Haaga, Kaupintie 5, poikkeamishakemus

HEL 2025-000100
§ 51

Haaga, Kaupintie 5, poikkeamishakemus

Maankäyttöjohtaja

Päätös

Maankäyttöjohtaja päätti hyväksyä 29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29186 tonttia 4 koskevan poikkeamishakemuksen. Hakemuksen mukainen hanke edellyttää poikkeamista asemakaavasta nro 9535 seuraavasti:

  • poiketaan asemakaavan mukaisesta pääkäyttötarkoituksesta (KT, toimistorakennusten korttelialue) siten, että 2.–5.- kerrokset muutetaan käyttötarkoitukseltaan kokonaan hoiva-asumiseen.
  • poiketaan osittain asemakaavassa määritellystä 1. kerroksen käyttötarkoituksesta siten, että 1. kerrokseen sallitaan sijoittaa hoiva-asumisen tuki- ja palvelutiloja asemakaavassa sallittujen myymälä-, näyttely- ja kokoustilojen lisäksi.
  • poiketaan asemakaavan mukaisesta rakennusoikeudesta (ylitys 70 k-m², n. 1,5 %).
  • poiketaan asemakaavan mukaisesta rakennusalasta (alle 10 m²) hissikuilun rakentamiseksi liitteenä olevan asemapiirroksen mukaisesti.
  • poiketaan asemakaavan mukaisesta autopaikkojen laskentaohjeesta siten, että hoiva-asumiselle ja sen tuki- ja palvelutiloille osoitetaan vähintään 1 ap / 300 k-m² ja liike- ja toimistotiloille osoitetaan vähintään 1 ap / 100 k-m².

Poikkeaminen myönnetään määräaikaisena 31.12.2035 asti seuraavilla ehdoilla:

HL 51 §:n perusteella korjattu poikkeamisen määräaikaisuus, KG 19.5.2025

Poikkeaminen myönnetään määräaikaisena 31.12.2040 asti seuraavilla ehdoilla:

  • Rakennuksen sisätiloissa tulee saavuttaa VNp 993/1992 mukainen melutason ohjearvo päivällä ja yöllä.
  • Rakennuksen nukkumiseen ja lepoon tarkoitetuissa sisätiloissa tulee saavuttaa raide- ja raitioliikenteen aiheuttaman enimmäisäänitason suositusarvo 45 dB.
  • Asukkaille on osoitettava riittävästi viihtyisää, melulta suojattua ulko-oleskelutilaa. Pihan oleskelualueilla ja oleskeluparvekkeilla tulee saavuttaa VNp 992/1992 mukaiset ulkomelutason ohjearvot päivällä ja yöllä.
  • Asumiseen käytettävissä tiloissa maaperäisen runkomelutason ohjearvo Lprm 35 dB ja tärinän tilastollinen enimmäisarvo vw,95 0,30 mm/s ei saa ylittyä.
  • Rakennuksen tuloilmanotto tulee järjestää tehokkaasti suodatettuna mahdollisimman kaukaa päästölähteistä.
  • Rakennuksen ilmanvaihto tulee olla keskitetysti kokonaan pysäytettävissä.
  • Lassilan lämpökeskuksen onnettomuustilanteissa toimimisesta tulee laatia pelastautumissuunnitelma. Henkilökunta tulee kouluttaa pelastautumissuunnitelman käyttöön ja pelastautumista tulee harjoitella säännöllisesti.
  • Pysäköintikansi tulee muuttaa ympärivuotisesti viihtyisäksi ja vehreäksi viherkanneksi. Pihakannelle tulee sijoittaa oleskelua ja toimintaa tukevia kalusteita ja istutuksia.
  • Autopaikkoja tulee osoittaa hoiva-asumiselle ja sen tuki- ja palvelutiloille vähintään 1 ap / 300 k-m².
  • Autopaikkoja tulee osoittaa liike- ja toimistotiloille vähintään 1 ap / 100 k-m².

Maksu

Päätöksestä peritään Helsingin rakennusvalvontataksan 2025 mukainen maksu, joka on 2 910 euroa.

Hakija

Kiinteistö Oy Kaupintie 5

Rakennuspaikka

29. kaupunginosan (Haaga) korttelin 29186 tontti 4

Hakemus

Hakija hakee lupaa muuttaa olemassa olevan rakennuksen 2.–5.- kerrokset kokonaan hoiva-asumiseen sekä 1.kerros osittain hoiva-asumisen tuki- ja palvelutiloiksi. Asemakaavassa määriteltyihin 1. kerroksen käyttötarkoituksiin haetaan lupaa lisätä tuki- ja palvelutilat. Haetaan lupaa ylittää asemakaavassa sallittu rakennusoikeus 70 k-m². Tämä tarkoittaisi n. 1,5 %:n ylitystä. Haetaan lupaa ylittää kaavassa osoitettu rakennusala alle 10 m². Haetaan lupaa poiketa asemakaavassa määritellystä autopaikkamäärästä siten, että suunnitellun uuden toiminnan osalta käytetään kaupunkisuunnittelulautakunnan v. 2017 hyväksymiä autopaikkojen laskentaohjeita.

Hakija perustelee hakemustaan sillä, että olemassa oleva toimistorakennus on merkittävällä vajaakäytöllä, eikä uusia vuokralaisia ole löytynyt. Vuodesta 2017 asti rakennuksen vuokrausaste on ollut selvästi alle 50 % ja viimeiset viisi vuotta 20 % tai sen alle. Tällä hetkellä rakennuksen 1. kerroksessa on kaksi vuokralaista, joista toinen on ilmoittanut muuttavansa pois alkuvuodesta 2025 ja toinen on väliaikainen (työmaatoimisto). Olemassa oleva toimistorakennus on tyhjenemässä kokonaan. Hoiva-asuminen käyttötarkoituksena auttaa säilyttämään työpaikkoja alueella. Alueen julkisen liikenteen yhteydet ovat hyvät asukkaiden ja henkilökunnan liikkumista ajatellen. Löytämällä rakennukselle uusi käyttötarkoitus, voitaisiin nykyinen rakennus säilyttää ja samalla vähentää hiilipäästöjä merkittävästi uudisrakentamiseen verrattuna. Rakennuksen runkorakenne ja runkosyvyys soveltuvat hyvin hoivakäyttöön. 1. kerrokseen haettu lisäys asemakaavassa sallittuihin käyttötarkoituksiin parantaisi kyseisten tilojen vuokrattavuutta. Ylempien kerrosten hoivakäyttö saattaa tuoda synergiaetua erilaisille palvelualan yrityksille.

Rakennusoikeuden ja rakennusalan ylitykset aiheutuvat kokonaisuudessaan uuden potilashissin rakentamisesta olemassa olevan rakennusrungon ulkopuolelle, sisäpihalle. Haettuja ylityksiä perustellaan sillä, että ylitykset ovat vähäisiä, n. 1,5 % lisäys asemakaavan mukaiseen rakennusoikeuteen ja alle 10 m² ylitys kaavan mukaiseen rakennusalaan. Hissin sijoitus nykyisen rakennusrungon ulkopuolelle luo toiminnallisesti paremman ratkaisun hoivatilojen käytölle. Hissikuilu voidaan rungon ulkopuolella toteuttaa kevyempirakenteisena, jolloin ratkaisu on rungon sisälle rakennettua hissiä vähäpäästöisempi. Rakennuksen nykyiseen runkoon kajotaan mahdollisimman vähän ja säilytetään rakennuksen muuntojoustavuus. Rakennus on mahdollista muuttaa tulevaisuudessa takaisin toimistokäyttöön, eikä uusi hissikuilu estä toimistotilaratkaisun palauttamista. Uusi hissi ei näy tonttia ympäröiville katualueille.

Asemakaavan mukaisesta autopaikkamäärästä haettua poikkeamista perustellaan sillä, että hoiva-asuminen ja sen tuki- ja palvelutilat eivät tarvitse autopaikkoja asemakaavan osoittamaa määrää. Yrityksissä kannustetaan henkilökuntaa käyttämään julkista liikennettä, eikä suuri osa asiakkaista ole siinä kunnossa, että ajaminen olisi mahdollista. Suunnitelmassa osoitetut autopaikat vastaavat kaupunkisuunnittelulautakunnan vuonna 2017 päättämiä autopaikkojen laskentaohjeita: hoiva-asuminen ja sen tukipalvelut 1 autopaikka/300 k-m² ja liike- ja toimistotilat 1 autopaikka/100 k-m². Suunnittelualue sijaitsee laskentaohjeiden mukaisella vyöhykkeellä III, n. 250 metrin etäisyydellä Pohjois-Haagan juna-asemasta.

Säännökset, joista poiketaan

Haettu toimenpide on vastoin voimassa olevaa asemakaavaa ja siten vastoin alueidenkäyttölain (AKL) 58 §:n 1 momenttia.

Lähtötiedot

Rakennuspaikka sijaitsee alueella, jolla on voimassa 5.1.1990 vahvistettu asemakaava nro 9535. Asemakaavassa tontti 29186/4 on osoitettu toimistorakennusten korttelialueeksi (KT). Tontin kokonaisrakennusoikeus on 4 900 k-m² ja suurin sallittu kerrosluku viisi. Tontin koilliskulmaan on osoitettu maanalainen pysäköimistila. Rakennuksen pääasiallinen julkisivumateriaali tulee olla keltainen keraaminen laatta tai tiili. Rakennusoikeuden lisäksi saa rakentaa ullakolle enintään 150 k-m² sauna- ja muita sosiaalitiloja. Rakennuksen ensimmäiseen kerrokseen saa sijoittaa myymälä-, näyttely- ja kokoustiloja. Autopaikkojen vähimmäismäärä on toimisto- ja liikekerrosalan osalta 1 autopaikka/60 m².

Helsingin yleiskaavassa 2016 rakennuspaikka on osoitettu asuntovaltaiseksi alueeksi A1 ja asuntovaltaiseksi alueeksi A2. Asuntovaltaista aluetta A1 kehitetään asumisen, kaupan ja julkisten palveluiden, toimitilojen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalveluiden käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa yli 1,8. Alueen keskeisten katujen varsilla rakennusten maantasokerroksiin tulee varata liike- ja muuta toimitilaa. Asuntovaltaista aluetta A2 kehitetään pääasiassa asumisen, puistojen, virkistys- ja liikuntapalveluiden sekä lähipalveluiden käyttöön. Korttelitehokkuus on pääasiassa 1,0–2,0. Perustellusti korttelikohtainen tehokkuus voi olla tätä suurempikin. Alueen keskeisten katujen varsilla tulee mahdollistaa liike- ja muuta toimitilaa.

Kaupunkiympäristölautakunnan 17.9.2024 hyväksymissä Lassila-Kannelmäki, toimitila-alueen suunnitteluperiaatteissa 2024 suunnittelualue on osoitettu toiminnoiltaan sekoittuneeksi alueeksi: asumisen toteuttamisedellytyksiä selvitetään tarkemmin asemakaavan muutosten yhteydessä. Asemakaavaa muutettaessa muun kuin asumisen osuus tulee olla vähintään 10 %.

Nykyisin suunnittelualueelle sijoittuu viisikerroksinen, vuonna 1998 valmistunut toimistorakennus. Tontin autopaikat on sijoitettu olemassa olevan rakennuksen ja pihakannen alle sekä pihakannen päälle. Voimassa olevassa asemakaavassa autopaikkoja on sallittu sijoitettavan myös tontin pohjoispuolelle sijoittuvaan pysäköintilaitokseen. Tontti on lähes kokonaisuudessaan vettä läpäisemätöntä pintaa. Olemassa oleva rakennus sijoittuu voimassa olevan asemakaavan mukaisesti tontin etelä- ja länsireunoille, katualueita vasten, L-kirjaimen muotoisesti. Rakennuksen koillispuolelle jää pienehkö sisäpiha, jota ympäröivä rakennus sekä tontin pohjoispuolelle sijoittuva pysäköintilaitos suojaavat liikennemelulta. Tontin itäpuolta rajaa Kehärata. Suunnittelualueen läheisyyteen on viime vuosina (2016–2024) valmistunut uusia asuinkerrostaloja (4 kpl). Uudisrakennukset ovat rakentuneet maantasopysäköintialueen ja puretun toimistorakennuksen paikalle.

Osallisten kuuleminen ja lausunnot

Hakemuksesta on tiedotettu naapureille kaupunkiympäristön toimialan asemakaavoituspalvelun kirjeellä (30.1.2025). Heille on varattu tilaisuus kirjallisen muistutuksen tekemiseen. Laajempi kuuleminen ei ole tarpeen, koska poikkeamisella ei ole vaikutuksia laajemmalle.

Muistutuksia ei ole esitetty.

Hakemuksesta on pyydetty lausunto turvallisuus- ja kemikaalivirastolta (Tukes).

Tukes toteaa lausunnossaan (20.2.2025), että tontti, jonka asemakaavaan poikkeamista haetaan, sijoittuu 250 metrin etäisyydelle Tukesin valvonnassa olevasta laajamittaista vaarallisten kemikaalien käsittelyä ja varastointia harjoittavasta kohteesta Helen Oy, Lassilan lämpökeskus, Kaupintie 1. Kohde on sen toiminnan laajuuden vuoksi toimintaperiaateasiakirjavelvollinen laitos ja konsultointivyöhyke on 0,5 km. Tukesin näkemyksen mukaan haetulle poikkeamiselle ei ole estettä käytössä olevien selvitysten ja valvontatietojen perusteella.

Tukes suosittelee, että rakentamisen ohjaamisessa kiinnitetään huomiota mahdollisuuksiin estää kaasupilven leviäminen muutoksen alaisen rakennuksen sisätiloihin esim. ilmanvaihdon pysäyttämismahdollisuudella. Lisäksi Tukes suosittelee, että palvelutalon henkilökunnalla on toimintaohjeet lämpökeskuksella mahdollisesti tapahtuviin onnettomuustilanteisiin. Toimimista vaaratilanteissa on harjoiteltava säännöllisesti.

Päätöksen perustelut

Rakentamislain 57 §:n mukaan kunta voi erityisestä syystä myöntää luvan poiketa alueidenkäyttölaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta ja rakentamislaissa säädetystä tai sen nojalla annetusta säännöksestä, määräyksestä, kiellosta tai muusta rajoituksesta.

Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muuttamisen asemakaavasta poiketen asumiseen tai muuhun ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaan käyttöön ei katsota aiheuttavan haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle tai alueidenkäytön muulle järjestämiselle eikä sitä pidetä vaikutuksiltaan merkittävänä rakentamisena. Rakennuksen tai sen osan käyttötarkoituksen muuttamisen voidaan katsoa olevan erityinen syy, jos käyttötarkoituksen muuttamisella voidaan tukea rakennetun ympäristön kiertotaloutta ja vähähiilisyyttä.

Rakennusoikeuden ja rakennusalan ylitys aiheutuu uuden potilashissin rakentamisesta säilyvän rakennusrungon ulkopuolelle. Potilashissin rakentaminen rakennuksen ulkopuolelle mahdollistaa hissikuilun toteuttamisen kevytrakenteisena, jolloin ratkaisu on olemassa olevan rakennuksen sisään toteutettavaa potilashissiä vähähiilisempi. Rakennusoikeuden määrästä voidaan poiketa, koska ylitys on vähäinen (n. 1,5 %). Rakennusalasta voidaan poiketa, koska potilashissin rakentaminen rakennusalan ja olemassa olevan rakennuksen ulkopuolelle mahdollistaa sen, että olemassa olevaan rakennusrunkoon kajotaan mahdollisimman vähän ja näin säilytetään rakennuksen muuntojoustavuus. Rakennus on mahdollista muuttaa tulevaisuudessa takaisin toimistokäyttöön, eikä uusi hissikuilu estä toimistotilaratkaisun palauttamista. Uuden hissin lisääminen tukee suunniteltua uutta käyttötarkoitusta mahdollistamalla paarikuljetuksen. Rakennuksen nykyiset hissit eivät mahdollista paarikuljetusta. Rakennusoikeuden ja rakennusalan ylitys tukevat suunniteltua käyttötarkoituksen muutosta ja rakennetun ympäristön kiertotaloutta ja vähähiilisyyttä, eikä niillä ole merkittäviä vaikutuksia alueen kaupunkikuvaan tai maisemaan.

Autopaikkojen määrää ohjaavasta kaavamääräyksestä voidaan poiketa, koska suunnitellut hoiva- ja tukipalvelut eivät tarvitse autopaikkoja asemakaavan edellyttämää määrää. Suuri osa asukkaista on siinä kunnossa, että auton käyttö ei ole mahdollista. Kaupunkisuunnittelulautakunta päätti 28.2.2017 suunnittelualueella voimassa olevaa asemakaavaa lievemmistä autopaikkojen laskentaohjeista. Poikkeamiselle annetuissa ehdoissa on edellytetty käytettävän kaupunkisuunnittelulautakunnan vuonna 2017 päättämiä laskentaohjeita autopaikkamäärien mitoittamisessa tontille.

Koska rakennuksen käyttötarkoitus muuttuu toimistokäytöstä hoiva-asumiseen, on tontin ulko-oleskelualueiden viihtyisyyden parantamiseksi poikkeamiselle annetuissa ehdoissa edellytetty, että asukkaille osoitetaan riittävästi viihtyisää, melulta suojattua ulko-oleskelutilaa. Tontin pysäköintikansi tulee muuttaa ympärivuotisesti viihtyisäksi ja vehreäksi viherkanneksi. Pihakannelle tulee sijoittaa oleskelua tukevia kalusteita ja istutuksia. Pihan oleskelualueilla ja oleskeluparvekkeilla tulee saavuttaa VNp 992/1992 mukaiset ulkomelutason ohjearvot päivällä ja yöllä.

Tukesilta saadun lausunnon takia poikkeamiselle annetuissa ehdoissa on edellytetty, että rakennuksen ilmanvaihto tulee olla keskitetysti kokonaan pysäytettävissä. Lassilan lämpökeskuksen onnettomuustilanteissa toimimisesta tulee laatia pelastautumissuunnitelma. Henkilökunta tulee kouluttaa pelastautumissuunnitelman käyttöön ja pelastautumista tulee harjoitella säännöllisesti.

Haettu toimenpide voidaan toteuttaa, koska se edesauttaa olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukaista käyttöä ja säilymistä alueella. Suunnittelualue sekä rakennuksen runkorakenne ja runkosyvyys soveltuvat hyvin haettuun uuteen käyttötarkoitukseen. Tehdyn tärinä-, runkomelu- ja meluselvityksen perusteella kohteeseen on mahdollista toteuttaa asuintiloja siten, että runkomelun sekä liikennemelun äänitasojen ohjearvot alitetaan päätöksessä annettuja ehtoja noudattamalla. Tuloilmanottoon liittyvä poikkeamisen ehto vähentää ilman epäpuhtauksille altistumista. Haetulla toimenpiteellä on hyvin vähän vaikutusta alueen kaupunkikuvaan. Voimassa olevan asemakaavan mahdollistamaan tilanteeseen verrattuna haettu toimenpide tulee toteutuessaan todennäköisesti vähentämään alueen liikennemääriä.

Poikkeaminen myönnetään määräaikaisena, koska kaupungin pitkän aikavälin tavoitteena on, että tulevaisuudessa tontille haetaan asemakaavamuutosta käyttötarkoituksen muuttamisesta asumiseen. Suunnittelualueen lähistölle on keskittynyt ja keskittymässä melko runsaasti ei tavanomaista-asumista, mikä ei ole alueelle suunniteltujen mittavien liikenneinvestointien (Länsi-Helsingin raitiotiet), alueen elinvoiman tai pitkäaikaisen kokonaiskehityksen kannalta toivottavaa.

Poikkeamisen erityinen syy on olemassa olevan rakennuksen tarkoituksenmukainen käyttö ja rakennetun ympäristön kiertotalouden ja vähähiilisyyden tukeminen.

Koska kyseessä on rakennuksen osan käyttötarkoituksen muuttamisen asemakaavasta poiketen asumiseen tai muuhun ympäristöhäiriötä aiheuttamattomaan käyttöön, ei se aiheuta haittaa kaavoitukselle, kaavan toteuttamiselle taikka alueiden käytön muulle järjestämiselle eikä johda vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen eikä muutoin aiheuta merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Haettu toimenpide ei myöskään vaikeuta luonnonsuojelun taikka rakennetun ympäristön suojelemista koskevien tavoitteiden saavuttamista.

Sovelletut säännökset

Rakentamislaki (751/2023) 57, 64, 67, 70, 79, 178, 185, 187 §
Alueidenkäyttölaki (132/1999) 58 §
Hallintolaki (434/2003) 62 a §

Hyödyntämisaika

Hakijan on hyödynnettävä poikkeamislupa kahden vuoden kuluessa poikkeamisluvan lainvoimaiseksi tulosta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi julkisella kuulutuksella.

Toimivalta

Hallintosäännön 16 luvun 5 §:n 3 b kohta

Päätös tullut nähtäväksi 13.05.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • se, jonka oikeuteen, etuun tai velvollisuuteen päätös välittömästi vaikuttaa
  • viereisen tai vastapäätä olevan kiinteistön omistaja ja haltija
  • sellaisen kiinteistön tai muun alueen omistaja ja haltija, jonka rakentamiseen tai muuhun käyttämiseen päätös voi olennaisesti vaikuttaa
  • se, jonka asumiseen, työntekoon tai muihin oloihin hanke voi huomattavasti vaikuttaa
  • kunta ja naapurikunta, jonka maankäytön suunnitteluun päätös vaikuttaa
  • toimialueellaan sellainen rekisteröity yhteisö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun edistäminen, jos rakentamislupa koskee rakennusta hankkeessa, johon sovelletaan ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annettua lakia
  • muu viranomainen toimialaansa kuuluvissa asioissa.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Päätöksen katsotaan tulleen valitukseen oikeutettujen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan kuulutuksen julkaisemisesta viranomaisen verkkosivulla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00-16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos valittajan puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro-sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.

Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Lisätietojen antaja

Minna Koskinen, arkkitehti, puhelin: 09 310 37469

minna.koskinen@hel.fi

Päättäjä

Rikhard Manninen
maankäyttöjohtaja