Hammasimplantit ja niihin liittyvät tuotteet
Hammasimplantit ja niihin liittyvät tuotteet
Päätös
Terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hyväksyä suun terveydenhuollon hammasimplanttien ja niihin liittyvien tuotteiden hankinnassa alla olevien tarjoajien tarjoukset seuraavista hammasimplanttijärjestelmistä:
| Tarjoaja | Implanttijärjestelmä |
| Dentsply IH Oy | Astra Tech Implant EV |
| Implantona Oy | Camlog Conelog Progressive Line |
| Nobel Biocare Suomi Oy | Nobel Parallel TiUnite ja Nobel Active TiUnite |
| Straumann Oy | Straumann Dental Implant System Roxolid ja titaani. |
Lisäksi terveys- ja päihdepalvelujen johtaja päätti hylätä Dentsply IH Oy:n Primetaper EV - ja Omnitaper EV- järjestelmiin liittyvät tarjoukset.
Päätös on kunkin tarjoajan osalta ehdollinen, kunnes tilaajavastuulain mukaiset selvitykset sekä rikosrekisteriotteet on esitetty, tarkastettu ja hyväksytty. Edellä mainitut selvitykset ja dokumentit tulee toimittaa asetettuun määräaikaan mennessä.
Hankinnan sitoumukseton arvioitu arvo on noin 450 000,00 euroa (alv 0 %) mahdollinen optiokausi mukaan lukien.
Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan tuotteita hankitaan tilaajan kulloisenkin tarpeen mukaan.
Päätöksen perustelut
Taustaa
Suun terveydenhuollon erikoishammaslääkäritasoiset palvelut tuotetaan Helsingin suun terveydenhuollon suun erikoishoidon yksikössä (SEHYK Helsinki). SEHYK Helsingissä tehdään mm. vaativaa kirurgista ja proteettista erikoishoitoa. Yksi SEHYK Helsingin erikoishoidon yksikön tuottamasta hoidosta on purennan kuntouttamiseen liittyvä proteettinen hoito, johon hammasimplantit liittyvät.
Suun terveydenhuollon hammasimplanttien voimassa oleva sopimuskausi (optiokausi) päättyy 16.1.2026.
Tarjouspyyntö
Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajalle, tarjoukselle, sen sisällölle ja hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 22.9.2025 hankintojen ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Hankintaan liittyvät lisätietokysymykset tuli esittää 7.10.2025 mennessä. Hankintaan esitettiin neljä kysymystä, joihin vastattiin 7.10.2025.
Määräaikaan 13.11.2025 mennessä saapui neljä tarjousta. Tarjouksensa jättivät:
- Dentsply IH Oy, Y-tunnus 0123826–4
- Implantona Oy, Y-tunnus 0989071–6
- Nobel Biocare Suomi Oy, Y-tunnus1935920-8
- Straumann Oy, Y-tunnus 0777305–7
Hankintamenettely ja valintaperusteet
Hankintamenettelynä oli avoin menettely. Valituksi toimittajiksi mukailevaan puitejärjestelyyn valitaan kaikki ne tarjoajat, jotka täyttävät tarjouspyynnössä tarjoajille, tarjouksille ja hammasimplanttijärjestelmille asetetut vaatimukset.
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Hankintapalvelut ja suun terveydenhuolto ovat tarkastaneet tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Tilaajavastuulain edellyttämät selvitykset ja rikosrekisteriotteet tarkastetaan ennen sopimuksen solmimista.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen, referenssit
Suun terveydenhuolto on tarkastanut yhdessä hankintapalvelujen kanssa tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Dentsply IH Oy:n tarjous ei täyttänyt vaatimuksia Primetaper EV ja Omnitaper EV-järjestelmien - referenssien osalta. Tarjoajalla ei ollut edellä mainittuihin implanttijärjestelmiin vaadittua viittä referenssiä, joten Dentsply IH Oy:n tarjoamat Primetaper EV ja Omnitaper EV järjestelmät hylätään.
Muut tarjoukset ja tarjotut implanttijärjestelmät täyttivät referenssien osalta tarjouspyynnön vaatimukset.
Tarjouksen täsmentäminen
Straumann Oy:ltä pyydettiin täsmennystä 24.11.2025 tarjotun implanttijärjestelmän luutumisprosessiin liittyvästä tutkimustiedosta. Straumann Oy vastasi täsmennyspyyntöön 24.11.2025.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkistaminen, tutkimustieto
Tarjouspyynnössä vaadittiin tarjottavalta implanttijärjestelmältä systemaattista ja pitkäaikaista, vertaisarvioitua (peer reviewed) tutkimustietoa ja julkaistua englanninkielistä ja julkaistua englanninkielistä tutkimustietoa. Tutkittua tietoa tuli olla vähintään:
• luutumisprosessista
• siitä, miten nopeasti luuta saa kuormittaa
• siitä, kuinka paljon luuta menetetään vuositasolla
• siitä, että on vertailtu tarjottua implanttijärjestelmää muihin yleisesti käytössä oleviin implanttijärjestelmiin
Tarjouksen yhteydessä tuli toimittaa vähintään viitteet ja lyhennelmät (abstract) tutkimuksista tai linkki tutkimustuloksiin, joista yllä luetellut, vaaditut tiedot ilmenivät.
Helsingin suun erikoishoidon yksikön (SEHYK Helsinki) erikoishammaslääkärit ovat arvioineet tarjoajien toimittamien dokumenttien / linkkien perusteella, täyttyvätkö vaatimukset.
Suoritetun arvioinnin ja Straumann Oy:ltä saadun täsmennyksen jälkeen todettiin, että kaikki valittavat implanttijärjestelmät täyttivät asetetut vaatimukset.
Valinta
Suun terveydenhuolto ja hankintapalvelut ovat kokouksessaan 2.12.2025 käsitelleet hankintaan saatuja tarjouksia ja erikoishammaslääkäreiden tekemään yhteenvetoa vaadittujen tutkimustulosten täyttymisestä.
Valitut toimittajat ja implanttijärjestelmät käyvät ilmi tästä päätöksestä. Hankinnassa ei vertailtu hintoja, joten vertailutaulukkoa ei tehdä.
Sopimus ja sopimuskausi
Helsingin kaupunkia ja toimittajaa sitova sopimus ei synnyt tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.
Sopimuskauden on suunniteltu alkavan 17.1.2026. Perussopimuskausi on pituudeltaan kaksi vuotta. Hankintaan sisältyy mahdollisuus enintään 24 kuukauden mittaiseen optiokauteen, jonka käyttöönotosta ja pituudesta tilaaja päättää viimeistään kuusi (6) kuukautta ennen kunkin sopimuskauden päättymistä. Optiokausi voidaan ottaa käyttöön yhdessä tai useammassa osassa
Hankintavaltuudet
Terveys- ja päihdepalvelujen johtajan valtuutus tehdä hankinnasta päätös perustuu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281
Päätös tullut nähtäväksi 04.12.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun
asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaa-timus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvit- tavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaa- timuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoi- tettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa ha- luaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimi- tettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vas- taanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa si- ten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivä- nä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksian- non tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka ku- luessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkina- oikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava vali- tusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen va- litusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapun- päivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä en- simmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipal- velussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaati-
muksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa on ilmoitettava:
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
- vaatimusten perustelut;
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva pää-tös ei kohdistu valittajaan.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on vali- tuksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.
Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (pro- sessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden pro- sessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoit- teista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Valitukseen on liitettävä:
- valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, taimuu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayk- sikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimi- tetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen
tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään.
Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.