Hankinta, minikilpailutus, irtokalusteet, Kottby grundskola, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-016344
Asialla on uudempia käsittelyjä
6. / 81 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Kottby grundskolan irtokalustehankinnasta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että Kottby grundskolan irtokalusteita hankitaan tarjousvertailun mukaisesti seuraavilta puitesopimustoimittajilta:

  • Päiväkotikalusteet:
    • Kuopion Woodi Oy
    • Lekolar-Printel Oy
    • Tevella Oy
  • Oppilaskalusteet:
    • Arvo Piiroinen Oy
    • Isku Spaces Oy
    • Kuopion Woodi Oy
    • Lekolar-Printel Oy
    • Martela Oyj

Hankinnan kokonaisarvo on noin 536 000 euroa, alv 0 %.

Oppilaskalusteisiin positio 19,0 kalustetunnus P14, positio 30,0 kalustetunnus VA2, positio 33,0 kalustetunnus P9 ja positio 34,0 kalustetunnus T7 ei tullut tarjouksia.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti hylätä tarjouspyynnön vastaisena oppilaskalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:

  • Martela Oyj Ryhmä 6 kalustetunnukset JAK1_a, JAK1_b, T3 ja P13 (pos. 13,1-13,4)
  • Isku Spaces Oy Ryhmä 6 kalustetunnukset JAK1_a, JAK1_b, T3 ja P13 (pos. 13,1-13,4)
  • Martela Oyj kalustetunnus VAT1 (pos. 18,0)
  • Arvo Piiroinen Oy Ryhmä 14 kalustetunnus T12 (pos. 24,1-24,2)
  • Martela Oyj Ryhmä 15 kalustetunnukset P10, P3 ja P15 (pos. 25,1-25,3)
  • Martela Oyj kalustetunnus LAA4 (pos. 29,0)
  • Isku Spaces Oy kalustetunnus LAA4 (pos. 29,0)
  • Tevella Oy kalustetunnus VA9 (pos. 32,0)
  • Arvo Piiroinen Oy kalustetunnus JAK2 (pos. 37,0)

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta valtuutti hankintapäällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset ovat ajalla kesäkuu 2025.

Käsittely

Esteelliset: Veli-Pekka Dufva. Esteellisyyden syy: osallisuusjääviys (hallintolaki 28.1 § kohta 1).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Kottby grundskolan irtokalusteet Helsingin kaupunginkanslian tekemän puitejärjestelyn sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena H029-21/HEL 2021-005362 / Oppilas- ja päiväkotikalusteet.

Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.

Määräaikaan 19.02.2025 klo 14:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:

  • Päiväkotikalusteet:
    • Kuopion Woodi Oy (0974444-4
    • Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
    • Tevella Oy (2575744-8)
  • Oppilaskalusteet:
    • Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
    • Isku Spaces Oy (0790532-0)
    • Kuopion Woodi Oy (0974444-4)
    • Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
    • Martela Oyj (0114891-2)
    • Tevella Oy (2575744-8)

Tarjousten tuote-/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.

Tuote-/ryhmäkohtaiset valinnat ja hylkäykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä.

Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:

  • Päiväkotikalusteet, tilausten arvot:
    • Kuopion Woodi Oy - 10 222,80 euroa
    • Lekolar-Printel Oy - 23 529,00 euroa
    • Tevella Oy - 2 448,00 euroa
  • Oppilaskalusteet, tilausten arvot:
    • Arvo Piiroinen Oy - 7 643,00 euroa
    • Isku Spaces Oy - 107 446,74 euroa
    • Kuopion Woodi Oy - 273 191,76 euroa
    • Lekolar-Printel Oy - 15 200,00 euroa
    • Martela Oyj - 95 866,00 euroa

Lisäksi esitetään, että hylätään oppilaskalusteiden osalta

  • Martela Oyj:n tarjous Ryhmän 6 tuotteista JAK1_a, JAK1_b, T3 ja P13 (pos. 13,1-13,4) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous tuotteesta T3 ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä tuolin pinottavuuden osalta.
  • Isku Spaces Oy:n tarjous Ryhmän 6 tuotteista JAK1_a, JAK1_b, T3 ja P13 (pos. 13,1-13,4) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous tuotteesta T3 ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä tuolin pinottavuuden osalta.
  • Martela Oyj:n tarjous tuotteesta VAT1 (pos. 18,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä sermin leveysmitan osalta. Tarjotun sermin leveys alittaa 6,7 prosentilla määritellyn leveysmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
  • Arvo Piiroinen Oy:n tarjous Ryhmän 14 tuotteesta T12 (pos. 24,1-24,2) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä tuolin jalkaristikon leveyden osalta. Tarjotun tuolin jalkaristikon leveys ylittää 7,7 prosentilla määritellyn maksimileveysmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
  • Martela Oyj:n tarjous Ryhmän 15 tuotteista P10, P3 ja P15 (pos. 25,1-25,3) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous tuotteesta P15 ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä pöydän korkeuden osalta. Tarjotun pöydän korkeus ylittää 21,8 prosentilla korkeussäädettävän pöydän alimman korkeuden ja alittaa 7,5 prosentilla korkeussäädettävän pöydän ylimmän korkeuden määritellyn korkeusmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
  • Martela Oyj:n tarjous tuotteesta LAA4 (pos. 29,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä laatikoston syvyys- ja korkeusmitan osalta. Tarjotun laatikoston syvyys ylittää 7 prosentilla määritellyn syvyysmitan ja alittaa 16,5 prosentilla määritellyn korkeusmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
  • Isku Spaces Oy:n tarjous tuotteesta LAA4 (pos. 29,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä laatikoston syvyys- ja korkeusmitan osalta. Tarjotun laatikoston syvyys ylittää 10,7 prosentilla määritellyn syvyysmitan ja alittaa 9,4 prosentilla määritellyn korkeusmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
  • Tevella Oy:n tarjous tuotteesta VA9 (pos. 32,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä tarjoiluvaunun syvyysmitan osalta. Tarjotun vaunun syvyys alittaa 9,5 prosentilla määritellyn syvyysmitan. Tarjouspyynnön vaatimusten mukaisesti hyväksyttävä mittapoikkeama on + - 5%.
  • Arvo Piiroinen Oy:n tarjous tuotteesta JAK2 (pos. 37,0) tarjouksen ollessa tarjouspyynnön vastainen. Tämä tarjous ei täyttänyt kalustekortissa annettuja kriteerejä tuolin rungon pinnan osalta. Tarjotussa tuolissa runko oli mustaksi maalattu. Tuolin rungon tuli kriteerien mukaan olla kromia.

Esityksen liitteenä on vertailutaulukko.

Osana kilpailutusprosessia ennen tarjouspyynnön julkaisemista, käyttäjät ovat osallistuneet irtokalustesuunnitteluun yhdessä sisustusarkkitehtien kanssa.

Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla.

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2023-005321, 23.5.2023 §101) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.

Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE

Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.

Lupa on myönnettävä, jos

  • asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
  • siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.

Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.

Muutoksenhakuaika

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Muutoksenhakuviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö

Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
  • syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.

Valituksessa on ilmoitettava

  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.

Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä

  1. muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Harri Korhonen

Lisätietojen antaja

Jaana Pääkkönen, hankintasuunnittelija, puhelin: 09 310 37131

jaana.paakkonen@hel.fi