Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Ab Itis liha & kala Oy:lle

HEL 2024-016393
6. / 66 §

Elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antaminen ja uhkasakon asettaminen Ab Itis liha & kala Oy:lle

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti seuraavaa koskien Ab Itis liha & Kala Oy:n elintarvikelainsäädännön vastaista toimintaa.

Toimija

Ab Itis liha & kala Oy, Höökintie 10 A, 00800 Helsinki, y-tunnus 3369253–3

Elintarvikehuoneisto

Ekströmin liha ja kala / Itis meat Market, Itäkatu 1–5, 00930 Helsinki

Päävelvoitteet

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto antoi
Ab Itis liha & kala Oy:lle seuraavat määräykset:

1. Elintarvikehuoneiston tilojen pitää olla soveltuvat toimintaan. Lihan käsittelylle pitää olla erillinen jäähdytetty tila, joka on varustettu vesipisteellä ja lattiakaivolla. Ruhojen säilytykselle pitää olla erillinen kylmiö.

2. Palvelumyyntitiskillä myynnissä olevista naudanlihoista ja naudanlihaa sisältävistä jauhelihoista on annettava Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 ja 14 artiklan sekä komission antaman asetuksen (EY) N:o 275/2007 5 c artiklan edellyttämät tiedot kuluttajille.

Uhkasakon asettaminen

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto asetti elintarvikelain (297/2021) 68 §:n nojalla päävelvoitteiden(määräykset) tehosteeksi uhkasakot seuraavasti:

1. määräyksen tehosteeksi 7500 euroa
2. määräyksen tehosteeksi 1500 euroa

Uhkasakkojen yhteismäärä on 9000 euroa.

Uhkasakko voidaan tuomita uhkasakkolain (1113/1991) 10 §:n nojalla maksettavaksi, jos päävelvoitetta ei ole noudatettu eikä noudattamatta jättämiseen ole pätevää syytä.

Määräaika

Määräyksiä on noudatettava 31.5.2025 mennessä.

Täytäntöönpano

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti elintarvikelain 78 §:n nojalla, että tätä päätöstä on noudatettava mahdollisesta muutoksenhausta huolimatta, jollei valitusviranomainen toisin määrää.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Asiaan liittyvät taustatiedot

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikkö antoi Ab Itis liha & Kala Oy:lle 11.11.2024 seuraavan elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen (HEL 2024-013239, liite 1):

1. Elintarvikehuoneiston tilojen pitää olla soveltuvat toimintaan. Lihan käsittelylle pitää olla erillinen jäähdytetty tila, joka on varustettu vesipisteellä ja lattiakaivolla. Ruhojen säilytykselle pitää olla erillinen kylmiö.

2. Elintarvikehuoneiston käsienpesupisteiden tulee olla varustettu nestesaippualla ja kertakäyttökäsipyyhkeillä.

3. Elintarvikkeita ja -pakkauksia ei saa säilyttää lattialla, vaan ne täytyy säilyttää esim. hyllyillä, lavoilla tai rulla-alustoilla.

4. Elintarvikehuoneiston tiloissa ei saa säilyttää/myydä vanhentuneita/pilaantuneita elintarvikkeita.

5. Elintarvikkeiden myyntiaikojen pitää olla hallinnassa.

6. Itse valmistettuihin / pakattuihin elintarvikkeisiin täytyy merkitä valmistuspäivämäärä.

7. Elintarvikkeiden lainsäädännön mukaisista lämpötiloista tulee varmistua lämpötilaseurannalla. Lämpötilaseurannan täytyy olla tarkastettavissa.

8. Palvelumyyntitiskillä myynnissä olevista naudanlihoista ja naudanlihaa sisältävistä jauhelihoista on annettava Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 ja 14 artiklan sekä komission antaman asetuksen (EY) N:o 275/2007 5 c artiklan edellyttämät tiedot kuluttajille.

9. Palvelumyyntitiskillä myytävistä kalastus- ja vesiviljelytuotteista on oltava asiakkaiden nähtävillä Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (1379/2013) kalastus- ja vesiviljelytuotealan yhteisestä markkinajärjestelystä 35 artiklan mukaiset tiedot.

10. Elintarvikkeiden on oltava jäljitettävissä.

Ennen määräyksen antamista Ekströmin liha ja kala myymälään tehtiin valvontasuunnitelman mukainen tarkastus 29.8.2024. Tällöin on havaittu puutteita tilojen soveltuvuudessa, elintarvikkeista annettavissa tiedoissa ja jäljitettävyydessä. Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 1.10.2024 mennessä (Liite 2).

Ekströmin liha ja kala myymälään tehtiin uusintatarkastus 3.10.2024, jolloin on todettu, ettei epäkohtia ole korjattu määräajassa. Lisäksi uusintatarkastuksella havaittiin puutteita lämpötilaseurannassa, elintarvikkeiden säilytyksessä, myyntiaikojen hallinnassa ja käsienpesupisteiden varustelussa. Myymälästä löydettiin myös vanhentuneita/pilaantuneita
elintarvikkeita. (Liite 3).

Toimijaa on kuultu elintarvikelain (297/2021) 55 §:n mukaisesta määräyksestä sekä asetettavasta määräajasta 23.10.2024 päivätyllä kirjeellä (Liite 4).Toimija ei antanut vastinetta määräaikaan mennessä.

Elintarviketurvallisuusyksikön päällikön antamien määräysten noudattamisen todentamiseksi elintarvikehuoneistoon tehtiin tarkastus 3.12.2024 (liite 5). Tarkastuksessa todettiin, että määräystä ei ole kaikilta osin noudatettu. Myymälän käsienpesupisteet oli varustettu asianmukaisesti, lattioilla ei säilytetty elintarvikkeita, eikä pilaantuneita elintarvikkeita havaittu. Lisäksi omavalvonnan lämpötilakirjanpitoa oli tehty. Kuitenkaan myymälän tiloihin ei ollut tehty muutoksia eivätkä tilat ole soveltuvat ruhojen käsittelylle ja säilyttämiselle. Lihankäsittelytiloja ja - säilytystiloja ei ollut erotettu. Lihasahaa käytettiin ja säilytettiin lihakylmiössä ja lihankäsittelytilassa säilytettiin ruhoja. Lihoja käsiteltiin suuria määriä huoneenlämmössä.

Palvelumyyntitiskillä myynnissä olevista naudanlihoista ja naudanlihaa sisältävistä jauhelihoista oli esillä myyntikyltti lainsäädännön edellyttämistä tiedoista kuluttajille mutta tiedot olivat puutteelliset. Palvelumyyntitiskillä myytävistä kalastus- ja vesiviljelytuotteista ei ollut asiakkaiden nähtävillä lainsäädännön mukaisia tietoja. Jäljitettävyydessä oli puutteita.

Koska Ab Itis liha & kala Oy ei ole noudattanut elintarviketurvallisuusyksikön päällikön sille antamia määräyksiä, asia on tarpeen saattaa kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston käsiteltäväksi päävelvoitteiden (määräysten) uudistamiseksi sekä määräajan ja uhkasakon asettamiseksi. Uhkasakon asettaminen kuuluu kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston toimivaltaan.

Kuuleminen

Ab Itis liha & kala Oy:tä on kuultu elintarvikelain 55 §:n mukaisen määräyksen antamisesta, asetettavasta määräajasta sekä uhkasakosta 20.12.2024 päivätyllä kirjeellä (liite 6). Korjaavat toimenpiteet on edellytetty tehtäväksi 1.3.2025 mennessä.

Toimija on antanut vastineen (liite 7) määräaikaan mennessä. Vastineessa toimija ilmoittaa, että kalatiski sekä kahvila-alue eivät virallisesti enää kuulu yritykselle. Lihamyymälän osalta toimija ilmoittaa, että aikovat laajentaa kylmiöitä, jotta ruhojen käsittelyyn ja säilytykseen saadaan tilaa. Lihamylly on siirretty lihankäsittelytilaan, jossa on pesuallas, mutta lihasaha ei ole mahtunut samaan tilaan. Tilat yritetään saada kuntoon tammikuussa.

Kuulemisen jälkeen elintarvikehuoneistoon tehtiin tarkastus 4.3.2024 (liite 8). Tarkastuksella todettiin, että kaikkia epäkohtia ei ole korjattu määräajassa. Puutteita oli edelleen tilojen soveltuvuudessa ja elintarvikkeista annettavissa tiedoissa. Lisäksi tarkastuksella havaittiin puutteita siivouskomeron siisteydessä ja järjestyksessä, henkilökunnan työvaatteiden ja omien eväiden säilytyksessä, käsienpesupisteiden varustelussa ja elintarvikkeiden säilytyksessä.

Lisäksi todettiin, että kahvila ja kalatiski on lopetettu eikä myymälässä myydä enää kalaa tai kalastustuotteita.

Perustelut

Ympäristöpalvelut on todennut Ab Itis liha & kala Oy:n elintarvikehuoneistoon tehdyillä tarkastuksilla, että toimija ei ole korjannut kaikkia tarkastuksilla havaittuja epäkohtia eikä toimija ole noudattanut kaikkia yritykselle annettuja elintarvikelain 55 §:n mukaisia määräyksiä. Koska Ab Itis liha & kala Oy ei ole itse ryhtynyt toimenpiteisiin huoneistossa havaittujen epäkohtien korjaamiseksi kehotuksista ja määräyksistä huolimatta, on epäkohtien korjaamiseksi tarpeen antaa elintarvikelain 55 §:ssä tarkoitettu määräys uhkasakolla tehostettuna.

Elintarvikelain 55 §:n mukaan valvontaviranomainen voi määrätä toimijan korjaamaan epäkohdan, jos:

1) elintarvike tai elintarvikekontaktimateriaali, elintarvikehuoneisto tai alkutuotantopaikka taikka elintarvike- tai kontaktimateriaalitoiminta voi aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai ne ovat muutoin elintarvikesäännösten vastaisia; tai

2) elintarvikkeesta tai elintarvikekontaktimateriaalista annetut tiedot voivat aiheuttaa vaaraa ihmisen terveydelle tai johtaa kuluttajaa harhaan.

Elintarvikesäännösten vastaisuus on määrättävä korjattavaksi välittömästi tai valvontaviranomaisen asettamassa määräajassa.

Elintarvikelain 6 §:n mukaan elintarvikealan toimijan on huolehdittava toiminnassaan siitä, että elintarvikkeet ovat kemiallisilta, fysikaalisilta, mikrobiologisilta ja terveydellisiltä ominaisuuksiltaan sellaisia, että ne ovat ihmisravinnoksi soveltuvia eivätkä aiheuta vaaraa ihmisen terveydelle. Toimijan on huolehdittava myös siitä, että elintarvikkeet tai niistä annettavat tiedot eivät johda kuluttajaa harhaan.

Edellä 1 momentissa säädetyn lisäksi elintarviketoiminnan on oltava sellaista, että tuotettavien, valmistettavien, säilytettävien tai käsiteltävien elintarvikkeiden turvallisuus ei vaarannu ja että elintarviketoiminta myös muutoin täyttää elintarvikesäännösten mukaiset vaatimukset.

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 852/2004 elintarvikehygieniasta liitteen II luvun I mukaan tilojen on oltava pohjapiirrokseltaan, suunnittelultaan, rakennustavaltaan, sijainniltaan ja kooltaan sellaiset, että: ne voidaan asianmukaisesti huoltaa, puhdistaa ja/tai desinfioida, niissä voidaan ehkäistä tai vähentää ilman kautta tulevaa saastumista, ja niissä on riittävät työtilat kaikkien toimien suorittamiseksi hygieenisesti.

Ekströmin liha ja kala / Itis meat Market myymälän tilat eivät tällä hetkellä ole soveltuvat ruhojen käsittelylle ja säilyttämiselle. Lihankäsittelytiloja ja -säilytystiloja ei ollut erotettu. Lihasahaa käytettiin ja säilytettiin lihakylmiössä ja lihankäsittelytilassa säilytettiin ruhoja. Kylmiöt ovat ruhojen säilyttämiseen ja käsittelyyn hyvin pienet.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen (834/2014) elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle 6 §:n mukaan pakkaamattomista elintarvikkeista on elintarvikkeen luovutuspaikassa annettava loppukuluttajalle tieto kaikista elintarvikkeen valmistuksessa käytetyistä ja lopullisessa elintarvikkeessa edelleen jossain muodossa olevista ainesosista, jotka ovat elintarviketietoasetuksen ((EU) N:o 1169/2011) 9 artiklan 1 kohdan c alakohdan tarkoittamia allergioita ja intoleransseja aiheuttavia aineita tai tuotteita. Ainesosat on ilmoitettava elintarvikkeen nimellä niin, että käy ilmi elintarviketietoasetuksen liitteessä II mainitun aineen tai tuotteen nimi.

Maa- ja metsätalousministeriön asetuksen elintarviketietojen antamisesta kuluttajalle 7 §:n mukaan pakkaamattomasta elintarvikkeesta on vähittäismyyntipaikassa annettava loppukuluttajalle seuraavat tiedot:

1) elintarvikkeen nimi;

2) elintarvikkeen ainesosat siten kuin elintarviketietoasetuksessa säädetään tai muulla vastaavalla selkeällä tavalla;

3) alkuperämaa tai lähtöpaikka siten kuin elintarviketietoasetuksessa tai sen nojalla säädetään tai siten kuin muussa Euroopan Unionin lainsäädännössä säädetään;

4) tarvittavat käyttö- ja säilytysohjeet.

Komission antaman asetuksen (EY) N:o 275/2007 5 c artiklan mukaan muiden kuin esipakattujen naudanlihapalojen pakolliset merkinnät ovat maiden nimet, joissa lihan alkuperänä olevat eläimet ovat syntyneet ja joissa ne on kasvatettu ja teurastettu, sekä niiden maiden nimet, joissa ruhot on leikattu. Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 13 artiklan 5 b kohdan mukaan, jos liha on peräisin eläimistä, jotka ovat syntyneet ja jotka on kasvatettu ja teurastettu samassa maassa, tieto voidaan esittää muodossa Alkuperä: (EU jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi). Lisäksi pakollisia merkintöjä on saman asetuksen 13 artiklan mukaan erätiedot eli viitenumero tai –koodi, joka osoittaa lihan ja eläimen/eläinten välisen yhteyden. Tämä numero voi olla yksittäisen eläimen tunnistusnumero, josta liha on peräisin tai eläinryhmän tunnistusnumero. Saman asetuksen 14 artiklan mukaan jauhettua naudanlihaa valmistavien on merkittävä leikkaamon tietojen sijaan ”valmistettu (jäsenvaltion tai kolmannen maan nimi)” sen mukaan, missä liha on valmistettu ja alkuperävaltio jos se eroaa valmistusvaltiosta.

Komission antaman asetuksen (EY) N:o 275/2007 5 c artiklan mukaan tiedot on sijoitettava kyseisten lihapalojen läheisyyteen siten, että lopullinen kuluttaja voi erottaa toisistaan eri alkuperää olevat lihat. Päivittäin pakkaamattomana myytävien naudanlihapalojen teurastamoiden ja leikkaamojen hyväksymisnumeroista on pidettävä kirjaa ja tiedot on ilmoitettava pyynnöstä asiakkaalle.

Ekströmin liha ja kala / Itis meat Market myymälän palvelumyyntitiskiltä puuttuivat riittävät tiedot lihan erityislainsäädännön vaatimista tiedoista. Lihatiskillä oli erillinen taulu/kyltti lihan alkuperämaa tiedoista mutta esimerkiksi erätunnus, teurastettu -merkintä, leikattu -merkintä ja valmistettu -merkintä puuttuivat.

Elintarvikelain 78 §:n mukaan elintarvikelain 9 luvussa tarkoitetussa muussa kuin 67 §:ssä tarkoitetussa elintarvikevalvonnan seuraamusmaksua koskevassa päätöksessä voidaan määrätä, että päätöstä on noudatettava ennen kuin se on saanut lainvoiman tai ennen kuin oikaisuvaatimusta on käsitelty, jollei valitusviranomainen tai vastaavasti oikaisuvaatimuksen käsittelevä viranomainen toisin määrää. Päätöksessä voidaan näin ollen antaa täytäntöönpanomääräys.

Perustelut uhkasakon asettamiselle

Elintarvikelain 68 §:n mukaan valvontaviranomainen voi tehostaa elintarvikelain nojalla annettua määräystä tai kieltoa uhkasakolla tai teettämis- ja keskeyttämisuhalla. Uhkasakosta sekä teettämis- ja keskeyttämisuhasta säädetään uhkasakkolaissa (1113/1990).

Uhkasakkolain 6 §:n mukaan uhkasakko asetetaan määräämällä päävelvoite asianosaisen noudatettavaksi sakon uhalla. Kunkin päävelvoitteen tehosteeksi on asetettava eri uhkasakko. Asettamispäätöksestä on käytävä selvästi ilmi, mihin asianosainen on velvoitettu ja milloin, mihin mennessä tai mistä lähtien päävelvoitetta on noudatettava. Määräajan pituutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun mahdollisuus noudattaa sitä sekä muut asiaan vaikuttavat seikat.

Uhkasakkolain 7 §:n 1 momentin mukaan uhkasakko voidaan kohdistaa vain sellaiseen asianosaiseen, jolla on oikeudellinen ja tosiasiallinen mahdollisuus noudattaa päävelvoitetta.

Uhkasakkolain 8 §:n mukaan uhkasakon suuruutta harkittaessa on otettava huomioon päävelvoitteen laatu ja laajuus, velvoitetun maksukyky ja muut asiaan vaikuttavat seikat.

Epäkohtien poistamiseksi on kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaoston tarpeen asettaa Ab Itis liha & kala Oy:lle uhkasakko, koska toimija ei ole noudattanut elintarviketurvallisuusyksikön päällikön sille antamaa elintarvikelain 55 §:n mukaista määräystä.

Ilmoitusvelvollisuus omaisuuden tai käyttöoikeuden luovutustilanteessa

Uhkasakkolain 18 §:n mukaan milloin uhkasakko, teettämisuhka tai keskeyttämisuhka on asetettu kiinteää tai irtainta omaisuutta koskevan päävelvoitteen tehosteeksi, velvoitetun omaisuuden tai sen käyttöoikeuden luovuttaessaan ilmoitettava luovutuksensaajalle, minkälainen päävelvoite ja uhka sitä koskee. Velvoitetun on lisäksi ilmoitettava uhan asettaneelle viranomaiselle luovutuksensaajan nimi ja osoite. Luovutuksella tarkoitetaan myyntiä, vaihtoa, lahjoitusta sekä vuokrausta ja vuokraoikeuden siirtoa.

Jos velvoitettu eli Ab Itis liha & kala Oy luovuttaa määräyksen kohteena olevan irtaimen tai kiinteän omaisuuden tai sen käyttöoikeuden kolmannelle, on sen ilmoitettava luovutuksensaajalle, millainen päävelvoite ja uhka tätä omaisuutta koskee. Ilmoitus on tehtävä luovutusasiakirjaan otetuin maininnoin tai muuten todisteellisesti. Ab Itis liha & kala Oy:n on ilmoitettava myös Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön elintarviketurvallisuusyksikölle luovutuksensaajan nimi ja osoite.

Sovellettavat oikeusohjeet

Elintarvikelaki (297/2021) 1, 6, 14, 27, 55, 68, 75, 78 §

Hallintolaki (434/2003) 34, 36 §

Uhkasakkolaki (1113/1990) 6, 7, 8, 18, 22, 23, 24 §

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EU) N:o 1169/2011 elintarviketietojen antamisesta kuluttajille, 9 artikla

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 1760/2000 naudanlihan ja naudanlihatuotteiden pakollisesta merkitsemisestä, 13 ja 14 artikla

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 852/2004, (yleinen elintarvikehygienia-asetus), liite II, luku I

Komission asetus (EY) N:o 275/2007 Euroopan parlamentin ja neuvoston asetuksen (EY) N:o 1760/2000 soveltamista koskevista
yksityiskohtaisista säännöistä naudanlihan ja naudanlihatuotteiden merkinnän osalta annetun asetuksen (EY) N:o 1825/2000 muuttamisesta, 5c artikla

Maa- ja metsätalousministeriön asetus elintarviketietojen antamisesta kuluttajille (834/2014) 6, 7 §

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 2 luvun 10.2 §:n mukaan ympäristö- ja lupajaosto toimii, ellei toisin ole määrätty, kunnan elintarvikelain tarkoittamana valvontaviranomaisena.

Päätöksen tiedoksianto

Päätös toimitetaan velvoitetulle haastetiedoksiantona.

Päätös tullut nähtäväksi 23.04.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös); 
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Esittelijä

vs. ympäristöjohtaja
Riikka Åberg

Lisätietojen antaja

Susanna Jurvanen, elintarviketarkastaja, puhelin: 09 310 29645

susanna.jurvanen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Määräys Ab Itis liha & kala Oy 11.11.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Tarkastuskertomus 29.8.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarkastuskertomus 3.10.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
4. Ab Itis liha & kala Oy kuuleminen määräyksestä 23.10.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
5. Tarkastuskertomus 3.12.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
6. Ab Itis liha & kala Oy Kuuleminen uhkasakosta 20.12.2024
Liitettä ei julkaista internetissä.
7. Vastine 6.1.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
8. Tarkastuskertomus 4.3.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.