Oikaisuvaatimus liikuntajohtajan päätöksestä 20.3.2025 § 10 koskien maa-alueen vuokraamista Oulunkylän liikuntapuistosta Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle

HEL 2024-017377
8. / 73 §

Oikaisuvaatimus liikuntajohtajan päätöksestä 20.3.2025 § 10 koskien maa-alueen vuokraamista Oulunkylän liikuntapuistosta Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta

Päätös

Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta hylkäsi Oulunkylän Curlinghalli Oy:n oikaisuvaatimuksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Oulunkylän Curlinghalli Oy on tehnyt 14.4.2025 oikaisuvaatimuksen liikuntajohtajan päätöksestä 20.3.2025 § 10. Liikuntajohtajan päätöksellä on vuokrattu maa-alue Oulunkylän liikuntapuistosta Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle ajalle 1.1.2025–31.12.2030. Oikaisuvaatimus on saapunut määräajassa ja se voidaan tutkia.

Oikaisuvaatimus

Oikaisuvaatimuksessa vaaditaan vuokra-alueen oikaisemista vastaamaan vuokrahakemusta sekä oikaisuvaatimuksen tekijän vuonna 2025 lähettämiä sähköposteja vastaavaksi.

Lisäksi oikaisuvaatimuksen tekijä on oikaisuvaatimuksessaan vaatinut, että vuokra-aika oikaistaan hakemuksen mukaiseksi eli 20 vuodeksi (1.1.2025–31.12.2044) tai vaihtoehtoisesti vähintään viidentoista (15) vuoden kestoiseksi.

Oikaisuvaatimuksessa katsotaan myös, että koko kerrosala kuuluisi olla 50 prosentin subvention alainen.

Myös siirto-oikeus pyydetään oikaisemaan siten, että vuokralaisella on oikeus vuokranantajaa kuulematta siirtää vuokraoikeus toiselle ja uudelleenvuokrauksen kohdalta sanamuotoa pyydetään oikaisemaan siten, että vuokralaisella on etuoikeus uudelleen vuokraamiseen, jos se vuokrataan samaan tarkoitukseen.

Oikaisuvaatimus tarkempine perusteluineen on asian liitteenä.

Helsingin kaupunki

Oikaisuvaatimuksen kohteena oleva maa-alue on vuokrattu liikuntajohtajan päätöksellä oikaisuvaatimuksen tekijälle ajalle 1.1.2025–31.12.2030.

Oulunkylän Curlinghalli sijaitsee Oulunkylän liikuntapuistossa. Erilaisten liikuntaolosuhteiden ansiosta puistossa on mahdollista harrastaa curlingin ohella muun muassa jalkapalloa, jääkiekkoa, jääpalloa, pikaluistelua ja yleisurheilua. Liikuntapuisto on monipuolisuutensa ja hyvän maantieteellisen saavutettavuutensa takia yksi Helsingin keskeisimmistä. Helsingin kaupungin liikuntapalvelukokonaisuuden strategisten tavoitteiden mukaisesti puiston monipuolisten palveluiden tulee säännöllisesti olla mahdollisimman suuren ihmisjoukon käytettävissä.

Helsingin kaupunki päätti vuokrata vuonna 2001 Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle maa-alueen Oulunkylän liikuntapuistosta curlinghallin rakentamista varten. Hallin valmistuminen viivästyi. Vuokralaisen antamasta tiedosta poiketen, kiinteistön toinen kerros ei ole liikuntapalvelukokonaisuuden tekemän katselmuksen mukaan sellaisessa käytössä, että se kuuluisi subvention piiriin. Vuonna 2002 allekirjoitettu maanvuokrasopimus päättyi 31.12.2023.

Oulunkylän curlinghallin curlingratojen käyttö on liikuntapalvelukokonaisuuden näkemyksen mukaan ollut viime vuosina vähäistä. Oulunkylän Curlinghalli Oy toteaa asian myös itse 18.9.2023 Helsingin kaupungin kirjaamoon toimittamassaan vuokrahakemuksessa: ”Jäähallin käyttöaste pelkällä curlingilla on melko pieni ja mahdollisuus lisätä muita jäälajeja on tutkittu ja tutkitaan edelleen. Muiden jäälajien tai muun urheilutoiminnan tuominen laajemmassa mittakaavassa kiinteistöön vaatii lisärakentamista ja investointeja, joihin toistaiseksi ei ole löytynyt ratkaisua.”

Curlingratojen vähäinen käyttö ei tue liikuntapalvelukokonaisuuden strategisten tavoitteiden saavuttamista. Lisäksi Helsingin kaupunki pitää ongelmallisena Curlinghalli Oy:n toimintatapaa olla harjoittamatta laajamittaista ja monipuolista yhteistyötä Suomen curling-yhteisön kanssa. Kaupungin näkemyksen mukaan valittu toimintatapa aiheuttaa haasteita curlinghallin tulevaisuuden käytölle ja taloudelle.

Liikuntapalvelukokonaisuus on pyrkinyt selventämään tilannekuvaa vuodesta 2023 alkaen. Palvelukokonaisuus pyysi tuolloin Oulunkylän Curlinghalli Oy:ltä selvityksiä curlinghallin käyttötaloudesta, liikuntakäytöstä ja tulevaisuuden kehittämissuunnitelmista. Liikuntapalvelukokonaisuuden johto totesi saadut selvitykset puutteellisiksi.

Vuokrasopimuksettoman tilanteen ratkaisemiseksi liikuntapaikkapäällikkö päätti vuokrata oikaisuvaatimuksen kohteena olevan maa-alueen Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle 1.1.2024–31.12.2024 väliseksi ajaksi. Tämän vuokrasopimuksen aikana liikuntapalvelukokonaisuus odotti vuokralaisen toimittavan kattavan selvityksen curlinghallin tilannekuvasta ja suunnitelmista pidemmän maanvuokrasopimuksen valmistelun tueksi.

Oulunkylän Curlinghalli Oy ei allekirjoittanut liikuntapaikkapäällikön tekemän päätöksen pohjalta laadittua maanvuokrasopimusta vuoden 2024 aikana. Halliyhtiön toiminta jatkui tästä huolimatta edeltävien vuosien tapaan. Halliyhtiö hoiti myös maanvuokrasopimuksessa määritetyt vuokravelvoitteensa, mutta ei toimittanut liikuntapalvelukokonaisuuden pyytämiä selvityksiä.

Oulunkylän Curlinghalli Oy haki maanvuokrasopimuksen uudistamista seuraavan kerran 27.12.2024 Helsingin kaupungin kirjaamoon toimittamallaan hakemuksella. Liikuntajohtaja ja liikuntapalvelukokonaisuuden pohjoisen alueyksikön päällikkö neuvottelivat halliyhtiön edustajien kanssa sopimuksen sisällöstä Oulunkylän curlinghallilla 14.1.2025. Neuvotteluja jatkettiin sähköpostitse alkuvuoden aikana ja liikuntapalvelukokonaisuus toimitti näiden sekä saatujen lisätietojen pohjalta sopimusluonnoksen halliyhtiölle 14.3.2025.

Vuokrasopimuksettoman tilanteen ratkaisemiseksi liikuntajohtaja päätti vuokrata oikaisuvaatimuksen kohteena olevan maa-alueen Oulunkylän Curlinghalli Oy:lle 1.1.2025–31.12.2030 väliseksi ajaksi. Halliyhtiö toimitti vuokrahakemuksensa yhteydessä lisätietoja, mutta näiden puutteellisuudesta johtuen liikuntapalvelukokonaisuus ei pystynyt arvioimaan Curlinghalli Oy:n toiminnan pitkäjänteisyyttä. Tästä syystä Helsingin kaupungin näkemyksen mukaan edellytyksiä pitkäaikaisen maanvuokrasopimuksen tekemiselle ei ole.

Oulunkylän liikuntapuistossa on käynnistynyt kaavamuutoksen valmistelu alkuvuodesta 2025. Oulunkylän Curlinghalli Oy:n maanvuokra-alueen muuttaminen ei liikuntapalvelukokonaisuuden näkemyksen mukaan tästä ja pyydettyjen selvitysten toimittamatta jättämisen takia ole mahdollista.

Oulunkylän curlinghallin toisen kerroksen käyttötarkoitus ei ole liikuntapalvelukokonaisuuden tekemän katselmuksen mukaan oleellisesti muuttunut vuodesta 2023. Tästä syystä maanvuokran subventoinnille toisen kerroksen kerrosneliöiden osalta ei ole edelleenkään edellytyksiä. Helsingin kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan vahvistamien maanvuokrausperiaatteiden mukaisesti sisäliikuntatilojen täysimääräistä vuosivuokraa voidaan subventoida 50 prosenttia, jos kohdetta käytetään pääasiallisesti liikuntaan, ulkoiluun tai näihin välittömästi liittyvään toimintaan.

Maanvuokrasopimuksen siirto-oikeutta käsittelevä pykälä on yhteneväinen vuosina 2024 ja 2025 laadituissa vuokrasopimuksissa. Liikuntapalvelukokonaisuuden näkemys on, että siirto-oikeuden rajoittaminen varmistaa Helsingin kaupungin liikuntapoliittisten tavoitteiden toteutumisen parhaalla mahdollisella tavalla.

Liikuntapalvelukokonaisuuden maanvuokrauskäytäntöihin ei kuulu vuokrasopimusten automaattinen uusinta. Oulunkylän Curlinghalli Oy:llä on vuokra-ajan päättyessä etuoikeus saada vuokra-alue uudelleen vuokralle, mikäli vuokralainen pystyy esittämään toteuttamiskelpoiset suunnitelmat vuokra-alueen liikuntatoiminnan ja liikuntapalveluiden kasvattamiselle sekä omaa riittävät taloudelliset edellytykset suunnitelmien toteuttamiseksi. Suunnitelmien kelpoisuuden arvioi vuokranantaja.

Johtopäätökset

Oikaisuvaatimuksessa ei yllä käsitellysti ole esitetty sellaisia perusteita, joiden johdosta oikaisuvaatimuksen kohteena olevaa päätöstä tulisi muuttaa. Näin ollen oikaisuvaatimus on kaikilta osin hylättävä.

Toimivalta

Liikuntajohtajan päätöksestä tehdyn oikaisuvaatimuksen osalta päätösvalta on kuntalain nojalla kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnalla.

Kulttuurin ja vapaa-ajan toimiala Liikuntapalvelukokonaisuus Liikuntajohtaja 20.03.2025 § 10

Päätös tullut nähtäväksi 26.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000
Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Esittelijä

yhteisten palvelujen johtaja
Kirsti Laine-Hendolin

Lisätietojen antaja

Kirsi Hietanen, lakimies, puhelin: 09 310 28007

kirsi.hietanen@hel.fi

Piritta Forsell, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40825

piritta.forsell@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Oikaisuvaatimus 14.4.2025
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Oikaisuvaatimus 14.4.2025, saate
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k
4. Salassa pidettävä: JulkL (621/1999) 24.1 § 20 k

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.