Tupakointikielto, Vattuniemenkatu 10c, Asunto Oy Helsingin Meriminttu

HEL 2025-000448
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 20

Päätös Asunto Oy Helsingin Merimintun tupakointikieltohakemukseen

Päätös

Ympäristöterveysyksikön päällikkö päätti määrätä tupakkalain (549/2016) 79 §:n mukaisen tupakointikiellon Asunto Oy Helsingin Merimintun huoneistojen parvekkeille ja terasseille.

Päätöksen voimassaoloaika

Päätös on voimassa toistaiseksi.

Päätökseen velvoitetut

Ympäristöterveysyksikön päällikön antama määräys annetaan osoitteessa Vattuniemenkatu 10c ja 10d, 00210 Helsinki, kaikkien huoneistojen haltijoille. Huoneiston haltija vastaa siitä, että hänen huoneistossaan noudatetaan ympäristöterveysyksikön päällikön antamaa määräystä.

Hakemus

Hakemus on saapunut viranomaiselle 10.1.2025. Hakemusta on tarkennettu 7.2.2025.

Hakemuksen tekijä

Asunto Oy Helsingin Meriminttu
Y-tunnus 1580699-8

Hakemuksen sisältö

Asunto Oy Helsingin Meriminttu on hakenut tupakointikieltoa kaikille huoneistojen parvekkeille, terasseille ja huoneistopihoille osoitteessa Vattuniemenkatu 10c ja 10d, 00210 Helsinki. Yhtiö ei ollut tupakkalain mukaisessa kuulemisessa kuullut huoneistopihoista ja poisti 7.2.2025 hakemuksestaan huoneistopihat.

Kuuleminen

Asunto Oy Helsingin Meriminttu on kuullut huoneistojen haltijoita tupakkalain 79 §:n mukaisesti.

Ympäristöpalvelut on kuullut hallintolain (434/2003) 34 §:n mukaisesti kaikkia tilojen haltijoita (omistaja/vuokraoikeuden tai muun vastaavan perusteella tiloja hallitseva) ja hakijaa. Kuulemisesta on ilmoitettu viranomaisen verkkosivuilla 17.2.2025. Kuuleminen järjestettiin yleistiedoksiantona, koska kuultavia oli yli 30.

Ympäristöpalveluiden kuulemiseen saapui määräaikaan mennessä viisi vastinetta. Näissä kaikissa vastustettiin tupakointikiellon määräämistä. Vastustamista oli perusteltu muun muassa seuraavilla seikoilla:
- Ylimmän kerroksen terassi ja parveke eivät ole yhteydessä rakennuksen keskusilmanvaihtoon.
- Lauttasaaren tuulet hajottavat ylimmän kerroksen savut hyvin nopeasti.
- Parvekkeet ovat lasitettuja ja tuulisessa Lauttasaaressa niistä aiheutuu marginaalista hajuhaittaa, jos sitäkään.
- Tiedossani ei ole, että tupakanpoltto huoneiston parvekkeella olisi aiheuttanut kenellekään haittaa.
- Taloyhtiön yhtiöjärjestyksen mukaan lasitetun parvekkeen hallinta kuuluu osakkeenomistajalle ilman mitään rajoituksia samalla tavalla kuin asuinhuoneistot. Parveke ei ole yleistä aluetta. Tupakanpoltto huoneistossa on sallittua. Nämä oikeudet ovat olleet voimassa, kun ostin osakkeet. Hankkimani oikeudet on perustuslain mukaan suojattu ja koska kyse on minulle luovutetun hallintaoikeuden hallinnasta sitä ei voi kolmannen päätöksellä ottaa pois. Hallintaoikeuden muuttaminen edellyttää yhtiöjärjestyksen muuttamista ja yhtiöjärjestyksen muuttaminen osakkaan hallintaoikeuden osalta kyseisen osakkaan suostumusta. Tällaista suostumusta en ole antanut.
- Tupakointi on yksityisasia. Se on laillista, ja sen kieltäminen omalla parvekkeella tai terassilla voi olla juridisesti kyseenalaista. Kiellon määräämisellä puututtaisiin merkittävästi yksityisyyteen ja itsemääräämisoikeuteen.
- Parvekkeiden ja terassien käyttöä koskevat rajoitukset vaikuttavat asukkaiden elämänlaatuun ja arjen mukavuuteen. Jokaisella tulisi olla oikeus päättää omasta toiminnastaan omalla parvekkeellaan tai terassillaan.
- Tupakointikiellon määrääminen voi vaikuttaa negatiivisesti asunnon arvoon ja huoneiston myyntiin.
- Tupakointikielto lisää naapurien välisiä riitoja.

Päätöksen perustelut

Tupakkalain 79 §:n 1 momentin mukaan asuntoyhteisö voi hakea kunnalta tupakointikiellon määräämistä asuntoyhteisön rakennuksen huoneistoihin kuuluville parvekkeille, huoneistojen käytössä oleviin ulkotiloihin ja huoneistojen sisätiloihin.

Tupakkalain 79 §:n 2 momentin mukaan kunnan on määrättävä tupakointikielto hakemuksessa tarkoitettuihin tiloihin, jos tiloista voi niiden rakenteiden tai muiden olosuhteiden vuoksi muutoin kuin poikkeuksellisesti kulkeutua tupakansavua toiselle parvekkeelle, toiseen huoneistoon kuuluvan ulkotilan oleskelualueelle tai toisen huoneiston sisätiloihin.

Valtioneuvoston tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön antaman asetuksen (601/2016) 4 a §:ssä on säädetty siitä, mitä selvityksiä ja liitteitä asuntoyhteisön tupakointikieltoa koskevassa hakemuksessa on oltava.

Asunto Oy Helsingin Meriminttuun kuuluu kaksi vuonna 2002 valmistunutta asuinrakennusta. Kummassakin rakennuksessa on kahdeksan asuinkerrosta sekä kaksi kellarikerrosta. Ilmanvaihtojärjestelmänä on keskitetty koneellinen poistoilmanvaihto sekä julkisivuissa olevat korvausilmaventtiilit ja saunojen raitisilmakanavat. Huoneistoissa on avattavia tuuletusikkunoita. Huoneistojen parvekkeet sijaitsevat pystylinjoissa päällekkäin seitsemänteen kerrokseen asti. Jokaisen parvekkeen ylä- ja/tai alapuolella on toiseen huoneistoon kuuluva parveke. Kahdeksannen kerroksen huoneistoihin kuuluu kattoterassi ja kahteen myös parvekelinjastossa oleva terassiparveke. Kattoterassit sijaitsevat siten, että etäisyys terassilta viereisen huoneiston terassille on lyhimmillään noin kolme metriä. Terassin ulkoreuna noudattaa rakennuksen julkisivua, jossa ovat muun muassa seitsemännen kerroksen huoneistojen korvausilmaventtiilit, raitisilmaventtiilit, avattavat tuuletusikkunat sekä julkisivusta ulkonevat parvekkeet. Päätös koskee koko terassia, vaikka savun kulkeutumisen mahdollisuudet terassitilan eri kohdissa poikkeaisivat toisistaan. Joihinkin ensimmäisen kerroksen huoneistoihin kuuluu parvekelinjastossa olevan tilan lisäksi huoneistopiha-alueita, joita tämä päätös ei koske.

Asunto Oy Helsingin Merimintun huoneistoihin kuuluvat parvekkeet ja terassit sijaitsevat niin, että tupakansavun on mahdollista kulkeutua parvekkeilta ja terasseilta toisille tai korvausilman mukana tai avonaisista ikkunoista asuntoihin. Parvekelasitukset eivät myöskään estä savun kulkeutumista parvekkeelta tai parvekkeelle, eikä parvekelasien pitämistä kiinni tai auki voi säännellä.

Ympäristöterveysyksikön päällikön päätös perustuu tupakkalakiin, jota säädettäessä on otettu huomioon se, että kiellolla puututaan henkilön itsemääräämisoikeuteen, henkilökohtaiseen vapauteen ja yksityiselämän suojaan.

Tupakkalain 79 §:n mukaisen tupakointikiellon määräämiseen ei tarvita aiheutunutta tai todennettua haittaa.

Helsingin eteläpuolisella merialueella sijaitsevan Harmajan säämittauspisteen viiden vuoden tilastojen mukaan 5 % tunneista vuosina 2020–2024 ovat olleet sellaisia, jolloin tuulen nopeus ei ole ylittänyt 2 m/s (Ilmatieteen laitos). Tämä on jo satoja tunteja vuodessa. Kovin poikkeuksellisena ei siis voida pitää olosuhdetta, jolloin Lauttasaaressa sijaitsevalla terassilla ei tuulisi voimakkaasti. Tupakansavu kulkeutuu julkisivua pitkin useita metrejä.

Tupakointikieltopäätös ei muuta huoneiston parvekkeen tai terassin hallintaoikeutta. Asuntoyhteisön hakemaan ja kunnan määräämään tupakointikieltoon ei tarvita yhtiöjärjestyksen muuttamista.

Ympäristöterveysyksikön päällikkö katsoo, ettei kuulemiseen tullut sellaisia vastustavia kannanottoja, joilla olisi vaikutusta tupakointikieltopäätökseen.

Sovelletut säännökset

Tupakkalaki (549/2016) 79, 90 ja 106 §

Valtioneuvoston asetus tupakointitiloista ja tupakointikiellon hakemisesta asuntoyhteisöön (601/2016) 4 a §

Hallintolaki (434/2003) 34 ja 62 §

Toimivaltaperuste

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on siirtänyt toimivaltansa tupakkalain 79 §:n mukaisten päätösten antamisesta ympäristöterveysyksikön päällikölle.

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Tupakointikieltohakemus tarkennuksineen, yhtiökokouksen pöytäkirja, Helsingin käräjäoikeuden todistus yhtiökokouksen lainvoimaisuudesta, osakeluettelo, selvitys yhtiön toimittamasta tupakkalain (79 §) mukaisesta kuulemisesta, tupakkalain mukaiseen kuulemiseen annetut vastaukset, selvitys savun kulkeutumisen mahdollisuuksista (mm. valokuvia), viranomaisen kuulemiskirje, viranomaisen ilmoitus kuulemisesta ja viranomaisen kuulemiseen saapuneet vastineet.

Hakemuksen käsittelymaksu

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan vahvistaman taksan (ympäristö- ja lupajaosto 15.2.2024 § 32) perusteella hakemuksen käsittelystä peritään 980 euron maksu. Lasku toimitetaan hakijalle erikseen Helsingin kaupungin taloushallintopalvelusta.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi hakijalle ja tilojen haltijoille hallintolain 62 §:n mukaisena yleistiedoksiantona viranomaisen verkkosivuilla, koska vastaanottajia on yli 30.

Päätös tullut nähtäväksi 21.03.2025

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Helsingin hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianomaiselle tai hänen lailliselle edustajalle.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse ilman saantitodistusta, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä päätöksestä katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana.

Yleistiedoksiantona toimitetun päätöksen katsotaan tulleen asianomaisen tietoon seitsemäntenä päivänä päätöstä koskevan ilmoituksen julkaisemisesta.

Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Valitus tehdään ensisijaisesti hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00–16.15.

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutosta siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset) 
  • vaatimusten perustelut
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen
  • selvitys siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisesta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Oikeudenkäyntimaksun suuruus on 310 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Lisätietojen antaja

Johanna Salo, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 20986

johanna.m.salo@hel.fi

Päättäjä

Heidi Öjst
yksikön päällikkö