehtäväkohtaisen kuukausipalkan mukaan määräytyvin palkkaeduin ja viranhoitomääräyksessä tarkemmin määrätyin ehdoin.

Koeaikaa ei aseteta.

Päätös on ehdollinen, kunnes virkaan otetun terveydentilasta saatujen selvitysten perusteella virkaan ottaminen on vahvistettu. Selvitykset on esitettävä 30 päivän kuluessa virkaan ottamista koskevan päätöksen tiedoksisaannista lukien.

Viran toimipaikka palvelussuhteen alkaessa on sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala/ sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelut / arviointitoiminta / idän asiakasohjaus.

Päätöksen perustelut

Asiakasohjaajan virka tuli avoimeksi 1.6.2024.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan tekemän henkilöstöhallinnon delegointipäätöksen 9.1.2020 § 4 mukaan asiakasohjaajan virkaan ottaa arviointitoiminnan asiakasohjauspäällikkö.

Arviointitoiminnan asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävänä on vastata eri tarpeessa olevien asiakkaiden palvelutarpeenarvioinnista, sekä varmistaa, että asiakas saa tarvitsemansa tuen ja palvelut mahdollisimman sujuvasti ja asiakaslähtöisesti. Tehtävä sisältää hakemusten käsittelyä sekä yksilöhuollon päätöksentekoa. Työ edellyttää ikääntyneiden palveluiden palveluverkon tuntemusta sekä hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja erilaisuuden sietämistä, valmiutta itsenäiseen sekä pari- ja tiimityöskentelyyn.

Asiakasohjaajan viran kelpoisuusvaatimuksena on sosiaalihuollon ammattihenkilölain (817/2015) 8 §:n mukainen sosiaalialalle soveltuva ammattikorkeakoulututkinto (sosionomi, geronomi) tai terveydenhuollon ammattikorkeakoulututkinto (sairaanhoitaja) tai aikaisempi sosiaali- ja terveysalan opistoasteinen tutkinto.

Tehtävässä edellytetään rekisteröitymistä Valviran ammattihenkilöiden keskusrekisteriin.

Perustuslain 125 §:n mukaan viran yleiset nimitysperusteet ovat taito, kyky ja koeteltu kansalaiskunto.

Kielitaitovaatimuksena on suomen kielen hyvä suullinen ja kirjallinen taito sekä ruotsin kielen tyydyttävä suullinen taito.

Asiakasohjaajan virka (vakanssinumero 031517) on ollut julkisesti haettavana 25.10.2024 – 8.11.2024 kaupungin sähköisen rekrytointipalvelun sisäisessä ja ulkoisessa haussa.

Määräajassa hakemuksen jätti kahdeksankymmentä (80) hakijaa, joista viisikymmentäkuusi (56) täytti asetetut kelpoisuusvaatimukset koulutuksen ja Valviran myöntämän ammatinharjoittamisoikeuden perusteella. Yhteenveto hakemuksen jättäneistä on tämän asian liitteenä 1.

Hakemusten perusteella kutsuttiin haastatteluun kolme hakijaa, joista yksi veti hakemuksensa pois ennen haastattelua: geronomi Sara Buono ja geronomi ********** Haastattelijana toimivat asiakkuusvastaava Johanna Sihvonen ja vs. asiakkuuspäällikkö Sari Laurila. Haastattelut tehtiin ajalla 13.11. – 14.11.2024.

Sara Buono on valmistunut Metropolia ammattikorkeakoulusta geronomiksi 2023. Työkokemusta hänellä on idän asiakasohjauksessa asiakasohjaajan tehtävästä yksi vuosi ja kahdeksan kuukautta.

********** on valmistunut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulusta sosionomiksi 2023. Työkokemusta hänellä on Helsingin kaupungilla sosiaaliohjaajana v.2022-2023 yksi vuosi sekä idän asiakasohjauksessa asiakasohjaajan tehtävästä yksi vuosi ja kaksi kuukautta.

Toimenkuvan vuoksi valinnassa kiinnitettiin erityistä huomiota kokemukseen asiakasohjauksen palvelutarpeen arvioinnista ja asiakasprosesseista sekä Helsingin kaupungin palveluverkoston tuntemukseen. Lisäksi huomiota kiinnitettiin paineensietokykyyn, ratkaisukeskeiseen työotteeseen ja itsenäiseen asiantuntijuuteen.

Hakemuksen, haastattelun sekä työssä osoitetun sopivuuden perusteella Sara Buono osoitti asiakasohjaajan virassa edellytettäviä vahvuuksia sekä soveltuvuutta. Hän on saanut monipuolista kokemusta asiakasohjaajana työskennellessä, osaa ja hallitsee laaja-alaisen palvelutarpeen arvioinnin tekemisen, yksilöhuollollisten päätösten teon sekä asiakkaiden palveluohjauksen ja neuvonnan. Hän on osoittanut taitonsa moniammatillisessa tiimityössä ja asiakaslähtöisessä asiakastyössä eri asiakasryhmien kanssa. Hänellä on myös tuntemusta Helsingin kaupungin ikääntyneiden palveluverkostoista. Sen lisäksi hän osoitti erityistä innostusta, kehittämismyönteistä asennetta ja kiinnostusta idän asiakasohjauksen asiakasohjaajan tehtävään.

Koulutuksen, kokemuksen sekä haastatteluun perustuvan kokonaisharkinnan perusteella Sara Buonolla on hyvät edellytykset asiakasohjaajan viran tehtävien hoitamiseen Arviointitoiminnan Idän asiakasohjausyksikössä.

Lisätietojen antaja

Sari Laurila, vs. asiakkuuspäällikkö, puhelin: 09 310 92065

sari.laurila@hel.fi

Päättäjä

Birgitta Maanonen
vs. asiakasohjauspäällikkö

Liitteet (pdf)

1. Hakijalista
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.