Tässä on tekstiä joka on tavallista.<strong>Tässä on bold.</strong><em>Tämä on italic.</em><ul><li>Lista ja sen ensimmäinen kohta.</li><li>Toinen kohta.</li></ul>

Suun terveydenhuollon Lifecare-järjestelmää koskevien sopimusten irtisanominen

HEL 2025-002751
§ 205

Suun terveydenhuollon Lifecare-järjestelmää koskevien sopimusten irtisanominen

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja

Päätös

Sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja päätti irtisanoa suun terveydenhuollon Lifecare-järjestelmää koskevan HKI0100-1-sopimuksen (jäljempänä Effica hh -pääsopimus) ja sen 1.4.2025 voimaan tulleen muutossopimuksen päättymään 31.10.2025.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin Terveysviraston toimitusjohtaja on 29.9.2000 allekirjoittanut Terveysviraston ja TietoEnator Oyj:n (nykyisin Tietoevry Finland Oy) välisen Effica hh -pääsopimuksen, jonka kohteena on muun muassa hammashuollon ohjelmiston käyttöoikeus ja siihen liittyvät tukipalvelut. Sopimus on solmittu toistaiseksi voimassa olevaksi ja siinä on kolmen kuukauden irtisanomisaika.

Suun terveydenhuolto siirtyi 5.2.2018 käyttämään Effica-järjestelmän seuraajaa, Lifecarea. Apotti asiakas- ja potilastietojärjestelmä korvasi Lifecaren 24.4.2021. Effica hh -pääsopimuksen tukipalvelujen sisältöjä ja maksuja on sen jälkeen tarkennettu neljä kertaa sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtajan hyväksymillä muutossopimuksilla (päätökset 88 § 2021, 185 § 2022, 200 § 2023 ja 69 § 2025). Tietohallintopäällikkö (tietohallintojohtaja 1.1.2023 alkaen) on toimialajohtajan valtuuttamana allekirjoittanut edellä mainitut sopimukset 15.6.2021, 21.12.2022, 16.10.2023 ja 7.4.2025.

Muutossopimus 7.4.2025 tuli voimaan takautuvasti 1.4.2025 alkaen, kun molemmat sopijapuolet olivat allekirjoittaneet sen. Sopimus on voimassa 31.12.2025 saakka ja sen irtisanomisaika on yksi kuukausi. Irtisanomisaika lasketaan sen kuukauden viimeisestä päivästä, jonka aikana ohjelmisto on irtisanottu.

Sopimukset irtisanotaan tällä päätöksellä päättymään 31.10.2025, jolloin viimeisetkin Lifecare-ohjelmiston ja -ympäristön tietoturvalliseen alasajoon ja poistamiseen liittyvät tehtävät on tehty.

Hallintosäännön 24 luvun 1 § 3 kohdan mukaan viranhaltijan päätöksen perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa se viranhaltija, joka on päättänyt sopimukseen sitoutumisesta, tai hänen määräämänsä henkilö. Sopimuksen irtisanomisesta päättää sama henkilö kuin siihen sitoutumisestakin, ellei erikseen ole toisin päätetty tai määrätty. Terveysviraston toimitusjohtajaa vastaa nykyisin sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja.

Päätös tullut nähtäväksi 07.10.2025

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali-, terveys- ja pelastuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Suojattu sähköposti: https://securemail.hel.fi/

Käytäthän aina suojattua sähköpostia, kun lähetät henkilökohtaisia tietojasi.

Muistathan asioinnin yhteydessä mainita kirjaamisnumeron (esim. HEL 2021-000123), mikäli asiasi on jo vireillä Helsingin kaupungissa.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
09 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Lisätietojen antaja

Jukka Pääkkönen, ict-asiantuntija, puhelin: 09 310 75471

jukka.paakkonen@hel.fi

Päättäjä

Juha Jolkkonen
sosiaali-, terveys- ja pelastustoimialan toimialajohtaja