Kaupungin puhelinliittymissä ja puhelinvaihteessa on laaja häiriö ja puhelut eivät yhdisty tai katkeavat yllättäen. Vikaa selvitetään parhaillaan. Pahoittelemme häiriötä.

Hankinta, suorahankinta, vaativan erityistason palliatiivinen avohoito, sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala

HEL 2025-001589
Asialla on uudempia käsittelyjä
§ 31

Vaativan erityistason palliatiivisen avohoidon suorahankinta Terhosäätiöltä

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2026, jäljempänä hankintalaki) 110 §:n perusteella suorahankintana vaativan erityistason kotisaattohoitoa Terho-säätiöltä. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on neljälle vuodelle laskettuna 760 000 euroa.

HL51§:n nojalla korjattu hankintalain §, MP 4.2.2025

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti hankkia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2026, jäljempänä hankintalaki) 40 §:n perusteella suorahankintana vaativan erityistason kotisaattohoitoa Terho-säätiöltä. Hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton kokonaisarvo on neljälle vuodelle laskettuna 760 000 euroa.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Palliatiivisen hoidon porrastus käsittää perustason (kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon yksiköt, joissa hoidetaan kuolevia potilaita) sekä A-C tason hoitoyksiköt.

A tasosta vastaavat ne terveydenhuollon yksiköt, joissa palliatiivinen ja saattohoito on kehitetty yhtenä perustehtävänä muun toiminnan ohessa. Erityistason (B) muodostavat palliatiiviseen- ja saattohoitoon erikoistuneet yksiköt, esimerkiksi kotisairaalat tukiosastoineen ja palliatiiviset osastot. Vaativan erityistason (C) muodostavat yliopistosairaaloiden palliatiiviset keskukset ja saattohoitokodit.

B- ja C tasolla henkilökunnalla tulee olla perusopintojen jälkeistä palliatiivisen osaamisen lisäkoulutusta.
Erityistason (B) palliatiivista ja saattohoitoa tarvitsevat potilaat, joilla on nopeasti etenevä tai monioireinen sairaus, jonka hoito vaatii erityisosaamista ja seurantaa 24/7.

Vaativan erityistason (C) potilailla on vaikeahoitoisia oireita, vaikeaa psykososiaalista tai eksistentiaalista kärsimystä, sopeutumisvaikeuksia tai sosiaalisesti haastava tilanne. Näillä potilailla erityiskoulutetun lääkärin tekemä hoidon suunnittelu ja toteutus tulee olla saatavilla 24/7. Erityisryhmät, kuten lapsiperheet, motoneuronitautia sairastavat potilaat, nuoret potilaat ja vaikean psykososiaalisen kriisin kohtaamat potilaat täyttävät C-tason kriteerit.

Sopimuksen kohteena olevat palvelut ovat vaativan erityistason
(C) saattohoitopalveluja. Potilaiden yhdenvertaisuuden turvaamiseksi potilaiden ohjaus Terhokotiin perustuu kaikkien sopijapuolten kannalta yhtenäisiin, yhdessä määriteltyihin lääketieteellisiin ja sosiaalisiin kriteereihin.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 15.12.2020 § 269 saattohoidon hankinnasta ajalle 1.1.2021-31.12.2024. Vaativan erityistason kotisaattohoito järjestettiin yhteishankintana, jossa sopimusosapuolina ovat olleet olivat HUS, Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit.

Kyseessä on julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain (1397/2016) luvun 12 mukainen sosiaali- ja terveyspalvelujen hankinta.

Sopimus on toistaiseksi voimassa oleva.

Päätöksen perustelut

Hankintalain 40 §:n 2 momentin 2 kohdan mukaan hankintayksikkö voi valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen valita suorahankinnan, jos teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan; lisäedellytyksenä on, että järkeviä vaihtoehtoisia tai korvaavia ratkaisuja ei ole, eikä kilpailun puuttuminen johdu hankinnan ehtojen keinotekoisesta kaventamisesta.

Terho-säätiön kohdalla kyse ei ole varsinaisesti teknisestä tai yksinoikeuteen rinnastuvasta syystä, mutta hankintayksikön käsityksen mukaan millään muulla olemassa olevalla tai mahdollisesti perustettavalla toimijalla ei ole sellaista kyvykkyyttä, jota palvelujen tuottaminen edellyttää, toimijalla ei ole sellaista kyvykkyyttä, jota palvelujen tuottaminen edellyttää, ja tilanne näin rinnastuu hankintalain 40 § 2 momentin 2 kohtaa vastaavaan tilanteeseen.

Teknisistä syistä johtuvaa yksinoikeutta on perusteltu hankintadirektiivin (2014/24/EU) johdanto-osan 50 kappaleessa seuraavasti: ”Jos yksinoikeus johtuu teknisistä syistä, ne olisi määriteltävä tarkasti ja perusteltava tapauskohtaisesti. Niihin voitaisiin sisällyttää esimerkiksi se, että muun talouden toimijan on teknisesti lähes mahdotonta saavuttaa vaadittu suoritustaso tai että on tarpeen käyttää erityistä tietotaitoa, välineitä tai keinoja, joita ainoastaan yhdellä talouden toimijalla on käytettävissään. Tekniset syyt voivat aiheutua myös erityisistä yhteentoimivuusvaatimuksista, joiden on täytyttävä, jotta varmistettaisiin hankittavien rakennusurakoiden, tavaroiden tai palvelujen toimivuus.”

Suorahankinnan perusteena on hankintalain 40 §:n mukainen tilanne, jossa hankinnan kohteen voi teknisistä syistä toimittaa vain yksi toimija. Kyseisen palvelun tuottaminen edellyttää erityistä osaamista ja yhteensopivuutta hankintayksikön nykyisten toimintatapojen kanssa. Kyseinen toimija on ainoa, joka pystyy tarjoamaan hankinnan edellyttämän erityisen palvelun tarvittavalla laatutasolla ja aikataululla. Sopimuksen kohteena olevien palveluiden tuottaminen edellyttää vaativan erityistason palliatiivisen hoidon osaamista ja pitkää kokemusta saattohoitopalveluiden tuottamisesta. Käytännössä on mahdotonta, että muu toimija voisi saavuttaa nyt Terho-säätiöltä ja Terhokodilta edellytettävän suoritustason ja pystyisi hankkimaan vastaavan tietotaidon tason.

Hankinnan tarkoittamien palvelujen edellyttämä palliatiivisen hoidon osaaminen on suppea erityisosaamisen laji. Käytettävissä olevien tietojen perusteella ilmeistä on, että kilpailutuksen järjestäminen sopimuksen tarkoittamista palveluista ei johtaisi lopputulokseen.

Hankinnan tekeminen nyt kyseessä olevassa hankinnassa on välttämätöntä, koska Terhokodilta ostettavia palveluita tarvitaan Helsingin kaupungin järjestämisvastuulla olevien terveydenhuollon palveluiden tuottamiseen.

Suorahankinnasta ilmoittaminen ja sopimuksen solmiminen

Hankintayksikkö toimittaa tämän päätöksen perusteella suorahankintaa koskevan ilmoituksen julkaistavaksi julkisten hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi. Osapuolia sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankinnasta sopimuksen.

Toimivalta

Sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan toimialajohtajan oikeus toteuttaa hankinta perustuu sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökseen hankintavaltuuksista sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialalla 17.12.2024 § 281.

Lisätietojen antaja

Laura Pikkarainen, johtajalääkäri, puhelin: 09 310 42617

laura.pikkarainen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja