Hankinta, liiketoiminnan ammattitutkinto, kasvatuksen ja koulutuksen toimiala

HEL 2024-016495
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 80 §

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös oppisopimuskoulutuksena järjestettävän liiketoiminnan ammattitutkinnon hankinnasta

Kasvatus- ja koulutuslautakunta

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein valita liiketoiminnan ammattitutkinnon oppisopimuskoulutuksen palveluntuottajiksi etusijajärjestyksessä seuraavat palveluntuottajat:

  • Osa-alue 1. Liiketoiminnan palveluiden osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Hyria koulutus Oy, 2. AEL-Amiedu Oy, 3. Careeria Oy ja 4. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia.
  • Osa-alue 2. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala (8 palveluntuottajaa): 1. Hyria koulutus Oy, 2. AEL-Amiedu Oy 3. Careeria Oy, 4. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, 5. Rastor-Instituutti ry, 6.Helsinki Business College Oy, 7. AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, 8. Management Institute of Finland MIF Oy.
  • Osa-alue 3. Kiinteistönvälityksen osaamisala (1 palveluntuottaja): 1. Rastor-Instituutti ry.
  • Osa-alue 4. Finanssipalveluiden osaamisala (2 palveluntuottajaa): 1.Careeria Oy, 2. AEL-Amiedu Oy.
  • Osa-alue 5. Taloushallinnon osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Hyria koulutus Oy 2. AEL-Amiedu Oy 3. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia 4. Careeria Oy.
  • Osa-alue 6. Kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala (2 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2.Management Institute of Finland MIF Oy.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti oikeuttaa Stadin ammattiopiston apulaisrehtorin allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen ja päättämään Helsingin kaupungin puolesta optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja sopimuksen irtisanomisesta tai purkamisesta.

Sopimuskausi on yksi (1) vuosi. Hankintaan sisältyy optiokauden mahdollisuus ajalle 1.5. – 31.12.2026. Tavoitteellinen aloitusajankohta on toukokuu 2025.

Hankinnan maksimiarvo optiokausi mukaan laskettuna on 2 000 000 euroa (arvonlisäveroton hinta).

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 23.1.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-016495. Hankinnan kohteena oleva oppisopimuskoulutuksena järjestettävä liiketoiminnan ammattitutkinnon hankinta on toteutettu avoimella menettelyllä ja se on jaettu kuuteen (6) osa-alueeseen osaamisaloittain. Tarjoaja on voinut tarjota valitsemiaan osaamissaloja. Hankinta on hankintalain E-liitteen mukainen koulutushankinta.

Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 23.1.2025 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) ja TED-tietokannassa. Tarjouspyyntöön liittyvät kysymykset oli esitettävä 3.2.2025 mennessä. Esitettyihin kysymyksiin lähetettiin vastaukset 28.1.2025 mennessä. Kysymyksiä saapui yhteensä 1 kpl.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 18.2.2025. Määräaikaan mennessä saapui yhdeksän (9 tarjousta).

  1. AEL-Amiedu Oy, (3008326-5): liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, finanssipalveluiden osaamisala, taloushallinnon osaamisala.
  2. AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, (0211060-9): liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, taloushallinnon osaamisala.
  3. Careeria Oy, (2918298-7 ):liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, finanssipalveluiden osaamisala, taloushallinnon osaamisala, kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala.
  4. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, (0502454-6): liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, taloushallinnon osaamisala.
  5. Helsinki Business College Oy, (2162576-3): myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, taloushallinnon osaamisala.
  6. Hyria koulutus Oy, (2250205-2): liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, taloushallinnon osaamisala.
  7. Management Institute of Finland MIF Oy, (2460281-5 ): liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, taloushallinnon osaamisala, kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala.
  8. Rastor-instituutti ry, (0201689-0): myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala, kiinteistönvälityksen osaamisala, taloushallinnon osaamisala.
  9. Suomen Yrittäjäopisto Oy (0208850-1) liiketoiminnan palveluiden osaamisala, myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala , taloushallinnon osaamisala.

Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnön kohdassa "soveltuvuusvaatimukset" on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Määräajassa saapuneet tarjoukset täyttävät annetut soveltuvuusvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville palveluille laadullisia vaatimuksia (laatukriteereitä), jotka tarjottavien palveluiden on pitänyt täyttää. Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnössä vaaditun mukaisia.

Tarjousten vertailu

Saapuneet tarjoukset todettiin soveltuviksi ja tarjouspyynnön mukaisiksi. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään tässä hankinnassa ainoastaan halvinta hintaa. Perusteluna tälle on, että laadullisia tekijöitä on otettu huomioon palvelun pakollisissa vähimmäisvaatimuksissa ja palvelukuvauksessa.

Tarjousten vertailu on tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa. Tarjoukset vertailtiin osa-alueittain. Osa-alueisiin valittiin tarjoajat seuraavasti: Osa-alue 1: 4 palveluntuottajaa. Osa-alue 2: 8 palveluntuottajaa. Osa-alue 3: 1 palveluntuottaja. Osa-alue 4: 2 palveluntuottajaa. Osa-alue 5: 4 palveluntuottajaa. Osa-alue 6: 2 palveluntuottajaa. Osa-alueeseen 3 saapui vain yksi tarjous. Osa-alueeseen 3 oli suunniteltu valittavaksi 2 palveluntuottajaa. Puitejärjestelyyn valitaan palveluntuottajat seuraavassa järjestyksessä osaamisaloittain:

  • Osa-alue 1. Liiketoiminnan palveluiden osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Hyria koulutus Oy, 2. AEL-Amiedu Oy, 3. Careeria Oy ja 4. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia.
  • Osa-alue 2. Myynnin ja markkinointiviestinnän osaamisala (8 palveluntuottajaa): 1. Hyria koulutus Oy, 2. AEL-Amiedu Oy 3. Careeria Oy, 4. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia, 5. Rastor-Instituutti ry, 6.Helsinki Business College Oy, 7. AVA-instituutin Kannatusyhdistys ry, 8. Management Institute of Finland MIF Oy.
  • Osa-alue 3. Kiinteistönvälityksen osaamisala (1 palveluntuottaja): 1. Rastor-Instituutti ry.
  • Osa-alue 4. Finanssipalveluiden osaamisala (2 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. AEL-Amiedu Oy.
  • Osa-alue 5. Taloushallinnon osaamisala (4 palveluntuottajaa): 1. Hyria koulutus Oy 2. AEL-Amiedu Oy 3. Espoon seudun koulutuskuntayhtymä Omnia 4. Careeria Oy.
  • Osa-alue 6. Kansainvälisen liiketoiminnan ja huolinnan osaamisala (2 palveluntuottajaa): 1. Careeria Oy, 2. Management Institute of Finland MIF Oy.

Tilaukset sopimuskauden aikana tehdään puitejärjestelyyn hyväksytyiltä palvelutuottajilta etusijaisuusjärjestystä noudattaen. Etusijaisuusjärjestyksestä voidaan poiketa tilanteissa, jossa opiskelijan yksilöllinen tarve sitä edellyttää.

Sopimuksen teko

Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi toukokuussa 2025. Sopimuskausi on yksi (1) vuotta. Hankintaan sisältyy optiokauden mahdollisuus ajalle 1.5. – 31.12.2026. Sopimuksella tilaaja ei sitoudu mihinkään tilausmääriin, eikä palveluntuottaja voi vaatia tilaajalta tilausta tarjouspyynnön perusteella.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euroa ylittävistä hankinnoista (HEL 2023-005321, 23.5.2023 § 101).

Päätös tullut nähtäväksi 25.03.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

vs. kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Harri Korhonen

Lisätietojen antaja

Heidi Perhoniemi, hankinta-asiantuntija, puhelin: 0406434409

heidi.perhoniemi@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Vertailutaulukko
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.