Kaupunginpuutarhan raitiovaunupysäkin ylitysjärjestelyt

HEL 2025-001693
§ 81

Kaupunginpuutarhan raitiovaunupysäkin ylitysjärjestelyt

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö

Päätös

Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö päätti, että poistetaan suojatie ja toteutetaan kadun ja raitiotien ylityspaikkajärjestely Helsinginkadulta Kaupunginpuutarhan raitiovaunupysäkin pohjoispuolelta kaupunkiympäristölautakunnan tekemien periaatepäätösten mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Helsinginkadun ylittävä suojatie Kaupunginpuutarhan raitiovaunupysäkin pohjoispuolella on valo-ohjaamaton. Se ylittää kaksi ajokaistaa sekä niistä keskisaarekkein erotetun raitiotien. Valo-ohjaamaton suojatie sijaitsee noin 40 metrin päässä Mäntymäentien risteyksen liikennevalojen pääopastimesta. Helsinginkatu on katuluokaltaan pääkatu, ja sen nopeusrajoitus on 40 km/h. Suojatien sijainti kaarteessa on hankala, sillä suojatie ja kadun ylittävät jalankulkijat voivat tulla autoilijoille yllätyksenä. Kaupungin onnettomuusrekisterin mukaan suojatiellä on tapahtunut vaaratilanteita sekä peräänajo-onnettomuuksia juuri ennen suojatietä.

Tieliikennelain (729/2018) nojalla annetussa asetuksessa liikenteenohjauslaitteiden käytöstä (379/2020) kohdassa 6 § säädetään liikennevalo-ohjattua risteystä lähellä sijaitsevan suojatien ja pyörätien jatkeen liikennevalo-ohjauksesta. Asetuksen mukaan alle 60 metrin päässä valo-ohjatun risteyksen pääopastimesta ei saa sijaita valo-ohjaamatonta suojatietä. Asetuksessa mainitaan poikkeuksia, jotka eivät sovellu tähän tapaukseen. Suojatie ei täytä tieliikennelain vaatimuksia, minkä vuoksi se pitää joko siirtää kauemmaksi, valo-ohjata, muuttaa ylityspaikaksi tai poistaa.

Kaupunkiympäristölautakunta hyväksyi Jalankulkijoiden kadunylitysjärjestelyjen suunnitteluperiaatteet (10.12.2019, 642 §), jonka perusteella ajoradan ylityspaikan järjestelytapaa on arvioitu. Periaatteiden mukaan kyseinen suojatie luokitellaan liikenneturvallisuuden suhteen huonoksi (punaiseksi), joita ei enää suunnitella tai toteuteta katuverkolle. Suojatie ylittää ilman valo-ohjausta tai suojaavia rakenteita kaksi ajokaistaa suuntaansa.

Suojatie ei ole risteyksessä tai muun selkeän reitin varrella, joka erityisesti perustelisi suojatien tarvetta. Se palvelee raitiovaunupysäkkiä, jonka toisessa päässä eli 40 metrin päässä sijaitsee turvallinen, valo-ohjattu suojatie. Raitiovaunupysäkki on nousijamääriltään yksi verkoston vähiten käytetyimmistä (250 nousijaa per vrk, maaliskuu 2018). Suojatien verkollisen roolin ja käyttäjämäärien perusteella suojatien siirtäminen tai valo-ohjaaminen ei ole perusteltua. Jos suojatie muutetaan nykyisellä paikallaan kadun ja raitiotien ylityspaikaksi, se saa tyydyttävän (keltaisen) luokituksen.

Suojatie poistetaan, koska se on tieliikennelain ja kaupungin periaatteiden vastainen sekä vaaralliseksi todettu. Haitta jalankululle on vähäinen, koska lähellä on laadukas suojatie ja poistettavan suojatien verkollinen rooli on vähäinen. Koska olemassa oleva ylitysjärjestely on mahdollista toteuttaa kaupungin periaatteiden mukaisesti tyydyttävällä tavalla ylityspaikkana, ei ylitysmahdollisuuden poisto kokonaan ole perusteltua. Tämän vuoksi ajoradan ja raitiotien ylitys muutetaan ylityspaikaksi.

Myös raitiotien ylitys samassa kohdassa muutetaan ylityspaikaksi. Esteetön kulku pysäkille on pysäkin eteläpäästä liikennevalo-ohjatun suojatien kautta. Ratkaisu on kaupunkiympäristölautakunnan hyväksymän (25.5.2021, 277 §) Jalankulkuylitysten ja raitiotiepysäkkien kehittämisen periaatteiden mukainen. Päätöksessä hyväksyttiin myös lista heti toteutettavista kohteista. Listassa tälle suojatielle esitettiin toimenpiteeksi muuttamista ylityspaikaksi koko kadun yli, mitä tässä päätöksessä nyt esitetään toteutettavaksi.

Kaupunkiliikenne oy toteuttaa tämän päätöksen mukaiset järjestelyt raitiovaunukaistalla ja -pysäkeillä tämän hetkisen arvion mukaan syksyllä 2025. Kaupunki toteuttaa muutokset muualla katualueella samassa yhteydessä.

Kustannusennuste

Rakennukset ja yleiset alueet, rakennuttaminen 5 000 euroa. Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa rakenteelliset muutokset raitiovaunukaistalla ja -pysäkeillä kustannuksellaan.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännössä (16 luku 6 § kohta 1) on liikenne- ja katusuunnittelupäällikön toimivallassa päättää katu- ja muulle yleiselle liikenteelle tarkoitetulla alueella merkitykseltään vähäisistä yksittäisistä liikennejärjestelyistä.

Sovelletut oikeusohjeet

Tieliikennelaki (729/2018) 71 § 1 momentti kohta 2.

Tiedoksianto

Päätös annetaan tiedoksi yleistiedoksiantona, sillä henkilöiden lukumäärää ei tiedetä (hallintolaki 55 § 2 momentti).

Päätös tullut nähtäväksi 25.04.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen.

Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen).

Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä klo 16.00.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi yleistiedoksiantona, tiedoksisaannin katsotaan tapahtuneen seitsemäntenä päivänä siitä, kun asiakirjan nähtäville asettamista koskeva ilmoitus on julkaistu viranomaisen verkkosivuilla.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Oikaisuvaatimus on tehtävä päätöksen tehneelle viranhaltijalle.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä.

Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Aleksi Kinnunen, liikenneinsinööri, puhelin: 09 310 52602

aleksi.kinnunen@hel.fi

Päättäjä

Reetta Putkonen
liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö