Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Stadin ammattiopiston Roihupellon kampuksen irtokalustehankinnasta
Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätös Stadin ammattiopiston Roihupellon kampuksen irtokalustehankinnasta
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti, että Stadin ammattiopiston, Roihupellon kampuksen irtokalusteita hankitaan tarjousvertailun mukaisesti seuraavilta puitesopimustoimittajilta:
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy
Isku Spaces Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Arvo Piiroinen Oy
Isku Spaces Oy
Lekolar-Printel Oy
Martela Oyj
Input interior Oy
Kinnarps Oy
Modeo Oy
Tavara Trading TTR Oy
Vepsäläinen Oy
Hankinnan kokonaisarvo on noin 2 279 000 euroa, alv 0 %.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti:
1. Keskeyttää hankinnan toimisto- ja julkitilakalusteiden tuotteiden pos. 44,0 tunnus NA3, pos. 54,0 tunnus P20, pos. 58,0 tunnus P35 ja pos. 122,0 tunnus TP35 osalta
2. Hylätä oppilaskalusteiden osalta tarjoukset seuraavasta tuotteesta:
1. Lekolar-Printel Oy, pos.8,0 tunnus TP17
3. Hylätä toimisto- ja julkitilakalusteiden osalta tarjoukset seuraaviin tuotteisiin:
- Modeo Oy, ryhmä 5; pos. 15,1 tunnus NT6 ja pos 15,2 tunnus SO3
- Input Interior Oy, ryhmä 7; pos. 17,1 tunnus P5 ja pos. 17,2 tunnus V2
- Isku Spaces Oy, ryhmä 7; pos. 17,1 tunnus P5 ja pos. 17,2 tunnus V2
- Modeo Oy, ryhmä 7; pos. 17,1 tunnus P5 ja pos. 17,2 tunnus V2
- Modeo Oy, ryhmä 9; pos. 19,1 tunnus P14a, pos. 19,2 tunnus P14b ja pos. 19,3 tunnus P14c
- Vepsäläinen Oy, ryhmä 9; pos. 19,1 tunnus P14a, pos. 19,2 tunnus P14b ja pos. 19,3 tunnus P14c
- Isku Spaces Oy, ryhmä 14; pos. 24,1 tunnus P36 ja pos. 24,2 tunnus PE3
- Modeo Oy, ryhmä 17; pos. 27,1 tunnus SO2, pos. 27,2 pos SO12 ja pos. 27,3 tunnus SO16
- Arvo Piiroinen Oy, ryhmä 28; pos. 35,1 tunnus TP15, pos. 35,2 tunnus TP16a ja pos. 35,3 tunnus TP16b
- Tavara Trading TTR Oy, pos. 50,0 tunnus NT7
- Modeo Oy, pos. 78,0 tunnus SP5
- Modeo Oy, pos. 98,0 tunnus T13
- Modeo Oy, pos. 99,0 tunnus T14
- Modeo Oy, pos. 101,0 tunnus T16
- Modeo Oy, pos. 102,0 tunnus T17
- Input interior Oy, pos. 106,0 tunnus TP5
- Isku Spaces Oy, pos. 106,0 tunnus TP5
- Lekolar-Printel Oy, pos. 106,0 tunnus TP5
- Modeo Oy, pos. 106,0 tunnus TP5
- Martela Oyj, pos. 114,0 tunnus TP24
- Martela Oyj, pos. 124,0 tunnus TT1
- Modeo Oy, pos. 126,0 tunnus TT3a
- Modeo Oy, pos. 131,0 tunnus TT10
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta valtuutti ammatillisen koulutuksen päällikön tekemään tätä päätöstä vastaavat tilaukset. Toimitukset alkavat lokakuussa 2025.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala kilpailutti Stadin ammattiopiston, Roihupellon kampuksen irtokalusteet seuraavien, Helsingin kaupunginkanslian tekemien puitejärjestelyjen sisäisenä kevennettynä kilpailutuksena: H018-24/HEL 2024-002789 Toimisto- ja julkitilakalusteet ja/tai H029-21/HEL 2021-005362 Oppilas- ja päiväkotikalusteet
Tarjouspyyntö lähetettiin kaikille puitesopimustoimittajille.
Määräaikaan 04.04.2025 klo 16:00 mennessä saapuivat seuraavat tarjoukset:
Oppilaskalusteet
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Isku Spaces Oy (0790532-0)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (0114891-2)
Toimisto- ja julkitilakalusteet
Arvo Piiroinen Oy (0139391-8)
Isku Spaces Oy (0790532-0)
Lekolar-Printel Oy (1546343-8)
Martela Oyj (0114891-2)
Input interior Oy (2447489-2)
Kinnarps Oy (0789249-4)
Modeo Oy (2028267-4)
Tavara Trading TTR Oy (1464075-4)
Vepsäläinen Oy (2111755-8)
Seuraavia toimisto- ja julkitilakalusteita ei tarjottu:
pos. 57,0 tunnus P25, pos. 61,0 tunnus PE1, pos. 65,0 tunnus PT, pos. 69,0 tunnus S2, pos. 81,0 tunnus SÄ6, pos. 86,0 tunnus Sä12, pos. 91,0 tunnus SÄ18, pos. 105,0 TP4c, pos. 113 tunnus TP23, pos. 115,0 tunnus TP25, pos. 116,0 tunnus TP26, pos. 120,0 tunnus TP33, pos. 121,0 TP34.
Tarjousten tuote-/ryhmäkohtaisena vertailuperusteena käytettiin halvinta hintaa.
Tuote-/ryhmäkohtaiset valinnat, hylkäykset ja keskeytykset perusteluineen ovat tämän päätöksen liitteenä olevassa vertailutaulukossa.
Hankinta jakautuu puitesopimustoimittajittain seuraavasti:
Oppilaskalusteet:
Arvo Piiroinen Oy 77 130,70 euroa
Isku Spaces Oy 3 024,60 euroa
Lekolar-Printel Oy 2 430,06 euroa
Martela Oyj 209 428 euroa
Toimisto- ja julkitilakalusteet:
Arvo Piiroinen Oy 136 144 euroa
Isku Spaces Oy 139 551,72 euroa
Lekolar-Printel Oy 4 317,45 euroa
Martela Oyj 313 772 euroa
Input interior Oy 685 354,10 euroa
Kinnarps Oy 67 745,58 euroa
Modeo Oy 276 019 euroa
Tavara Trading TTR Oy 213 411,25 euroa
Vepsäläinen Oy 49 806 euroa
Osana kilpailutusprosessia ennen tarjouspyynnön julkaisemista, käyttäjät ovat osallistuneet irtokalustesuunnitteluun yhdessä sisustusarkkitehtien kanssa.
Tilaukset eivät synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan erikseen tehtävillä tilauksilla. Toimitukset alkavat lokakuussa 2025.
Toimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kasvatus- ja koulutuslautakunnan päätöksen (HEL 2025-005161, 29.4.2025 § 131) mukaan lautakunta päättää arvonlisäverottomalta arvoltaan 500 000 euron ylittävät hankinnat toimialalla.
Päätös tullut nähtäväksi 05.06.2025
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää tai
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on:
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös)
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset)
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan
- mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja yhteystiedot. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja yhteystiedot. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä markkinaoikeudelle.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli muutoksenhakija on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi markkinaoikeus valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- muutoksenhaun kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
- selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/
Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.
Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | 09 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Esittelijä
Lisätietojen antaja
Katri-Elina Piispa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21150