Hankinta, hulevesijärjestelmien kunnossapitopalvelut, rakentamispalveluliikelaitos Stara

HEL 2025-001470
Asialla on uudempia käsittelyjä
5. / 22 §

Hulevesijärjestelmien kunnossapitopalvelut ajalle 14.4.2025 - 14.4.2026 sekä optiokaudet vuosille 2027 ja 2028

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen jättäneen Delete Finland Oy:n Staran kaupunki-infran kunnossapidon hulevesijärjestelmien kunnossapitopalvelun toimittajaksi, ja oikeuttaa kaupunki-infran kunnossapidon yksikönjohtajan allekirjoittamaan sopimuksen Delete Finland Oy:n kanssa ajalle 14.4.2025 - 14.4.2026. Sopimus sisältää lisäksi kaksi (2) yhden (1) vuoden mittaista optiokautta vuosille 2027 ja 2028.

Hankintasopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja tilaaja sekä hankintapäätöksellä valittu toimittaja ovat allekirjoittaneet sopimuksen. Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut hankintalain 88 §:n mukaiset rikosrekisteriotteet, ja hankintayksikkö on varmistanut, ettei tarjoajaa koske mikään hankintalain 80 §:n mukainen pakollinen poissulkemisperuste.

Sopimuksen suunniteltu alkamispäivä on 14.4.2025. Hankinnan ennakoitu arvo on optiokaudet huomioon ottaen 770 885,00 euroa (alv 0 %).

Samalla johtokunta päätti tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Hankinnan kohteena ovat alueelliset hulevesijärjestelmien kunnossapitotyöt, erikseen tilattavat työt sekä hulevesijärjestelmien päivystysluonteiset kunnossapitotyöt. Urakkaan kuuluvat kaikki tarjouspyyntöasiakirjoissa lueteltujen kohteiden kunnossapitopalvelut sekä lisätöinä tilattavat työt urakkaohjelmassa esitetyssä laajuudessa.

Tarjouspyyntöasiakirjoissa (liite 1) esitetyt suoritemäärät ovat ennakoituja arvioita tulevista töistä ja määristä, eikä sopimus muodosta tilaajalle määräostovelvoitetta. Lopullisesti toteutuvat työmäärät voivat olla joko pienempiä tai suurempia kuin tarjouspyyntövaiheessa arvioidut, eivätkä määrien muutokset vaikuta yksikköhintoihin.

Hankintamenettelynä on ollut hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukainen avoin menettely, jossa kaikki halukkaat tarjoajat voivat tehdä tarjouksen. Hankintaa koskeva EU-hankintailmoitus on lähetetty 31.1.2025 julkaistavaksi Euroopan unionin virallisen lehden täydennysosassa ja Tenders Electronic Daily -portaalissa. Hankintailmoitus on julkaistu myös HILMA-ilmoituskanavassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) sekä Tarjouspalvelussa.

Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 17.2.2025 Suomen aikaa kello 12.00 mennessä. Hankinnasta esitettyihin kysymyksiin vastattiin sähköisessä kilpailutusjärjestelmässä.

Määräaikaan 3.3.2025 kello 12.00 mennessä saapui viisi (5) tarjousta.

Tarjoukset avattiin tarjousten jättämiselle varatun ajan päätyttyä. Tarjousten avaamisesta on laadittu pöytäkirja (liite 2), joka on tämän päätöksen liitteenä. Tarjouksen jättäneet yritykset olivat:

Delete Finland Oy
Eerola-Yhtiöt Oy
L&T Teollisuuspalvelut Oy
Pump Service River Oy
Suomen Viemärihuolto Oy

Tarjoajien soveltuvuuden osalta hankintayksikkö edellytti, että tarjoajat antavat tarjouksensa osana vakuutuksen, että ne täyttävät hankintayksikön tarjouspyynnössä asettamat soveltuvuutta koskevat vaatimukset. Soveltuvuutta koskevina vaatimuksina esitettiin muun muassa tarjoajien taloudellista ja rahoituksellista tilannetta koskevia vähimmäisvaatimuksia.

Tarjoajien soveltuvuutta koskeneet vaatimukset tarkastettiin tarjouksissa annettujen tietojen perusteella.

Tarkastuksessa havaittiin, että Eerola-Yhtiöt Oy ei täytä tarjoajalle asetettuja soveltuvuusvaatimuksia. Tarjouspyynnössä on vaadittu, että tarjoajan luottoluokitus on Suomen Asiakastieto Oy:n Rating Alfa -luokituksessa vähintään tyydyttävä+ (A+) tai muun selvityksen perusteella vastaavaa tasoa. Eerola-Yhtiöt Oy:n mukaan sen luottoluokitus on tasoa A.

Lisäksi tarjouspyynnössä on vaadittu, että tarjoajalla on kolme hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä. Tarjoajien on tullut referenssien tietoja ilmoittaessaan antaa muun ohella tieto referenssin sisällöstä niin, että vähimmäisvaatimusten täyttymisestä voidaan varmistua eli vähintään kuvaus referenssin arvosta ja tuotettujen palveluiden sisällöstä. Eerola-Yhtiöt Oy ei ole kuvannut kaikkien referenssiensä osalta referenssin sisältöä niin, että hankintayksikkö voi varmistua vähimmäisvaatimusten täyttymisestä.

Koska Eerola-Yhtiöt Oy ei täytä luottoluokituksen osalta tarjouspyynnössä asetettua soveltuvuusvaatimusta, ja koska hankintayksikkö ei voi varmistua tarjouspyynnössä referensseille asetettujen vähimmäisvaatimusten täyttymisestä, se on suljettava tarjouskilpailusta.

Muiden tarjoajien todettiin täyttävän tarjoajille asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuus tarkastettiin tarjouspyynnössä asetettujen vaatimusten mukaisesti.

Tarkastamisvaiheen jälkeen kaikkien tarjousten todettiin olevan tarjouspyynnön mukaisia.

Tarjouspyynnön mukaisesti tarjousten valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että sen perusteina olivat hinnan lisäksi laadullisina vertailuperusteina ISO 14001 Ympäristösertifikaatti tai vastaavan ulkopuolisen sertifioima ympäristösertifikaatti sekä ISO 9001 Laadunhallinta tai vastaava ulkopuolisen sertifioima laadunhallintasertifikaatti. Tarjousvertailu on suoritettu tarjouspyynnössä mainittujen perusteiden mukaisesti ja kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen antoi Delete Finland Oy. Tarjousten vertailu on liitteenä kolme.

Hankintayksikkö on tarjouspyynnössä ilmoittanut, että se tarkastaa voittamassa olevan tarjoajan tilaajavastuulain (1233/2006) 5 §:ssä tarkoitetut velvoitteet ja muut tarjouspyynnössä edellytetyt vaatimukset. Hankintayksikkö on tarkistanut tiedot Vastuu Group -palvelusta (entinen Tilaajavastuu.fi), asiakastieto.fi -palvelusta sekä tarvittavin osin tarjoajalta itseltään. Tarjoajan on todettu täyttävän soveltuvuusvaatimukset. Hankintalain 80 §:n pakollisia poissulkemisperusteita koskien rikosrekisteriotteet tarkistetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat tarjousasiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevien päätösten tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Päätös tullut nähtäväksi 21.03.2025

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on:

Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Esittelijä

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Lisätietojen antaja

Sami Petteri Mäkinen, yksikönjohtaja va., puhelin: 09 310 39248

sami.makinen@hel.fi

Kati Nurminen, ympäristöinsinööri, puhelin: 09 310 28534

kati.nurminen@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Tarjouspyyntö
Liitettä ei julkaista internetissä.
2. Avauspöytäkirja
Liitettä ei julkaista internetissä.
3. Tarjousten vertailu
Liitettä ei julkaista internetissä.

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.