Ledamoten Sinikka Vepsäs motion om att främja delaktighet och tillgänglighet
Ledamoten Sinikka Vepsäs motion om att främja delaktighet och tillgänglighet
Beslutsförslag
Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.
Föredragandens motiveringar
Fullmäktigeledamoten Sinikka Vepsä och 24 andra ledamöter föreslår att Helsingfors stad främjar delaktighet och tillgänglighet genom att placera traditionella fysiska anslagstavlor på centrala platser i bostadsområdena. Enligt motionen har i synnerhet de äldre önskat anslagstavlor. Det är viktigt att staden når de äldre och andra invånare som inte kan använda digitala apparater så att även de får information om till exempel evenemang och möjligheter att delta i stadens verksamhet.
I förslaget betonas att staden ska bestämma vem som uppdaterar anslagstavlorna innan tavlorna skaffas. Staden ska dessutom lägga information om var anslagstavlorna finns i servicekartan på https://palvelukartta.hel.fi/sv/.
Utgångspunkter för stadens kommunikation
Stadens kommunikation utgår från Helsingfors stads kommunikationsanvisningar. Enligt dem ska kommunikationen vara öppen, aktuell, pålitlig och jämlik. Målet är att invånare i god tid ska få upplysningar om stadens planer, verksamhet och service samt en möjlighet att delta i stadens utveckling och beslutsfattande.
För att nå invånare på ett omfattande sätt sker kommunikationen på flera kanaler och på flera språk. Såsom det konstateras i motionen är syftet att nå alla invånare och effektivisera möjligheterna att delta i stadens evenemang genom att använda mångsidiga informationskanaler.
Sätten att nå de äldre och de som inte använder digitala apparater samt deras tillgång till information
Staden ser till att de äldre och andra som inte använder digitala tjänster eller kanaler för sociala medier har tillgång till information. De betjänas av rådgivningstjänster, som Helsingfors-info och Seniorinfo. Helsingforstidningen delas till varje hushåll, mellan lokal- och gratistidningar delas ut bilagor med information om stadens tjänster och dessutom ordnas invånarevenemang. Gemenskapshusen har vardagsrumsverksamhet som är öppen för alla och når bra till exempel de äldre. Besökarna i gemenskapshusen får rådgivning om områdets evenemang och styrs till andra tjänster.
De äldre är en viktig och speciell mottagargrupp av Helsingfors kommunikation. Det finns webbsidor som betjänar de äldre:
Information om evenemang finns på evenemangskalendern på https://tapahtumat.hel.fi/sv och på flera kanaler för sociala medier (i synnerhet Facebook) som även de äldre använder.
Utöver de ovan nämnda digitala och icke-digitala kanalerna säkerställer broschyrer, guider och verksamhetssätten för seniordelaktighet att de äldre Helsingforsborna får information. Staden skickar varje år en broschyr om kultur- och fritidssektorns och det finska och svenska arbetarinstitutets utbud för de äldre. Dessutom skickar staden varje år serviceguiden för äldre till 75- och 85-åringar i Helsingfors. De finns tillgängliga vid hälsostationerna, i servicecentralerna, biblioteken och vid de idrottsplatser som är populära bland de äldre. Utöver det producerar staden tjänstespecifika broschyrer för de äldre med vidsträckt distribution på flera språk. Till exempel det idrottsprojekt för de äldre i Malm som nämns i motionen lyckades mycket bra i att aktivera målgruppen bland annat eftersom staden skickade ett postkort på tre språk om projektet för de äldre.
De äldre deltar aktivt i både borgmästarens invånaraftnar i olika områden och evenemang i stadsdelarna. Staden ordnar till exempel evenemangen Hyvinvointia arkeen (ungefär Välfärd för vardagen) för de äldre i servicecentraler.
Digitala och fysiska anslagstavlor
Helsingfors stad har under de senaste åren satsat på anslagskommunikation och kommunikation om evenemang genom att skapa ett exceptionellt omfattande nätverk av digitala anslagstavlor, dvs. digitala informationsskärmar på olika håll i staden. Det finns redan cirka 750 digitala anslagstavlor och nätverket blir hela tiden större.
Digitala anslagstavlor finns i stor utsträckning där människor uträttar ärenden och rör sig i vardagen. Helsingfors har hundratals digitala anslagstavlor vid verksamhetsställen, i bibliotek, idrotts- och invånarlokaler och servicecentraler.
Digitala anslagstavlor har delvis ersatt fysiska anslagstavlor, eftersom det är mer effektivt att uppdatera dem, informationen på dem är mer aktuell och det är lätt att ta bort föråldrad information. Det är möjligt att publicera information på alla skärmar eller rikta information lokalt till exempel i vissa verksamhetsställen eller för vissa målgrupper.
Även om de digitala anslagstavlorna blir allt vanligare har staden fortfarande många fysiska anslagstavlor runt om i staden. Målgruppen för deras kommunikation är i synnerhet de äldre.
De fysiska anslagstavlorna har placerats i huvudsak inomhus i entréhallar vid servicepunkter. Fysiska anslagstavlor finns i kulturcenter, servicecentraler och seniorcenter, vid hälsostationer, i gemenskapshusen, i biblioteken, vid idrottstjänster och i ungdomsgårdar. Till exempel i nästan alla verksamhetsställen inom kultur- och fritidssektorn finns en traditionell anslagstavla. Verksamhetsstället ansvarar för att upprätthålla anslagstavlan och för att se till att informationen på tavlan är aktuell.
Utöver stadens egna meddelanden finns det plats på många tavlor eller till och med en separat tavla för externa aktörers meddelanden.
VårStad-förslaget om anslagstavlor på centrala platser som offentligt rum för invånarna som nämns i motionen fick 28 röster i VårStad-omröstningen och genomfördes därför inte. Det har observerats vid bedömningen och utvecklingen av Vårstad att sådana invånare som kan antas använda eller följa digitala informationsskärmar inte deltar i förslags- och omröstningsfaser vid Vårstad, åtminstone i betydande utsträckning. Staden har använt riktad annonsering om Vårstad till de äldre och erbjuder stöd i omröstningsfasen bland annat genom samarbete med organisationer och regional servicerådgivning.
Sammanfattning
Det finns ett exceptionellt omfattande och ständigt växande nätverk av digitala anslagstavlor i Helsingfors. Det kompletteras med ett stort antal fysiska anslagstavlor och många andra metoder för kommunikation och engagerande. Staden anser att den redan nu svarar på ett bra sätt mot det behov som lyfts fram i motionen och kommer också i fortsättningen att utveckla kommunikationen till de äldre och dem som inte nås med digitala apparater.
Staden anser dessutom att den inte behöver öka antalet fysiska anslagstavlor som en separat åtgärd utan att de fortfarande används på det ändamålsenliga sätt som beskrivs i motionssvaret. Staden anser inte att det är nödvändigt att lägga till fysiska eller digitala anslagstavlor på servicekartan, eftersom invånare ser dem i alla fall i sin vardag och eftersom det skulle vara svårt att hålla informationen om anslagstavlornas platser aktuell.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Susanna Rautio, kommunikationschef, telefon: 09 310 76697