Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Juha Hakolan valtuustoaloitteesta koskien Olympiastadioninaukion ja Mäntymäenkentän pysäköinnin kehittämistä

Tämä on esitys

Kaupunkiympäristölautakunnan lausunto kaupunginhallitukselle valtuutettu Juha Hakolan valtuustoaloitteesta koskien Olympiastadioninaukion ja Mäntymäenkentän pysäköinnin kehittämistä

Kaupunkiympäristölautakunta

Lausuntoehdotus

Kaupunkiympäristölautakunta antaa kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Valtuustoaloitteessa esitetään, että Mäntymäenkenttä ja Olympiastadioninaukio avataan maksulliselle pysäköinnille kaikkina viikon päivinä. Aloitteen allekirjoittaneet ovat huolissaan sekä asukkaiden, että tapahtumakävijöiden pysäköintimahdollisuuksista alueella sen jälkeen, kun suurin osa Olympiastadioninaukion pysäköintipaikoista on poistettu vuonna 2024.

Olympiastadioninaukion pohjoisosa on merkitty katuaukioksi tai toriksi vuonna 2015 hyväksytyssä asemakaavassa. Aukiota tulisi kaavan mukaan suunnitella korkeatasoisena Olympiastadionin arkkitehtuurin lähtökohdista sekä osana Olympiastadionin ja aukioiden muodostamaa kokonaisuutta. Olympiastadioninaukion eteläpuolisko on vuoden 1942 asemakaavan mukaisesti puistoaluetta. Olympiastadionin edusaukiot Olympiastadioninaukio ja Mäntymäenkenttä kuuluvat Olympiarakennusten valtakunnallisesti merkittävään rakennettuun kulttuuriympäristöön (RKY 2009).

Olympiastadioninaukiolla on nykyään 43 maksullista autopaikka. Vuonna 2024 tehdyn päätöksen myötä autopaikkojen määrä väheni noin viidesosaan. Tarve päivittää pysäköintijärjestelyjä Olympiastadionin aukiolla syntyi pysäköinninvalvonnan haasteista valvoa aluetta puutteellisten pysäköintimerkintöjen takia. Liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö hyväksyi 28.6.2024 päätöksen merkitä Olympiastadioninaukio pysäköintikieltoalueeksi, jotta alue olisi valvottavissa. Pysäköintikieltoalueella pysäköintipaikkoja tulee merkitä P-merkillä. Aukion keskiosaan ei kuitenkaan ole mahdollista sijoittaa pysäköintiä koskevia liikennemerkkejä tai tiemerkintöjä, sillä alue toimii tapahtumapaikkana. Liikennemerkit jouduttaisiin poistamaan alueelta ennen tapahtumia ja asentamaan takaisin tapahtumien jälkeen. Koska tapahtumia on paljon, kaupunki ei näe tätä toimivaksi ratkaisuksi. Tästä syystä pysäköintijärjestelypäätöksessä osoitetaan pysäköintiä aukion reuna-alueille.

Uudet järjestelyt Olympiastadioninaukiolla toteutettiin syksyllä 2024 ja johtivat aluksi lukuisiin pysäköintivirheisiin ja sitä kautta huomautuksiin ja pysäköintivirhemaksuihin. Näiden määrä on kuitenkin laskenut merkittävästi viime kuukausina, ja vaikuttaa siltä, että pysäköijät ovat ymmärtäneet, ettei alue ole enää pysäköintipaikka. Järjestelyjen selkeyttämiseksi sallitut pysäköintipaikat tullaan vielä merkitsemään tiemerkinnöin.

Mäntymäenkenttä on asemakaavassa merkitty yleiseksi pysäköintialueeksi. Kaavan mukaan 179 kpl Kansallisoopperaa palvelevista pysäköintipaikoista saadaan sijoittaa Mäntymäenkentän pysäköintialueelle. Mäntymäenkentällä on tällä hetkellä noin 266 maksullista pysäköintipaikka, joita saa käyttää myös asukaspysäköintitunnuksella, 44 matkailubussiliikenteen pysäköintipaikkaa sekä 66 oopperan autopaikkaa.

Matkailubussiliikenteen pysäköintipaikoista on pulaa kantakaupungin alueella. Mäntymäenkenttä on tärkein yksittäinen pidempiaikainen pysäköintipaikka matkailubusseille kantakaupungissa. Helsingissä on käynnistymässä useampia maankäytön kehittämishankkeita, joiden tuloksena nykyinen matkailubussipaikkojen kokonaismäärän säilyttäminen on haastavaa. Tämän vuoksi matkailubussipaikat Mäntymäenkentällä tulee säilyttää tässä tilanteessa. Siten Mäntymäenkentälle ei ole mahdollista järjestää lisää maksullisia yleisiä pysäköintipaikkoja, koska tämä käytännössä tarkoittaisi matkailubussipaikkojen vähentämistä.

Alueen asukkaiden pysäköintipaikkojen saatavuutta on parannettu pysäköintipaikkojen aikarajoituksilla. Kaupunginhallitus päätti 25.4.2016 pysäköinnin maksamisen kehittämisestä ja erityiskohteiden maksullisuusajoista. Päätöksen mukaan Helsingin jäähallin ympäristö kuuluu niihin kohteisiin, jossa pysäköinti on poikkeuksellisesti maksullista kaikkina viikon päivinä klo 9–21 ja lisäksi rajoitettu 60 minuuttiin. Aikarajoitus koskee mm. Urheilukadun länsipuolta, Savilankatua, Sallinkatua, Ruusankatua ja Humalistonkatua. Aikarajoitus estää tapahtumissa käyvien yli tunnin kestävän pysäköinnin. Tällöin varmistetaan, että suositun tapahtumapaikan ympäristössä löytyisi pysäköintipaikkoja myös alueen asukkaille.

Olympiastadionin ympäristöön on erinomaiset yhteydet kestävillä liikkumismuodoilla. Kohde sijaitsee tiiviissä kaupunkirakenteessa lähellä ydinkeskustaa, joten kaupungin tavoitteena on, että sinne saavuttaisiin mahdollisimman paljon muuten kuin omalla autolla pysäköiden auto lähelle tapahtumaa. Kävelyetäisyydellä alueelta sijaitsee myös Töölön pysäköintilaitos, jossa on käytettävissä 270 pysäköintipaikkaa lyhytaikaiseen pysäköintiin.

Esittelijän perustelut

Valtuustoaloite

Valtuutettu Juha Hakola ja 22 muuta valtuutettua ovat tehneet 5.2.2025 seuraavan valtuustoaloitteen:

"Helsingin Sanomien uutisen (HS 8.12.2024) mukaan Olympiastadionin etukenttä on ”virkamiespäätöksellä muodostunut sakkorysäksi”. Tämä alue on yksi Helsingin urheilu- ja kulttuuritapahtumien keskeisimmistä paikoista, mutta sen pysäköintimahdollisuudet ovat erittäin rajalliset. Luvallisia pysäköintipaikkoja on arvion mukaan hieman toistasataa, vaikka tilaa alueella olisi huomattavasti enemmän.

On ymmärrettävää, ettei Olympiastadionin etukenttää voi käyttää pysäköintiin silloin, kun Stadionilla järjestetään suuria tapahtumia. Suurimman osan ajasta alue on kuitenkin tyhjillään, eikä sen potentiaalia hyödynnetä riittävästi. Tämä ongelma korostuu erityisesti Töölön alueella, jossa viikoittaiset tapahtumat, kuten Oopperat, Kisahallin liikuntatapahtumat, Nordiksen jäähallin jääkiekko-ottelut ja konsertit, aiheuttavat merkittävää pysäköintipaikkojen pulaa. Tämä puolestaan vaikuttaa myös alueen asukkaiden pysäköintimahdollisuuksiin.

Alueet tulisikin avata maksulliseen 2. vyöhykkeen pysäköintiin kaikkina päivinä kello 9–21 välisenä aikana. Tämä mahdollistaisi kaupungille tasaisen ja merkittävän lisätulon vuositasolla, verrattuna satunnaisiin sakkotuloihin. Muutos helpottaisi myös pysäköintiä alueella sekä tapahtumien että arjen aikana, vähentäen samalla haittoja Töölön asukkaille.

Me allekirjoittaneet valtuutetut esitämme, että Helsingin kaupunki selvittää mahdollisuuden ottaa käyttöön Mäntymäen kenttä ja Olympiastadionin etukenttä maksullisena pysäköintialueena.”

Lausuntopyyntö

Kaupunginkanslia on pyytänyt kaupunkiympäristölautakuntaa antamaan lausunnon kaupunginhallitukselle 5.10.2025 mennessä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 30 luvun 11 §:n 2 momentin mukaan kaupunginvaltuuston, kaupunginhallituksen ja suoraan kaupunginhallituksen alaisen viranomaisen toimivaltaan kuuluvia toimenpiteitä koskevat aloitteet jäävät kaupunginhallituksen vastattavaksi. Kaupunginhallituksen vastattavaksi jää myös aloite, jonka on allekirjoittanut vähintään 25 valtuutettua. Saman pykälän 5 momentin mukaan kaupunginhallitus voi 2 momentissa määrätystä poiketen päättää, että aloite jää kaupunginhallituksen vastattavaksi.

Esittelijä

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Ville Lehmuskoski

Lisätietojen antaja

Elina Rundell, liikenneinsinööri: 09 310 52955

elina.rundell@hel.fi