Rautakauppatavarat, työkalut ja tarvikkeet (puitesopimus)
Rautakauppatavarat, työkalut ja tarvikkeet (puitesopimus)
Päätös
Kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialajohtaja päätti hyväksyä seuraavat kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset yhdeksi vuodeksi rautakauppatavarat, työkalut ja tarvikkeet puitejärjestelyyn ja oikeuttaa ylläpitoyksikön päällikön tekemään puitesopimukset seuraavien tarjoajien kanssa sekä tekemään niihin tarvittaessa vähäisiä teknisiä korjauksia ja tarkennuksia:
Osa-alue 1. Pientarvikkeet
Sija 1. Würth Oy (y-tunnus 0202881–6) Sija 2. IKH Retail Oy (y-tunnus 0844992–9)
Sija 3. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 2. Eristys ja puutavara
Sija 1. Kesko Oyj (y-tunnus 0109862–8)
Sija 2. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 3. LVI-tarvikkeet
Sija 1. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Sija 2. Dahl Suomi Oy
Sija 3. Onninen Oy (y-tunnus 1071207–9)
Osa-alue 4. Maalit ja kemikaalit
Sija 1. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 5. Työkalut
Sija 1. Etra Oy (y-tunnus 0107801–0)
Sija 2. IKH Retail Oy (y-tunnus 0844992–9)
Sija 3. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Sija 1. Etra Oy (y-tunnus 0107801–0)
Sija 2. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Sija 3. Würth Oy (y-tunnus 0202881–6)
Hankintaan kuuluu kolme (3) yhden (1) vuoden optiokautta, joiden käyttöönotosta hankintayksikkö päättää optiokausista erikseen suoraa hankintaa käyttäen.
Hankinnan kokonaisarvo koko neljän (4) vuoden sopimuskaudella on enintään 400 000 euroa.
Määrärahat tulevat kulttuurin- ja vapaa-ajan liikuntapalvelukokonaisuuden kunkin sopimuksen voimassaolovuoden vahvistetusta ylläpitoon tarkoitetusta määrärahasta.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Puitesopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet. Hankintayksikkö tutkii otteista, koskeeko tarjoajaa jokin hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste. Poissulkemisperusteen ilmetessä ratkaistaan puitesopimus koskeva päätös uudelleen oikaisemalla tätä päätöstä hankintalain 132 §:n mukaisesti.
Hankinnan perustiedot
Puitejärjestelyllä hankitaan rautakauppatavaroita, työkaluja ja tarvikkeita liikuntapalvelukokonaisuuden käyttöön. Hankintojen arvioitu arvonlisäveroton arvo sopimuskaudelle 12 kuukautta mukaan lukien mahdolliset kolme (3) 12 kuukauden optiokautta on enintään 400 000 euroa.
Tarjouskilpailulla valitaan, jos mahdollista, kuuteen (6) osa-alueeseen kolme (3) yritystä, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 2025–2026. Sopimuksia on mahdollista jatkaa kolmella (1+1+1) optiovuodella.
Hankintamenettely
Kilpailutus perustuu Helsingin kaupungin kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan 8.1.2025 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2024-017156. Hankinta on toteutettu julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä. Kyseessä on EU-kynnysarvon ylittävä palveluhankinta.
Hankinta toteutetaan puitesopimuksella. Tarjouskilpailun perusteella valitaan kolme (3) toimittajaa, joilta tilataan Helsingin kaupungin kulttuurin- ja vapaa-ajan toimialan liikuntapaikkakokonaisuuden rautakauppatavaroita, työkaluja ja tarvikkeita etusijajärjestyksen perusteella. Halvin hinta on etusijalla ja laatu on määritelty vähimmäisvaatimuksissa.
Hankinnasta on 3.3.2025 julkaistu EU-hankintailmoitus sähköisessä ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi -toimittajaportaalin internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityneiden noudettavissa
Saadut tarjoukset
Määräaikaan 28.3.2025 kello 12.00 mennessä tarjouksen jätti kahdeksan (8) tarjoajaa:
DAHL SUOMI OY (y-tunnus 0992466-4)
Osa-alueet: 3. LVI-tarvikkeet
Etra Oy (y-tunnus 0107801-0)
Osa-alueet: 1. Pientarvikkeet, 5. Työkalut, 6. Sähkötöiden tarvikkeet
IKH Retail Oy (y-tunnus 0844992-9)
Osa-alueet: 1. Pientarvikkeet, 5. Työkalut, 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Kesko Oyj, RT-kauppa - Rakentamisen Yrityspalvelu - K-ryhmä (y-tunnus 0109862-8)
Osa-alueet: 2. Eristys ja puutavara
Onninen Oy (y-tunnus 1071207-9)
Osa-alueet: 1. Pientarvikkeet, 2. Eristys ja puutavara 3.LVI-tarvikkeet, 4. Maalit ja kemikaalit, 5. Työkalut, 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Sonepar Suomi OY (y-tunnus 0213785-2)
Osa-alueet: 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575-7)
Osa:alueet: 1. Pientarvikkeet, 2. Eristys ja puutavara 3.LVI-tarvikkeet, 4. Maalit ja kemikaalit, 5. Työkalut, 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Würth Oy (y-tunnus 0202881-6)
Osa-alueet: 1. Pientarvikkeet, 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Tarjoajien soveltuvuuden arviointi
Tarjouspyynnössä edellytettiin, että tarjoaja täyttää ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot.
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjoajien soveltuvuutta koskevat rahoitukselliseen ja taloudelliseen tilanteeseen, tekniseen suorituskykyyn ja ammatilliseen pätevyyteen liittyvät vaatimukset sekä niiden täyttymisen varmistamiseksi vaaditut selvitykset:
1. Liikevaihtovaatimus
2. Vastuuvakuutusvaatimus
3. Taloudellista ja rahoituksellista koskeva vaatimus (Rating luokka)
Hankintayksikkö tarkisti tarjoajille asetetut vaatimukset (1, 2 ja 3) Vastuugroup.fi -palvelusta sekä Suomen Asiakastieto Oy:n palvelusta.
Puitesopimukset tulevat voimaan, kun sopimukset on allekirjoitettu. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kolmella yhden (1) vuoden pituisella optiokaudella. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvan optiokauden.
Kaikki tarjoajat ovat toimittaneet vaaditut selvitykset tarjouspyynnön mukaisesti ja täyttävät tarjouksessaan ilmoittamiensa tietojen mukaan asetetut soveltuvuusvaatimukset.
Tarjoajien soveltuvuuden ja tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnössä esitettiin tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Kaikki tarjoukset täyttävät tarjouksen sisällölle asetetut vähimmäisvaatimukset ja tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjousten vertailu ja sopimustoimittajien valinta
Tarjouspyynnön mukaan Tilaaja valitsee, jos mahdollista, enintään kolme (3) pyydetyt laatuvaatimukset täyttävää tarjoajaa hinnaltaan edullisimmassa järjestyksessä Puitesopimustoimittajiksi.
Vertailun perusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on hinta. Kokonaistaloudellisesti edullisin on tarjous, joka on hinnaltaan halvin tarjous. Laatu on määritelty vähimmäisvaatimuksissa.
Puitesopimustoimittajiksi valitaan kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset jättäneet tarjoajat etusijajärjestyksessä seuraavasti:
Osa-alue 1. Pientarvikkeet
Sija 1. Würth Oy (y-tunnus 0202881–6)
Sija 2. IKH Retail Oy (y-tunnus 0844992–9)
Sija 3. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 2. Eristys ja puutavara
Sija 1. Kesko Oyj (y-tunnus 0109862–8)
Sija 2. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 3. LVI-tarvikkeet
Sija 1. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Sija 2. Dahl Suomi Oy
Sija 3. Onninen Oy (y-tunnus 1071207–9)
Osa-alue 4. Maalit ja kemikaalit
Sija 1. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 5. Työkalut
Sija 1. Etra Oy (y-tunnus 0107801–0)
Sija 2. IKH Retail Oy (y-tunnus 0844992–9)
Sija 3. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Osa-alue 6. Sähkötöiden tarvikkeet
Sija 1. Etra Oy (y-tunnus 0107801–0)
Sija 2. Stark Herttoniemi (y-tunnus 2043575–7)
Sija 3. Würth Oy (y-tunnus 0202881–6)
Hankintapäätös on ehdollinen siihen saakka, kunnes valitut tarjoajat ovat toimittaneet rikosrekisteriotteet.
Sopimuskaudella noudatettava menettely hankinnoissa
Hankinnat puitesopimuksen sisällä tehdään ensisijaisesti etusijajärjestyksen perusteella. Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos esimerkiksi toimittaja ei pysty vaadittuun aikatauluun.
Asiakirjojen julkisuus
Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan
julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianomaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.
Toimivalta
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 25.2.2025 §14 siirtää hankintojen toimivaltaansa viranhaltijoille Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 2. momentin 3. kohdan perusteella siten, että toimialajohtaja voi päättää hankinnoista 500 000 euroon saakka.
Päätös tullut nähtäväksi 23.04.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Toni Vepsäläinen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 50855
Vesa Pirha, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 36408