Tutkimuslupa, Automaattisen eCall-hätäviestijärjestelmän vaikutukset Suomessa
Tutkimuslupa tutkimukseen “Automaattisen eCall-hätäviestijärjestelmän vaikutukset Suomessa”
Päätös
Pelastuskomentaja myönsi tutkimusluvan ********** tutkimushankkeelle ”Automaattisen eCall-hätäviestijärjestelmän vaikutukset Suomessa”. Tutkimuksen toteuttaa työryhmä, jonka jäsenet on esitetty tutkimuslupahakemuksessa. Yhteyshenkilö on johtava tutkija ********** . Tutkimuslupa on voimassa 31.5.2025 saakka.
Tutkimuslupaan sovelletaan seuraavia ehtoja:
Tutkimusraportista ei saa olla tunnistettavissa tutkimukseen osallistuneita henkilöitä.
Tutkimuksesta ei tule koitua kustannuksia Helsingin pelastuslaitokselle.
Tutkija sitoutuu noudattamaan EU:n yleisen tietosuoja asetuksen, tietosuojalain (1050/2018) sekä muiden lakien ja asetusten tutkijalle asettamia vaatimuksia.
Tutkija saapuu pyydettäessä maksutta esittelemään tutkimuksen tuloksia Helsingin pelastuslaitokselle.
Sähköinen tutkimusraportti tai sen osoite toimitetaan pelastuslaitoksen käyttöön osoitteella: tutkimusluvat.pela@hel.fi.
Päätöksen perustelut
Tutkimushankkeen tavoitteena on selvittää automaattisen eCall-järjestelmän liikenneturvallisuusvaikutuksia, toimivuutta ja hyötyjä. eCall-järjestelmä on ollut pakollinen Euroopassa tyyppihyväksytyissä henkilö- ja pakettiautoissa vuodesta 2018 alkaen. Tästä huolimatta järjestelmän toteutuneista turvallisuusvaikutuksista ei ole tarkemmin tutkittua tietoa viime vuosilta.
Hankkeen työryhmä haluaa analysoida kaikkia liikenneonnettomuuksiin liittyviä hätäpuheluita alkaen ensimmäisestä eCall-puhelusta ja päättyen nykyhetkeen.
Hätäpuheluaineiston saamiseksi hankkeen työryhmä on hakenut tutkimusluvan Hätäkeskuslaitokselta. Helsingin kaupunki on yksi hätäkeskustietojärjestelmän rekisterinpitäjistä, joten saadakseen Helsinkiä koskevaa hätäpuheluaineistoa hätäkeskukselta, hankkeen tutkijat ovat toimittaneet tutkimuslupahakemuksen myös Helsingin kaupungille.
Helsingin kaupungilla hätäkeskustietojärjestelmä ERICAan tallennettujen hätäpuhelutallenteiden ja tehtäväraporttien rekisterinpitäjänä toimii pelastuslaitos pelastustoimen tietojen osalta ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen järjestämisestä vastaava viranomainen sosiaali- ja terveydenhuollon tietojen osalta.
Tämä tutkimuslupa oikeuttaa hankkeen työryhmän saamaan Hätäkeskukselta kyseessä olevan liikenneonnettomuuksiin liittyvän hätäpuheluaineiston niiltä osin, kun Helsingin kaupungin pelastuslaitos toimii aineiston reksiterinpitäjänä.
Helsingin kaupungin pelastuslaitos on aiemmin myöntänyt hankkeelle tutkimusluvan kahden laitoksen työntekijän haastattelemiseksi (HEL 2024-013708).
Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen toimialajohtajan päätöksen 30.11.2023 § 249 mukaan tutkimusluvan myöntämisestä tai hylkäämisestä päättää palvelukokonaisuuden johtaja kahta tai useampaa palvelukokonaisuutensa palvelua koskevissa tutkimusluvissa.
Päätös tullut nähtäväksi 05.02.2025
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Lisätietojen antaja
Kari Paasonen, johtava tutkija, puhelin: 09 310 30025