V 27.8.2025, Valtuutettu Titta Hiltusen aloite sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukaton seurannan automatisoinnista
V 27.8.2025, Valtuutettu Titta Hiltusen aloite sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksujen maksukaton seurannan automatisoinnista
Päätösehdotus
Kaupunginhallitus esittää kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.
Esittelijän perustelut
Valtuutettu Titta Hiltunen ja 24 muuta valtuutettua esittävät aloitteessaan, että Helsinki alkaisi itse seuraamaan lain mukaisen asiakasmaksujen maksukaton täyttymistä niin, että jatkossa maksukaton täytyttyä asiakkaalle ei enää lähetettäisi laskuja. Lisäksi esitetään, että Helsinki kannustaisi myös HUSia automatisoimaan maksukaton täyttymisen seurantaa niin, että tulevaisuudessa järjestelmät voisivat pelata yhteen ja maksukaton seuranta olisi helsinkiläisen asukkaan näkökulmasta täysin automatisoitua. Aloite on liitteenä 1.
Maksukatosta ja sen täyttymisen seurannasta säädetään sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksuista annetussa laissa (734/1992, jäljempänä asiakasmaksulaki). Sen mukaan julkisen terveydenhuollon asiakasmaksuissa on kalenterivuosittainen maksukatto, joka on vuoden 2025 alusta alkaen 762 euroa. Maksukaton ylittymisen jälkeen maksukattoon sisältyvät palvelut ovat asiakkaalle pääsääntöisesti maksuttomia kyseisen kalenterivuoden loppuun asti.
Sosiaali- ja terveysministeriö on keväällä 2025 antanut hyvinvointialueille ohjeen, jonka mukaan maksukaton seurantavastuun siirtämistä asiakkaalta viranomaiselle selvitetään asiakasmaksulakia myöhemmin uudistettaessa. Vaikka hyvinvointialueilla ei nykyisen lainsäädännön puitteissa ole velvoitetta seurata maksukaton täyttymistä asiakkaan puolesta, suosittelee ministeriö hyvinvointialueita niiden käytettävissä olevien voimavarojen ja tietojärjestelmien mahdollistamien edellytysten puitteissa ottamaan käyttöön menetelmiä, joilla voitaisiin aloitteellisesti informoida asiakkaita maksukaton täyttymisestä.
Nykykäytännön mukaan Helsingin kaupungin Taloushallintopalvelut seuraa systemaattisesti maksukaton täyttymistä asiakkaiden puolesta. Helsingin kaupungin ja HUSin välinen yhteistyö on tiivistä ja Helsingin kaupunki tarkistaa HUSin laskujen tilanteen maksukattojen käsittelyn yhteydessä. Asiakkaan maksukaton täyttyessä Taloushallintopalvelut korjaa laskutuksen ja lähettää korjatun laskun liitteenä lain edellyttämän maksukattotodistuksen.
Jatkuvassa kehitystyössä on tunnistettu jo aiemmin sekä robotiikan ja automatisaation lisäämisen mahdollisuuksia että tarve yhtenäiseen maksukattoseurantaan HUSin kanssa. Järjestelmien välisen seurannan mahdollisuutta on selvitetty. Helsingillä ja HUSilla on käytössään eri laskutusjärjestelmät, ja HUSin laskutusjärjestelmä on myös varsin hiljattain uusittu. Ilman merkittäviä lisäkustannuksia toivottua automatisointia ei pystytä toteuttamaan.
Maksukaton seurannan muuttaminen viranomaisen tehtäväksi on tärkeä aihe erityisesti paljon julkisia terveyspalveluja käyttävien ja heikentyneen toimintakyvyn asiakkaiden kannalta. Muutosta haastavat tietojärjestelmäkysymykset tulee kuitenkin ratkaista ennen muutoksen tekemistä.
Nykyistä toimintamallia maksukattojen seurannassa ei ole perusteltua tällä hetkellä muuttaa, sillä maksukaton täyttymisen seuranta tapahtuu systemaattisesti harvoja poikkeustilanteita lukuun ottamatta Helsingin kaupungin toimesta. Asiakkaiden maksutietoihin liittyvä yhteistyö HUSin kanssa on myös vakiintunutta. Helsingin kaupunki jää seuraamaan valtakunnallisen asiakasmaksulainsäädännön mahdollisia muutoksia maksukaton seurantavelvoitteeseen liittyen. Nykyistä toimintamallia on syytä tarkastella uudelleen lainsäädännön muutoksien varmistuttua.
Asiasta on saatu sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan lausunto. Esitys on lausunnon mukainen.
Hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 4 momentin mukaan kaupunginvaltuustossa käsitellään vastaus aloitteeseen, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Kaupunginhallituksen on esitettävä antamansa vastaus käsiteltäväksi kaupunginvaltuustossa viimeistään kahdeksan kuukauden kuluessa aloitteen jättämisestä.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Jan Ihatsu, kaupunginsihteeri, puhelin: 09 310 36276