Asunnottomien asumispalvelujen hankinta

HEL 2025-001721
§ 54

Asunnottomien asumispalvelujen hankinta

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu salassa pidettävien asioiden tai asiakirjojen käsittelyyn. Tästä syystä sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunnan nuorisoedustaja Kerem Eren ei osallistunut tämän asian käsittelyyn.

Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja Mikko Tamminen oli kutsuttuna asiantuntijana.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Maija Karhusen ehdotuksesta.

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta päättää

A hyväksyä asunnottomien asumispalvelujen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

B oikeuttaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan terveys- ja päihdepalvelujen johtajan
-tekemään hankintaa koskevat päätökset
-allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset
-päättämään optiokauden käyttöönotosta
-päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Sulje

Asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja ********** on kutsuttuna asiatuntijana.

Hankinnan kohde

Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala järjestää asunnottomien asumispalveluita omana toimintana ja ostopalveluna. Omana palveluna on 252 asuintalo- tai tuetun asumisen asumisyksikköpaikkaa ja ostopalveluna 781 tuetun asumisen asumisyksikköpaikkaa. Hajasijoitettua tuettua asumista järjestetään omana toimintana noin 910 ja ostopalveluna 191 asiakkaalle.

Hankinnan kohteena on asunnottomien tuettu asuminen palveluntuottajan asumisyksikössä tai hajasijoitetussa asunnossa. Palvelua tarjotaan asunnottomille täysi-ikäisille helsinkiläisille, joilla on arvioitu olevan tuen tarvetta elämäntilanteessaan.

Asiakasryhmään kuuluvilla henkilöillä asunnottomuus on pitkittynyt tai heillä on konkreettinen asunnottomuusuhka. Tuetun asumisen asumispalvelussa asiakasta tuetaan ja ohjataan säännöllisillä ohjauskäynneillä.

Kilpailutettava asunnottomien asumispalvelujen hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen:
Osa-alue 1: Tuettu asuminen asumisyksikössä (arvioitu asiakasmäärä sopimuskauden alussa noin 800 asiakasta)
Osa-alue 2: Tuettu asuminen hajasijoitetussa asunnossa (arvioitu asiakasmäärä sopimuskauden alussa noin 200 asiakasta).

Hankinnan taustaa

Asunnottomien asumispalveluiden tuettua asumista on hankittu ostopalveluna terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksellä 2.11.2020 § 62 ja asunnottomien tuettua asumista palveluntuottajan järjestämässä asunnossa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan päätöksellä 2.11.2021 § 76. Molempien palveluiden sopimuskausi päättyy 31.12.2025.

Hankintayksikkö kuuli palveluntuottajia hankinnan valmistelussa julkaisemalla kutsun markkinakartoituskyselyyn 22.1.2025 hankintojen sähköisessä ilmoituskanavassa Hilmassa (hankintailmoitukset.fi). Osallistujat kommentoivat 14.2.2025 mennessä kirjallisesti palvelukuvausluonnosta ja vastasivat hankintayksikön esittämiin kysymyksiin.

Asumisen tuen henkilökunta on lukenut ja kommentoinut palvelukuvausta sen valmisteluvaiheessa. Palvelukuvaus on yhtenäinen sekä omille palveluille että ostopalveluille.

Tämä hankinta koskee uusia 1.1.2026 jälkeen tehtäviä asiakassijoituksia. Nykyiset puitesopimukset päättyvät 31.12.2025. Nykyisillä asiakkailla on oikeus jatkaa asumistaan nykyisissä asumispalveluissa.

Hankinnan yleiset edellytykset

Helsingin kaupunkistrategia ja sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan palvelustrategia on otettu palvelujen järjestämisessä huomioon. Hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkiminen yksityiseltä palveluntuottajalta on tarpeen palvelujen tarkoituksenmukaiseksi järjestämiseksi ja asiakkaiden palvelutarpeisiin vastaavien palvelujen riittävän saatavuuden takaamiseksi Helsingin kaupungilla. Tilaaja on huomioinut hankintaa määritellessään sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain (612/2021, jäljempänä sote-järjestämislaki) vaatimukset palveluiden järjestämisvastuusta ja asiakkaiden palveluiden yhdenvertaisesta toteutumisesta. Hankinnan tavoitteena on tuottaa asunnottomien asumispalveluja Helsingin kaupungin asiakkaiden tarpeita vastaavasti sekä erilaiset palvelutarpeet riittävästi huomioiden. 

Hankinnan kohteena on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys ja pelastustoimialan järjestämisvastuulle kuuluvien sosiaalihuoltolain 21 a §:n mukaisten asumispalvelujen tuottaminen.

Hankinta täyttää sote-järjestämislain 12 §:ssä asetetut edellytykset palvelujen hankkimiseksi yksityisiltä palveluntuottajilta ja on myös tarkoituksenmukaista tehtävien hoitamiseksi kyseisessä pykälässä tarkoitetulla tavalla. Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala kykenee toteuttamaan sote-järjestämislain 8 §:ssä säädetyn järjestämisvastuunsa ja palvelutoiminnan jatkuvuuden.

Tilaaja varmistaa palveluntuottajan kanssa tehtävällä sopimuksella sote-järjestämislain 15 §:ssä asetetut vaatimukset. Tilaaja seuraa sopimuskaudella palvelun tuottamista ja sopimusvelvoitteiden täyttämistä. Tilaaja on varautunut palveluiden jatkuvuuden hallintaan sekä potentiaalisimpiin häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin. Laissa sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta (741/2023) 6 §:ssä säädetään palveluntuottajan yleisistä edellytyksistä ja 7 §:ssä palveluntuottajan luotettavuuden toteamisesta.

Tarjouskilpailu

Asunnottomien asumispalvelujen hankinnan arvo ylittää lain julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016 myöhemmin hankintalaki) liitteen E tarkoittaman sosiaali- ja terveyspalvelujen kynnysarvon.

Palveluntuottajan järjestämässä asunnossa tehtävän asunnottomien tuetun asumisen hankinnasta järjestetään tarjouskilpailu hankintalain mukaisesti avoimella menettelyllä.

Tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena on halvin hinta. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytetään halvinta hintaa, koska tarjouspyyntöasiakirjoissa on asetettu tarjoajille korkeat soveltuvuusvaatimukset ja palvelulle korkeat laadun vähimmäisvaatimukset. Kaikki tarjouspyynnön soveltuvuus- ja vähimmäisvaatimukset täyttävät, tarjouspyynnön mukaisen tarjouksen tehneet tarjoajat valitaan puitejärjestelyn palveluntuottajiksi. Palveluntuottajat asetetaan puitejärjestelyyn ensisijaisuusjärjestykseen palveluittain (hankinnan osa-alueittain) hinnan perusteella. Vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti.

Puitejärjestelyn sisällä tilaaja tekee päätöksen asiakaskohtaisen palvelun valinnasta kyseistä palvelua koskevan sosiaalihuollon lainsäädännön edellytysten mukaisesti (katso hankintalaki 108 §). Mikäli asiakkaan tarpeeseen vastaavia, samanveroisia palveluntuottajia on kyseisessä palvelussa (osa-alueessa) useita, numeroidaan saman arvon saaneet tarjoajat samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella. Palveluntuottajia kohdellaan palvelun valinnassa tasapuolisesti ja syrjimättömästi.

Esityksen liitteinä 1–6 (palvelukuvaus, vastuunjakotaulukko, sopimusluonnos, tietosuoja- ja salassapitoliite, käsittelytoimien kuvaus, tarjouspyyntöluonnos) olevissa tarjouspyyntöasiakirjoissa määritellään tarkemmin hankintamenettelyn periaatteet, hankittava palvelu sekä tarjoajille ja palvelulle asetettavat vaatimukset, jotka ovat ehdottomia vähimmäisvaatimuksia. Ehdottomien vähimmäisvaatimusten tulee toteutua koko sopimuskauden ajan, ja palvelun laatua valvotaan säännöllisesti sopimuskauden aikana.

Hankintalain 60 §:n ja 138 §:n mukaan hankintailmoitusta ei saa julkaista muualla ennen kuin se on julkaistu julkisten hankintojen internetosoitteessa www.hankintailmoitukset.fi(Linkki johtaa ulkoiseen palveluun) , joten tarjouspyyntöasiakirjoja ei julkaista internetissä esityksen liitteenä.

Tehtävät sopimukset

Hankinnan perussopimuskausi on kahden (2) vuoden mittainen, ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2026 alkaen. Tilaajalla on oikeus jatkaa sopimuskautta kahdella (2) enintään yhden (1) vuoden mittaisella optiokaudella. Tilaaja päättää optiokauden käyttöönotosta kuusi (6) kuukautta ennen optiokauden alkamista.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton kokonaisarvo, laskettuna hankintamenettelyn kokonaiskestolle optiokaudet mukaan lukien, on 61 600 000 euroa.

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on terveys- ja päihdepalvelujen johtajalla.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta on 17.12.2024 § 281 päättänyt toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että terveys- ja päihdepalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500.000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa terveys- ja päihdepalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Sulje

Päätös tullut nähtäväksi 27.03.2025

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Sulje

Esittelijä

sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Lisätietojen antaja

Mikko Tamminen, asumis-, kriisi- ja päihdepalvelujen johtaja, puhelin: 09 310 58655

mikko.tamminen@hel.fi

Minna Pihlavamäki, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43241

minna.pihlavamaki@hel.fi

Liitteet (pdf)

1. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
2. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
3. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
4. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
5. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138 §
6. Salassa pidettävä: HankL 60 §, 138§

Päätösasiakirjoissa on mainittu liitteitä, joita ei julkaista internetissä. Pois jätetään liitteet, jotka sisältävät salassa pidettäviä tietoja, joissa olevien tietojen julkistaminen voi vaarantaa yksityisyyden suojan, tai joita ei ole teknisistä syistä saatu sähköiseen muotoon. Keskeisimmät säädökset, joita asiassa sovelletaan, ovat laki viranomaisten toiminnan julkisuudesta (julkisuuslaki 621/1999), laki sähköisen viestinnän palveluista (917/2014), tietosuojalaki (1050/2018), laki sosiaali- ja terveydenhuollon asiakastietojen käsittelystä (703/2023) sekä laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Päätösasiakirjoja voi tiedustella myös Helsingin kaupungin kirjaamosta.