Hankinta, Näen ja johdan hyvää -positiivinen pedagogiikka ja toimintakulttuurimuutos, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-016178
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 7

HEL 2024-016178 / Näen ja johdan hyvää - positiivinen pedagogiikka ja toimintakulttuurimuutos hankinnan keskeyttämisestä

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Päätös

Kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja päätti keskeyttää pienhankintaa koskevan kilpailutusmenettelyn "HEL 2024-016178 / Näen ja johdan hyvää - positiivinen pedagogiikka ja toimintakulttuurimuutos" tarjouspyynnössä ilmenneen olennaisen virheen vuoksi.

Päätöksen perustelut

Kyseessä oli E-liitteen mukainen pienhankinta (CPV-koodi 80511000-9), jonka ennakoitu arvo alitti hankintalain 25 §:n kansallisen kynnysarvon.

Näen ja johdan hyvää - positiivinen pedagogiikka ja toimintakulttuurimuutos hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016) 32 §:n mukaisella avoimella menettelyllä.

Tarjouskilpailu käynnistettiin julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa hankintailmoitukset.fi 13.12.2024 julkaistulla hankintailmoituksella.

Lisäkysymysten jättöaika oli 14.1.2025 klo 12. Kysymyksiä saapui yhteensä 11 kpl.

Tarjousten vastaanottamisen määräaika olisi ollut 31.1.2025 klo 12.

Hankinta keskeytettiin Cloudiassa 17.1.2025.

Keskeyttämisen perusteet

Hankintalain 125 §:n mukaisesti hankinta voidaan keskeyttää vain todellisesta ja perustellusta syystä. Kilpailutus keskeytetään teknisen, hintavertailua vaikeuttavan kirjoitusvirheen takia. Vaikka kyseessä on hankintalain soveltamisalan ulkopuolelle jäävä pienhankinta, tulee hankintayksikön kuitenkin kilpailuttaa pienhankinnat hankintayksikön omien hankintaohjeiden, toimintasääntöjen ja määräysten mukaisesti. Lisäksi menettelyssä on noudatettava hankintalain 3 §:n yleisiä periaatteita ja huomioitava hankinnan kokoon ja laajuuteen nähden riittävä avoimuus ja syrjimättömyys.

Uusi tarjouspyyntö tullaan julkaisemaan mahdollisimman pian. Jo jätettyjä tarjouksia ei huomioida, vaan jo tarjouksen mahdollisesti jättäneiden tarjoajien tulee tehdä uusi tarjous.

Hankinnan ennakoitu arvo (ALV 0%) oli 390 000 euroa.

Tarjouspyynnön kohdassa ”Hankinnan kohteen kriteerit, 1.ryhmä, kohteet” pyydettiin tarjoajien täyttämään hinnat viiteen (5) eri palveluun, mutta tarjouksessa olisi pitänyt olla palveluja kymmenen (10) eri kohtaa. Tarjouspyynnössä olleet viisi (5) kohtaa löytyvät liitteenä olevassa 13.12.2024 julkaistussa tarjouspyynnössä.

Vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hankintamenettelyn keskeyttämisen edellytyksenä on, että keskeyttämisen syy on todellinen ja ettei keskeyttäminen merkitse ehdokkaisen tai tarjoajien syrjivää tai epätasapuolista kohtelua.

Koska virhe on ollut jo tarjouspyynnössä, se on tarjoajien tasapuolisen kohtelun turvaamiseksi mahdollista korjata vain keskeyttämällä hankinta ja julkaisemalla uusi tarjouspyyntö.

Tarjouspyynnön virheellisyys on vakiintuneen oikeuskäytännön mukaan hyväksyttävä syy keskeyttää hankinta. Hankintayksiköllä on siten todellinen ja perusteltu syy hankinnan keskeyttämiseen, eikä ratkaisu vaikuta syrjivästi tarjoajiin.

Toimiala katsoo, ettei tarjouspyynnön sisältö ole edellä mainituilta olisi omiaan varmistamaan hankintalain 3 § yleisten periaatteiden mukaista tasapuolista, syrjimätöntä, avointa sekä suhteellisuusperiaatteen mukaista hankintamenettelyä.

Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan uudelleen, kun keskeytyspäätös on lainvoimainen.

Lisätietojen antaja

Katri-Elina Piispa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150

katri-elina.piispa@hel.fi

Päättäjä

Satu Järvenkallas
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja